nieuw hier en meteen een vraagje over kijktechniek

Motogriet

MF'er
14 okt 2006
129
0
Noord Holland
Hoi,

Ik heb sinds kort motorrijlessen.
Ik zou het liefst wel 7 dagen in de week willen, 16 per dag. ;)
Helaas laat mijn portomonee dat niet toe.
Nu heb ik een probleem met mijn kijktechniek bij de behendigheidsoefening de bocht.
Wat voor tips hebben jullie?

Alvast bedankt.
 
Dank je, voor je snelle reactie..
Ja die stomme lelijke oranje pionnen, die verknallen het steeds.
Ik trek er steeds weer naartoe.
 
dat komt omdat je ernaar kijkt ;)

als je de bocht inzet moet je bij bv de halve draai over je schouder kijken naar het punt waar je naar toe gaat rijden.

neem bv als punt een boom of paal die ver van de oefening weg staat.
waar je dus uiteindelijk naar toe moet.


ver weg kijken waar je naar toe wilt is de oplossing.

ps zegt je instrukteur dit ook niet tegen je.
vraag hem anders de oefening voor tedoen en let er bij hem op hoe zijn kijk gedrag is.

hij kijkt ook ver weg en niet naar die oranje dingen.
*edit*
hoop ik
 
rijden, rijden, rijden, rijden, rijden en nog eens rijden :)

Kijk, dat zijn nog eens tips ;)

@ ron: dat vroeg ik me idd ook al af, je instructeur hoort dat ook constant te zeggen.

Wat trouwens ook wel handig is: je vraagt je instructeur of hij op het punt wil gaan staan waar je naartoe moet en dan gaat schreeuwen. Haha, klinkt wat stom, maar helpt wel. Zeker bij 8-je!
 
Blijf naar de horizon kijken.

ALs je ver weg kijkt zie je wel wat er tussen dat verre punt en jou inligt/zit/staat.
Als je dichtbij kijkt zie je niet wat verderop staat/ligt/zit.
Je weet dus niet wat er straks gaat gebeuren en moet te kort vantevoren bewegingen gaan inzetten wat dus domweg niet lukt.
 
Lees Twist of The Wrist II maar. Het lijkt wat hoog gegrepen, maar de stof is voor ieder stadium een handige opsteker. KIJKEN en leren wat TEGENSTUREN betekent, kan een hoop helpen.
 
Ja mijn intructeur roept ook, en dan kijk ik wel de goeie richting op, maar die pionnen blijven het meest trekken stom genoeg.
Ik zal volgende week proberen, om inderdaad een ander punt op te gaan zoeken.
Het is bij mij ook nog eens verschillend per locatie.
Zijn er bosjes om mij heen lukt ie wel.
Maar vandaag in een straat met bedrijven (kantoren) niet.
Het zal wel aan mij liggen, maar het blijft lastig.
In ieder geval te gek dat jullie masaal reageren, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier of tactiek.
Ik moet dat nog leren.
En echt waar, anderhalfuur is zo om joh.
Ik zou graag langer willen, maar helaas dat gaat echt niet lukken.
Was het nog maar als vroeger, dat je op je motor mocht blijven rijden met de L achterop.
En trouwens, dan zou ik nu een motor moeten kopen, dat is nu ook nog ff niet aan de orde.
Hebben jullie nog meer tips over de AVB die ik kan gebruiken?
Klinkt gek misschien, maar daar kan ik denkbeeldig al wat mee.
 
Het zal wel aan mij liggen, maar het blijft lastig.
Het ís lastig :)

Klinkt gek misschien, maar daar kan ik denkbeeldig al wat mee.
Luister niet naar al die praatjes van dames/heren die na twee uur al vloeiend een 8-je kunnen/konden draaien, dát soort mensen tikken dat maar al te graag, de mensen die er mee hebben lopen stuntelen hoor je hier niet ;)

Heb zelf ook aardig wat ploeter-uurtjes achter de rug, maar als het dan eenmaal gaat, is het het waard *O*
 
Dank je, dat geloof ik ook wel.
Bij mij gaat het de ene keer beter dan de andere.
Dan kom ik juichend thuis en zeg hoe ik het helemaal foutloos heb gedaan.
De volgende les baal ik...dan wil het maar niet lukken.
Hoe moet dat straks op examane? slik)))))) dan hoop ik wel op mijn goeie moment.
 
Als je op de weg ook met goede en minder goede momenten gaat rijden, blijf ik het liefst bij je uit de buurt :X

Probeer constant te gaan rijden, en vaardigheid te ontwikkelen, en niet de ene dag beter en dan weer wat minder...Iedereen heeft zijn dag wel eens niet en kan eens wat minder rijden, maar je zal toch basistechniek moeten beheersen wil je met het examen willen slagen en niet hopen dat je slaagt omdat je net een goed moment hebt :)
 
Dank je, dat geloof ik ook wel.
Bij mij gaat het de ene keer beter dan de andere.
Dan kom ik juichend thuis en zeg hoe ik het helemaal foutloos heb gedaan.
De volgende les baal ik...dan wil het maar niet lukken.
Hoe moet dat straks op examane? slik)))))) dan hoop ik wel op mijn goeie moment.

Hoort erbij! Geniet van het lessen en het is de bedoeling dat je fouten maakt. Daar leer je namelijk van ;)

Je kijktechniek is nog te gefixeerd op het "dichtbij". Je moet jezelf aanleren "veraf" te gaan kijken, waar je naar toe wilt.

Tip: zie alle bovenstaande reacties mbt kijken. Oefen dit op de fiets, in de auto en je zult zien dat het dan een 2e natuur wordt. Mooi meegenomen is dat je ook meer ziet met autorijden dankzij deze techniek 8-)
succes
 
Dank je, dat geloof ik ook wel.
Bij mij gaat het de ene keer beter dan de andere.
Dan kom ik juichend thuis en zeg hoe ik het helemaal foutloos heb gedaan.
De volgende les baal ik...dan wil het maar niet lukken.
Hoe moet dat straks op examane? slik)))))) dan hoop ik wel op mijn goeie moment.

Dat hoort er allemaal bij, je hebt je goede en slechte dagen. maar als je meer gelest hebt, dan ga je vanzelf constanter rijden (als het goed is 8-) )

Ik had in het begin ook best moeite met die bijzondere verrichtingen (vooral langzame slalom), maar op een gegeven moment heb je het gevoel te pakken en lukt het gewoon. Voor examen: niet te zenuwachtig proberen te zijn. komt allemaal goed! *O*
 
Goeie en slechte dagen houd je, áltijd, ook als je al jaren rijdt. Grootste verschil is dat je op een zeker moment, ook op je slechte dag, nog altijd veilig kunt rijden. Van je mindere dagen leer je trouwens het meeste. Ik heb ook flink last gehad met die oefeningen. De ene dag was het perfect, de andere dag kwam ik geen achtje fatsoenlijk door.....tot ik op m'n slechte dagen ook alles zonder problemen deed.

Tips? Probeer er van te genieten, da's misschien wel het belangrijkste. Leer je te ontspannen, dan gaat alles gewoon makkelijker. Lekker zitten, stuur zo los mogelijk in je knuisten. Motorrijden is geen hogere wiskunde, maar gewoon een vaardigheid, die vrijwel iedereen kan leren.

Verder? Probeer je niet vol te stoppen met allerlei goedbedoelde informatie. Goed rijden moet een automatisme worden en dat gaat een stuk minder als je van alles in je hoofd propt.....
Dat geldt dubbel voor het examen. Iedereen komt aanzetten met (goedbedoelde) tips en informatie, waardoor je alleen maar nerveus wordt en misschien gaat veranderen wat al goed was. Ga er van uit dat, als de instructeur je aanmeldt, je er in principe aan toe bent.

En zoals al gezegd: ALTIJD kijken waar je heen wilt. Houd je hoofd zo recht mogelijk, ook in bochten. Kijk "door de bocht heen" naar dat punt waar je uit wil komen.
Een goeie test om te zien dat het klopt: als je merkt dat je de bocht niet scherp genoeg neemt (vaak heb je dan het gevoel dat het écht niet meer scherper kan), draai dan je hoofd nog wat verder door, verder de bocht in. De motor volgt dan vanzelf de scherpere lijn, omdat je automatisch verder instuurt. Je zult zien dat die bocht nog veel scherper kan, zonder enig probleem.
Dat is het vertrouwen en het automatisme dat je moet opbouwen.
 
Hoi Motogriet,


Ik had er in het begin ook moeite mee en mijn instructeur ging voor mij achteruit lopen met roepen van kijk naar mij , kijk naar mij en dat werkte feilloos... Nou moet ik ook zeggen die hij er zelf ook nog steeds enorm van geniet om te rijden op de motor en het lesgeven daarin.
Ik heb het nu bijna drie jaar en die tijd dat ik bij hem gelest heb heb ik elke dag met zin gereden en geoefend en wat anderen ook laten weten, probeer zo ontspannen en zo los mogelijk te blijven !!!

Veel succes en groetjes Yvonne :]
 
Ja mijn intructeur roept ook, en dan kijk ik wel de goeie richting op, maar die pionnen blijven het meest trekken stom genoeg.
Ik zal volgende week proberen, om inderdaad een ander punt op te gaan zoeken.
Het is bij mij ook nog eens verschillend per locatie.
Zijn er bosjes om mij heen lukt ie wel.
Maar vandaag in een straat met bedrijven (kantoren) niet.
Het zal wel aan mij liggen, maar het blijft lastig.
In ieder geval te gek dat jullie masaal reageren, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier of tactiek.
Ik moet dat nog leren.
En echt waar, anderhalfuur is zo om joh.
Ik zou graag langer willen, maar helaas dat gaat echt niet lukken.
Was het nog maar als vroeger, dat je op je motor mocht blijven rijden met de L achterop.
En trouwens, dan zou ik nu een motor moeten kopen, dat is nu ook nog ff niet aan de orde.
Hebben jullie nog meer tips over de AVB die ik kan gebruiken?
Klinkt gek misschien, maar daar kan ik denkbeeldig al wat mee.


Tips voor AVB, nou uh...
1. Bij de slalom proberen achter de pionnen langs te mikken in plaats van voor de volgende langs, dan heb je meer ruimte als je een keer een foutje maakt.
2. Door blijven remmen bij de noodstop, zachtjes aanzetten en dan door blijven knijpen tot je stil staat, dat laatste stukje kan je heel veel afstand winnen als je goed door blijft knijpen.
3. Bij het wegrijden uit het parkeervak proberen zo veel mogelijk op je koppeling weg te trekken, zodat je niet bezig bent met een bocht inzetten, afschuinen, koppeling EN gas tegelijk. Scheelt weer 1 handeling die je tegelijk moet doen.
4. Goed vooruit blijven kijken bij de slalom, zeker bij de langzame omdat je anders snel je evenwicht verliest.
5. Probeer bij AVB examen tussen de oefeningen door ook goed en zelfverzekerd te rijden, is heel gunstig voor de algemene indruk mocht de rest niet zo goed gaan.

Succes!
 
had mijn avb examen zonder een foutje gehaald ben nu alleen al twee keer gezakt voor het afrijden zelf en dat is toch ook wel belangrijk. de lastigste oefening vond ik zelf die langzame slalom, maar ook die ging met t examen vanzelf gewoon met de goeie snelheid beginnen en zorgen dat je niet te veel moet gaan versnellen of afremmen dan gaat t echt fout. in ieder geval veel succes verder. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan