Nieuw Europees Motorrijbewijs in aantocht

BadBoy46

Die hard MF'er
28 nov 2004
878
0
Oosterhout
tijdens het surfen op i net kwam ik op de KNMV site terecht... met een stukje nieuws over het nieuwe eurupees motorrijbewijs dat in aantocht is! misschien wisten jullie er al iets van maar ik heb vele discussie gezien over dit onderwerp dus vandaar

hier het stukje:

Nieuw Europees Motorrijbewijs in aantocht.

Recent lanceerde de Europese Commissie het voorstel voor de "derde rijbewijsrichtlijn" met ingrijpende wijzigingen voor vooral het vrachtwagen- en het motorrijbewijs. In juli 1996 werd de tweede rijbewijsrichtlijn van kracht in Nederland en ontstond daarmee het lichte en zware motorrijbewijs. Nu zijn ook de andere voertuigen aan de beurt maar wordt ook het motorrijbewijs nog verder aangescherpt. Althans dat is het voorstel.

Eén onderdeel uit dit nieuwe voorstel haalde al de pers en in sommige kranten en op websites ontstonden levendige discussies over het al of niet toelaten van 16 jarigen op de motor en ventileerden de diverse verkeersveiligheidsorganisaties al hun mening hierover. In het EU voorstel is inderdaad de wens opgenomen om het 16 jarigen toe te staan om op een lichte motor te rijden die niet zwaarder is dan 125 cc met niet meer motorvermogen dan 11 kilowatt en een vermogens-gewichtverhouding van maximaal 0, 1 kW/kg. Mits men eerst is geslaagd voor zowel het theorie- als het praktijkexamen. De huidige Nederlandse situatie is dat men 16 jarigen na het slagen voor een theoriecertificaat maar zonder praktijkopleiding deel laat nemen aan het verkeer op een bromfiets die meestal ook nog eens wordt opgevoerd. Een gedegen rij-opleiding voor een motorvoertuig dat geschikt is voor de snelheid die er mee gereden kan worden lijkt daardoor een verbetering. De keerzijde is echter dat de ongevallen die nu nog op het conto van de bromfiets worden geschreven straks voor een deel wellicht motorongevallen zullen zijn. En het is nog maar zeer de vraag of dat nu wel zo positief is voor het imago van de motorrijders.

Een ander facet is dat het in 12 van de 15 EU landen momenteel al is toegestaan om met 16 jaar na het slagen voor het rijexamen op een 125 cc motor te rijden. Nederland is daarmee een van de weinige EU landen waar dit niet is toegestaan. Omdat de Commissie het rijbewijs in heel de EU geharmoniseerd wil hebben wil men de EU landen verplichten om deze derde richtlijn uniform in te voeren. Dit zal in Nederland aardig wat discussie teweeg gaan brengen, want organisaties als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en 3VO lobbyen al enige tijd voor een verhoging van de bromfietsleeftijd naar 17 of 18 jaar. Terwijl deze EU richtlijn ook de mogelijkheid open houd om vanaf 14 jaar al op de brommer te stappen.

Daarnaast wil de EU de leeftijd van de toegang tot het ongelimiteerde motorrijbewijs verhogen naar 24. Op zich klinkt de leeftijdsgrens logisch omdat uit de ongevallenstatistieken blijkt dat men onder de 24 jaar meer bij ongevallen betrokken is dan daarboven. Verzekeraars hanteren daarom al jaren een hogere premie en/of eigen risico voor de bestuurders die jonger zijn dan 24. Het motorvermogen van de huidige beperkte categorie wordt verhoogd van maximaal 25 kW naar 35 kW. De vermogen-gewichtsverhouding blijft met een maximum van 0.2kW/kg eveneens beperkt Verder wil men het terugtunen aan banden leggen. Waardoor het niet meer mogelijk wordt om een R6 terug te tunen naar het toegestane vermogen en de jonge motorrijder dus verplicht wordt op zoek te gaan naar een motor die wel aan al deze criteria voldoet.

Het vreemde is dat dit nieuwe EU voorstel wordt gedaan zonder dat er eerst een grondige evaluatie heeft plaatsgevonden naar de effecten welke door de invoering van de tweede rijbewijsrichtlijn in 1996 zijn ontstaan. Hierdoor is het dus mogelijk dat er straks maatregelen worden getroffen die niet het beoogde resultaat zullen opleveren. De KNMV zou dan ook liever zien dat er eerst geëvalueerd wordt. Dit lijkt echter niet te gaan gebeuren. Verder wil de EU voor elke sub-categorie van A een apart examen. Hierdoor kan men niet meer na het bereiken van de instapleeftijd van een licht naar een zwaar motorrijbewijs over stappen. Indien men een licht rijbewijs heeft hoeft men echter niet opnieuw theorie te doen. De KNMV houdt zowel in FIM als in Nederland een vinger aan de pols en zal uiteraard het belang van de motorrijders voorop stellen. Of de Brusselse regelgeving hier voldoende ruimte voor heeft valt echter nog te bezien. Overigens is er geen invoeringstermijn bekend gemaakt waardoor er voldoende tijd is voor een intensief lobbytraject.

http://www.knmv.nl heb het van deze site!
 
Mijn god... wat voor f*ckzooi gaat die EU nog meer opleveren ?

(keej, ik ben VEEL ouder dan 24 dus ik heb er geen 'last' van maar zelfs een amoebe kan nog wel nagaan dat als een dolle stier 'zomaar' effe wat wetjes gaan veranderen 'omdat' (zonder goede beredenering WAAROM en zeker zonder goed onderzoek (evaluatie) naderhand) geen gezonde situatie kan opleveren. af en toe denk ik echter dat mensen die deze regels verzinnen, en/of vervolgens klakkeloos invoeren vergeten zijn dat ze ook ooit <24 jaar zijn geweest of erger, dat ze nu niet meer in de realiteit leven dat ze niet in de gaten hebben wat ze aanrichten).

ik zie me al een 14 jarige op een opgevoerde bromfiets rijden die mij op de snelweg met 110 komt inhalen. als die voor mijn neus op zijn neus valt, en ik rij er overheen, ben ik nog fout ook nog.

iedere 'bestuurder' die niet voor zichzelf kan opkomen (die dus extra beschermd is door ACHTERLIJKE regeltjes) mag van mij niet eens een (motor)voertuig besturen.

iets als onderstaande lijkt me dan zinvoller.

<16 jaar => rijbewijs fiets voor iedereen die zonder begeleiding (van iemand die een "echt" rijbewijs heeft) aan het verkeer deelneemt + verzekering voor fietsers (zoals bijv in Zwitserland)
#16 jaar => rijbewijs BR (theorie+praktijk bijzondere verrichtingen+verkeersdeelname) = <50cc
#18 jaar => rijbewijs A25kw (th+prbzv+vkdn) = 25kw
#21 jaar => rijbewijs Abep(th+prbzv+vkdn) = <600cc + < 100pk
#24 jaar => rijbewijs A (th+prbzv+vkdn) = onbeperkt
 
Ik zie er wel wat in (en ben blij dat het voor mij niet geldt :) )
Zestienjarigen niet meer zonder rijbewijs en zonder kenteken op scootertjes: prima. Met rijbewijs en kenteken hebben ze iig wat te verliezen. Ik neem aan dat ze hun status van kwetsbare verkeersdeelnemer dan ook kwijt zijn en als grote mensen behandeld gaan worden.

35 kW i.p.v. 25 kW is ook goed, kun je tenminste normaal op een 500 cctje met het verkeer mee.

Met 14 op een brommer hoeft voor mij niet. Sterker nog, brommers schaffen we af: dat zijn eigenlijk motoren < 125 cc.

Zijn er ook aandelen CBR te koop? Een zestienjarige die wilt gaan motorrijden gaat dus 3 examens (6 inclusief BVs) afleggen: KASSA
 
En de verandering van 25kW naar 35kW dan :?

Hele stuk lezen dus.

Maareuh, op motormaf had ik al een topic geopend, voor de mensen die geregistreerd zijn: http://www.motormaf.nl/forum/topic.php?id=4423

Conclusie van het verhaal:

Als de grens van 25kW naar 35kW gaat, worden de huidige 25kW-papieren waar-de-loos. Wie wil er dan nog een motor met 25kW-papieren :? Niemand!

Ik heb er de pest in, klote-europa.

Ohja, en tuurlijk is een verhoging van de grens wel goed, geen probleem hoor, maar hadden ze godverdegodver eerder moeten bedenken! Nu superveel geld neergeteld om alles 25kW te maken, gaan ze het weer veranderen :X
 
over 10 jaar krijgen we allemaal een RBW dat honderd kilo weegt en 180x180x180 cm is en als je het niet bij je hebt moet je 3 brutomaandsalarissen aftikken als boete.

op die manier kan er niemand meer motorrijden dan en dan zijn ze waar ze wezen willen..... ;(
 
Mijn god... wat voor f*ckzooi gaat die EU nog meer opleveren ?

(keej, ik ben VEEL ouder dan 24 dus ik heb er geen 'last' van maar zelfs een amoebe kan nog wel nagaan dat als een dolle stier 'zomaar' effe wat wetjes gaan veranderen 'omdat' (zonder goede beredenering WAAROM en zeker zonder goed onderzoek (evaluatie) naderhand) geen gezonde situatie kan opleveren. af en toe denk ik echter dat mensen die deze regels verzinnen, en/of vervolgens klakkeloos invoeren vergeten zijn dat ze ook ooit <24 jaar zijn geweest of erger, dat ze nu niet meer in de realiteit leven dat ze niet in de gaten hebben wat ze aanrichten).

ik zie me al een 14 jarige op een opgevoerde bromfiets rijden die mij op de snelweg met 110 komt inhalen. als die voor mijn neus op zijn neus valt, en ik rij er overheen, ben ik nog fout ook nog.

iedere 'bestuurder' die niet voor zichzelf kan opkomen (die dus extra beschermd is door ACHTERLIJKE regeltjes) mag van mij niet eens een (motor)voertuig besturen.

iets als onderstaande lijkt me dan zinvoller.

<16 jaar => rijbewijs fiets voor iedereen die zonder begeleiding (van iemand die een "echt" rijbewijs heeft) aan het verkeer deelneemt + verzekering voor fietsers (zoals bijv in Zwitserland)
#16 jaar => rijbewijs BR (theorie+praktijk bijzondere verrichtingen+verkeersdeelname) = <50cc
#18 jaar => rijbewijs A25kw (th+prbzv+vkdn) = 25kw
#21 jaar => rijbewijs Abep(th+prbzv+vkdn) = <600cc + < 100pk
#24 jaar => rijbewijs A (th+prbzv+vkdn) = onbeperkt

Hopen dat dit dan nog 3 jaar duurt want anders moet ik nog een andere motor kopen ook (zit je dan met je 1050CC 150PK :X )
 
Daarnaast wil de EU de leeftijd van de toegang tot het ongelimiteerde motorrijbewijs verhogen naar 24. Op zich klinkt de leeftijdsgrens logisch omdat uit de ongevallenstatistieken blijkt dat men onder de 24 jaar meer bij ongevallen betrokken is dan daarboven. Verzekeraars hanteren daarom al jaren een hogere premie en/of eigen risico voor de bestuurders die jonger zijn dan 24. Het motorvermogen van de huidige beperkte categorie wordt verhoogd van maximaal 25 kW naar 35 kW. De vermogen-gewichtsverhouding blijft met een maximum van 0.2kW/kg eveneens beperkt Verder wil men het terugtunen aan banden leggen. Waardoor het niet meer mogelijk wordt om een R6 terug te tunen naar het toegestane vermogen en de jonge motorrijder dus verplicht wordt op zoek te gaan naar een motor die wel aan al deze criteria voldoet.


Wat een ongelooflijke BS :X
35kw ok maar "het aan banden leggen van terugtunen" 25kw is toch 25kw (als je 0.16kg/pk even buiten beschouwing laat) nee dan moet je ervoor gaan zorgen dat we niet meer mee kunnen komen op de snelweg :( (waar is die FU smiley als je m nodig hebt?)
Ze moeten de keuze juist uitbreiden zodat iedereen legaal zijn of haar motor op 25kw/35kw kan rijden ipv. een teruggetunede r6 (even voorbeeld van populaire motor) met vermogensuitdraai |(

En wie gaat mijn 35kw gasschuiven betalen?!?! :( :( :(
 
NO FU*KING WAY !!! :X :X :X :X :X :X :X :X :X

ben al pissed dat nog lang met 25kw moet rijden, wil er niet nog drie jaar bij :(
als dat echt zo is dan ga ik toch echt vol voormogen rijden op me 21e..

De Groeten zeg.. ;(
 
pffffff ik denk dat ik maar snel m'n motorrijbewijs ga halen voor dat dit allemaal word ingevoerd......
 
Mwa kappe effe.
Ik vind dit dus echt nergens opslaan en word lichtelijk opgefokt als ik dit zoeen beetje lees.
Willen ze dat non-25kw laten rijden na je 24ste , maar laat maar wel gassie van 16jaar lekker op een 125 rond tuffen want dat zou dan weer wel kunnen.Vande week zei die Koos Spee het nog dat 16jarige anders zijn en rijden dan 18jarig en ouder,dit keer gaf ik hem gelijk :9
En dan ook nog van die kotters van 14 scooter laten rijden. :X
Weet niet waar de EU naar toe wil maar volgens mij is het geen strak plan.
Ondanks dat Nederland niet alles wil doorvoeren, ben ik het er niet mee eens laat het lekker zo als het is.Goed genoeg ook niet helemaal eerlijk met dat 25kw gebeuren en misschien niet altijd even wijs.Maar dit slaat alles.
Ga maar vast een levens verzekering afsluiten, als dit er door komt. :P
En dan zal de verzekerings kosten ook wel omhoog schieten enzo.
Maar ach we zien het wel, maar er zijn genoeg redenen om uit dit land te emigreren O-)
 
Laatst bewerkt:
ja ja klinkt alemaal leuk maar vind het niks dat ze met 14 al scooter gaan rijden
verder vind ik dat ze vanaf 16 niet aleen een certificaat moeten halen maar ook praktijk en ja van 25 naar 35 kw ik vind het best hoor

heb daar alemaal geen last meer van ben al een oude man dus :)
 
???? ik weet het niet meer hoor... aan de ene kant denk ik van sommige maatregelen: mwoahh is wat voor te zeggen, en aan de andere kant denk ik soms...nou ja je weet wel :X .

Maar nederland is niet duitsland of oostenrijk of italie. jongeren hoeven hier niet 20 bergen op of af te fietsen om bij een stadje te komen, alles is een grote bebouwde kom, en dus is een 125 CC alleen maar vragen om problemen.

alle ongevallen komen dan bij "ons" op het bordje en is de motorrijdersgroep de
volgende waarvan de politiek zegt: shit het gaat daar slecht, ff wat zinloze lolverneukende regeltjes invoeren.

Scooter vanaf 14 jaar????? nou ja zal wel goed zijn tegen de overbevolking.

Nee hoor laat het maar blijven als het is, mischien nog wel praktijk examen scooters, en harder optreden tegen opvoeren.en oh ja 25 naar 35 kw lijkt me ook wel wat.
 
denk dat het idd slim is om zo snel mogelijk mij rijbewijs te gaan halen voor dat deze onzin ingevoerd gaat worden ;(
 
En die lui die met een 25kW-motor plus bijbehorend kenteken zitten :? :(
Die motoren zullen best nog wel rijden na het verhogen van de limiet. Als de max. snelheid op de snelweg van 120 naar 140 gaat dan hebben de autobezitters met een auto die net 120 haalt toch ook niet van: wat moet ik nu?
Voor motoren dus gewoon blijven rijden en in de toekomst geen 25kw maar 35kw kopen. Het is niet zo dat er 1 iemand met een 25kwmotor blijft zitten en de 35kwmotoren zijn nieuw toch veel duurder dan een 2ehands 25kw dus is er alsnog een grote groep die toch voor 25kw kiest. Dit lost zichzelf op zo. Andersom zou lastiger zijn, ik ben dan wel bijna 24 maar er zullen genoeg andere zijn met een motor van meer dan zoveel kw die 21 zijn en volgens de regels hun motor verplicht moeten verkopen en een andere aanschaffen omdat ze er opeens niet meer op mogen rijden. Er zal dan wel worden geregeld dat degene die bij invoering al gewoon A hebben dat ook blijven houden :)
 
Had nog ff de hoop dat me motor met 25 kw papieren meer waard was. Als dit door gaat is dat dus ook over.

Leuk voor die paar 16 jarige die wel het verstand hebben om op zo'n fiets te rijden. Maar voor alle andere inwoners van die land de zoveelste naai streek. Die als goed bedoeld en voordelig wordt gebracht door onze overheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan