niet meer voldoen aan de emissie eisen??

Rubbere Ronnie

MF veteraan
28 jan 2004
4.754
35
in de buurt van Enschede
Dat is wat ik vandaag te horen kreeg toen ik belde voor een ander frame.
Even het verhaal.
Ik heb een wildstar en thunderbiker.de verkoopt hier hele gave frames voor.
Vandaag heb ik eens gebeld naar deze winkel en gevraagt wat deze framekit zou kosten.
Helaas kreeg ik te horen dat als ik een frame als dit zou kopen dat ik hem niet op kenteken zou krijgen omdat ik niet door de emissie eisen zou komen.
Het blijkt dat in heel de e.u de regels zijn verandert zodat je hem nergens meer op kenteken zou krijgen.
Uiteraard geloof ik deze man, maar wat ik achteraf niet begrijp is waarom(op dat moment niet gevraagt)
Het blok blijft toch hetzelfde en ook kan je natuurlijk een originele uitlaat gebruiken, dus is er iemand die me dit eens kan uitleggen??
Ik kan nog eens de verkoper bellen, maar dacht laat ik het eerst eens hier proberen.

alvast bedankt ;)
 
misschien iets te maken met dat het dan als zelfbouw gekeurd moet worden ofzo? En je blok ook met ori uitlaat nu niet meer door de eisen heenkomt?
 
Lijkt mij idd ook zoiets.
Je moet hem opnieuw laten keuren, aangezien je typegoedkeuring zal vervallen.
Vroegah was het blok in orde, maar nu de eisen zijn aangescherpt moet je voldoen aan de huidige eisen.

Vast iemand die het haarfijn uit kan leggen. :Y
 
Destijds heb je een typegoedkeuring gekregen, toen voldeed de motorfiets aan de eisen van de op dat moment geldende normen. Als je motor nog steeds standaard is, dan voldoet deze nog steeds aan de typegoedkeuring die destijds is afgegeven, dus de motorfiets is legaal qua uitstoot.

Maar nu wil je het frame vervangen. Leuk en aardig, wij snappen dat dit alleen maar een frame is en voor de rest niks. Maar de RDW ziet ook een ander frame. Maar dan moet je een nieuw kenteken gaan aanvragen voor de motor. Voor de boekhouding komt dit er op neer dat de motor aan een volledige keuring onderworpen moet worden (voor de boekhouding is het immers een compleet nieuwe motorfiets in het bestand), met daarbij een keuring die let op de uitstoot van schadelijke gassen. Door de aanscherping van deze normen kom je er dus niet meer doorheen naar alle waarschijnlijkheid.

Is het krom? JA
Is het vervelend? JA

U zou kunnen overwegen om een bedrijf/vriend/kennis/beun de haas te raadplegen en wat meer informatie in te winnen. Er zijn genoeg mensen die meer aan ombouwen en versleutelen doen, ook op het niveau dat er opnieuw gekeurd moet worden. Deze hebben denk ik meer verstand van zaken en zullen ook vast en zeker weten hoe je je motor goed door de keuring kan helpen (al dan niet met de nodige aanpassingen).

*bovenstaande informatie berust op aanwezige kennis van de poster en hier kunnen geen rechten aan ontleend worden*
 
Laatst bewerkt:
als je een motor laat keuren als zelfbouw met een dergelijk seriematig vervaardigd frame dat je hebt gekocht of wil kopen, gaat dat niet lukken.
je moet bij een zelfbouwkeuring kunnen aantonen dat je het frame zelf gemaakt hebt of kunnen aantonen dat je het frame in opdracht volgens jouw eisen eenmalig hebt laten maken.
met een dergelijk seriematig gemaakt frame wat jij bedoelt val je niet meer onder de zelfbouw, maar krijg je een keuring zoals alle fabrikanten die krijgen.
dat is voor een particulier niet te doen.
in jouw geval niet zozeer vanwege de emissie eisen (je gebruikt immers een bestaand redelijk recent blok en uitlaat), maar vanwege de zeer hoge kosten.

de bedoeling van de rdw met deze maatregel, is het ombouwen en van een nieuw kenteken te voorzien, van gestolen motoren tegen te gaan.


als je toch een ander frame wilt, zul je naar iemand als nico bakker moeten gaan.
of je vraagt het aan jerryt in het streetfighter gedeelte.

The Gemini Special
 
Laatst bewerkt:
ik ben zeer zeker bekend met de topics van jerryt en vind het heel knap wat hij kan.
Maar ik vraag me af hoe deze emissie regels gelden voor een zelfbouw frame met een wildstar motorblok.
Komt dit wel probleemloos door een keuring, of gaan ze daar ook moeilijk over doen.
Ik zal jerryt een vragen te kijken naar dit topic en eventueel een antwoord te geven.
 
een zelfbouw keuring heeft geen emissie eisen, zoals die van de uitlaatgassen.

een en ander is trouwens te lezen op de site van de RDW.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook gewoon de nummers/plaatjes van je huidige fiets overzetten op het nieuwe frame zonder de rdw op de hoogte te stellen en gewoon gaan rijden 8-)
 
Je kunt ook gewoon de nummers/plaatjes van je huidige fiets overzetten op het nieuwe frame zonder de rdw op de hoogte te stellen en gewoon gaan rijden 8-)
dat idee is inderdaad naar voren gekomen, maar als je dan een ongeluk krijgt of hem ooit nog eens wilt verkopen heb je nartuurlijk een flink probleem.(althans denk ik)
 
Heeft je fiets dan niet al een kenteken? Ik bedoel...
Als je alleen al je demper vervangt voldoet je fiets al niet meer aan het type goedkeuring.

Dus zo spannend is dat toch niet?
 
uiteraard heeft mijn fiets een kenteken en ja ik heb dempers erop die je aan de andere kant van het dorp hoort bij het starten.
Maar gevoelsmatig is dat toch anders dan een compleet ander frame.
 
Het verhaal van Banaman klopt,bij een eigenbouw frame zit je niet met emissie eisen(gelukkig niet ;) )Het frame moet dus dan echt eigenbouw zijn.(zelf gemaakt of laten maken)Is opzich te doen maar je fiets krijgt dan een nieuw kenteken en er moet BPM afgerekent worden.Loopt in de papieren dus.
Net wat al gezegd,er zijn dus ook goedkopere manieren. O-)

Gr.Gerard :W
 
Het verhaal van Banaman klopt,bij een eigenbouw frame zit je niet met emissie eisen(gelukkig niet ;) )Het frame moet dus dan echt eigenbouw zijn.(zelf gemaakt of laten maken)Is opzich te doen maar je fiets krijgt dan een nieuw kenteken en er moet BPM afgerekent worden.Loopt in de papieren dus.
Net wat al gezegd,er zijn dus ook goedkopere manieren. O-)

Gr.Gerard :W
zo gerard, het antwoord waar ik op zat te wachten.
toch nog maar eens een pb gestuurd ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan