Niet op toeren komen en geen vermogen bij volgas

M'Thijs

Die hard MF'er
Donateur
28 nov 2003
924
105
Breda
Hallo, ik heb een Honda cb550 uit 1976 na een paar jaar stilstand weer opgeknapt en rijdend gekregen. Echter, ik blijf problemen houden. Hij trekt goed door de versnellingen heen, maar wil niet boven de 7000 toeren. Meestal tot de 5000, dan sputtert ie tegen. Ik heb de carburateurs ultrasoon gereinigd, netjes gemonteerd en afgesteld volgens het boekje, maar nu zag ik dat de bougies allen zwart waren, dus een te rijk mengsel. Zou dat het zijn? De ontsteking stond iets te laat, die heb ik nu op tijd (aan de vroege kant) gezet met nieuwe punten en condensatoren. Overigens: ik heb wel een gat in mn uitlaat, misschien te weinig tegendruk? Het gekke is dat ie de ene keer wel goed gaat, dan rijdt ik 150 (max) bij 7000 toeren, effe later komt ie amper boven de 5000 (te warm misschien) en maakt ie rare geluiden, alsof ie op minder cilinders loopt, maar dat doet ie niet :?

Wie weet hier raad mee? Ik heb ook al nieuwe bougies

Oh ja, en de vlotterkamers lekken soms een beetje, maar niet meer zo erg als vlak na de montage. Misschien dat de rubbers zich moeten zetten? De vlotterhoogte klopt echter wel....

Ik had ooit eens een CB500f, met natuurlijk gereedschap onder de zit, gewikkeld in een doek.
Doek werd op een gegeven moment in luchtinlaat gezogen, met een zelfde soort effect. Misschien zit er iets in de luchtfilterkast.

Was het maar zo! Heb ik al gechecked, zelfs zonder filter stukkie gereden om te kijken wat ie deed, werd er alleen maar beroerder van... Luchtinlaat is vrij!

Ik zou eens beginnen met compressie meten?...........misschien wel versleten zuigerveren/zuigers?
Of een vastzittende zuigerveer oid?..........probeer eens een motorreiniger als forte of zo.............baadt het niet schaadt het ook niet. (goeie ervaringen hiermee bij oude motoren of die lang stil hadden gestaan)

Als vlotterkamers lekken, ten eerste de ventilatie daarvan controleren.

Een andere "kleinigheid" is nogal eens te vinden in (versleten/vervormd) plasic puntje op moderne vlotterpennetjes (vergrootglas bij nodig), waardoor en/of en soms afwisselend, door "kleven" benzinetekort en door onzuiver sluiten verzuip-neiging optreedt, bovendien temperatuurs- en trillingsgevoelig.

Nog: de KAPJES op de bougies kunnen domme storingen opleveren, lang niet altijd meetbaar; soms onder invloed van temperatuur en/of toerental hoeft er maar 1 onmeetbaar vergammeld exemplaar wat vonken "weg te moffelen", om de andere of 1 op de 5 of zo en je kunt je lam zoeken naar de oorzaak.

Laatst bewerkt:
Dank je Willem. Zoiets dacht ik al, wanr de carbs lekken 'willekeurig': ene keer wel, dan weer niet. Ik dacht ook al aan nieuwe vlotternaalden (bij deze zitten er geen plastic puntjes op maar is het geslepen metaal). En inderdaad dacht ik daar groeven op te zien, dus blijkbaar versleten. Eerst die maar eens vervangen dan. Maar vertel eens: ventilatie van vlotterkamers? Dat zegt me niets! Tips?

Terug
Bovenaan Onderaan