Nieuw in zijspanland

YorickdV

Rookie
2 sep 2021
4
18
Enschede
Hallo, Ik ben Yorick uit Enschede. Ik rij al een tijd motor en samen met mijn vriendin, die ook motor rijd, kampeerde we regelmatig. Na het in huis nemen van een hond wordt kamperen met de motor echter wat lastiger en ben ik gaan denken aan een zijspan. Via dit forum ben ik bij Robber Teffer terecht gekomen waar ik vorige maand een cursus gedaan heb - en sindsdien ben ik min of meer om.

Nu heb ik twee opties om zijspan te gaan rijden: 1) Mijn huidige motor, een BMW R1150R Rockster, verkopen en een zijspancombinatie aanschaffen (we hebben nog een paar motoren staan om solo mee te rijden) of 2) Een zijspan aan mijn BMW knopen.

De Rockster ken ik goed en zou graag een zijspan hieraan knopen. Ik ben me bewust dat het span op de motor afgestemd moet worden (gewicht, framesterkte, bandenmaat etc?) maar mis praktische ervaring / kennis van zijspannen om een goede keuze voor het soort span te maken. Daarnaast zou ik graag de initiële investering wat spreiden door niet direct óók de BMW volledig aan te passen (schommelvoorvork, achterbrug etc.) als dat mogelijk/wijs is. Omdat Hengelo hier om de hoek zit had ik Tripteq al een mailtje gestuurd, maar helaas kwam ik er van de week achter dat hun website uit de lucht is en het domein niet meer bereikbaar is...

De tweede optie kan altijd nog maar dan zou ik de de BMW moeten verkopen (iets met ruimtegebrek) wat ik zonde zou vinden om ik denk dat het een goede motor zou zijn voor een zijspan.

Wat zijn goede/veilige zijspannen voor 1150 BMW's? Het liefst zou ik beginnen met een tweedehands zijspan met de nodige aanpassingen aan de motor. Ik dacht zelf aan een budget tussen de 2k en 3k om een (tweedehands) bak aan de BMW te maken, is dit realistisch? Wat is jullie mening?
 
Volgens mij bestaat tripteq nog wel? Ik zie regelmatig wat op fb voorbij komen. Zij leveren echt de makkelijkste optie voor een R BMW en voor wat kampeer spul en hond prima te doen denk ik.

Welkom en pas op (verslavend).
 
Hoi, welkom.

Ik zou de BMW ombouwen. Ik weet niet wat een Tripteq ombouw tegenwoordig kost maar dat zat ergens rond de 3000 euro.
De Rockster heeft geen swing arm nodig. Je kunt de voorvork eenvoudig onderuit zetten met een adapterplaat. Net als het achterwiel. Daar heb je adapters voor om er een Smart autowiel in te zetten.
Persoonlijk vind ik de Tripteq bak niet zo mooi, ik zou liever een Ural bak op het Tripteq onderstel zetten.


Maar als je een lasapparaat en een slijptol hebt kan je zelf een hulpframe maken en elke bak (groter als een Velorex) aan de motor maken.

1631891840829.png


Ik zie dat Goos de complete ombouwkit zonder bak verkoopt. Dan alleen nog een Ural bak er bij zoeken.
 
Laatst bewerkt:
Hoi.

Knap aan de prijs voor een beetje ijzer.
Toen ik begon met die GS ombouw zat ik ook hier te kijken naar een achterwiel adapter en een naloop verkorter.
Dat plan werd snel anders.

Maar ik heb makkelijk lullen, kan zelf wat, en ken (heeeel belangrijk) wat mensen die ook wat kunnen. :+
Dan kan er een hoop voor weinig.

Dat budget van 3k ben je snel over.
Als dat ijzer hierboven al 3k moet kosten, komt daar nog een bak bij, en een Uralbak geven ze ook niet meer weg, tegenwoordig.
Dan komt daar nog het aanpassen/vervangen van een paar schokbrekers en wat klein spul.
En als je het zelf aanbouwen niet kan, of aandurft, wordt 3k al snel 5k.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Hebbie de tekst gelezen?
Citaat; Zijspan op foto is niet de echte, zo moest ie worden was de bedoeling. /Citaat.

De rest van de plaatjes geven geen beeld van de huidige toestand.

Groeten, Paul.
 
Ja, de eerste foto is niet representatief. Maar als je hem compleet hebt zonder rot in de bodem is 300 euro een mooie prijs.
 
Hoi.

Zelfs met een rotte bodem is dat geen abnormale prijs, tegenwoordig.
Voor alleen het bakkie.

De wereld is gek geworden.

Groeten, Paul.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb besloten voor optie 2 te gaan, een zijspan aan de BMW zetten. Ik heb Goos toch te pakken weten te krijgen en ik hoop aankomende week een afspraak te kunnen maken voor een bezoek en mogelijk een proefrit met een Tripteq combinatie.

De aanbouw van de span zou ik zelf prima kunnen schat ik in. Ik heb redelijk wat ervaring met het sleutelen aan motorfietsen en het nodige gereedschap is ook aanwezig. Aan de ruimte ontbreekt het bij ons thuis een beetje maar bij de MotorSportGroep (MSG) van de Universiteit Twente kan ik goed gebruik maken van de sleutelruimte. Via de MSG ken ik daarnaast ook mensen die een span aan een motor hebben gezet en die me zouden kunnen helpen met het een en ander.

Ik zie het echter niet zitten om het volledige ontwerp en de bouw van het frame zelf te doen. Daarvoor heb ik het goede gereedschap niet. Ik maak dan liever gebruik van de producten van anderen (zoals bv. Tripteq) wat een hoop tijd, moeite en frustratie kan schelen schat ik zo.

Ik laat jullie weten hoe het verder loopt.

Groet, Yorick
 
Succes, en veel plezier met de bouw en daarna met het rijden.
Hopelijk kan de hond het ook waarderen
 
Goeie keuze, en honden vinden het vaak wel leuk in een bakkie. Aanbouw is prima zelf te doen!
 
Afgelopen woensdag heb ik een proefritje mogen maken bij Goos op een R1100R met Tripteq bak. Ik vond het erg goed rijden en zelfs wat neutraler sturen dan de combinatie van Rob. Kortom, ik ben erg enthousiast over Tripteq. Ik heb met Goos de mogelijkheden voor mijn Rockster gesproken en ik denk er sterk over om voor zo'n bak te gaan.

Omdat mijn Rockster technisch net wat anders is als een normale R1150R Roadster zijn de kosten wat hoger. Ik moet nog even nadenken of ik voor een volledige kit (inclusief bak) zou gaan of dat ik zelf een tweedehands bak aanschaf en alleen een frame-kit bestel. Hoe dan ook zal ik eerst nog even moeten sparen want met de 2-3k die ik eerst voor ogen had ga ik niet de combinatie bouwen die ik wil. Zijspan rijden gaat hem sowieso worden. Alleen nog even door sparen 😅
 
waar zitten dan de technische moeilijkheden tov een gewone R? Ik heb ook een Rockster en wil daar (nadat ik mijn zijspan aan de GS heb geknoopt) ook een bakkie aanhangen. De voorvork is de vork van de R1100S, maar kan ook met adapter onderuit worden gezet. Achterkant idemdito, is de achtervelg van de S, maar cardan is toch het zelfde als van de R?
 
De Fuseeplaat 31427654089 van de Rockster is uniek voor de Rockster.
De poten zijn van de RS en RT.
De Swing arm is van de GS.

Ik vermoed dat de afwijking die Goos ziet in de uitlaatbochten of fairing zit.
 
Laatst bewerkt:
waar zitten dan de technische moeilijkheden tov een gewone R? Ik heb ook een Rockster en wil daar (nadat ik mijn zijspan aan de GS heb geknoopt) ook een bakkie aanhangen. De voorvork is de vork van de R1100S, maar kan ook met adapter onderuit worden gezet. Achterkant idemdito, is de achtervelg van de S, maar cardan is toch het zelfde als van de R?
Inderdaad zoals Ralfie zegt is er een andere naloopverkorter nodig i.v.m. de voorvorkpoten en fuseeplaat die verschillen van een normale R1150R. De oplossing die Tripteq bied is complete voorvorkbrug met een montagepunt voor de kogel. Deze is nogal aan de prijs (snap ik wel, is een uniek CNC-deel wat niet vaak afgenomen wordt...).
Ook is inderdaad een autowiel achter nodig doordat alle R1150 wielen geen TüV goedkeuring hebben omdat deze microscheurtjes schijnen te gaan vormen bij langdurig wisselende belasting.
Verder heb ik begrepen van Goos dat de montage van de voorste swingarm anders is bij de R1150GS/Rockster vergeleken met normale R1150R's: De swingarm-as schijnt vastgezet te worden met een moer i.p.v. een bout waardoor er een ander bevestigingsplaat nodig is voor het frame.
 
Dat freesdeel is inderdaad vervelend. Maar de rest is best overkomelijk. Voor dat freesdeel heb ik ook wel eens een andere oplossing gezien, ik weet natuurlijk niet meer waar. Ik zou zelf niet voor de Dedome oplossing gaan. om de een of andere reden breekt dat wel eens af. Een R1100 vork of een schommel er in is ook weer wat.
 
Is het geen optie om je eigen motor eruit te doen en een R op de kop te tikken?

Of een R met bak erbij natuurlijk, of een GS. Goos heeft er een te koop voor 13K zag ik, dat moet goedkoper kunnen als je hem zelf bouwt.
 
Hoi.

Verwarring alom.

Als ik in de diverse onderdelenlijsten kijk, zie ik voor de Rockster een voorvork met daartussen die fusieplaat gebout, net als bij bv mijn 1100GS en RS.
Kijk ik plaatjes via google, zie ik een plaat die om de poten heen klemt.
Raadsel?

Je kan de onderpoten wisselen, als die diameter van de binnenpoot hetzelfde is, moet je ook weer aan andere, non-evo remtangen.

De as van de voorste swingarm heeft bij de Rockster een moer, andere modellen een bout.
Die as kan je wisselen, heeft iig. dezelfde diameter. (17mm)

Het is wat uitzoekerij, maar BMW is net Lego voor grote kinderen, alles past (meestal) op alles.

Dan is het een kwestie van €€€, een uniek CNC freesdeel, of 2e hands onderdelen.

Groeten, Paul.
 
Als ik kijk op Realoem is de R en Rocktster gelijk (Mits we het over het zelfde hebben uiteraard)
De voorste swingarm zit bij de GS anders dan bij de R/Rockster, dat zit hem in het feit dat de GS de stalen swingarm heeft en de Rockster en R de aluminium.
realoem
 
Terug
Bovenaan Onderaan