Niet helemaal zeker tijdens het rijden

Whyme

Rookie
23 mrt 2023
3
2
Maakt het voor het examen veel uit of je je nog niet helemaal zeker voelt op de motor?
Ik bedoel, niet dat ik rare dingen doe maar ga graag iets rustiger door de bochten. 8-)
Het snelle rijden komt wel als ik wat meer rijervaring heb vind ik zelf.
Hoe streng wordt er op gelet op hoe ontspannen jij op de motor zit(tijdens een exeman). :]
 
Ik denk dat dit per examinator verschilt. Niet om je af te schrikken, maar mijn examinator gaf wel aan bij mijn examen dat ie wel een motor rijder verwacht en dus ook wel het vlotte tempo. Hoe zwaar daar echt naar gekeken wordt, weet ik niet, maar kan me voorstellen dat je wel gewoon slaagt als je je aan de snelheden houdt, goed de bocht door kijkt en dus wel netjes je bocht maakt. Lijkt me niet dat dit een afkeur zou zijn op je examen
 
Het gaat niet om snel rijden, maar om zelfverzekerd zijn in het verkeer waarbij jij de kwetsbare deelnemer bent. Als je laat zien dat je kan anticiperen en kan reageren, dan ben je volgens mij goed bezig.
Als je bibberend op de motor zit, dan is het wellicht handig om nog wat extra lessen te nemen.

[edit] En welkom bij het MF :W
 
Zoals @Ninjaturtle ook zegt, je aan de snelheid (of advies snelheid) houden is natuurlijk nooit een probleem zolang je maar zelfverzekerd rijdt. Als ik het zo hoor dan moet het helemaal goed komen
 
Bochten nemen met adviessnelheid is heel verstandig!

Belangrijk is dat je vervolgens wacht met versnellen tot de bocht zich opent dwz: je kunt nu de weg na de bocht zien en vervolgens ga je gewoon op t gas eruit
 
wat ze willen zien is dat jij de juiste -veilige- keuzes kan maken
Dat is in veel gevallen: Voeg in vóór die vrachtwagen.
Maar soms mag het best een tik rustiger, in een onoverzichtelijke situatie bijvoorbeeld. Soms betekent dat ook achter een vrachtwagen invoegen

Liever dat jij met 40 een goede lijn door een bocht maakt dan dat je met 50 aan het zoeken bent naar de juiste plek op de weg.
Als je maar laat zien dat je bewuste keuzes maakt, en niet twijfelt, dan komt het zeker goed

Succes!
 
Thanks voor alle reacties.:}
Het zijn in mijn beleveing allemaal logische reacties.
Nog maar een paar weken wachten op het CBR nu.. :(
Wachtetijden lopen alweer op tot boven de 20 weken heb ik me laten vertellen.
 
Inmiddels 25 jaar geleden, maar ik was gezakt omdat ik volgens hem overal te langzaam reed (bochten gewoon vlotjes, lekker optrekken en snelheid op de teller op de max toegestane snelheid). Dat de kilometer teller van de 10 jaar oude lesmotor misschien wel eens een afwijking kon hebben, ging er bij meneer examinator niet in B|. En nee, hij ging het ook niet controleren. Mijn vader was eerste keer ook gezakt omdat hij te langzaam reed (dat is inmiddels 35 jaar geleden).
 
Wat ik nog van mijn 1x motor-rijles-uurtje weet.
Voor mijn examen kreeg ik advies om overal ca 5km te snel te rijden. Laat ZIEN dat je een motorrijder bent.

Verder werd mij verteld dat juist omdat je ietsje sneller rijdt, dat je beter door anderen (=auto's) wordt waargenomen.
Tot nu heeft dat al meer dan 40jr heel goed gewerkt. Nooit een motorkap van dichtbij hoeven te bekijken.
 
Maakt het voor het examen veel uit of je je nog niet helemaal zeker voelt op de motor?
Ik bedoel, niet dat ik rare dingen doe maar ga graag iets rustiger door de bochten. 8-)
Het snelle rijden komt wel als ik wat meer rijervaring heb vind ik zelf.
Hoe streng wordt er op gelet op hoe ontspannen jij op de motor zit(tijdens een exeman). :]
Bij een examen zijn ze gewend aan nerveuze en gespannen kandidaten

Ter geruststelling: rij al meer dan 30 jaar en ga ook nog wel eens rustig door bochten O-)
 
Nog maar een paar weken wachten op het CBR nu.. :(
Wachtetijden lopen alweer op tot boven de 20 weken heb ik me laten vertellen.
Als je in Den Haag of Zoetermeer wilt afrijden voor AVD, kan dat al op heel korte termijn.
De rijschool waar ik in september vorig jaar geslaagd ben, koopt examenplekken in.

Er zijn bij hem kandidaten binnen 3 weken geslaagd voor zowel AVB als AVD 👍🏻.
 
Motorrijden zit voor mij tussen bromfiets rijden en autorijden in.
Op de brommer is er maar 1 stand gas en dat is vol open. Nog steeds rijd ik met de brommer alsof de duivel me op de hielen zit.
Ieder gaatje, fietspadje, tuinpad ect en alles anders wat is verboden daar duik je in.

Op de motor ook tempo maken, maar dan beheerst.
Met de auto is het overal aansluiten achter in de file voor het zoveelste stoplicht.
 
Ik herken dat wel hoor. Ik had dat ook altijd op de klaverbladen iets te voorzichtig de bocht in. En voorzichtig rijden op 60 km wegen als deze voor mijn gevoel te onoverzichtelijk waren maar ik kreeg van mijn examinator te horen dat ik echt wel moest doorrijden. Het is uiteindelijk allemaal goedgekomen.
 
Is zelfverzekerd rijden dan hetzelfde als vlot rijden? Volgens mij kan je ook zenuwachtig vlot rijden. Zak je nog steeds.

Mijn mening is zelfverzekerd rijden, weten waar, hoe en wanneer je moet anticiperen. Langzaam rijden waar het nodig is valt daar ook onder. Ze kunnen al aan je houding/kijkgedrag zien of je zeker van je eigen acties bent.
 
Door de jaren lees ik verschillende verhalen wat examinatoren willen zien.

Grofgezegd willen ze natuurlijk zien dat jij veilig aan het verkeer kunt deelnemen. Dat je niet bang bent om af en toe iets sneller te rijden dan precies 50km.u maar dat je ook durft om net wat sneller te rijden soms om zodoende toch die veilige situatie te creeren. Dus, lekker vlot inhalen als je gaat inhalen en lekker meerijden met het overige verkeer. En ja, dat gaat het lekkerst als je gewoon lekker ontspannen op die motor zit zonder zenuwen en examenstress.

Je moet gewoon een mooie, soepele rit neerzetten uiteindelijk.
 
Door de jaren lees ik verschillende verhalen wat examinatoren willen zien.

Grofgezegd willen ze natuurlijk zien dat jij veilig aan het verkeer kunt deelnemen. Dat je niet bang bent om af en toe iets sneller te rijden dan precies 50km.u maar dat je ook durft om net wat sneller te rijden soms om zodoende toch die veilige situatie te creeren. Dus, lekker vlot inhalen als je gaat inhalen en lekker meerijden met het overige verkeer. En ja, dat gaat het lekkerst als je gewoon lekker ontspannen op die motor zit zonder zenuwen en examenstress.

Je moet gewoon een mooie, soepele rit neerzetten uiteindelijk.
precies , bij mijn examen ging het in mijn ogen knap hopeloos , maar volgens de examinator zag het er allemaal wel goed uit , ging wel aardig soepel allemaal vond hij
 
Zal er ook aan liggen wat je zelf verwacht op het examen te moeten laten zien. Dat kan wel eens heel anders zijn dan wat het CBR verwacht. Natuurlijk ben je nog niet 100% gewend aan het rijden met een motor, je begint pas net. Ik heb ook pas na het halen van mijn examen en het rijden met m'n eigen motor voldoende ervaring opgedaan om met een lekker gevoel in m'n eentje te rijden.
Een examinator beoordeelt vooral of je voldoende hebt geleerd om een goede rijder te worden. Het helpt natuurlijk wel als je geluk hebt met een fijne examinator die niet al te streng is.
 
Wat ik nog van mijn 1x motor-rijles-uurtje weet.
Voor mijn examen kreeg ik advies om overal ca 5km te snel te rijden. Laat ZIEN dat je een motorrijder bent.

Verder werd mij verteld dat juist omdat je ietsje sneller rijdt, dat je beter door anderen (=auto's) wordt waargenomen.
Tot nu heeft dat al meer dan 40jr heel goed gewerkt. Nooit een motorkap van dichtbij hoeven te bekijken.

Idd, dat advies heb ik ook gehad en heeft mij tijdens het examen (mede) geholpen...al ging het bijna mis omdat ik op de snelweg de weg opeiste. Dit door mijn knipperlicht gelijk op de rechterbaan naar links aan te doen om zo een plekje op de linkerbaan tussen de (aankomende) auto's te krijgen. (was op dat moment redelijk druk op een tweebaans snelweg) Ik wist mij daar uit te l*llen door te vertellen dat ik het gevaarlijk vond om achter die vrachtwagen te blijven en ik tevens vergeten was om het knipperlicht terug te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ze kunnen al aan je houding/kijkgedrag zien of je zeker van je eigen acties bent.
Dit is ook een goeie tip, zelf neig ik nog(steeds) wel eens met mijn ooghoeken in de spiegel te kijken (m.u.v. in en uit voegen). Het 'spiegelen' is hierdoor voor de examinator die erachter rijd niet te zien. Nu hoef je ook niet met je bakkes voor je spiegel te gaan hangen. Maar beweeg duidelijk regelmatig je hoofd bij het kijken in de spiegels. Kreeg ik als tip mee voor mijn examen en kreeg ik positieve feedback op terug van de examinator.

Extra tip: bij sommige helmen zitten er reflectie stickers bij voor Frankrijk. Als je deze achterop de helm plakt (voornamelijk bij egaal gekleurde helmen) is dit nog beter zichtbaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan