nieuw hier, introductie enkele vragen m.b.t smr510 2007

smr510noob

Rookie
15 nov 2022
15
1
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier dus ik wil me graag even voorstellen. Mijn naam is Jeroen, ik heb afgelopen zaterdag mijn eerste motor gekocht.

De motor is van 2007 tot 2017 van de eerste eigenaar geweest, van die periode heb ik dus ook de hele onderhoudshistorie. tot die tijd is er 5500km op de motor gereden.
Nu staat er 6670km op de motor, de het onderhoud vanaf 5500km is dus onbekend. de vorige eigenaar zegt wel een beurt gedaan te hebben.

Tot nu toe ben ik erg blij met de motor maar ik heb wel een paar dingen waar ik niet zeker van ben, ik hoop hier opheldering te krijgen.

1. op de teller staat 6670km maar als ik bij de uren kijk staat er 1421 uur, dit zag ik pas nadat ik heb had gekocht ik schrok er wel even van en het lijkt me onmogelijk met die km stand. ik heb in de handleiding van de motor gekeken en er staat over de uren teller: 'data are saved in permanent memory every 10 minutes'

Betekend dit dat er 1421 keer 10 minuten op de teller staat? dan komt het meer overeen met de km stand ook lijkt me.. dan zou er 1421/6=237 uur op staan.

2. wanneer ik in een hoge versnelling sta en ik geef onder de powerband vol gas, lijkt het toerental erg snel omhoog te gaan wanneer de motor vermogen begint te leveren. Het lijkt of de koppeling dan slipt. in de 1e en 2e versnelling lijkt dat niet en gaat hij gewoon meteen op het achter wiel :)

Ik las dat dit een olie probleem zou kunnen zijn. Ik heb de olie zondag meteen vervangen voor motul 10w50 een maatje van me had dat nog staan. later deze week vervang ik mijn olie nog eens voor putoline 10w60 en dan samen met het filter. de eerste olie wissel was met de intentie de motor een beetje te flushen. ik hoop dat het beter word. ik heb het gevoel dat hij nu al iets beter oppakt.

3. mijn achter remschijf zit los op de bussen met groeven, hoort dit zo? ik voeg wat foto's en een filmpje toe ter toelichting.

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

Bedankt alvast!

Groetjes Jeroen
 

Bijlagen

  • thumbnail_IMG_3562.jpg
    thumbnail_IMG_3562.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 14
  • thumbnail_IMG_3564.jpg
    thumbnail_IMG_3564.jpg
    43,3 KB · Weergaven: 14
  • IMG_3565.MOV
    7,5 MB
Volgens mij werkt het zo (ik heb geen Husk): Iedere 10 minuten wordt de urenstand opgeslagen. Er staat ook een “H” voor Hours onderin je display. Er staat dus 1421 uur op.

Inderdaad weinig km’s als je uitrekent wat er dan gemiddeld voor snelheid mee gereden moet zijn…
 
Bedankt voor je reactie! Het lijkt me een onmogelijke urenstand.. dan had het drijfstanglager wel met me olie mee naar buiten gekomen denk ik 😅 misschien iemand die dit wel met zekerheid kan zeggen?
 
Welkom,

Ik heb zelf een '09 dus kan je niet helpen met je dash. Remschijf achter is origineel en normaal. Als je niet houdt van de rammel, kan je hem vervangen door een vaste schijf van bv Braking.

Voor je urenteller zou ik je vraag hier nogmaals stellen of de motor gewoon een half uurtje laten lopen en kijken hoe de tijd verspringt...; Het Husqvarna TC/TE/SMR/FE/FC/FS Topic Deel 6
 
Bedankt voor je reactie, ik vind het niet erg maar ik was niet zeker of het zo hoorde dus ik laat het lekker zo😁 ik zal me vraag daar even stellen! Iemand die me iets kan vertellen over de koppeling?
 
Ik denk dat je conclusie juist is; Als je toeren omhoog gaan, maar je snelheid niet, kan het alleen maar een slippende koppeling zijn. Nieuwe olie kan je dan altijd proberen. Als het te erg wordt dan zul toch de platen moeten wisselen ben ik bang...
 
Ja ik ben er ook bang voor.. ik hoop dat die met de nieuwe dikkere olie straks nog beter pakt. Ik was van plan hem klaar te zetten voor volgende zomer, en dan na de zomer toch te reviseren. Bedankt weer!
 
Ja ik ben er ook bang voor..
Vaak wel...

ik hoop dat die met de nieuwe dikkere olie straks nog beter pakt. Ik was van plan hem klaar te zetten voor volgende zomer, en dan na de zomer toch te reviseren. Bedankt weer!
Persoonlijk dacht ik da dunnere olie beter flushed, we flushen ook gewoon met diesel
 
Vaak wel...


Persoonlijk dacht ik da dunnere olie beter flushed, we flushen ook gewoon met diesel
Ik zie touwens in mijn onderhouds historie dat er na 3000km al nieuwe koppelingsplaten in zijn gegaan. Zal nu inderdaad wel weer nodig zijn dan! Ik vervang ze maar gewoon😅
 
Sluit je ze iig uit. Laat je over die olie effe goed inlichten heh, nie zomaar dikke stroop erin
 
Sluit je ze iig uit. Laat je over die olie effe goed inlichten heh, nie zomaar dikke stroop erin
Ja bedankt, ik las op een ander forum volgens mij dat er 10w60 in deze motor zou moeten. Wat raden jullie aan? Ik kan het moeilijk vinden

Met betrekking tot de uren stand, ik ben er achter dat hij gewoon door telt als het contact aan staat. Dat verklaart de hoge urenstand!
 
Terug
Bovenaan Onderaan