niet startende diversion

wallly

MF veteraan
28 apr 2009
1.688
0
nvt
zo als de topic titel al doet vermoeden start m,n xj 600 diversion niet meer

volgende is er aan de hand
maandag avond rijdend zonder probleemen thuis gekomen niks aan de hand
dinsdag ochtend start ik hem (temiste probeer ik )
start motor gaat rond
maar starten ho maar

zij standaart was in/noodknop stond goed en was neutraal geschakeld

wat zou dit kunnen zijn (dit is moeitlijk te zeggen achter de pc mja evt tips of wat dan ook zijn welkom

carbrateur vies lijkt me niet want dan had ie minimaal 1 plof of wat dan ook moeten geven en had ik dit ook wel moeten merken met het thuis komen rijden

zal morgen (na het op laden van de accu) een kijken of alle 4 de bougie's vonken
maar zit zelf te denken dat er iets electrish kapot is
zekeringen zijn goed (allemaal heel)
bombine zal ik morgen ff na kijken (of all 4 bougie's vonken)
cdi ????? iemand tips

of iets anders ?????

vond het zelf nog al een gek voorval

hoor het graag
 
Laatst bewerkt:
jij bent erg snel (morgen weekend) dus vroeg op en gelijk kijken of ze werken
heb vanavond ff de accu aan de lader gehangen ivm leeg gestart

maar is het mogelijk dat alle 2 (zitter er 2 op toch) gelijk kapot gaan (die bombine's)
anders zouden 2 cilinder toch wel een plof moeten geven ivm ze wel en benzine en vond krijgen !
of zie ik dit verkeerd ?

lijk me een beetje toevallig dat ze bijde tegelijk kapot gaan (of zit er maar 1 op)
 
Laatst bewerkt:
Meest logische oorzaak zijn doorgeslagen bougies.

Controleer een aantal dingen: is er brandstof en zuurstof (luchtfilter..) en is er een vonk.
Een doorgeslagen bougie zul je niet snel ontdekken, die vonkt buiten het blok meestal wel goed......
Haal de bougiekapjes er af, snijd van de bougiekabels een klein stukje (1 cm) af en draai ze weer in de bougiekapjes. Dan weet je zeker dat het contact zo goed is als mogelijk.
 
lucht filter is schoon en nieuwe (1500 km oud)
bouegie's (alle 4 zijn ook nieuwe (ook 1500 km oud)
zelfde als olie en olie filter (maar dat heeft er niks mee te maken


wat ik vreemd vind is dat ik maandag avond rijdend zonder iets gekd te merken thuis bent gekomen en dinsdag ochten helemaal geen kick geeft

zou het van die bougie's eens ff proberen morgen (dan is de accu ook weer vol)

toevoer van benzine lijke (lees lijkt) me goed te zijn ook dit kan ik morgen pas testen met een volle accu.


heeft z,n ding ook niet een benzine pomp (of is het een vacuum pomp) dat ding waar de benzine slang naar toe loopt ???
 
Laatst bewerkt:
Misschien is er regenwater in je bougiekappen gedrongen.

ja maar de motor is uit 1997 (en het is een naked) dus zou dit toch ook wel eerder zich voor hebben moeten doen ? lijkt me

drom denk ik aan een kapotte cdi omdat hij plot niks meer doet
of evt ergns een door gerotte stekker of draad verbinding !

maar daar kom ik hopelijk vandaag achter mvg
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je sinds 1997 veel in zware regen hebt gereden/gestaan maar het lijkt me dat even 1 voor 1 (om niet te verwisselen) die doppen lostrekken en er in/omheen kijken geen groot karwei is; afstrepen wat iets NIET is.
 
@ willem 1940
ik zou dit zo ff proberen je weet het namlijk nooit mja vind het zo gek dat het plos klaps maar ieder geval wel het proberen waard
maar raar is dat ik er rijdend zonder problemen mee thuis ben gekomen dan zou je toch ook iets moeten merken denk ik ??

ben er vanochten weer ff mee aan de gang geweest alles opgebouwed

starten lopen meteen gelijk heb hem maar ff laten draaien want gaf een paar plofjes (denk onverbrande benzine van de laatste start poging
toen gaf ik wat gas en na een paar keer tot +- 4 a 5k gedraait alles leek toen prima (trotse ik)
maar doe viel ie dood (choke stond er nog op) dacht ik
starten zonder choke (deet ie niet)

boegie's vonken allemaal (heb ze alle 4 in all4 de doppen gedaan en overal zelfde kleur en lengte vonk)
lucht filter was niet vies maar toch maar ff goed schoon gemaakt

waar moet ik dit probleem zoeken ?

boegie doppen er af trekken (voorzichtig) en draag gelijk op de boegie doen bij alle 4 ?
dus te weinig stroom ?
of is dit een probleem wat ik in de richting van een vuile carb moet zoeken
zorda ik gas geef de hoeveelhijd mengsel niet kan leveren

heb termaat ook al geraadpleegt mja langs brengen word zo lastig als ie niet loopt
en dat is ook niet echt m,n bedoelingen ivm kosten ik word er zelf ook niet wijzer van !
 
Laatst bewerkt:
Het is moeilijk te zeggen wat het is met dit soort dingen. Wat heel belangrijk is, geeft Willem ook al aan, is om 1 voor 1 zaken uit te sluiten. Maak voor jezelf een lijstje wat het kan zijn, en ga strepen wat je voor 100% zeker kunt uitsluiten. Doe hierbij geen aannames. Voordat je besluit om dure onderdelen te gaan wisselen, wil je wel zeker weten dat het niet per ongeluk wat anders is.

Voor relatief goedkope zaken kan het gunstig zijn om die wel te vervangen om zekerheid te hebben. Een setje bougies kost niet zoveel en als blijkt dat het toch wat anders is, draai je de oude er weer in en leg je de nieuwe op de plank totdat de oude aan vervanging toe zijn.

Ik heb bij mijn motor eens een kapotte bobine gehad, dat zou denk ik ook een oorzaak kunnen zijn. Bij mij gaf dat toen alleen met slecht weer problemen, het hoeft niet perse zo te zijn dat een kapotte bobine helemaal geen vonken meer geeft!

Met een opgeladen accu mag het volgens mij zeker in het begin niet uitmaken of de dynamo voldoende spanning levert. Met een kapotte dynamo zal hij ook op de accu nog wel voldoende vonken. Helaas kan je dat alleen doormeten als hij loopt... Ik neem trouwens aan dat je het licht uit hebt staan bij je pogingen?
 
licht uit neutraal geschakeld dodemans knop op de juiste stand zij standaart in

het raare is ook dat ie het wel doet (start wel ) maar na pa weg 30 a 60 sec als ik dan een beetje gas geeft valt ie gewoon uit
te weinig benzine of niet genoeg stroom/zwakke vonk

??? ik ga nog wel ff prutsen kijken wat het is (probeer de bougie wel ff direct op de draat te doen kijken wat we dan krijgen als ik gas geef

ik hou jullie op de hoogte

ps van dat lijstje is idd nog eens niet zo gek iedee mja omdat ik geen multi meter heb kan ik niet alles 100% uitsluiten

een bombine doet het toch wel OF NIET half kan toch niet ?? of wel
 
licht uit neutraal geschakeld dodemans knop op de juiste stand zij standaart in

het raare is ook dat ie het wel doet (start wel ) maar na pa weg 30 a 60 sec als ik dan een beetje gas geeft valt ie gewoon uit
te weinig benzine of niet genoeg stroom/zwakke vonk

??? ik ga nog wel ff prutsen kijken wat het is (probeer de bougie wel ff direct op de draat te doen kijken wat we dan krijgen als ik gas geef

ik hou jullie op de hoogte

ps van dat lijstje is idd nog eens niet zo gek iedee mja omdat ik geen multi meter heb kan ik niet alles 100% uitsluiten

een bombine doet het toch wel OF NIET half kan toch niet ?? of wel

Bobine(s) kunnen doorslaan,of
Dynamo??
 
Laatst bewerkt:
ja maar als het de dynamo is zou hij toch (met een volle accu) op de accu moeten lopen tot dat de accu leeg is !

bombine kunnen dus wel voor de helf vonken (functioneren) ??? of is dit niet mogelijk

persoonlijk denk ik ook een elctronish probleem !
 
Net wat wild chocolate zegt, alle "onbenullige kleinigheden" uitsluiten voordat je serieus (duur) gaat sleutelen.

- check dat de accuklemmen brandschoon zijn en goed vast zitten
- controleer type tankdop; sommige zitten in een soort kuiltje waarin apart van de tankdop een gaatje zit dat zoiets als be/ont-luchting regelt met een pijpje binnenin wat eerst langs de bovenbinnenkant van de tank gaat maar als het afbreekt stroomt er regenwater in je tank
- tap een flinke slok af uit alle vlotterkamers om vast te stellen of er (poosje in glas stil laten staan) geen water in zit (dat zakt dan naar onderen)
- stel vast dat de verbinding tussen carbs en blok (modern meestal rubber spruitstukken) nergens ook maar het geringste beetje lekkage vertoont (Valse Lucht)
- check/reinig eventueel schakelaartje in/aan zijstandaard
 
Laatst bewerkt:
het probleem is verholpen het was een verstopt vacuem slangetje van de tank naar het spruitstuk

en daar door kreeg hij geen (of niet genoeg) mengsel

heb idd eerst van alles los gehaald omdat je toch niet denkt dat z,n slang verstopt kon zitten (wat zat er is ) vieze drap (niet supper veel maar genoeg om het tegen te houden

uiteraard ook het spruitstuk los gehaal voor de zekerhijd maar zo ver was het nog niet gekomen die drap (denk oude olie/zooi)

het raare vond ik namelijk dat ie zo nu en dan wel liep maar zo dra ik gas gaf dus meer mengsel nodig had sloeg hij af en dat klopte niet in mijn ogen leek me namelijk niet een electronish iets
maar zo als
emile_on_wheels

ook al deet vermoeden een carb/brandstof probleem

mod's deze mag dicht probleem is met hulp van hier opgelost en verholpen thnx allemaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan