Nieuw Belgisch rijbewijs

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
Nieuw rijbewijs doet zijn intrede

Het nieuwe rijbewijs, in plastic en zo groot als een bankkaart, doet vanaf 7 en 8 juli zijn intrede. Voor het project zijn zestien pilootgemeenten gekozen. Dat bevestigt Jan Pauwels, woordvoerder van aftredend staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe.

In eerste instantie zullen nieuwe autobestuurders het nieuwe rijbewijs krijgen. Tegen eind 2011/begin 2012 moet iedereen in België er eentje hebben. Het roze rijbewijs zal tien jaar geldig zijn.

Bedoeling is dat de politie het document kan gebruiken om toegang te krijgen tot de centrale gegevensbank van rijbewijzen. Het nieuwe rijbewijs zal een stuk duurder zijn: 20 euro in plaats van de 11 euro die nu moet worden neergeteld.

Bron: De Standaard

art_large_749101.jpg


Net zoals bij onze noorderburen al het geval is zijn we dus binnenkort van ons vodje vanaf. Al moet ik toch weer even kankeren op de overheid, daar we nu dus elke tien jaar 20 euro kunnen gaan dokken. En dat terwijl ik in totaal al 1700 euro aan mijn rijbewijzen heb uitgegeven :Z

Edit: Das een kanttekening hé. Voor de rest werd het tijd dat we eens een deftig rijbewijs kregen :)
 
Laatst bewerkt:
-O-












Was helemaal voorbereid op een goeie grap. Blijkt het gewoon te gaan om een verbetering. En dan ook nog klagen over € 20 eurie bij verlenging
'ge lijkt wel'n hollander' ;)







(een verhoging van bijna 100 % zou ik ook belachelijk vinden)
 
Hier betaal je €35voor een rijbewijs, en in sommige nederlandse gemeentes zelfs oplopend tot €60.

Dus die 20 euro valt nogal mee hoor. En veel meer gemak van het plastic pasje. :Y
 
Voila, bij ons is het idd een stuk duurder. En als het nu een keer nat word hoef je hem niet te vernieuwed. En ach, wat is nu 20 euro op 10 jaar.
 
Ongeacht of het een nette prijs is naar Nederlandse begrippen..


Ze gaan van 11 euro ineens naar 20 euro. Da's een prijsverhoging waar wij ook niet direct vrolijk van zouden worden.

95 % ofzo?
 
Voila. En het gaat hem niet over die twintig euro, maar over het aangrijpen van de mogelijkheid om weer meer geld uit onze zakken te slaan.

Zoals ik al zei, heb ik meer dan 1700 euro uitgegeven aan het halen van mijn rijbewijs. Dan vind ik het belachelijk dat ik nog voor een stukje overheidsplastiek moet gaan betalen ook.

Van een vodje naar een pas vind ik uiteraard wel een goede zaak ;)
 
Laatst bewerkt:
Tsja, NL RBW kost plm 60 euro, dan lijkt 20 euro niks hoewel een verhoging van 90% ook niet alles is nee...
 
Voila. En het gaat hem niet over die twintig euro, maar over het aangrijpen van de mogelijkheid om weer meer geld uit onze zakken te slaan.

Zoals ik al zei, heb ik meer dan 1700 euro uitgegeven aan het halen van mijn rijbewijs. Dan vind ik het belachelijk dat ik nog voor een stukje overheidsplastiek moet gaan betalen ook.

Van een vodje naar een pas vind ik uiteraard wel een goede zaak ;)

Dan had je tijdens het lessen wat beter je best moeten doen... :Z Het gaat je nu dus minder dan een euro per jaar extra kosten, poeh hé! -O-
 
Dan had je tijdens het lessen wat beter je best moeten doen... :Z Het gaat je nu dus minder dan een euro per jaar extra kosten, poeh hé! -O-

Ik was er altijd door hoor. Heeft niets met je best te maken maar met woekerprijzen van de rijscholen.

Rijbewijs B: 1000 euro's + examenkosten
Rijbewijs A: 600 euro's + examenkosten

En zoals ik het al zei, het gaat niet om die stomme twintig euro per tien jaar, maar om het principe :Z
 
Laatst bewerkt:
Ik was er altijd door hoor. Heeft niets met je best te maken maar met woekerprijzen van de rijscholen.

Rijbewijs B: 1000 euro's + examenkosten
Rijbewijs A: 600 euro's + examenkosten

En zoals ik het al zei, het gaat niet om die stomme twintig euro per tien jaar, maar om het principe :Z

:X dat is weinig :X
 
Pfff , waar gaat dit over..je praat over 0,0055 Euro per dag om te kunnen rijden.
Dan tank je 1 x minder in de volgende 10 jaar :)
 
:X dat is weinig :X

Vond ik ook. Gemiddeld uurtarief is hier zo'n 60 euro. 20 lessen met de auto = 1200 euro + examenkosten. 10 lessen met de motor = 600 euro + examenkosten.

Sinds wanneer hanteren ze trouwens vaste prijzen voor een rijbewijs? Toen ik mijn rijbewijs haalde in Belgie hadden ze nog uurtarieven.
 
Vond ik ook. Gemiddeld uurtarief is hier zo'n 60 euro. 20 lessen met de auto = 1200 euro + examenkosten. 10 lessen met de motor = 600 euro + examenkosten.

Sinds wanneer hanteren ze trouwens vaste prijzen voor een rijbewijs? Toen ik mijn rijbewijs haalde in Belgie hadden ze nog uurtarieven.

Zijn geen vaste prijzen, het was uiteraard geen 1000 euro rond. En het hangt af van de formule die je hebt.
 
'Nieuw Belgisch rijbewijs' > 'Nieuw: Belgisch rijbewijs'


He he, eindelijk wat orde met die malloten daar.
 
Op mijn roze vodje staat geen geldigheidsdatum (is onbeperkt geldig), hoe willen ze er dan voor zorgen dat tegen begin 2012 alle Belgen het nieuwe rijbewijs hebben?
 
Op mijn roze vodje staat geen geldigheidsdatum (is onbeperkt geldig), hoe willen ze er dan voor zorgen dat tegen begin 2012 alle Belgen het nieuwe rijbewijs hebben?

Omdat ze de papieren vod ongeldig gaan verklaren. Ge kunt dus gewoon zonder roze vod gaan rijden maar dan zijt ge dus wel op stap zonder rijbewijs :P
 
Hier betaal je €35voor een rijbewijs, en in sommige nederlandse gemeentes zelfs oplopend tot €60.
Ik mocht inderdaad gewoon 50 euro aftikken... Kostprijs is 9 euro, dus 41 euro omdat de gemeenteambtenaar 3 handelingen moet uitvoeren.
En dan heeft het rijbewijs nog steeds zo'n nichterig kleurtje...
 
ik heb vorig jaar me auto rijbewijs gehaald en moest uiteindelijk 58,90 voor dat pasje betalen nu heb ik 15 juni me motor rijbewijs gehaald en kon ik bij het aanvragen weer ff 58,90 dokken.
Tis gewoon belachelijk dat je bij categorie uitbreiding weer de volle prijs moet betalen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan