Niet terug kunnen schakelen

ErickE

MF'er
27 aug 2008
166
0
Den Haag
Als in aan rem voor bijv een stoplicht dan kan ik soms niet terugschakelen. Trek mijn koppeling helemaal in maar kan trappen wat ik wil maar er gebeurd niet. Als ik de koppeling dan half laat opkomen dan hoor ik hem weer in de versnelling schieten. Als ik dit herhaal dan kan ik soms wel terugschakelen en andere keer niet. Iemand een idee?
 
Dat lukt mij vaak ook pas als ik langzamer rijd. Is in die zin normaal.

Controleer in ieder geval de afstelling van je koppeling.
 
wat voor motor is het.
een motor kan ook lastig schakelen als de ketting erg slap staat.
of als er veel te veel olie in het blok zit.
of als de koppeling niet goed vrijkomt.
 
Zou toch de kettingspanning nog eens controleren of deze tussen de fabriekswaarden zit, kan veel verschil maken.
Ook afstelling van de koppeling zou inderdaad kunnen helpen.
Schakelt hij ook slecht tijdens het rijden?
 
Op de stand waar je schakelpook aan vast zit, zit ook een mechanisme om je schakelwals mee rond te laten draaien. Een metalen plaatje dat in allerlei vormen is gebogen. Het kan zijn dat daar iets verbogen is door het vele gebruik. Het zou kunnen verbuigen als je nogal ruw bent met terugschakelen (er nogal hard op stampt).

Voor opschakelen meestal geen probleem, want je kan met opschakelen lang niet zo veel kracht uitoefenen als met terugschakelen.

Maar ik zou ook eerder zeggen dat je koppeling misschien niet helemaal goed los komt. Ik zou je koppelingshuis eens goed controleren op inslaan. Het zou me niets verbazen als de platen zo ver ingeslagen zijn dat de koppeling slecht los komt.

Extreem voorbeeld (check de ribbels/gleuven op de 'vingers' van het koppelingshuis, dat komt doordat de nokken van de platen er tegenaan slaan bij gasgeven):
full
 
Laatst bewerkt:
Niet kunnen (terug)schakelen bij stilstand en ingetrokken koppelingshendel komt bijna altijd doordat de nokken in het ene tandwiel niet tegenover de uitsparingen in het naastliggende tandwiel staan. Beide tandwielen staan stil en kunnen niet of moeilijk verdraaien op die as. Zodra je koppeling iets op laat komen zullen de versnellingsbakassen iets kunnen draaien waardoor de nokken wel in de uitsparingen kunnen vallen.

Hetzelfde kan je meemaken als je bij niet draaiende motor een versnelling in wilt schakelen. Een beetje draaien met het achterwiel is dan de oplossing.
 
Mijn tl1000s schakelt soms erg slecht terug als ik het gas loslaat, als ik dan een beetje gas geef gaat ie wel heel makkelijk een versnelling terug. Ook gaat de motor heeeel moeilijk in zijn neutraal als ie stilstaat, daarom zet ik deze eerst altijd uit en dan pas in zijn vrij. Er zitten versterkte koppelingsveren in. Is dit moeilijke schakelen daarom normaal of klopt ook hier iets niet?
 
Mijn tl1000s schakelt soms erg slecht terug als ik het gas loslaat, als ik dan een beetje gas geef gaat ie wel heel makkelijk een versnelling terug. Ook gaat de motor heeeel moeilijk in zijn neutraal als ie stilstaat, daarom zet ik deze eerst altijd uit en dan pas in zijn vrij. Er zitten versterkte koppelingsveren in. Is dit moeilijke schakelen daarom normaal of klopt ook hier iets niet?

Ik heb ook de ervaring dat een motor slecht in z'n vrij wil als de olie slecht is. Wanneer heb je voor het laatst olie gewisseld, en wat voor olie was het? Minerale olie? => Om de 5000km vervangen. Synthetische olie gaat langer mee. Halfsyntheet zou ik er ook geen 10.000km in laten zitten...
 
Mijn motor schakelt ook niet terug of op als ik stil sta, behalve van neutraal naar z'n 1 of 2. De tandwielen draaien dan blijkbaar niet waardoor ze elkaar niet aangrijpen.

Klein beetje met de koppeling spelen helpt dan ontzettend goed.
 
Ik heb ook de ervaring dat een motor slecht in z'n vrij wil als de olie slecht is. Wanneer heb je voor het laatst olie gewisseld, en wat voor olie was het? Minerale olie? => Om de 5000km vervangen. Synthetische olie gaat langer mee. Halfsyntheet zou ik er ook geen 10.000km in laten zitten...

de olie is 500 km geleden vervangen (halfsyntheet). Misschien moet ik wel gewoon de koppelingskabel even aanspannen, want je moet em helemaal inknijpen. Zal zo direct even proberen ;)
 
Er zijn 2 oorzaken mogelijk van uit het schakelmechanisme en deze zijn hier beide al genoemd. In de 1e plaats het slecht schakelbaar zijn bij stilstand. Dit wordt veroorzaakt doordat de secundaire as van je versnellingsbak (dit is de as waar je kettingwiel op zit)
stil staat. Indien de pockets in de zijkant van een tandwiel niet tegenover de nokken op de zijkant van het corresponderende tandwiel staan kunnen deze niet in elkaar vallen. Van een aantal motoren is bekend dat ze bij stilstand moeilijk in de vrij te krijgen. De remedie hiervoor is de motor een beetje heen en weer bewegen waardoor je kettingwiel de secundaire as laat bewegen.
In de 2e plaats is er het mechanisme dat de beweging van je schakelpedaal overbrengt op de schakelwals die de schakelklauwen verzet. Dit mechanisme ziet er per motor verschillend uit maar bevat veelal wel 1 of meerdere veertjes die de benodigde palletjes bedienen. Deze veertjes willen hun veerkracht wel eens verliezen of breken.

grtz,

Cees
 

Dat plaatje op die as nr. 9 bedoel ik. Daar zie je die lipjes aan zitten. Bij terugschakelen kun je in principe veel meer kracht op dat plaatje uitoefenen dan bij opschakelen. Bij terugschakelen kun je er je hele gewicht op zetten en sommige mensen stampen echt op hun pook als ze terugschakelen. Daardoor kan dat plaatje verbuigen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan