Nieuw hier - Informatie/ hulp bij motorkeuze gevraagd

Deville

Die hard MF'er
16 apr 2005
318
102
Venray
Hoi mensen,

Eigenlijk niet helemaal nieuw hier, jaren geleden was ik geregeld te vinden in het Off/ Allroads gedeelte van dit forum. Ik heb jaren crossmotor gereden (begonnen met een oude Yamaha YZ250, daarna een Kawa KX500 en tot slot een Honda CR500, allen 2-takt.

Ik ben van plan binnenkort m'n motorrijbewijs te halen en een motor te kopen. M'n interesse gaat uit naar een naked bike en dat bracht mij in dit deel van het forum. Na wat huiswerk zie ik de volgende motoren wel zitten:

- Honda CB1000R
- Yamaha MT-01
- Ducati Monster 696

Qua cilinderinhoud totaal verschillende motoren, maar alle drie erg mooi vind ik. Kan iemand iets zeggen over;

- prijs kwaliteit verhoudingen? Ik heb wel eens gehoord dat dat bij Ducati niet erg goed zou zijn, maar dat lijkt me achterhaald gezien de lange tijd dat zij motoren maken, of niet? Iemand ervaring met 1 van de drie genoemde motoren?

- Het kopen van een nieuwe vs. een tweedehandse motor?


Alvast bedankt voor het meedenken en have fun :]

Groeten, Luc
 
Aangezien het drie totaal verschillende motoren zijn zou ik eerst eens gaan proefrijden.Misschien ook wel de Triumph erbij zetten.....Denk dat je er dan al snel uitbent; zijn alle 4 totaal verschillend van elkaar; kijk dan eerst eens welk motorblok je het prettigst vindt zul je zien dat er dan al heel veel wegvalt.....echt slechte motoren worden niet meer gemaakt.Nieuwe modellen kennen altijd wel wat kinderziektes maar die zullen dan onder garantie opgelost moeten worden...UIteindelijk is alleen maar je budget de allesbeslissende factor natuurlijk :X !
Als je het geld hebt en het er ook voor over hebt zou ik persoonlijk zeggen nieuw of een hele jonge gebruikte waar net de eerste afschrijving vanaf is....
 
Ducati is over het algemeen helemaal niet slecht, alleen zijn ze iets meer gevoelig voor goed onderhoud. Doe je de beurtjes goed en behandel je hem zoals het hoort, dan is er niet aan de hand. Vaak zijn ze wel iets duurder in onderhoud, maar daar krijg je ook wat voor terug. :)

Verder zou ik geen 1000cc nemen als eerste motor.
Lekker rustig beginnen. Een 600 is, zeker in het begin, al snel zat.

Verder zijn de 4 cilinders vaak een stukje makkelijker te berijden, omdat deze soepeler draaien en het vermogen wat meer in de hogere toeren ligt. Wil je dus rustig rijden, dan kan je hem laag in toeren houden, zodat de gashandel wat minder gevoelig is.

Verder; kies wat je mooi vind en lekker vind rijden.
Er zijn niet voor niets zoveel verschillende modellen, aangezien iedereen een andere smaak heeft en voor een andere toepassing gebruikt. Aan een woon-werk fiets worden andere eisen gesteld dan een toerfietsje voor de mooie zomerse dagen. :)

Succes met zoeken en vooral; proefrijden. :Y
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke reacties. Daar kan ik wat mee.

Het zijn inderdaad totaal verschillende motoren, waarbij de Yamaha ook nog een stuk duurder is. Met proefrijden zal er waarschijnlijk veel meer duidelijk worden, en inderdaad, het budget is ook sterk van belang. Ik denk dat ik uiteindelijk voor een jonge gebruikte motor ga.

Ik zal hem voornamelijk met mooi weer gebruiken en misschien een enkele keer voor woon-werk verkeer. Het verschil tussen een 600 en 1000(+) evenals het verschil in aantal cilinders/ opbouw (lijn of v-motor) zal blijken uit het proefrijden.

Nogmaals dank!

Groeten, Luc :)
 
Als je een 500 2-takt kan rijden kun je ook met het koppel van een duizend omgaan lijkt me...Zit allemaal in je rechterhandje... Een R1 is denk ik wel way too much, maar een CB1000R Naked moet kunnen als je jezelf kunt beheersen. Ik ben zelf op een 1000 twin begonnen en vond t wel te doen. Iedereen heeft zn grens, in het begin trek je em toch niet vol open...

Zelf heb ik vroeger ook gecrossed (alleen voor de fun op 't platteland :]) en alleen een twin gaf me hetzelfde gevoel qua power onderin, persoonlijk vond ik 4 cilinders enorm saai, ik hou meer van 't rauwe, maar das ieder z'n meug... Ik zou zeggen kijk hier ook eens ;) http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/230904/Cagiva-the-Raptors-Nest-1.html
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan