Nieuw: De Garmin Zumo590, opvolger van de zumo 660

Is er al een vergelijkende test met de Tomtom Rider?

De rider moet je eigenlijk vergelijken met de zumo 390. Alleen is de rider dan, met autosteun, duurder.

De 590 heeft ondermeer als extra's de muziek-mogelijkheden, een groter scherm en de rondrit.

Daarnaast bestaat er een soort 'geloofsdiscussie' tussen TT en Garmin, waarbij ik graag beide kampen respecteer. Ik persoonlijk ben overtuigd van het garmin-kamp. Toestel en software zijn welllicht wat taaier om onder de knie te krijgen, maar routetechnisch dan ook geavanceerder.

Als je mijn video over afleesbaarheid in zonlicht bekijkt en de 590 en rider vergelijkt valt, in mijn ogen, de balans definitief om ten faveure van de 590. Maar tsja.. hij is ook wel het duurste.
 
Laatst bewerkt:
Hi, ik denk er ook over om de 590 aan te schaffen. Maar nu twijfel ik tussen de 590 en de Monterra. De Monterra heeft meer mogelijkheden maar het is mij nog onduidelijk of de navigatie (primair doel) ervaring vergelijkbaar of van hetzelfde niveau is als de 590? Ik moet er natuurlijk extra kaarten bij kopen maar heeft de software dan we dezelfde mogelijkheden zoals rondrit, telefoonmenu, etc?

Hans, kan jij hier iets meer over vertellen? Ik heb de video's gezien maar nog geen goede vergelijking kunnen maken.

groet,
briano
 
Laatst bewerkt:
Monterra is een geocaching toestel, en ongeschikt op de motor.

Ga naar een winkel, neem een douch en handschoenen mee en ga de monterra eens proberen te bedienen, daaran hetzelfde onder de douche.

Verder zijn de knoppen te klein om ze met zomerhandschoen te bedienen. Monterra scherm is goed, android werkt prima, maar is bedoeld om in de hand te hojden en met blote vingers te bedienen, met zoals smartphones. Owh ja, de Garmin App is gewooon nog niet af, crashed regelmatig.
 
Laatst bewerkt:
Hi Scheurneussie, Ik denk dat er weinig zal gebeuren onder de douche, dat ding is gewoon waterdicht.

Ongeschikt voor op de motor!? Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. De Monterra is net zo waterdicht als de 590, beiden hebben ze een IPX7 water rating (http://www.garmin.com/en-US/legal/waterrating). Daar zit dus geen verschil.
Garmin levert overigens ook een motorhouder met voeding voor op de motor. Handschoenbediening is op te lossen door speciale handschoenen, speciale vloeisof op de vingertoppen of zoals ik al jaren doe om mijn iphone te bedienen met een speciaal garen/geleidedraad. Op android zijn verschillende apps en icons sets te vinden om alles groter te maken juist om dit op de motor makkelijker te bedienen.

Mijn vraag is of de software/Garmin app een vergelijkbare/ dezelfde functies en mogelijkheden heeft als de 590.

Briano
 
Zeker, hij is waterdicht. Het probleem is alleen dat de Monterra een capacitief touchscreen heeft, en dat is geen goede combinatie met water...
Speciale handschoenen zijn er zeker, maar motorhandschoenen geschikt voor capacitieve touchscreens?
In principe kun je 'm op de motor gebruiken, hij kan alles wat je nodig hebt, maar in de praktijk werkt een 'dedicated' motor GPS toch beter.
Scheurneussie weet waar hij het over heeft, hij heeft ervaring met de Monterra (en met veel andere toestellen)
 
inderdaad. en de knopjes zijn zo klein dat je deze met motorhandschoenen pas kan bedienen als je in de berm ligt nadat je gefrustreerd geprobeerd hebt om tientalle malen dat knopje te bedienen.

Monterra hier tijdelijk aanwezig, getest op de motor met winterhandschoenen aan, ik rij hele jaar door. Montana kan wel, maar blijft met dikken handschoenen ook lastig te bedienen, zomerhandschoenen gaat echter prima.

Verder is er nog iets met max 50 routepunten per route, omdat dit een outdoor toestel is.
 
Scheurneussie, Javawa, bedankt voor jullie reactie, het is me nu duidelijk. Ik ga inderdaad voor de 590, ik hoop dat deze snel te verkrijgen is. Ik ben m nog nergens tegen gekomen.

Groet,
Briano
 
Laatst bewerkt:
eerst 550 toen naar 660, dus die 590 komt er zeker een keertje.
Het 5 inch scherm lijkt mij helemaal goed, de betere zichtbaarheid van het scherm alsook het kantelen zie ik als grootste voordeel.
O ja en qua robuustheid lijkt hij mij ook helemaal geweldig.
Ben benieuwd of hij ook daadwerkelijk nu eens wat sneller is als de 660, want verschil in snelheid
tussen 550 en 660 heb ik nauwelijks gemerkt.
Ben ook erg benieuwd of we nu eens fatsoenlijk 8 uur achter elkaar muziek kunnen luisteren zonder de hele meuk naar 128 kbps te moeten converteren etc. etc.
Het blijft mij ook nog steeds een raadsel waarom die buffer bij 660 soms na 1 uur al volloopt en een andere keer pas na 3 uur.... maar genoeg hier over.
590 is de toekomst dus we gaan het beleven!

THX 4 update Hans

Mvg. WebEngine

p.s.
mijn base camp is natuurlijk Garmin
 
Laatst bewerkt:
Nou, de 590 staat in bestelling. Kan bijna niet wachten.... :P

Ik zag dat er een MicroSD-cardslot in zit...

Welke Micro-SD kaart is aan te raden voor de 590 ?
Ik hoorde dat de 660 niet overweg kan met kaartjes groter dan 4 Gb. Klopt dat ?
En welke snelheidsklasse ?

Grtz jeroen
 
Laatst bewerkt:
Nee klopt totaal niet, 16 en 32 Gb werken in een zumo 660 ook. Class 4 of 6 werkt, Clas 10 geeft problemen.

Meestal is een class 4, 6 of 8 meer dan voldoende, je leest het kaartje voornamelijk, echter, mogelijk dat de 590 wel prima met class 10 om kan gaan, dat is gewoon nog niet bekend.
 
Nee klopt totaal niet, 16 en 32 Gb werken in een zumo 660 ook. Class 4 of 6 werkt, Clas 10 geeft problemen.

Meestal is een class 4, 6 of 8 meer dan voldoende, je leest het kaartje voornamelijk, echter, mogelijk dat de 590 wel prima met class 10 om kan gaan, dat is gewoon nog niet bekend.

Okay, weer wat duidelijker allemaal , Thanks

Nog ff afwachten dus...
 
Tja ik heb nu zo'n 2 jaar ook gewoon 32GiB er in hangen, niks mis mee.

Betrap me zelf er wel op dat ik de laatste tijd de lettertjes van mijn MP3 artiesten niet meer goed kan lezen, zit dan ook al een tijdje met een leesbril op, maar ja niet op de brommert 8-)
Zouden die lettertjes met het 5" scherm ook wat groter zijn?
 
Laatst bewerkt:
Tja ik heb nu zo'n 2 jaar ook gewoon 32GiB er in hangen, niks mis mee.

Betrap me zelf er wel op dat ik de laatste tijd de lettertjes van mijn MP3 artiesten niet meer goed kan lezen, zit dan ook al een tijdje met een leesbril op, maar ja niet op de brommert 8-)
Zouden die lettertjes met het 5" scherm ook wat groter zijn?

Dat hangt af van de resolutie van het schermpje. Waarschijnlijk is de lettergrootte ook wel in te stellen in je huidige Zumo :)
 
Nope die smaak zit dacht ik niet op een 660
Scherm mode op nacht zetten kan soms een iets beter effect hebben doordat de lettertjes wit zijn en de achtergrond dan donker blauw.

Als je b.v. het label van het desbetreffende liedje aanklikt in mp3 modus dan krijg je nog wat meer info over je huidige nummer te zien zoals formaat, genre etc. maar daar wordt de resolutie nog ernstiger.
Ik kan er uiteindelijk wel mee leven alhoewel met 1450 liedjes komt er wel eens een voorbij waarvan ik denk... verrek heb ik die ook, welke is dat dan?
Garmin staat overigens dichtbij voor op de spiegel met ram-mount.

Mvg. Jan aka: Webengine
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan Hans: Is het mogelijk voor je om het apparaat te testen in combinatie met een/meerdere Garmin VIRB(s)?

Ik heb momenteel een Garmin Zümo 660 en die kan er niet mee babbelen maar de 590 zou dit wel moeten kunnen. Kan het apparaat bijvoorbeeld als "live" monitor dienen voor meerdere VIRB's (al dan niet gelijktijdig)?
 
Laatst bewerkt:
Nee, live monitor is niet mogelijk op de 590 (alleen op een Monterra zou het kunnen, die heeft android en wifi).

Wat wel kan is de virbs aan laten staan en deze in master/slave mode zetten. De master virb geef je dan via de 590 knop de opdracht om te starten/stopen met filmen of om een foto te maken de slaves gaan dan gelijk mee.

Zeker geen live beelden, dat kan alleen tussen een smartphone met wifi en de Virb Elite master (en niet met de basis versie).

Dacht dat je 1 master en 5 of 6 slaves kon hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik kort antwoord op enkele van de hierboven gestelde vragen:

In hoeverre de Monterra al dan niet geschikt is voor de motor zal inderdaad belangrijk afhangen van de mate waarin je 'm tijdens het rijden wilt kunnen bedienen. Ik vind dat zelf wat minder van belang en zou eerder voor de Monterra dan de Montana kiezen op de motor. Ook vanwege BT-audio.
Maarrrr.. Voor beiden geldt dat daar dan een aanvullende reden voor moet zijn. Het is en blijft primair een outdoor toestel en keuze daarvoor is vooral relevant als het je echt om offroad gaat of als je het toestel ook wilt gebruiken voor Wandelen, fietsen, geocachen etc. Gaat het om op de motor toeren over de weg dan is een zumo een logischer keuze.

Qua leesbril: allicht is met een groter scherm de afleesbaarheid wat groter; héél veel zal dat echter niet uitmaken. Ik heb ook geen optie gezien om de lettergrootte van bijv MP3 te vergroten. Ik verwacht dat voor de meesten het formaat prima zal zijn.

Routeuitwisseling van routes via bluetooth werkt alleen van toestel naar toestel en dat werkt dan erg makkelijk. Maar dan moet het toestel dat wel aankunnen; uitwisselen van een 660 naar 590 via BT zal bijvoorbeeld niet lukken.
Het laden van een route zal meestal nog steeds met een kabel aan de pc gebeuren.
 
Ik kort antwoord op enkele van de hierboven gestelde vragen:

In hoeverre de Monterra al dan niet geschikt is voor de motor zal inderdaad belangrijk afhangen van de mate waarin je 'm tijdens het rijden wilt kunnen bedienen. Ik vind dat zelf wat minder van belang en zou eerder voor de Monterra dan de Montana kiezen op de motor. Ook vanwege BT-audio.
Maarrrr.. Voor beiden geldt dat daar dan een aanvullende reden voor moet zijn. Het is en blijft primair een outdoor toestel en keuze daarvoor is vooral relevant als het je echt om offroad gaat of als je het toestel ook wilt gebruiken voor Wandelen, fietsen, geocachen etc. Gaat het om op de motor toeren over de weg dan is een zumo een logischer keuze.

Qua leesbril: allicht is met een groter scherm de afleesbaarheid wat groter; héél veel zal dat echter niet uitmaken. Ik heb ook geen optie gezien om de lettergrootte van bijv MP3 te vergroten. Ik verwacht dat voor de meesten het formaat prima zal zijn.

Routeuitwisseling van routes via bluetooth werkt alleen van toestel naar toestel en dat werkt dan erg makkelijk. Maar dan moet het toestel dat wel aankunnen; uitwisselen van een 660 naar 590 via BT zal bijvoorbeeld niet lukken.
Het laden van een route zal meestal nog steeds met een kabel aan de pc gebeuren.

Eigenlijk wel bijzonder dat dit nog niet ingebouwd is in een dergelijk "high-end"apparaat wat hoogstwaarschijnlijk een levenscyclus heeft van een half decennia (gezien voorgangers). Het is bij aanvang al niet echt bij de tijd, laat staan end of life. :/
 
Eigenlijk wel bijzonder dat dit nog niet ingebouwd is in een dergelijk "high-end"apparaat wat hoogstwaarschijnlijk een levenscyclus heeft van een half decennia (gezien voorgangers). Het is bij aanvang al niet echt bij de tijd, laat staan end of life. :/

Weet ik niet; het toestel werkt wel met de zgn smartlink app waarmee gegevens uitgewisseld kunnen worden via de mobiele telefoon. Da's meer 'modern' dan draadloze communicatie met de PC. Vooralsnog is het met die smartlink niet mogelijk routes uit te wisselen maar het zou me niet verbazen als die mogelijkheid via softwareupdates gaandeweg ontstaat.
Of dat ook echt gebeurt weet ik niet; maar de technische basis is er wel.
 
Duidelijk...thanx. Zag dat je ook een nieuw filmpje had geplaatst op youtube van de 590.


Mooi groot scherm, jammer dat ze hem dikker hebben gemaakt dan de 3xx.
 
Laatst bewerkt:
Waar heb je 'm gekocht? Bij waypoint wordt hij pas eind deze week verwacht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan