Niet meer starten r1100r

hansm

Die hard MF'er
6 jan 2014
459
1
Vorige week na een tocht van meer dan 250km viel de motor plots uit (geen rare bijgeluiden).
Na 15min - 30min wachten startte de motor terug. 3 dagen later motor opnieuw uitgevallen. Bij het opnieuw startte draaide de motor op een lager stationair toerental en viel na ongeveer een minuut terug uit. zoals op volgende video:
De dag erop start de motor niet meer zoals op volgende video:

Het gaat om een BMW R1100R uit mei 2000 met bijna 140 000km.

Vaststellingen:
- Startmotor draait rond
- benzinepomp draait kort na inschakelen contact
- bougies vonken
- batterijspanning tijdens starten niet onder 11V
- benzine komt tot aan injectoren bij draaien van pomp (benzinedarm losgemaakt)
- beide injectoren verstuiven (getest door demontage uit gasklephuis)
- weerstand bougiekabels binnen toleranties ( minder dan 6kOhm)
- testen van hall-sensor: schakelt tussen 0V en batterijspanning dus lijkt te werken? timing nog te controleren of het schakelen op markering OT gebeurd.
- bobine uitgemeten en vervangen (opgeven 0,5Ohm voor primair en 13kOhm voor secundair) Had 1,2 Ohm en 7 kOhm gemeten dus niet volgens opgegeven waarde). Nieuwe originele bobine heeft trouwens ongeveer dezelfde waarde dus komt ook niet overeen met de opgegeven waardes.

Benzinepomp is 2000km geleden vervangen tijdens motorvakantie van 4000km in de Alpen. CO gehalte is recent voor de panne noch afgesteld geweest (op 2%) alsook is de synchronisatie nagekeken + klein onderhoud waarbij oliewissel en kleppen gesteld zijn.

Nog verdere ideeën in het opsporen van de storing? Of in welke richting ik nog kan zoeken.
Benzinedruk heb ik (nog) niet kunnen meten aan gebrek aan een benzinedrukmeter.


Alvast bedankt voor het meedenken. :)
 
hall sensoren geven vaak dit soort kuren als ze slechter worden, gaan ze bij warmte ineens uitvallen of slecht functioneren, koud getest werken ze prima. Normaal als je start zie je de naald van de toerenteller bewegen ook al loopt de motor niet. als je dit niet ziet nu dan zou ik beginnen met die hall sensoren, is een bekende kwaal.

benno
 
Laatst bewerkt:
hall sensoren geven vaak dit soort kuren als ze slechter worden, gaan ze bij warmte ineens uitvallen of slecht functioneren, koud getest werken ze prima. Normaal als je start zie je de naald van de toerenteller bewegen ook al loopt de motor niet. als je dit niet ziet nu dan zou ik beginnen met die hall sensoren, is een bekende kwaal.

benno

ok bedankt voor de tip! :)
 
Heb voor het weekend een nieuwe Hall-sensor besteld alsook nog een benzinedrukmeter. Ik houd jullie op de hoogte! Alvast bedankt voor het meedenken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan