Nieuw hier, of toch niet....

ChrisS

MF'er
16 apr 2022
53
18
Eijsden
Hallo, mijn naam is Chris en door een fysieke beperking kan het zijn dat ik mijn BMW R1150RT niet meer kan rijden en naar een motorscooter "moet". Nu heb ik me de laatste tijd wat meer verdiept hierin, en dat "moeten" is er wel wat vanaf. Natuurlijk zou ik liever mijn BMW houden, maar een mooie scooter is niet lelijk. Vooral het comfort zint me wel. Maar ik weet niks van scooters en heb wat vragen. Hopelijk zet ik ze hier goed neer.
1. Ik kan wel wat sleutelen en heb ooit mijn K100 uit elkaar gedraaid maar mijn huidige R1150 doe ik niet meer door de electronica en vooral de ABS. Verder lukt het mij niet meer om laag bij de grond te werken. Wat kan een geoefende amateur zelf aan een scooter doen ? Veel, zoals vroeger, of afblijven tegenwoordig ?
2. Ik zit vaker te kijken naar een BMW C650GT en een Burgman 650Executive. Iemand ervaring met deze twee ? Ik ben zelf 1.88 en meen te begrijpen dat de BMW wat groter is en je je benen voorin beter kwijt kunt ? Ben vooral benieuwd naar de ervaringen van deze twee. En, mis ik een scootertype, ofzijn deze twee wel hetgeen logisch is ?
3. Is er (veel) verschil in kwaliteit of prijzen van onderhoud, onderdelen enz. BMW klinkt duur, maar is grotendeels een Kymco ? En is een scooter veel duurder in het rijden dan een motor door de lagere onderhoudsintervallen ivm kleinere wielen, rollen, riem enz.
Dank alvast en tot later.
 
Misschien een Honda Forza 750?
Zie er redelijk ruim uit
1650119147009.png
 
Hallo, mijn naam is Chris en door een fysieke beperking kan het zijn dat ik mijn BMW R1150RT niet meer kan rijden en naar een motorscooter "moet". Nu heb ik me de laatste tijd wat meer verdiept hierin, en dat "moeten" is er wel wat vanaf. Natuurlijk zou ik liever mijn BMW houden, maar een mooie scooter is niet lelijk. Vooral het comfort zint me wel. Maar ik weet niks van scooters en heb wat vragen. Hopelijk zet ik ze hier goed neer.
1. Ik kan wel wat sleutelen en heb ooit mijn K100 uit elkaar gedraaid maar mijn huidige R1150 doe ik niet meer door de electronica en vooral de ABS. Verder lukt het mij niet meer om laag bij de grond te werken. Wat kan een geoefende amateur zelf aan een scooter doen ? Veel, zoals vroeger, of afblijven tegenwoordig ?
2. Ik zit vaker te kijken naar een BMW C650GT en een Burgman 650Executive. Iemand ervaring met deze twee ? Ik ben zelf 1.88 en meen te begrijpen dat de BMW wat groter is en je je benen voorin beter kwijt kunt ? Ben vooral benieuwd naar de ervaringen van deze twee. En, mis ik een scootertype, ofzijn deze twee wel hetgeen logisch is ?
3. Is er (veel) verschil in kwaliteit of prijzen van onderhoud, onderdelen enz. BMW klinkt duur, maar is grotendeels een Kymco ? En is een scooter veel duurder in het rijden dan een motor door de lagere onderhoudsintervallen ivm kleinere wielen, rollen, riem enz.
Dank alvast en tot later.
Als geoefende amateur kan je nagenoeg alles aan je scooter doen, en velen hier op het forum doen dat ook. (ik niet) Een werkplaatshandboek is een flinke hulp natuurlijk en je zal enkele specifieke gereedschappen nodig hebben.

Met de BMW C650 of de Burgman heb ik geen ervaring. Maar anderen hier zeker en vast wel.
 
Dank Peter, Peter en Old Scoo. Ik heb de Forza bekeken, en die is wel heel erg mooi, sportief en duur geloof ik. Vooral omdat die vrij nieuw is (2020?) Groot nadeel lijkt mij ook dat het scherm niet verstelbaar is (meen ik) en de 300 of 350 is misschien wat aan de lichte kant. Ik kom van een BMW R1150 RT af, dus hoe zwaarder hoe liever. Door zijn sportiviteit lijkt me de Forza (net als de T max) ook minder comfortabel dan een c650GT of een Burgman. Die hebben zo een lekker dik plof maar neer zadel. Bij de Forza voel ik mijn billen al als ik er naar kijk, of is dat bedrog ?
Ik ga meer voor comfort dan voor sportiviteit. Ik ga hem gebruiken voor dagtripjes Eifel/Ardennen.
Ik zie mooie occasions voor ca 7.000 die bijvoorbeeld 5 jaar oud zijn en 40.000 gelopen hebben, wat is veel voor een scooter ? Wanneer is die "op" ?
 
@ChrisS Ik heb er zelf geen ervaring mee maar een Kymco Downtown of een Xciting zijn ook wat grotere scooters.
Hier op een forum kan je over deze scooters ook wel wat ervaringen vinden.
 
Ik heb met mijn 1,92 m een TMax 530 gehad .
Die zat ruimer en comfortabeler dan een BMW 650GT , waarvan het dashboard stevig tegen mijn knieën drukte .
De TMax heeft ook het chassis van een motorfiets en stuurt navenant .
Ik zou hem zeker overwegen, als ik jou was .
 
Beste advies is om toch om persoonlijk te gaan proefzitten en rijden op diverse modellen. Mijn Burgman 200 had een verschrikkelijk zadel ondanks dat het ruim bemeten was en erg comfortabel uit zag. Het zadel van mijn huidige Forza 350 ziet er minder comfortabel uit maar zit veel beter waardoor ik veel langer kan blijven rijden.
Voor dag tripjes heb je niet perse een zware scooter nodig. Zelfs op een 125 cc kun je geheel Europa doorkruisen indien nodig en daar vindt je op dit forum diverse reisverslagen over. Hoe zwaarder des te minder wendbaar maar dat is heel persoonlijk en natuurlijk afhankelijk van jouw fysieke beperking.
De Burgman 650 is een pracht scooter maar staat er bekend om dat hij bij hogere km stand vaak een probleem krijgt met de CVT wat een dure reparatie tot gevolg heeft. De Burgman serie is door Suzuki terug gebracht tot nog enkel het 400 model.
Als je uiteindelijk het voor jouw geschikte model gevonden hebt zul je daar heel veel plezier aan beleven. Rijden op een motorscooter is uiteindelijk veel relaxter dan op een motor. Succes met je speurtocht.
 
(...)
Ik ga meer voor comfort dan voor sportiviteit. Ik ga hem gebruiken voor dagtripjes Eifel/Ardennen.
Ik zie mooie occasions voor ca 7.000 die bijvoorbeeld 5 jaar oud zijn en 40.000 gelopen hebben, wat is veel voor een scooter ? Wanneer is die "op" ?
Het zal van jouw persoonlijke smaak afhangen wat je aanstaat en wat niet. Beetje rondkijken en passen.
Je komt van een BMW R1150, maar bij een scooter moet je niet iets zwaars kiezen om al een heel vlot en fluks ding te hebben.
Door de CVT aandrijving gaan die er allemaal, zeg vanaf een 300cc, als een speer vandoor. Ik heb een Beverly 300 en die is behoorlijk vlot, maar een Beverly 350 doet daar nog een flinke slok bovenop.

40.000km: het hangt er natuurlijk vanaf hoe er die 40.000km gereden werd en of de motor goed onderhouden werd. Elke idioot kan in no time een motor ruïneren.
Maar gesteld normaal gebruikt en normaal onderhouden, dan is 40.000km helemaal niet veel.
Op Italiaanse tweedehandssites worden scooters tot dik boven 100.000km aangeboden.
En daar bovenop kan je een motorfiets/scooter in principe blijven reviseren, hoe oud ook.
 
Inderdaad , zéker niet lager gaan dan een 300 cc.
Ik heb ook nog een R1200GS LC en zelfs met mijn Vespa GTS 300 vergt het behoorlijk wat aanpassing qua inhalen, en zo .
Je bent snel genoeg van de plaats , maar dan is het vet rap van de soep …
 
Laatst bewerkt:
Ik heb met mijn 1,92 m een TMax 530 gehad .
Die zat ruimer en comfortabeler dan een BMW 650GT , waarvan het dashboard stevig tegen mijn knieën drukte .
De TMax heeft ook het chassis van een motorfiets en stuurt navenant .
Ik zou hem zeker overwegen, als ik jou was .
Dank je. Ik heb geen idee over de stuureigenschappen van een scooter maar kan me wel voorstellen dat ze allesbehalve kopzwaar zijn. Zit er een verschil in beleving doordat de T max een chassis van een motor heeft ? Rijd een Tmax daardoor zoveel anders dan bijvoorbeeld een C650?
 
Beste advies is om toch om persoonlijk te gaan proefzitten en rijden op diverse modellen. Mijn Burgman 200 had een verschrikkelijk zadel ondanks dat het ruim bemeten was en erg comfortabel uit zag. Het zadel van mijn huidige Forza 350 ziet er minder comfortabel uit maar zit veel beter waardoor ik veel langer kan blijven rijden.
Voor dag tripjes heb je niet perse een zware scooter nodig. Zelfs op een 125 cc kun je geheel Europa doorkruisen indien nodig en daar vindt je op dit forum diverse reisverslagen over. Hoe zwaarder des te minder wendbaar maar dat is heel persoonlijk en natuurlijk afhankelijk van jouw fysieke beperking.
De Burgman 650 is een pracht scooter maar staat er bekend om dat hij bij hogere km stand vaak een probleem krijgt met de CVT wat een dure reparatie tot gevolg heeft. De Burgman serie is door Suzuki terug gebracht tot nog enkel het 400 model.
Als je uiteindelijk het voor jouw geschikte model gevonden hebt zul je daar heel veel plezier aan beleven. Rijden op een motorscooter is uiteindelijk veel relaxter dan op een motor. Succes met je speurtocht.
Dank je. Proefrijden is je beste eigen advies. Het zal wat tijd kosten en voor het zover is dat gaat even duren, maar dan heb je wel wat vergelijkingsmateriaal. wordt de Burgman 650 daarom niet meer gemaakt, door het CVT probleem ? En is een 400 van bijv 2022 net zo rap als een 650 uit 2014 (door bijv veranderende techniek) ?
 
Dank je. Ik heb geen idee over de stuureigenschappen van een scooter maar kan me wel voorstellen dat ze allesbehalve kopzwaar zijn. Zit er een verschil in beleving doordat de T max een chassis van een motor heeft ? Rijd een Tmax daardoor zoveel anders dan bijvoorbeeld een C650?
Een scooter heeft meestal een minder performante ophanging met kortere veerwegen en minder kwalitatieve demping .

Bovendien staat de motor meer achteraan en is deze vaak gelinkt aan de achterste ophanging met meer onafgeveerd gewicht wat allemaal nadelig is voor de stuureigenschappen.

De TMax heeft een echt motorchassis met een centraal gelegen motor , een uitstekende vering en grotere wielen .

Daarom rijdt hij als een motorfiets, zij het dat je niets tussen je knieën kan klemmen in de bochten .
Dit vind ik nog steeds een onprettig gevoel bij elke scooter .

Moest ik zelf mijn motorfiets moeten opgeven om een fysieke reden , dan wist ik het wel : opnieuw een TMax.

Mijn Vespa GTS 300 is louter “voor erbij” en heeft een specifieke, beperkte functie . Daarom voldoet hij voor mij , maar hij zou niet mijn enige gemotoriseerde tweewieler kunnen zijn (tenzij ik helemáál oud en zuchtig zou zijn :+ ).
 
Laatst bewerkt:
Dank je. Proefrijden is je beste eigen advies. Het zal wat tijd kosten en voor het zover is dat gaat even duren, maar dan heb je wel wat vergelijkingsmateriaal. wordt de Burgman 650 daarom niet meer gemaakt, door het CVT probleem ? En is een 400 van bijv 2022 net zo rap als een 650 uit 2014 (door bijv veranderende techniek) ?
Ik denk dat de aanpassing aan de Euro-uitstootnormen meer de reden is waarom het aanbod uitgedund werd de laatste jaren.
De verkoop per model ligt niet heel hoog en de kosten om de motoren aan te passen zijn hoog.
 
maar bij een scooter moet je niet iets zwaars kiezen om al een heel vlot en fluks ding te hebben.
PeterCC, wat is het nadeel van de zwaardere modellen dan. Ik begrijp dat je zegt dat een 300 of 350 al wel heel snel kan zijn, maar is een zwaardere alleen voor een hogere topsnelheid ? En is bijvoorbeeld een Burgman 400 (iets) kleiner dan een 650 ?
 
Een scooter heeft meestal een minder performante ophanging met kortere veerwegen en minder kwalitatieve demping .

Bovendien staat de motor meer achteraan en is deze vaak gelinkt aan de achterste ophanging met meer onafgeveerd gewicht wat allemaal nadelig is voor de stuureigenschappen.

De TMax heeft een echt motorchassis met een centraal gelegen motor , een uitstekende vering en grotere wielen .

Daarom rijdt hij als een motorfiets, zij het dat je niets tussen je knieën kan klemmen in de bochten .
Dit vind ik nog steeds een onprettig gevoel bij elke scooter .

Moest ik zelf mijn motorfiets moeten opgeven om een fysieke reden , dan wist ik het wel : opnieuw een TMax.

Mijn Vespa GTS 300 is louter “voor erbij” en heeft een specifieke, beperkte functie . Daarom voldoet hij voor mij , maar hij zou niet mijn enige gemotoriseerde tweewieler kunnen zijn (tenzij ik helemáál oud en zuchtig zou zijn :+ ).
Ik ben nog niet "oud en zuchtig "🤣 en ik weet nog niet zeker of ik naar een scooter "moet", maar zou dat zo zijn, dan zal ik niks kopen voor ik een T max geprobeerd heb. 👍. Dank voor de uitleg.Slijkmoto.
 
Ik heb geen aandelen in Yamaha, ChrisS … ik heb alleen erg veel motoren en scooters in mijn bezit gehad en met nog meer stuks gereden en ik kan dus redelijk vergelijken .

Ik weet niet en hoef niet te weten wat je fysieke beperking is , maar eerlijk gezegd , zou ik eerder een motorfiets met een automatische versnellingsbak overwegen, dan een scooter voor dagelijks gebruik en reizen .

HONDA heeft nu toch meerdere modellen die hiermee zijn uitgerust …
 
PeterCC, wat is het nadeel van de zwaardere modellen dan. Ik begrijp dat je zegt dat een 300 of 350 al wel heel snel kan zijn, maar is een zwaardere alleen voor een hogere topsnelheid ? En is bijvoorbeeld een Burgman 400 (iets) kleiner dan een 650 ?
Aan zwaardere modellen is geen nadeel verbonden, tenzij dat zwaarder en groter weliswaar sneller betekent maar ook minder wendbaar en minder gunstig in verbruik.
Het is maar wat jij ermee wil doen.

Je komt van een BMW 1150 en dan lijkt het me logisch dat je eerder denkt in de richting van de zwaardere scootermodellen.
Het enige wat ik wou aandragen is dat een scooter ook met meer bescheiden maten en cilinderinhoud best een vlot en aangenaam ding is. Kwestie van je horizon wat te verruimen.

Een Burgman 400 heeft een 1 cilinder motor en is een stuk lichter dan een Burgman 650 die een 2 cilinder heeft. De 650 heeft de helft meer vermogen dan de 400. Dat maakt zeker een verschil, maar zoals al gezegd: het is maar wat jij ermee wil doen.
 
Ik heb de T-max 500 7 jaar gereden zonder problemen, nu naar mijn zoon, km stand 55k. Nu een Honda Integra 750 met dct, net ff wat anders dan een scooter vario. Je kunt zelf schakelen en rijmodi kiezen. Groot voordeel het is een 2 cilinder en een zeer gunstig verbruik van 1:25 t-max 1:17. Ikben zel 1.88 lang en zit er prima op.
 
Ik heb geen aandelen in Yamaha, ChrisS … ik heb alleen erg veel motoren en scooters in mijn bezit gehad en met nog meer stuks gereden en ik kan dus redelijk vergelijken .

Ik weet niet en hoef niet te weten wat je fysieke beperking is , maar eerlijk gezegd , zou ik eerder een motorfiets met een automatische versnellingsbak overwegen, dan een scooter voor dagelijks gebruik en reizen .

HONDA heeft nu toch meerdere modellen die hiermee zijn uitgerust …
Ja, het liefst zou ik een NT1100 willen, maar mijn vrouw, de minister van financiën hier, die zou dat niet goed keuren. Die DCT versie zou het dan worden. Maar, buiten de financiën, ik kom er niet op. Ik kan mijn rechterbeen niet meer over het zadel zwaaien. Ik zou op een krukje moeten staan om er op en af te stappen. Daar helpt een DCT versie niet bij. Het zou dan een Honda NT1100 MK worden, MetKruk 🤣
 
Ik heb de T-max 500 7 jaar gereden zonder problemen, nu naar mijn zoon, km stand 55k. Nu een Honda Integra 750 met dct, net ff wat anders dan een scooter vario. Je kunt zelf schakelen en rijmodi kiezen. Groot voordeel het is een 2 cilinder en een zeer gunstig verbruik van 1:25 t-max 1:17. Ikben zel 1.88 lang en zit er prima op.
Hoi Fred, heel mooi de Integra, maar voor mij teveel een motorfiets. Omdat ik met mijn rechterbeen door de laagste opening moet steken en niet over het zadel kan zwaaien is de Integra te groot/hoog. Het gewicht is geen punt, maar het erop komen wel. Ik heb de R1150 nog staan en "oefen" nog wel eens, maar tevergeefs. Dus een lage instap/doorsteek is wel belangrijk. Maar in mijn dromen heb ik een NT110 dct onder de billen 🤣
 
Als het echt een fysieke beperking is (dat begrijp ik), dan kun je het best voor de laagste en makkelijkste instap gaan en dat is de Honda SH350. Deze heeft de zelfde motor als de 350 Forza en ADV van Honda, alleen is iets lichter en dus een hele open instap. De 350 is nog voldoende om echt iets van je motor te kunnen verwachten (hoewel euro de motoren wel behoorlijk afknijpt, maar daar kan Honda niets aan doen). Zelf vind ik het niet de mooiste, maar praktisch is hij wel.. En, het is een hardlopertje in Italië..
 
Terug
Bovenaan Onderaan