Niet meer starten r1100r

hansm

Die hard MF'er
6 jan 2014
455
0
Vorige week na een tocht van meer dan 250km viel de motor plots uit (geen rare bijgeluiden).
Na 15min - 30min wachten startte de motor terug. 3 dagen later motor opnieuw uitgevallen. Bij het opnieuw startte draaide de motor op een lager stationair toerental en viel na ongeveer een minuut terug uit. zoals op volgende video:
De dag erop start de motor niet meer zoals op volgende video:

Het gaat om een BMW R1100R uit mei 2000 met bijna 140 000km.

Vaststellingen:
- Startmotor draait rond
- benzinepomp draait kort na inschakelen contact
- bougies vonken
- batterijspanning tijdens starten niet onder 11V
- benzine komt tot aan injectoren bij draaien van pomp (benzinedarm losgemaakt)
- beide injectoren verstuiven (getest door demontage uit gasklephuis)
- weerstand bougiekabels binnen toleranties ( minder dan 6kOhm)
- testen van hall-sensor: schakelt tussen 0V en batterijspanning dus lijkt te werken? timing nog te controleren of het schakelen op markering OT gebeurd.
- bobine uitgemeten en vervangen (opgeven 0,5Ohm voor primair en 13kOhm voor secundair) Had 1,2 Ohm en 7 kOhm gemeten dus niet volgens opgegeven waarde). Nieuwe originele bobine heeft trouwens ongeveer dezelfde waarde dus komt ook niet overeen met de opgegeven waardes.

Benzinepomp is 2000km geleden vervangen tijdens motorvakantie van 4000km in de Alpen. CO gehalte is recent voor de panne noch afgesteld geweest (op 2%) alsook is de synchronisatie nagekeken + klein onderhoud waarbij oliewissel en kleppen gesteld zijn.

Nog verdere ideeën in het opsporen van de storing? Of in welke richting ik nog kan zoeken.
Benzinedruk heb ik (nog) niet kunnen meten aan gebrek aan een benzinedrukmeter.


Alvast bedankt voor het meedenken. :)
 

MeanGreenGirl

Moderator
Crew
Donateur
22 jun 2009
32.596
11
Het zunige zuiden!
Ik ben niet zo heel technisch aangelegd en er komen straks vast mensen die er iets verstandigs over te zeggen hebben maar je lijstje uitsluitingen nalopend..... luchtfilter? Heb je die al nagekeken?
 

hansm

Die hard MF'er
6 jan 2014
455
0
Ik ben niet zo heel technisch aangelegd en er komen straks vast mensen die er iets verstandigs over te zeggen hebben maar je lijstje uitsluitingen nalopend..... luchtfilter? Heb je die al nagekeken?
Ja sorry vergeten te vermelden. Ook nagekeken en deze is ook dit jaar vervangen.
 

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
1.010
20
50
Langeweg (N-br)
hall sensoren geven vaak dit soort kuren als ze slechter worden, gaan ze bij warmte ineens uitvallen of slecht functioneren, koud getest werken ze prima. Normaal als je start zie je de naald van de toerenteller bewegen ook al loopt de motor niet. als je dit niet ziet nu dan zou ik beginnen met die hall sensoren, is een bekende kwaal.

benno
 
Laatst bewerkt:

hansm

Die hard MF'er
6 jan 2014
455
0
hall sensoren geven vaak dit soort kuren als ze slechter worden, gaan ze bij warmte ineens uitvallen of slecht functioneren, koud getest werken ze prima. Normaal als je start zie je de naald van de toerenteller bewegen ook al loopt de motor niet. als je dit niet ziet nu dan zou ik beginnen met die hall sensoren, is een bekende kwaal.

benno
ok bedankt voor de tip! :)
 

Hellracer

Pas op! Schwenkt uit!
15 apr 2004
10.849
2.244
46
Standdaarbuiten
Ik denk ook direct aan Hall sensoren. Komt vaker voor en is erg onvoorspelbaar. Testen met koude spray op het moment dat de motor uitgevallen is wil nog wel eens uitsluitsel geven.
 

hansm

Die hard MF'er
6 jan 2014
455
0
Heb voor het weekend een nieuwe Hall-sensor besteld alsook nog een benzinedrukmeter. Ik houd jullie op de hoogte! Alvast bedankt voor het meedenken :)
 

hansm

Die hard MF'er
6 jan 2014
455
0
Probleem is opgelost met nieuwe hall-sensoren. :)
Mag slotje op dit topic.