Nieuw: Garmin zumo 350LM

Tracks van routes die oud zijn of gemaakt in een andere kaart zoals onroute is vrij "gevaarlijk".

Alleen tracks als basis gebruiken van dezelfde kaarten en nieuwe routes (gemaakt in recent kaartmateriaal.

Heel veel van wat je download op websites zijn als snel 2 tot 3 jaar oud. Laatste routes op ANWB site gaat wel goed, maar die van vorig jaar kan al dingen opleveren zoals flink veranderde wegen, nu verboden of 1 richingswegen, etc. Alleen doen als je van verrassingen houd onderweg.
 
Ik denk dat de oorzaak dan is dat je een viapunt gemist hebt; en dat dat dan een 'hard' viapunt is. Zie
Het geldt voor als ik gewoon van A naar B navigeer, dus geen bepaalde route.
Ik zet de navigatie aan, typ een adres in waar ik heen wil en begin te rijden.
 
Alleen doen als je van verrassingen houd onderweg.

Klopt. Maar in het gegeven geval zou je dat ook hebben wanneer je wèl de motorkaart in je toestel hebt. Bij trackexport blijft die route in basis immers exact gelijk dus loop je ook tegen dezelfde problemen aan.

De krachtvan het werken met de track vind ik de mogelijkheid om de track ook als 'stempel' in beeld te houden. Onderweg improviseren is vaak het probleem niet; het probleem is veeleer wat je toestel vervolgens met de route doet. Met deze werkwijze is het imho wat makkelijker 'gezond verstand' te gebruiken.

Maar inderdaad: wil je zorgen dat je route maximaal foutloos gereden kan worden dan is het het beste hem te herberekenen met de meest actuele versie van CN. Maar dat geldt dan dus ook voor als je wèl zelf over de OMK beschikt.
 
Vandaag ook maar weer eens met de onroute kaart op weg
Kaart geselecteerd en Voorstraat 4 Woerden ingetikt
Kent de hele straat niet dan maar op postcode en huis nummer proberen dit gaat dus niet
CN gekozen geen probleem om Voorstraat Woerden te vinden
Onroute kaart geselecteerd en daarna recente bestemmingen en zowaar hij ging een route berekenen
Onderweg richting Teraar op een weg van 12 kilometer lang bleef hij maar herberekenen een keer of zes achter elkaar
Route gestopt opnieuw ingeladen en de route langs de zelfde weg vervolgt.
Verder ging het foutloos
 
De OnRoute motorkaart kent geen huisnummers in de Voorstraat in Woerden, maar die is ook niet toegankelijk voor motorvoertuigen (het is een voetgangersgebied)
 
Dat klopt aan het begin van het gebied
wel met parkeer plaats
verder vergat ik in mijn vorige post te melden dat ik geen gesproken aanwijzingen kreeg
 
Heeft er ook iemand verstand van Interphone 3 s?
Heb ik namelijk gekocht voor de 350.
Maar met bluetooth pakt die niet.
Weet iemand er wat van zo iets?
 
Hallo,

Ik weet dat er heel wat filmpjes op You Tube staan over navigatieapparatuur, Basecamp etc. Ik héb de dvd's van Hans Vaessen. Maar toch weer een probleem gehad gisteren tijdens een rit met mijn Zumo 350.
Thuis een rit in elkaar gedraaid. Begin- en eindpunt waren harde viapunten. Alles daar tussenin waren zachte viapunten.
Ik rijd naar het beginpunt, selecteer de route en ga rijden. Zo ver ik weet ben ik dan ook over het beginpunt gereden (was een parkeerplaats van een McDonalds) maar ik krijg alleen aanwijzingen op mijn scherm zoals 'ga naar <straatnaam>'. Ik verwacht eigenlijk ook dat er linksboven in de hoek komt te staan dat ik bijvoorbeeld over 300 meter linksaf moet. Dit euvel heb ik als eens eerder gehad en ik weet niet hoe dat eigenlijk komt.
Wat ik nog weet: Ik selecteer de route, dan krijg je een scherm met (de) twee punten van de route (begin- en eindpunt). Zo ver ik begrepen heb moet je het eindpunt kiezen (is dat wel zo???). Ik heb de route gemaakt in Basecamp met de kaart die ook in mijn zumo 350 zit. Achteraf gezien stond op mijn zumo de motorroutekaart aangevinkt. Maakt dat dan nog wat uit?
 
Hallo,

Ik weet dat er heel wat filmpjes op You Tube staan over navigatieapparatuur, Basecamp etc. Ik héb de dvd's van Hans Vaessen. Maar toch weer een probleem gehad gisteren tijdens een rit met mijn Zumo 350.
Thuis een rit in elkaar gedraaid. Begin- en eindpunt waren harde viapunten. Alles daar tussenin waren zachte viapunten.
Ik rijd naar het beginpunt, selecteer de route en ga rijden. Zo ver ik weet ben ik dan ook over het beginpunt gereden (was een parkeerplaats van een McDonalds) maar ik krijg alleen aanwijzingen op mijn scherm zoals 'ga naar <straatnaam>'. Ik verwacht eigenlijk ook dat er linksboven in de hoek komt te staan dat ik bijvoorbeeld over 300 meter linksaf moet. Dit euvel heb ik als eens eerder gehad en ik weet niet hoe dat eigenlijk komt.
Wat ik nog weet: Ik selecteer de route, dan krijg je een scherm met (de) twee punten van de route (begin- en eindpunt). Zo ver ik begrepen heb moet je het eindpunt kiezen (is dat wel zo???). Ik heb de route gemaakt in Basecamp met de kaart die ook in mijn zumo 350 zit. Achteraf gezien stond op mijn zumo de motorroutekaart aangevinkt. Maakt dat dan nog wat uit?
Neem aan van wel omdat die vermoedelijk andere wegen wil rijden dan jij "vermoedelijk" hebt geselecteerd.
 
Dubbele kaarten kunnen inderdaad oorzaak zijn van problemen. Weet overigens dat het, om de motorkaart uit te schakelen, niet voldoende is alleen het 'vinkje' weg te halen. Je moet vervolgens het toestel ook helemaal uitschakelen (= powerknop langer ingedrukt houden) en weer opstarten. Dan de route opnieuw activeren en het zou goed moeten gaan.
 
Als ik een andere kaart wil selecteren dan vink ik de bewuste kaart aan (en de andere kaart dus uit) en zet ik de zumo uit ("wilt u de zumo uitschakelen?") door lang op de knop te drukken.

Vraag blijft dus staan waarom ik dan geen aanwijzingen krijg in mijn scherm.
En moet ik nu het begin- of eindpunt selecteren als ik de route selecteer?
 
Eh... je gaf zelf aan dat de motorkart was aangevinkt...

Ik was er niet bij, dus moeilijk met zekerheid te zeggen wat de oorzaak was. Echter: als je autoherberekenen uit had staan, bij het activeren het startpunt hebt gekozen; maar iets voorbij het startpunt de route opgepakt waardoor het toestel denkt dat je dat punt nog niet gehad hebt dan krijg je inderdaad geen aanwijzingen tot je dat startpunt raakt.
In dergelijke situatie is het het makkelijkst te zorgen dat je op de route staatl de route opnieuw actieveren en kiezen voor eindpunt. Zo ook de video over track als exportbasis. Op die meniet zie je, ook al heb je geen route actief, altijd hoe de route loopt.
 
dank voor je antwoord Hans. herberekenen had ik inderdaad uitstaan (gouden regel toch bij het rijden van een route?). Heb onderweg enkele malen geprobeerd om de route te herstarten en dan had ik het eindpunt gekozen.
Ik zal het morgen nog eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik hem alleen nog om van A naar B te rijden.

En zelfs dan wil hij nog niet doen wat ik wil.
 
Ik zal het morgen nog eens proberen.

Doe dat. Ik heb het zelf veelvuldig getest en in principe moet hij, zodra je weer op de route bent vanzelf weer met aanwijzingen komen. Althans: MITS je geen hard viapunt hebt gemist. Dan volgen de aanwijzingen pas weer zodra je dat punt hebt geraakt (vandaar dat je het eindpunt moet kiezen).

Wel heb ik gemerkt dat je soms bij de eerste afslag wel de aanwijzing op het scherm ziet, maar geen gesproken aanwijzing krijgt. Een verklaring heb ik daarvoor niet; hooguit dat je te dicht bij die afslag was toen de route geactiveerd werd.
 
Ik had beloofd dat ik vandaag de route nog een keer zou gaan rijden. Dat was helemaal geen straf met dit weer..
Ik had eerst mijn Garmin gezegd dat ik naar het tankstation wilde. Braaf gaf hij de aanwijziingen . Na het tanken naar de naastgelegen parkeerplaats gegaan en de route geselecteerd en het beginpunt geselecteerd. Het beginpunt zou ook op die parkeersplaats moeten liggen maar misschien zit er wat verschil tussen Basecamp en de Garmin of misschien heb ik het beginpunt niet secuur genoeg geplaatst. Ik ben heel de parkeerplaats rond gereden maar de route werd niet opgepakt.
Ik kreeg dus wel de aanwijzingen om naar een straat te gaan (waar het beginpunt zou liggen). Echter dus niet de aanwijzingen om over bijvoorbeeld 100 meter rechtsaf te gaan.
Ik ben een stukje verder gereden en heb de route weer geselecteerd. Nu had ik het eindpunt geselecteerd. En ja hoor, ik kreeg de rijaanwijzigingen meteen te zien.
Ongetwijfeld ben ik afgelopen zondag het beginpunt dus niet gepasseerd.

Wat ik nog wel eens heb met de motorkaart is dat ik een adres invoer waar ik via de mooie weggetjes naar toe wil. Ik krijg dan niet meteen de aanwijzingen. Die verschijnen wel na een paar ogenblikken. Kan dit te maken hebben dat hij dan eerst op een weggetje van de motorkaart moet zijn en pas vanaf dat moment aanwijzingen kan geven?
 
Kan zijn, ben niet zeker. Ik hoor wel meer melding van wegvallen van aanwijzingen bij gebruik van de motorkaart; heb er de vinger echter nog niet op kunnen leggen....
 
Ach, gewoon de motorkaart selecteren en gewoon zonder een eindpunt in te voeren gewoon gaan rijden? Volg de groene weggetjes en je hebt altijd wel een mooie route! :)
 
Ik zet het beginpunt nooit op een parkeerplaats, maar een paar honderd meter verderop waar ik zeker weten langs moet. Even goed kijken dat je dit punt op de weg plaats ipv aan de andere kant van de sloot :+
 
Ja Bomba, daar heb je gelijk in. Je moet het beginpunt een stukje verder dan de verzamelplaats zetten. Dan kom je er in ieder geval langs ( als het punt in ieder geval óp de weg ligt en dan ook nog eens op de goede weghelft). :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan