niet harder dan 100

7 jul 2004
181
0
amsterdam
Hallo
mijn honda cb500t(2pitter) gaat op de een of andere manier niet harder dan 100
ik heb m net nieuw. de vorige eigenaar heeft niks gezegd over een begrenzer.
iemand een idee?
 
Toch maar een nieuw topic? :)

BTW, niet lullig bedoeld, maar die dingen zijn natuurlijk niet echt bovenmenselijk snel..

[edit]
In fairness, for a 500 it was not unduly quick, its just over 90 m.p.h, top speed being about par for its class, a little below if you include the hotter two-strokes. It was really at its best in the 40 to 80 m.p.h range which is after all the area where most riders will be needing it.

bron: dropbears.com

Hij zou het dus wel moeten kunnen..
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
inderdaad een nieuw topic omdat je de topics meestal eerst gaat lezen n.a.v. de titel.

het boekje geeft aan dat ie 175 loopt.
Zou ie dus zeker 120 130 moeten
80 mph is 1,5x 80=120 zou de motor dus op zijn best zijn.
Haalt ie dus niet.
verder trekt de motor goed in de lage toeren.
waar te beginnen?

[imgatt}

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/107448/d22635e3b4645e3ccab50ff1d7b22300 (mtrr.jpg)​
 
inderdaad een nieuw topic omdat je de topics meestal eerst gaat lezen n.a.v. de titel.

het boekje geeft aan dat ie 175 loopt.
Zou ie dus zeker 120 130 moeten
80 mph is 1,5x 80=120 zou de motor dus op zijn best zijn.
Haalt ie dus niet.
verder trekt de motor goed in de lage toeren.
waar te beginnen?

[imgatt}

Waar te beginnen?
Grote beurt,....daar zou ik beginnen.
Nieuwe olie,nieuwe filters....enz
 
- Olie/Luchtfilter/Benzinefilter verstopt (zou ik als eerste mee beginnen
is het goedkoopst en snelst zelft te doen)
- Verkeerde bougies > ?
- Carburateurs na laten kijken (vuil of gasnaald/veer niet goed).
- Afstelling niet in orde (speciale meter voor nodig).
- Koppelingsplaten wel OK > ?

Ik zou hem ff wegbrengen als je niet handig met dit soort dingen
bent het luisterd nogal nauw. De eerste twee kun je makkelijk zelf
vervangen. Doe dan gelijk de olie mee verversen. :P
 
de symptomen zijn dus dat de motor bij 100 inhoudt, hij heeft dan opeens geen vermogen meer. tot de 100 doetie het overigens prima, hij trekt makkelijk door tot de hogere toeren in alle versnellingen behalve zn 5e. daarmee lijkt het ontstekingsverhaal ook niet echt plausibel. Misschien dat het toch een brandstofkwestie is. er zitten 2 van die vacuum carburateurs op. misschien ook beter om er een benzinefiltertje tussen te stoppen.
Olie ververssen ga ik zowiezo doen, maar het lijkt me niet dat ie daarvan opeens bij 100 ophoudt vermogen te geven.
full

8-)
 
Ik zou het toch eerst op je ontsteking gooien.

Wat je vaak ziet is dat hij in de lagere versnellingen net genoeg vonk en te weinig weerstand heeft om nog wel op te lopen in toeren. In de 5 zal de weerstand te groot worden, en zal hij minder zuiver gaan lopen (Kijk ook eens naar de kleur van je bougies, en de staat waarin ze verkeren)

Carburatie zal het niet zijn, dan zal hij ook in de lagere versnellingen moeten inhouden, of zelfs stotteren.
 
Wat het ook kan zijn (mits dat ding CV carburateurs heeft):
De gasschuif is losgekomen van 1 vd membranen en komt dus niet verder dan halfgas oid.
Of zo'n membraampje is gaar.
Volgens mij krijg je dan ook dit soort problemen en je merkt niks aan stotteren omdat je eigenlijk gewoon maar halfgas kan rijden.
En met halfgas kan ie, mits er niet teveel weerstand is, wel gewoon toeren maken.
 
Misschien is het gas van nieuw af nooit voldoende opengedraaid geweest en moet de verkeerd ingelopen machine op zeer lange ritten zorgvuldig tot nieuw inzicht worden gebracht.
Zoiets gebeurt soms.
 
Wat het ook kan zijn (mits dat ding CV carburateurs heeft):
De gasschuif is losgekomen van 1 vd membranen en komt dus niet verder dan halfgas oid.
Of zo'n membraampje is gaar.
Volgens mij krijg je dan ook dit soort problemen en je merkt niks aan stotteren omdat je eigenlijk gewoon maar halfgas kan rijden.
En met halfgas kan ie, mits er niet teveel weerstand is, wel gewoon toeren maken.
Das ook een goede mogelijkheid ja :)
 
Wat het ook kan zijn (mits dat ding CV carburateurs heeft):
De gasschuif is losgekomen van 1 vd membranen en komt dus niet verder dan halfgas oid.
Of zo'n membraampje is gaar.
Volgens mij krijg je dan ook dit soort problemen en je merkt niks aan stotteren omdat je eigenlijk gewoon maar halfgas kan rijden.
En met halfgas kan ie, mits er niet teveel weerstand is, wel gewoon toeren maken.

Ding heeft idd CV carbs, dus dat is een goede mogelijkheid.
De C.P.'s zitten links op de uitlaat nokkenas.

Andere tip is mijn ondertitel.
 
Ding heeft idd CV carbs, dus dat is een goede mogelijkheid.
De C.P.'s zitten links op de uitlaat nokkenas.

Andere tip is mijn ondertitel.

tss, tss Zot, dit had ik toch wel beter van je verwacht ;) .
Deze motor heeft inderdaad CV carburateurs maar geen membramen, er zitten een soort aluminium zuigers die voor het liften van de gasschuiven zorgen. Als deze motor een tijd heeft stilgestaan zou ik eerst eens beginnen om de carburateurs hoogfrequent te (laten ) reinigen, er is niet veel voor nodig om de gasschuiven te belemmeren om helemaal open te gaan, en de carburateur zit vol met allerlei vacuum en compensatie kanaaltjes die allemaal 100% schoon moeten zijn voor een goede werking.
De onsteking afstellen van zo'n Honda twin is zonder contacthoekmeter en stroboscoop niet goed te doen omdat beide contactpunten vast op de grondplaat zitten gemonteerd en je timingafwijkingen moet gaan compenseren met lichthoogte waarbij je de contacthoek voor beide puntjes gelijk wilt houden. (tip : contactpuntjes van de 1e serie Honda Goldwing zijn identiek, met de ontsteking van de latere types goldwing kun je de ontsteking van de 450/500T contactpuntloos maken).
Controleer ook de klepspeling en neem daar de tijd voor,deze machines hebben torsievering en de afstelling moet heel nauwkeurig gebeuren op 0.03 mm. Als je er niet zeker van bent dat je het zelf goed kunt doen laat het dan ergens doen door iemand die ervaring heeft met deze motoren (of de CB450, nagenoeg identiek ). Ik heb al iets te veel van deze blokken in handen gehad die verziekt waren door mensen die dachten ze wel even af te stellen. Ik zie in je profiel dat je in Amsterdam woont.
Het beste adres dat ik je kan geven om hem na te laten kijken is Martin Schalkwijk, tussen Amstelveen en Schiphol Oost (Schinkeldijkje).
suc6
 
tss, tss Zot, dit had ik toch wel beter van je verwacht ;) .
Deze motor heeft inderdaad CV carburateurs maar geen membramen, er zitten een soort aluminium zuigers die voor het liften van de gasschuiven zorgen.

Sorry, de database in mijn hoofd heeft wat teveel brommers erin zitten, dus dan is een vergissing snel gemaakt.
 
tz750!
bedankt voor de tips. Ik ben niet helemaal onhandig maar dit soort secure specialistische zaken laat ik liever over aan experts.
bedankt, voor het adresje, ik kan het alleen niet vinden in de goudegids.
is het een garage? of een liefhebber van deze dingen?
 
tz750!
bedankt voor de tips. Ik ben niet helemaal onhandig maar dit soort secure specialistische zaken laat ik liever over aan experts.
bedankt, voor het adresje, ik kan het alleen niet vinden in de goudegids.
is het een garage? of een liefhebber van deze dingen?

Een liefhebber is het zeker (hij heeft ook een mooie CL450 staan),maar in het dagelijkse leven is hij chef werkplaats bij een motorimporteur uit Hilversum, s'avonds doet hij dit soort dingen er bij. Ik heb z'n telefoonnummer niet bij de hand maar hij is zaterdag´s overdag eigenlijk altijd aanwezig. Zijn werkplaats is te vinden aan Schinkeldijkje 10 te Aalsmeer/Amstelveen (aan de zuidrand van het Amsterdamse Bos)
 
Terug
Bovenaan Onderaan