BadBoy46
Die hard MF'er
tijdens het surfen op i net kwam ik op de KNMV site terecht... met een stukje nieuws over het nieuwe eurupees motorrijbewijs dat in aantocht is! misschien wisten jullie er al iets van maar ik heb vele discussie gezien over dit onderwerp dus vandaar
hier het stukje:
Nieuw Europees Motorrijbewijs in aantocht.
Recent lanceerde de Europese Commissie het voorstel voor de "derde rijbewijsrichtlijn" met ingrijpende wijzigingen voor vooral het vrachtwagen- en het motorrijbewijs. In juli 1996 werd de tweede rijbewijsrichtlijn van kracht in Nederland en ontstond daarmee het lichte en zware motorrijbewijs. Nu zijn ook de andere voertuigen aan de beurt maar wordt ook het motorrijbewijs nog verder aangescherpt. Althans dat is het voorstel.
Eén onderdeel uit dit nieuwe voorstel haalde al de pers en in sommige kranten en op websites ontstonden levendige discussies over het al of niet toelaten van 16 jarigen op de motor en ventileerden de diverse verkeersveiligheidsorganisaties al hun mening hierover. In het EU voorstel is inderdaad de wens opgenomen om het 16 jarigen toe te staan om op een lichte motor te rijden die niet zwaarder is dan 125 cc met niet meer motorvermogen dan 11 kilowatt en een vermogens-gewichtverhouding van maximaal 0, 1 kW/kg. Mits men eerst is geslaagd voor zowel het theorie- als het praktijkexamen. De huidige Nederlandse situatie is dat men 16 jarigen na het slagen voor een theoriecertificaat maar zonder praktijkopleiding deel laat nemen aan het verkeer op een bromfiets die meestal ook nog eens wordt opgevoerd. Een gedegen rij-opleiding voor een motorvoertuig dat geschikt is voor de snelheid die er mee gereden kan worden lijkt daardoor een verbetering. De keerzijde is echter dat de ongevallen die nu nog op het conto van de bromfiets worden geschreven straks voor een deel wellicht motorongevallen zullen zijn. En het is nog maar zeer de vraag of dat nu wel zo positief is voor het imago van de motorrijders.
Een ander facet is dat het in 12 van de 15 EU landen momenteel al is toegestaan om met 16 jaar na het slagen voor het rijexamen op een 125 cc motor te rijden. Nederland is daarmee een van de weinige EU landen waar dit niet is toegestaan. Omdat de Commissie het rijbewijs in heel de EU geharmoniseerd wil hebben wil men de EU landen verplichten om deze derde richtlijn uniform in te voeren. Dit zal in Nederland aardig wat discussie teweeg gaan brengen, want organisaties als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en 3VO lobbyen al enige tijd voor een verhoging van de bromfietsleeftijd naar 17 of 18 jaar. Terwijl deze EU richtlijn ook de mogelijkheid open houd om vanaf 14 jaar al op de brommer te stappen.
Daarnaast wil de EU de leeftijd van de toegang tot het ongelimiteerde motorrijbewijs verhogen naar 24. Op zich klinkt de leeftijdsgrens logisch omdat uit de ongevallenstatistieken blijkt dat men onder de 24 jaar meer bij ongevallen betrokken is dan daarboven. Verzekeraars hanteren daarom al jaren een hogere premie en/of eigen risico voor de bestuurders die jonger zijn dan 24. Het motorvermogen van de huidige beperkte categorie wordt verhoogd van maximaal 25 kW naar 35 kW. De vermogen-gewichtsverhouding blijft met een maximum van 0.2kW/kg eveneens beperkt Verder wil men het terugtunen aan banden leggen. Waardoor het niet meer mogelijk wordt om een R6 terug te tunen naar het toegestane vermogen en de jonge motorrijder dus verplicht wordt op zoek te gaan naar een motor die wel aan al deze criteria voldoet.
Het vreemde is dat dit nieuwe EU voorstel wordt gedaan zonder dat er eerst een grondige evaluatie heeft plaatsgevonden naar de effecten welke door de invoering van de tweede rijbewijsrichtlijn in 1996 zijn ontstaan. Hierdoor is het dus mogelijk dat er straks maatregelen worden getroffen die niet het beoogde resultaat zullen opleveren. De KNMV zou dan ook liever zien dat er eerst geëvalueerd wordt. Dit lijkt echter niet te gaan gebeuren. Verder wil de EU voor elke sub-categorie van A een apart examen. Hierdoor kan men niet meer na het bereiken van de instapleeftijd van een licht naar een zwaar motorrijbewijs over stappen. Indien men een licht rijbewijs heeft hoeft men echter niet opnieuw theorie te doen. De KNMV houdt zowel in FIM als in Nederland een vinger aan de pols en zal uiteraard het belang van de motorrijders voorop stellen. Of de Brusselse regelgeving hier voldoende ruimte voor heeft valt echter nog te bezien. Overigens is er geen invoeringstermijn bekend gemaakt waardoor er voldoende tijd is voor een intensief lobbytraject.
http/www.knmv.nl heb het van deze site!
hier het stukje:
Nieuw Europees Motorrijbewijs in aantocht.
Recent lanceerde de Europese Commissie het voorstel voor de "derde rijbewijsrichtlijn" met ingrijpende wijzigingen voor vooral het vrachtwagen- en het motorrijbewijs. In juli 1996 werd de tweede rijbewijsrichtlijn van kracht in Nederland en ontstond daarmee het lichte en zware motorrijbewijs. Nu zijn ook de andere voertuigen aan de beurt maar wordt ook het motorrijbewijs nog verder aangescherpt. Althans dat is het voorstel.
Eén onderdeel uit dit nieuwe voorstel haalde al de pers en in sommige kranten en op websites ontstonden levendige discussies over het al of niet toelaten van 16 jarigen op de motor en ventileerden de diverse verkeersveiligheidsorganisaties al hun mening hierover. In het EU voorstel is inderdaad de wens opgenomen om het 16 jarigen toe te staan om op een lichte motor te rijden die niet zwaarder is dan 125 cc met niet meer motorvermogen dan 11 kilowatt en een vermogens-gewichtverhouding van maximaal 0, 1 kW/kg. Mits men eerst is geslaagd voor zowel het theorie- als het praktijkexamen. De huidige Nederlandse situatie is dat men 16 jarigen na het slagen voor een theoriecertificaat maar zonder praktijkopleiding deel laat nemen aan het verkeer op een bromfiets die meestal ook nog eens wordt opgevoerd. Een gedegen rij-opleiding voor een motorvoertuig dat geschikt is voor de snelheid die er mee gereden kan worden lijkt daardoor een verbetering. De keerzijde is echter dat de ongevallen die nu nog op het conto van de bromfiets worden geschreven straks voor een deel wellicht motorongevallen zullen zijn. En het is nog maar zeer de vraag of dat nu wel zo positief is voor het imago van de motorrijders.
Een ander facet is dat het in 12 van de 15 EU landen momenteel al is toegestaan om met 16 jaar na het slagen voor het rijexamen op een 125 cc motor te rijden. Nederland is daarmee een van de weinige EU landen waar dit niet is toegestaan. Omdat de Commissie het rijbewijs in heel de EU geharmoniseerd wil hebben wil men de EU landen verplichten om deze derde richtlijn uniform in te voeren. Dit zal in Nederland aardig wat discussie teweeg gaan brengen, want organisaties als de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en 3VO lobbyen al enige tijd voor een verhoging van de bromfietsleeftijd naar 17 of 18 jaar. Terwijl deze EU richtlijn ook de mogelijkheid open houd om vanaf 14 jaar al op de brommer te stappen.
Daarnaast wil de EU de leeftijd van de toegang tot het ongelimiteerde motorrijbewijs verhogen naar 24. Op zich klinkt de leeftijdsgrens logisch omdat uit de ongevallenstatistieken blijkt dat men onder de 24 jaar meer bij ongevallen betrokken is dan daarboven. Verzekeraars hanteren daarom al jaren een hogere premie en/of eigen risico voor de bestuurders die jonger zijn dan 24. Het motorvermogen van de huidige beperkte categorie wordt verhoogd van maximaal 25 kW naar 35 kW. De vermogen-gewichtsverhouding blijft met een maximum van 0.2kW/kg eveneens beperkt Verder wil men het terugtunen aan banden leggen. Waardoor het niet meer mogelijk wordt om een R6 terug te tunen naar het toegestane vermogen en de jonge motorrijder dus verplicht wordt op zoek te gaan naar een motor die wel aan al deze criteria voldoet.
Het vreemde is dat dit nieuwe EU voorstel wordt gedaan zonder dat er eerst een grondige evaluatie heeft plaatsgevonden naar de effecten welke door de invoering van de tweede rijbewijsrichtlijn in 1996 zijn ontstaan. Hierdoor is het dus mogelijk dat er straks maatregelen worden getroffen die niet het beoogde resultaat zullen opleveren. De KNMV zou dan ook liever zien dat er eerst geëvalueerd wordt. Dit lijkt echter niet te gaan gebeuren. Verder wil de EU voor elke sub-categorie van A een apart examen. Hierdoor kan men niet meer na het bereiken van de instapleeftijd van een licht naar een zwaar motorrijbewijs over stappen. Indien men een licht rijbewijs heeft hoeft men echter niet opnieuw theorie te doen. De KNMV houdt zowel in FIM als in Nederland een vinger aan de pols en zal uiteraard het belang van de motorrijders voorop stellen. Of de Brusselse regelgeving hier voldoende ruimte voor heeft valt echter nog te bezien. Overigens is er geen invoeringstermijn bekend gemaakt waardoor er voldoende tijd is voor een intensief lobbytraject.
http/www.knmv.nl heb het van deze site!