Niet startende Aprilia tuono 2006

vtr1000fire

Die hard MF'er
12 nov 2004
554
104
Pijnacker
Een tijdje geleden heb ik een Tuono van 2006 aangeschaft als project om weer lopend te krijgen.
Verhaal van de vorige eigenaar was dat de spanningsregelaar was door gebrand en dat hij hem daarna nooit meer aan de gang heeft gekregen.

Op dit moment gaat de startmotor wel rond maar slaat die niet aan.

Wat heb ik al gedaan/gecontroleerd:
- sleutel ingeleerd
- zekeringen/relais gecontroleerd
- alles standaard gemaakt
- brandstofpomp werkt
- nieuwe bougies

Dashboard geeft aan: SERVICE en gevaren driehoek.
En hij geeft onderstaande foutcode aan:

IMG20221123202923.jpg
 
Hij vroeg zich dat af omdat hij dmv massa te maken de injectoren wel aangestuurd kreeg.
bobijnen worden bij een accu-ontsteking (TCI) via massa aangestuurd (massa wordt onderbroken op moment van vonk).
waarschijnlijk worden jouw injectoren ook via de massa geschakeld (wel massa op moment van injecteren), vermits er ctu spanning toe komt bij de injectoren. stel dat ze ctu massa hebben, zouden ze ctu inspuiten bij kontakt aan.

je experiment met zelf massa maken zou ik nooit gedaan hebben. ik snap je zekering-verhaal niet helemaal maar het feit dat een 30A zekering springt klinkt toch niet positief.
 
Is hier niet hetzelfde probleem aan de orde als bij de CARC Moto Guzzi 's. (Ook Piaggio)
Wordt dacht ik No Crank, no Start genoemd.
Als de accuspanning onder de 11,7 Volt gaat wordt het startcircuit onderbroken door de computer in het dashbord en
wordt de motor dus niet vrij gegeven voor starten. Mijn Breva bj. 2007 had daar ook last van.

grtz,
Cees
 
bobijnen worden bij een accu-ontsteking (TCI) via massa aangestuurd (massa wordt onderbroken op moment van vonk).
waarschijnlijk worden jouw injectoren ook via de massa geschakeld (wel massa op moment van injecteren), vermits er ctu spanning toe komt bij de injectoren. stel dat ze ctu massa hebben, zouden ze ctu inspuiten bij kontakt aan.

je experiment met zelf massa maken zou ik nooit gedaan hebben. ik snap je zekering-verhaal niet helemaal maar het feit dat een 30A zekering springt klinkt toch niet positief.
Bedankt voor je input alleen alle zekeringen zijn heel en er springt er geen, wat bedoel je met zekering verhaal?
 
Is hier niet hetzelfde probleem aan de orde als bij de CARC Moto Guzzi 's. (Ook Piaggio)
Wordt dacht ik No Crank, no Start genoemd.
Als de accuspanning onder de 11,7 Volt gaat wordt het startcircuit onderbroken door de computer in het dashbord en
wordt de motor dus niet vrij gegeven voor starten. Mijn Breva bj. 2007 had daar ook last van.

grtz,
Cees
Motor gaat wel rond maar slaat niet aan.
 
Volgens mij wordt bij omvalsensor alleen de ontsteking onderbroken. Startmotor doet het nog dacht ik. Ooit zoiets gehad bij mn rsv, maar kan het mis hebben.


Ik kan morgen wel eens kijken of de motor rondgaat als de omvalbeveiliging op zijn kant ligt.

Overigens, hoeveel accu spanning meet je als je op de startknop drukt?
Met een multimeter op de accu, niet de voltmeter in het dashboard, die wijkt nogal af.
Leuke indicatie of je laadspanning hebt maar verder niks.
 
Ik heb meerdere Aprillias gehad (1000cc V-twins, RSV's en Falco) en allemaal hadden ze een heel specifieke startprocedure. als de accu niet helemaal tiptop in orde en vol was dan had je soweiso geen kans op succes. Als de "choke"/ stationair versneller niet helemaal uitgetrokken stond tijdens de eerste startpoging en niet een klein beetje gas gegeven werd wilden ze ook niet starten. Dan kon je het beste 5 minuten wachten en nogmaals proberen. In beide gevallen was er geen indicatie van een slechte accu. Een nieuwe accu zorgde niet voor verandering bij beide motoren. Zie het als iets Aprillia specifieks.

Het klinkt mij in ieder geval in de oren als een accu/elektrisch probleem.
 
Ik heb ondertussen denk al een 10 tal tuono/rsv/ falco's gehad en dat is het zeker niet. Dat is trouwens redelijk makkelijk op te lossen met een goede accu/verzwaard startrelais daarna starten ze veel beter. Maar dat geld eigenlijk alleen voor gen1, gen2 zit een automatische choke op en start veel makkelijker.

Monteur nog gevraagd, spanning is voldoende.
Normaal met omvalbeveiliging gaat je brandstofpomp niet lopen en dat doet die wel, tevens heeft die de omvalbeveiliging en andere sensoren gemeten en deze functioneren allemaal prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: NBK
Ex monteur van een Aprilia dealer en volledig opleiding tot motorfiets monteur. Volgende stap is om hem aan de computer te hangen en kijken of daar iets uitkomt.
Storing is geen bekende die in de workshop manual te vinden is.
 
Heb je nou wel of niet de connector van je ECU bekeken op corrosie of misschien wel ingebrande contacten ?

Als de massa wordt verbonden zodat de injectoren wel aangestuurd worden zoals hiervoor staat doet denken aan de ECU aansturing.

 
Terug
Bovenaan Onderaan