Nieuw brik erbij,......British Motor Works........Toch?

thinge

MF veteraan
22 jan 2006
3.153
1
Rotterdam
Ondanks dat ik een tweetakt adept ben, heb ik de verleiding, nou ja een klein verleidinkje maar, niet kunnen weerstaan en de motorfiets gekocht waar ik ook op geeindigd ben in de jaren 80 van de vorige eeuw, een BMW R100RT in dezelfde kleur als toen uiteraard. Maar sjonge sjonge, wat een klotebak is deze specifieke fiets zeg,..............ik heb me vergist.......toch teveel takten die britse motoren....
 
volgens mij staat BMW niet voor Britsh Motor Works
maar voor Bayerische MotorWerke

:+

Of ik zie dat nu helemaal verkeerd en snap de grap niet? ;)
 
Laatst bewerkt:
Verklaar me nader...............

De vorige eigenaar had "vergeten" wat kleine zaken te vermelden zoals, de remmen werken niet zo goed, de kuip is gescheurd onderop, de schroefdraad van de rechter cilinderkop is verrot gedraaid, de buddyseat is het scharnier verkeerd opgelsat en past daardoor niet meer, de accu een varta was nieuw en de banden ook, maar de accu stond al bijna een jaar stil en had drie defecte cellen. Delaadstroomregelaar, diodeplaat is defect en de voetsteun is niet helemaal ok en zit een beetje scheef, de middenbok is niet meer te gebruiken omdat hij doorhangt enz enz.....


Ik weet het wel, ik had hem beter moeten bekijken en meer tijd moeten nemen, maar de verkoper had wat eerlijker kunnen zijn. Veel zaken had ik al wel gezien natuurlijk. De koffersleutels waren zo te vinden, maar naderhand niet meer en ik heb ze dus maar afgebroken en verwijderd......

Moet ik nog even doorgaan?
Ik hem hem wel naar huis gereden, maar zonder remmen was dat een hachelijke onderneming. De gebroken balanspijpjes heb ik inmiddels vervangen, maar dat was door de defecte schroefdraad ook een kloteklus.

Fotoos volgen. Ik heb inmiddels nieuwe goodridge remleidingen en revisiesetjes voor remklauwen en master cilinder gekocht. dat is het volgende probleem.
 
Twins4life, je snapt de grap dus wel, maar als je in de jaren 70 iets heel erg wilde zeggen dan was het dat dus.....

Ik bedoelde het dus cynisch......
 
Die hoofdremcilinder wil nog wel eens versleten zijn ja... Maargoed, een revisiesetje is weer 45 euro, dus niet goedkoop. Middenbokken zijn ook een bekend slijtagepunt, waarschijnlijk heeft je motor wel km's achter de rug.

Sommige dingen kan je niet meteen zien als je een motor koopt, vergeet je op te letten, kan ik wel begrijpen hoor. Maar het blijft klote... Eerlijke verkopers zouden wel erg fijn zijn... Hopelijk is de rest van de motor wel OK.

En wat betreft het laadstroomgebeuren heeft Roger Remschijf nog het eea te koop (van een R100 of R80 blok, dat weet ik zo niet). Je zou hem eens kunnen contacten als je daarvoor nog wat zoekt.
 
Hoe erger een brik er aan toe is, hoe meer je er aan kunt verbeteren :Y. Maar dit is wel knap balen -O-.
Dingen als een doorhangende standaard is altijd vervelend (lastig monteren van de veer).

Die R100RT moest in de jaren '80 toch wel een aardige topfiets geweest zijn?
 
Laatst bewerkt:
Jeroen, gelijk heb je. Ik ga morgen eens wat posten en heb stapels foto's van alle ellende gemaakt. Watch it
 
Laatst bewerkt:
Jozef58 ik weet het weer,Sorry, ik ben een beetje down door die BMW........Zal wel voorjaarsmoeheid zijn. Ik heb vooral interesse in de bok. Wat wil je er voor hebben?

Greetz
 
Het hangt er een beetje vanaf wat je ervoor betaald hebt.. Ik heb wel de ervaring dat er voor oudere bmw's heel veel spul 2e hands te vinden is voor weinig. Kijk vooral ook eens op ebay.de als je iets nodig hebt.. (heb er al veel k100 spul voor een prikkie weggehaald)
Zelfs nieuwe remschijven met blokken 2e hands gevonden van een schademotor..

Misschien lullig, maar wellicht het beste om de motor gedeeltelijk uit elkaar te halen en alles wat je tegenkomt in één keer te vervangen. Mijn k100 was in redelijke staat op het eerste gezicht, maar er bleven kleine en grotere problemen de kop opsteken. Heb hem uit elkaar gehaald en alles wat rot of gaar leek te zijn vervangen. Kosten vallen best mee
als je 2e hands spullen gebruikt en je motor is daarna weer als nieuw.

Als jouw motor op het eerste gezicht al mankementen heeft denk ik dat de vorige eigenaar er weinig aan gedaan heeft en heeft doorgereden totdat hij uit elkaar viel..
Een weids verbreid misverstand is dat een bmw geen onderhoud nodig heeft en blijkbaar was de vorige eigenaar één van de volgelingen..
 
de remmen werken niet zo goed, de kuip is gescheurd onderop, de schroefdraad van de rechter cilinderkop is verrot gedraaid, de buddyseat is het scharnier verkeerd opgelsat en past daardoor niet meer, de accu een varta was nieuw en de banden ook, maar de accu stond al bijna een jaar stil en had drie defecte cellen. Delaadstroomregelaar, diodeplaat is defect en de voetsteun is niet helemaal ok en zit een beetje scheef, de middenbok is niet meer te gebruiken omdat hij doorhangt enz enz.....

vertel eens welk bouwjaar?
de ate remmen horen maar half te werken, als je modern spul gewend bent valt dat nogal tegen |(
de truuk is de ecxentrische pennen goed afstellen en gangbaar houden, wat ook enorm helpt is de remkabel laten vervallen en een remcylinder op het stuur te monteren van na '81.

voor je de diodenplaat de schuld geeft, kijk eerst eens of je rotor nog goed is die geven nog wel eens de geest, je moet een kleine weerstand meten tussen de twee loopsporen.
als je nul meet is de rotor defect.
diodenplaten worden gereviseerd aangeboden voor behoorlijke prijzen.
je kunt beter een defecte aanschaffen en de nog goede diodes oversolderen naar de jouwe.
moto guzzi heeft trouwens dezelfde diodenplaat.
de middenbok is meestal het gevolg van een rotte schroefdraad rechts in je frame.
vaak kan je dat repareren met een nieuwe bout die iets langer is en een dunne borgmoer er achter.
soms heb je helaas te kort ruimte tussen frame en blok, dan plaats je dus gewoon een heli-coil.
welke schroefdraad van je cylinderkop is verrot?
die van de uitlaat -O- daar zijn revisiebedrijfjes voor maar daar wordt het niet leuker van.

als ik dit zo lees was 800 euro een nette prijs geweest voor die fiets
 
800 euro was nog teveel geweest. Ik heb er 1200 euro voor betaald. Bmw R100RT uit 1981 met 91.000 of 191.000km op de teller.......in de kleur amazonegroen met nonfango koffers zonder sleutels (dus inmiddels verwijderd van de motor) (alleen daar had ik het al aan moeten zien. Welke %^$$$ zet nu italiaanse koffers op zijn oude BMW?)


Jajajajaja, ik weet het, eigen schuld. Liefde maakt blind. Brikkenliefde maakt daarnaast ook nog hopeloos verloren........

Ach, ik ben weer een paar maanden van de straat........

Uilaatmoer schroefdraad is inderdaad naar de maan, maar ik geloof dat de hobbuist dat voor 65 euro kan repareren??????(sprak hij hoopvol)
 
Laatst bewerkt:
800 euro was nog teveel geweest. Ik heb er 1200 euro voor betaald. Bmw R100RT uit 1981 met 91.000 of 191.000km op de teller.......in de kleur amazonegroen met nonfango koffers zonder sleutels (dus inmiddels verwijderd van de motor) (alleen daar had ik het al aan moeten zien. Welke %^$$$ zet nu italiaanse koffers op zijn oude BMW?)


Jajajajaja, ik weet het, eigen schuld. Liefde maakt blind. Brikkenliefde maakt daarnaast ook nog hopeloos verloren........

Ach, ik ben weer een paar maanden van de straat........

Uilaatmoer schroefdraad is inderdaad naar de maan, maar ik geloof dat de hobbuist dat voor 65 euro kan repareren??????(sprak hij hoopvol)

Een schrale troost: ik heb bij het kopen van mijn VF1000F zelfs nog duidelijker problemen over het hoofd gezien of gebagatelliseerd. |( |(
Je bent dus niet de enige die zoiets overkomt... Ik hoop dat je 'm snel en voor redelijk weinig geld weer opgeknapt krijgt, succes!
 
Gelukkig was ik zo slim om een puntgaaf R5-je te kopen voor maar 900 Euro. '(

Zuiver en alleen voor het sleutelplezier heb ik er al ong 2400 Euro aan verspijkerd!
(en hij loopt nog steeds niet)

Volgende keer doe ik net als jij: koop ik een wrak _O- Heb ik tenminste wat te doen!!

:W
 
Die BMW's hebben toch sleepcontacten in de dynamo zitten? Met flink wat kilometers zijn die ook aan vervanging toe. Ben benieuwd naar de foto's.
 
Hee Theo? Wat leest ik nou? Zomaar even tussen neus en lippen een BMW gekocht?
Het is alleen lullig dat ze geen open kaart hebben gespeeld over de conditie. Adresjes voor onderdelen, De Hobbyist in Veldhoven, De Knalpot in Rilland en je zal er zelf ongetwijfeld ook nog wel de nodige weten. Het Motorkeldertje in Capelle is ook goed bekend met BMW's en verhuren ook sleutelruimte. Je keldertje stond de laatste keer al behoorlijk vol en ik zie je nu ook niet direct die BMW dat trappie op en af sjouwen. Waar je gelijk even naar kan kijken als je de tank eraf hebt is de spanningsregelaar, of althans de pootjes daarvan. Bij mij brak er spontaan een af toen ik net de Maastunnel uitkwam. Dan sta je dus mooi stil eej.
OK, veel succes ermee en ik zie jullie wel een keertje opdagen.


Greetz!! :] :] :]

Jan
 
Bij motorstoring wegwerpen :+ ...mijn collega heeft ook een oudere BMW gekocht. Er is veel van te krijgen en ik vind de prijzen best meevallen...
Zelf zou ik best een oudere BMW willen hebben maar vind de pijzen abnormaal hoog. Verbouwde zijn wel een stuk goedkoper dus zoiets zal het misschien ooit nog eens worden...maar voorlopig heb ik genoeg troep,mzzzls,Rob.
 
Ik dacht altijd eigenlijk het tegenovergestelde:

mij was altijd verteld dat BMW-boxers erg waardevast zijn,maar dat viel vies tegen toen we de R80RT van m'n schoonvader probeerde in te ruilen.
Vandaar dat deze nog gewoon in de garage staat en ik haar af en toe uitlaat. :+

Ik heb al ondervonden dat ze zich niet leent voor slidings... :(
 
Laatst bewerkt:
Zo even oma een beurt gegeven ......................is ze ook weer twee weken stil.................(gniffel)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan