nieuw membraam carburateur >€150 !?

langegast

Rookie
24 jul 2007
12
0
Alkmaar
Ik heb een carburateurmembraam met kleine scheurtjes erin langs de rand (vacuumcarburateur). Mijn motor loopt slecht d.w.z. het toerental wisselt heel erg en ze wil niet draaien zonder choke... Nou weet ik bijna zeker dat het membraam hiervan de oorzaak is.

Bij Roukama motorsloop geweest voor vervangend membraam, echter deze moest nieuw iets van 180! euro gaan kosten. Een vervangend tweedehands carburateurset hadden ze niet liggen en kan ik zo snel niet vinden, maar ik wil ook geen vervangende carbs omdat deze goed zijn. Enkel dat membraam.

Even voor de duidelijkheid ik bedoel hier dus het membraam dat schuilgaat onder het dekseltje aan de bovenkant van de carburateur. En het vormt een geassembleerd geheel met een kunststof zuiger waar de sproeier-naald aan zit.

membraam+zuiger.JPG

membraam%20scheurtjes.JPG


Ik had al gehoord over dichtplakken van membraam, maar het zijn meerdere scheurtjes langs de rand. is dit nog wel betrouwbaar bij zoveel te lijmen plekken of is dit überhaupt een waardeloze oplossing?

ervaringen graag,
Rinus
 
Over welke motor spreken we?
En slecht lopen onderin ligt bijna nooit aan 't membraan :N
Die gasschuiven zijn idd tering duur, ik dacht iets van gemiddeld 150 euro, 180 vind ik wel een beetje héél veel.
Ook zijn er imitatie schuiven te koop, die zijn iets van 80 euro (per stuk) dacht ik.
Dichtplakken is wat mij betreft geen optie.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een carburateurmembraam met kleine scheurtjes erin langs de rand (vacuumcarburateur). Mijn motor loopt slecht d.w.z. het toerental wisselt heel erg en ze wil niet draaien zonder choke... Nou weet ik bijna zeker dat het membraam hiervan de oorzaak is.

Bij Roukama motorsloop geweest voor vervangend membraam, echter deze moest nieuw iets van 180! euro gaan kosten. Een vervangend tweedehands carburateurset hadden ze niet liggen en kan ik zo snel niet vinden, maar ik wil ook geen vervangende carbs omdat deze goed zijn. Enkel dat membraam.

Even voor de duidelijkheid ik bedoel hier dus het membraam dat schuilgaat onder het dekseltje aan de bovenkant van de carburateur. En het vormt een geassembleerd geheel met een kunststof zuiger waar de sproeier-naald aan zit.

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik had al gehoord over dichtplakken van membraam, maar het zijn meerdere scheurtjes langs de rand. is dit nog wel betrouwbaar bij zoveel te lijmen plekken of is dit überhaupt een waardeloze oplossing?

ervaringen graag,
Rinus
..ai. membramen zijn eigenlijk altijd heel duur. maar €180 is wel érg veel.. ik zou even rondbellen voor tweedehands / immitatie/ ... lijmen is ook wat mij betreft geen optie. Heb het ten tijde van zeer hoge nood één keer gedaan (wilde toch echt terug vanuit zeeland naar utrecht) ..maar halverwege was het al weer mis. trilt, trekt en scheurt zo weer...
 
ja, srry ik had 2 posts gezet, ook een in de categorie "gevraagd" nl. dus hier vergeten dat ik de gegevens er niet bij heb gezet.
Tis carb van GSX250E, waarschijnlijk BS30 SS dus van Mikuni, maar Haynes sluit niet altijd helemaal aan bij mijn motor, maar denk dat het in dit geval wel klopt.

Dus idd bedankt voor je aanbod Robinjo, maar tis jammergenoeg geen BS34 SS. Bij de sloop zijn die ook meer voorradig zag ik dan deze BS30 SS, tis toch voor klein motorblok die je niet zo heel veel tegenkomt...

@Ritzen: andere mogelijke oorzaken? ik heb nu kleppen gesteld maar moet nog wat gebeuren voor ik weer kan testen. Vonk was zwak maar nieuwe bougies en stator (gesmolten en niet dat die nodig is bij testen ontsteking), spoelen weerstanden volgens werkplaatshandboek in orde. Model is met volledige elektronisch geregelde ontsteking dus geen mechanische vervroeger. Alle elektro lijkt nog goed geïsoleerd, wel meer dan 1,5 jaar stilgestaan...

Bedankt voor alle reacties tot nu toe, ik ga ermee aan de slag maar ik kan niet meteen resultaten leveren want moet allemaal maar in de verloren uurtjes ;)

Rinus
 
Laatst bewerkt:
180 euro voor zo'n ding ?!!?

Ik een nieuwe BST40 voor 95 euro, en daar zit ook zo'n domme schuif in:? Soms zitten dingen echt raar in elkaar.

Net als onderdelen voor me LC4. Het is goedkoper om naar een dealer in Duitsland te gaan en een nieuw blok te kopen dan om hier in Nederland de onderdelen te kopen voor een volledige revisie...
 
Ja dat had ik er natuurlijk bij moeten zeggen dat me carburateurs brandschoon zijn, maar ze waren al in opvallend goede staat dat ik de motor kocht een paar maanden terug. Voor de zekerheid schoongemaakt natuurlijk, maar problemen hielden aan...

Er zitten kleine schroevendraaier beschadigingen op de hoofdsproeiers; heeft dat veel invloed? De motor klinkt namelijk goed alleen geeft ie dus steeds uit zichzelf gas om vervolgens weer het gas los te laten en de choke blijft nodig om het geheel draaiende te houden. Hij reageert goed op de gashendel, klinkt gezond en fel maar ik kan er niet mee rijden vanwege die toerenwisselingen.
 
Tis carb van GSX250E, waarschijnlijk BS30 SS dus van Mikuni, maar Haynes sluit niet altijd helemaal aan bij mijn motor, maar denk dat het in dit geval wel klopt.

Dus idd bedankt voor je aanbod Robinjo, maar tis jammergenoeg geen BS34 SS. Bij de sloop zijn die ook meer voorradig zag ik dan deze BS30 SS, tis toch voor klein motorblok die je niet zo heel veel tegenkomt...

TOPHAM VERGASERTECHNIK GMBH ff contacten, die geven of een NL dealer op of verkopen je zelf t losse membraam (zonder schuif) scheelt boel poen
 
Ik heb een carburateurmembraam met kleine scheurtjes erin langs de rand (vacuumcarburateur).
Mijn motor loopt slecht d.w.z. het toerental wisselt heel erg en ze wil niet draaien zonder choke... Nou weet ik bijna zeker dat het membraam hiervan de oorzaak is.


:N ....afstelling vanaf stationair --> 3000/4000 tpm.....daarna heeft het membraam pas invloed!

Heb je bij het reinigen van de vlotterkamer ook de vlotternaalden schoongemaakt/nagekeken?
Controle vlotterniveau.
Afstelling stationaire stelschroef ( WPHB)
Zitten de carburateurs goed in de rubber zitting?....geen valse lucht!
 
Laatst bewerkt:
ok, de afstelling heb ik volgens het boekje gedaan, die stond niet zoals het hoorde maar ik weet niet of daar een reden achter zat. Zal ik snel genoeg merken.

De carburateurs zijn schoon, de vlotternaald vertoond wat slijtage op de schacht maar ik heb de indruk dat dat niet erg is. Omdat de punt en het verende pennetje goed zijn zal deze toch nog goed afsluiten toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan