Nieuw: Garmin Zumo 390

hansvaessen

MF veteraan
4 jun 2012
2.524
22
wierden
Garmin lanceerde vandaag een nieuwe Zumo: De Zumo390.

Met als extra's boven de 350:
- handsfree bellen op de motor via bluetooth mogelijk
- curvy roads (kronkelwegen)
- TPMS/ANT

Dat laatste betekent dat je een optionele accessoire kunt gebruiken om realtime je bandenspanning in de gaten te houden. Zo'n metertje kost dan wel 50 euro per band. Neemt niet weg dat dat een interessante vernieuwing is.
Doordat het toestel daarmee ook over het communicatieprotocol ANT beschikt kun je met de 390 ook de, eveneens nieuwe, actioncam 'VIRB' via het scherm van de zumo bedienen.
Over de curvy roads ben ik minder enthousiast - Garmin maakt dezelfde fout als Tomtom en laat je veel te veel over N-wegen gaan...

Ik zal probeerde vannacht een videoreview te uploaden naar het mrgps youtubekanaal op MrGPSnl

Zie ondertussen Garmin lanceert de Zumo 390 — MrGPS
 
Ben benieuwd naar je review... Zit nu ernstig te twijfelen tussen de 350 en 390. En dan de 390 vooral door de ANT functie.
 
Nog een geluk dat ik geen zijspan heb want dan had ik 3 ventieltjes moeten kopen ;) Maar vind het wel een nuttige optie - hoop dat de kerstman snel komt dit jaar
 
Ben benieuwd naar je review... Zit nu ernstig te twijfelen tussen de 350 en 390. En dan de 390 vooral door de ANT functie.

De review staat inmiddels online. Zie

Op dit moment is de video over TPMS aan het 'uppen'. Zou over anderhalf uur op
te vinden moeten zijn.
 
Wat ik persoonlijk liever had gezien op de nieuwe Zumo 390 is het volgende .
in plaats van de banden spanning een optie zoals bij Navigon als je een route van Leidschendam naar Biddinghuizen in toetst dat je dan kunt kiezen tussen 3 routes je ziet dan ook gelijk hoe die gaan lopen en wat de afstand is .Verder vind ik de scherm layout van de Navigon op mijn smart phone ook een stuk mooier dit moet Garmin toch ook kunnen .
Verder vraag ik mij af of je je banden op nieuw moet laten balanceren i.v.b de sensors op je ventielen .
 
Verder vraag ik mij af of je je banden op nieuw moet laten balanceren i.v.b de sensors op je ventielen .

Heb de indruk van niet, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen.

Qua routekeuze: zou zeker een leuke optie zijn. De nieuwe edge (voor het fietsen) die binnenkort gelanceerd wordt kent inderdaad zo'n mogelijkheid. En zelfs een 'rondrit'. Zeg hoeveel km je wilt rijden en je krijgt een route voorgeschoteld...

Qua vormgeving: over smaak valt niet te twisten. Heb zelf ook wel met Navigon (wat overigens van Garmin is) gereden maar geef de voorkeur aan Garmin. Wel zou ik graag zien dat de Zumo de veelheid aan 'dashboards' van bijv de Montana/Monterra zou hebben..
 
Heb de Zumo 390 afgelopen zaterdag aangeschaft bij Waypoint. Afgelopen zondag meteen twee routes gereden, beide zo'n 130 km lang. Fijn apparaat. Wel even wennen om te werken met Basecamp. Ben nog steeds Mapsource gewend, moet me echt nog gaan verdiepen in Basecamp de komende tijd.
De optie bochtige wegen ook nog uitgeprobeerd afgelopen zondag, en brengt je toch wel op leuke wegen af en toe, maar kan inderdaad nog niet tippen aan de OnRoute motorkaart.
De optie om je telefoon te koppelen aan de 390 werkt ook makkelijk, zo kon ik onderweg even bellen hoe laat ik thuis was. De telefoon met Bluetooth gekoppeld aan de Garmin, en ondertussen via de vaste kabel muziek aan het luisteren met de Scala Rider G4. Werkt prima!
Al met al een flinke investering, maar het geld zeker waard. En vergeleken met de Garmin Nuvi 510, toch wel een hele vooruitgang. Zo is de Zumo 390 bijvoorbeeld veel sneller met het calculeren van de routes.
 
Laatst bewerkt:
Verplicht ,vind het niet vreemd dat er steeds meer auto's en motorfietsen met een verkeerde bandenspanning rijden.

Tot een paar jaar geleden kon je nog gratis de bandenspanning controleren nu moet je bijna overal betalen met als gevolg dat je dit minder vaak doet, het cirkeltje is weer rond

Fons
 
Beste mensen, nu aanbiedingen ivm. de motorbeurs in diverse winkels.

Bijvoorbeeld bij Termaat motoren: 389 Euro voor de 390LM.

Heb zelf ook de 390 besteld ivm. het overlijden van mijn 550 na 6 jaar trouwe dienst. :9~

Groet rené.
--------------------------------------------------------------

Nb: heb het gewicht van de TPMS sensor opgespoord en dat is: 0,031 Lbs.
En dat is afgerond 14 gram ( 14,06 gram ). Dus voor het balanceren even 10 gram tegenover het ventiel plakken lijkt me. Sensor minus gewicht ventieldopje. :Y
 
Laatst bewerkt:
Bandenspanningsensoren worden verplicht. Dat is toch juist goed?
Helemaal voor n motor!

Net zoals abs verplicht gaat worden. Een goede zaak!


Hans: kronkelwegen vaak over N wegen.
Maar bij tomtom kan je dat toch mbv n schuif instellen wat voor wegen hij moet berekenen?

Kan de garmin dat ook?
 
Je moet ze gewoon een aanbod doen wat ze niet kunnen afslaan ;-)

simpsons_godfather.jpg
 
Die opties die de 390 boven de 350 heeft die hier genoemd worden zijn nou niet echt interessant voor mij. Bellen doe ik sowieso nooit op de motor (kon denk ik wel met mijn 550 maar die is nu dus dood), curvey roads... ik verzin zelf mijn routes, en bandenspanning... so what... een ervaren rijder voelt wel als deze ineens te laag is hoor ;) Rij al sinds 98 zonder die sensoren... waarom zou ik het nu nodig hebben.
 
Die opties die de 390 boven de 350 heeft die hier genoemd worden zijn nou niet echt interessant voor mij. Bellen doe ik sowieso nooit op de motor (kon denk ik wel met mijn 550 maar die is nu dus dood), curvey roads... ik verzin zelf mijn routes, en bandenspanning... so what... een ervaren rijder voelt wel als deze ineens te laag is hoor ;) Rij al sinds 98 zonder die sensoren... waarom zou ik het nu nodig hebben.

lol rij al sinds "76 zonder die dingen... nooit gemist
 
Tijdens de motorbeurs vond ik het wel opmerkelijk dat er grote belangstelling was voor de VIRB camera's van garmin. Mòcht je daar onverhoopt ook over denken dan is dat een argument voor de 390: via de ANT techniek kun je dan draadloos via de zumo de camera starten en stoppen.

Maar inderdaad: qua kern van de zaak heb je ruim voldoende aan een Z350. Sinds die trackimport kent heeft hij bij mij de voorkeur boven de 660 (want sneller - dan maar geen muziek). Het is persoonlijk...
 
Ah de 350 heeft trackimport... dat was dus nog een vraagstuk wat ik had. Mooi! En ik rij al jaren met een GoPro en heb vorig jaar de Hero3 Black Edition gekocht. Die zal de komende jaren echt niet vervangen gaan worden door een Garmin Camera...
 
Wat die bandenspanning betreft kan ik me voorstellen dat je er wat aan hebt op lange tochten cq. vakanties.
Dan zie je bij een kleine inrijding bv. een spijkertje de druk zakken en kan je gelijk naar een reparateur ipv. dat je de volgende dag je motor met lege band aantreft als je weg wil rijden bij hotel/camping.

Heb zelf ook wel wat meegemaakt in nu 40 jaar motor rijden dus durf hier wel een mening over te hebben. O-)

Heb de 390 besteld en we gaan het beleven, vind het prijsverschil te klein om nog de 350 te kopen. Je doet er ook lang mee dus ik wil later geen spijt krijgen. ;(

En liever te veel mogelijkheden dan later iets missen wat er niet op zit.! :9~
 
Ja, dat weet ik. :Y ( ik rook ook al niet, dus het kan eraf. }) )

Maar ellende voorkomen op vakantie ritten is ook erg prettig.!!

Heb bv. in 2011 een rondje Schotland gedaan en daar wil je graag zo snel mogelijk weten of er wat mis is, op sommige plekken wil je niet stil komen te staan met pech.

Als je dan merkt dat je een band hebt die afloopt kun je als een bezetene naar de bewoonde wereld rijden.! Dat bedoel ik dus, haha.!

Kan trouwens iedereen een bezoek aan Schotland aanraden, bijzonder mooi.! :9~ :9~ :9~




Heb overigens wel in de gaten dat je de TPMS sensors apart moet kopen voor 50 euro per stuk.
 
Of gewoon altijd een bandenreparatiesetje bij je hebben (die heb je toch nodig als een sensor iets midnere waardes aangeeft) en een spanningsmeter (geloof nog geen tientje). daarnaast altidj een aantal luchtkapsules en een klein handpompje bij onder mijn zadel. Die band was tenslotte ook kapot gegaan met sensor ;)
 
Of de sensor is stuk en sta je voor nix je bandje te plakken...... zie je ook een klapband aankomen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan