Niet starten

Bukken

Rookie
5 mei 2006
14
0
Waddinxveen
Kheb eindelijk mijn zxr, 50.000 km uit '93 rijdt als een beest heerlijke machine alleen heeft hij de volgende slechte eigenschap.....als ik een tijdje gereden heb en ik zet de motor uit en wacht ongeveer 10 minuten (kan gebeuren) en probeer dan te starten wil het beest niet uit zijn hol komen, motor loopt rond maar wil alleen niet starten...lastig hoor als je weg wil na het tanken. Aanduwen is geen probleem bij de eerste meter pakt ie gelijk......uitzetten en daarna starten lukt ook gelijk...enig idee wat dit kan zijn...

Greetz en alvast bedankt.

Bob
 
Begin maar eens met het meten van je accu spanning als je hem start. Waarschijnlijk zakt deze in elkaar, mag tijdens starten liever niet
onder de 10V komen.
 
kzal het meten...het rare is alleen dat als ik een uurtje wacht de motor wel start....of de volgende dag of 2 dagen later ook nog, het gebeurt alleen als ik een stuk heb gereden en ongeveer 10 min. wacht en dan pas start....vreemd

greetz
Bob
 
heb je al eens geprobeert met het licht uit te starten, dat wil dan nog wel eens helpen.
Mijn zx9 heeft er ook een handje van, zet ik dan het licht uit, loopt ie meteen.
Ook als ie een tijdje stil heeft gestaan, motor in de 1, koppeling NIET intrekken, en op de startknop drukken, dan hoor je de pomp eerst de vlotterbakken volpompen, daarna koppeling in , en hoppa direct starten
 
Ik moet dus mijn manier van starten aanpassen......

Nee, langer koffiedrinken is dan het enige wat helpt; bij mijn vroegere Vespa pk50 bromscootertje, blokje met windmolentje diep ingebouwd en achter beplating, werd de Dell'Orto carb ook kort na stilzetten erg warm en starten moeilijk. Het hielp dan wel iets om, als ik er aan dacht, de buddyseat omhoog te klappen zodat de carb warmte naar boven sneller kwijt kon, schoorsteen-effect.
Maar bij dikkere machines kan het effect wel heviger zijn denk ik, een groot blok houdt meer en langer warmte vast en zonder rijwind krijgt de carb dan best koorts.

Soms helpt het om een WARME motor ZONDER choke en met VEEL gas te herstarten (zorg wel dat-ie goed vrij staat en niet in de versnelling kan schieten); loopt-ie eenmaal dan werkt de luchtstroom door de carb wel ter plekke koelend. Maar starten met volgas is natuurlijk erg ruw, meteen loeiend toerental bij tamelijk klein vliegwiel, kan-ie nooit echt lekker vinden.
 
Nee, langer koffiedrinken is dan het enige wat helpt; bij mijn vroegere Vespa pk50 bromscootertje, blokje met windmolentje diep ingebouwd en achter beplating, werd de Dell'Orto carb ook kort na stilzetten erg warm en starten moeilijk. Het hielp dan wel iets om, als ik er aan dacht, de buddyseat omhoog te klappen zodat de carb warmte naar boven sneller kwijt kon, schoorsteen-effect.
Maar bij dikkere machines kan het effect wel heviger zijn denk ik, een groot blok houdt meer en langer warmte vast en zonder rijwind krijgt de carb dan best koorts.

Soms helpt het om een WARME motor ZONDER choke en met VEEL gas te herstarten (zorg wel dat-ie goed vrij staat en niet in de versnelling kan schieten); loopt-ie eenmaal dan werkt de luchtstroom door de carb wel ter plekke koelend. Maar starten met volgas is natuurlijk erg ruw, meteen loeiend toerental bij tamelijk klein vliegwiel, kan-ie nooit echt lekker vinden.
Dan zou dit dus een zxr kwaal moeten zijn....ik heb er nog nooit over gelezen...kga in iedergeval alle tips uitproberen.......bedankt

greetz
bob
 
Terug
Bovenaan Onderaan