Nieuw met alles wat met motoren te maken heeft

MB19.

MF'er
7 nov 2019
55
201
Breda
Hoi allen,

ik ben Mark, woon in Breda en ben 32 jaar. Na 13 jaar zonder rijbewijs geleefd te hebben en nooit op een brommer gereden te hebben, kreeg ik in april van dit jaar plots het idee om mijn A rijbewijs te willen gaan halen. in mei een proefles geboekt, en een paar weken naderhand begonnen met lessen.
na jarenlang fietsen was dit wel next level op 2 wielen rijden. En het beviel me erg goed, vond het steeds leuker en leuker, en had steeds veel zin in de volgende les.

Na de eerste keer gezakt te zijn geweest voor theorie moest ik erg lang wachten op de volgende mogelijkheid, maar uiteindelijk in Juli mijn theorie gehaald. En in augustus heb ik het AVB examen gehaald. Helaas vlak daarna de vakantie van mijn instructeur en erachteraan mijn eigen vakantie, waardoor het lessen even stil lag. Begin oktober kon ik weer verder met lessen, gelukkig was ik klaar met de AVB oefeningen en kon volledig focussen op rijden op de weg.

Op zaterdag 5 oktober wederom een vroege les. helaas heb ik dit uurtje rijden niet afgemaakt, na een half uur rijden reden we op de snelweg, namen de afrit Bavel, maar had deze helemaal verkeerd ingeschat, ik ging veel te snel de afrit af en doordat het een scherpe bocht was kon ik de bocht niet meer halen. Ik reed met 90 de weg af raakte een kunststof reflector paal (die zijn best stevig!) met mn been en slalomde tussen de borden met pijlen door (AVB toch nuttig geweest) hield de motor nog een stukje recht op door het gras en liet me vallen. motor viel op mn rechterbeen en ik rolde een paar meter verder. paar seconden later had ik erg veel pijn in mijn benen.I k was aan de ene kant blij dat ik het voelde, want ik besefte dat ik een motorongeluk had gehad en dat dat ook weleens minder goed afloopt. Maar prettig was anders. De instructeur kwam al snel naar me toe en belde de ambulance, die hoe lang het ook voelde, er snel was. Nooit en zo'n gele wagen gelegen, maar ook hier weer blij dat ik het met bewustzijn meemaakte. in het ziekenhuis bleek gelukkig dat ik niks gebroken had, maar dat mijn schenen en rechterknie zwaar gekneusd waren.

Een week later zat ik weer op de motor, ik wilde perse weer rijden om niet in de negatieve spiraal te komen en helemaal te stoppen. De eerste 2 lessen moest ik echt weer de feeling krijgen en had schrik in elke bocht die ik moest maken. Daarna kwam het plezier weer terug en weer een aantal keer via de betreffende afrit gereden, maar op de snelweg rijden vond ik niet heel prettig.

24 oktober had ik AVD examen, door een verkeerd gehoorde richting ging ik direct de snelweg op, ojee dacht ik, nu al verkeerd gereden. Ik wist dat het in principe niet uitmaakte maar het zat toch in mijn hoofd. Eenmaal op de snelweg te vroeg in willen halen en de auto achter me moest in de remmen. Ik had het zelf niet gezien, en de rit goed afgemaakt. Helaas bij terugkomst bleek dat ik daarop gezakt was. Logisch. Ik baalde als een stekker maar meteen een nieuw examen gepland.

4 oktober nog een les gedaan maar deze was half ik het donker. En spits, geen snelweg op volle snelheid kunnen oefenen, wel filerijden... Dinsdag 5 oktober examen om 13:00. Had er niet superveel zin in eigenlijk, en ook geen verwachting meer voor mezelf. De route begon al in een onbekend stukje, geen goed begin dacht ik, ik moest goed zoeken en kijken. Daarna reed ik alsof ik alleen reed en lekker aan het rijden was voor mezelf. Bij terugkomst vroeg de examinator wat ik er zelf van vond en zei dat ik het wat rommelig vond in het begin. Nog geen seconde later zei hij: Geslaagd! Ik was opgelucht! Ik.heb.het.rijbewijs!

Met nog steeds wat last van mijn benen, exact een maand na het ongeval, maar met een verhaal, ben ik geslaagd voor mijn A rijbewijs. Great feeling!

Op het moment aan het oriënteren voor een motor.
 
:W Mark
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Welkom mede Brabander, gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs,snelweg rijden is na 40jaar ook nog steeds
niet 1 van mijn favoriete bezigheden,ik rij liever over de binnenwegen.En weet je al wat voor motor het gaat worden?
 
Welkom! Veel plezier op het forum:)

Gelukkig heb je de motor van de rijschool neergelegd, kun je die van jezelf netjes houden;)
 
Welkom mede Brabander, gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs,snelweg rijden is na 40jaar ook nog steeds
niet 1 van mijn favoriete bezigheden,ik rij liever over de binnenwegen.En weet je al wat voor motor het gaat worden?

Bedankt! Via de binnenwegen rijden vond ik ook het leukste van de lessen. ik ben op het moment aan het kijken voor een Tracer 900.
 
Welkom! Veel plezier op het forum:)

Gelukkig heb je de motor van de rijschool neergelegd, kun je die van jezelf netjes houden;)

Haha klopt, alhoewel, het eerste wat ik aan de instructeur vroeg of de motor in orde was. Uiteraard gaf hij als antwoord dat dat niet belangrijk was. Maar het voelt toch klote.
 
Bedankt! Via de binnenwegen rijden vond ik ook het leukste van de lessen. ik ben op het moment aan het kijken voor een Tracer 900.
Wat dat betreft zou je eens bij Van Meel kunnen kijken ,betrouwbare zaak die al een eeuwigheid bestaat.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...lmotoren.nl/&usg=AOvVaw2LPZ0D6zMRvC5x2AX8V7r4Strada motoren in Dongen heeft er ook een aantal staan,ik ken die zaak verder niet,maar misschien de moeite waard om daar te gaan kijken.
Twijfel je over een motor dan kan je hem ook eerst laten keuren door van Lent,
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...kvanlent.nl/&usg=AOvVaw27pSGFVYywsbh8BB7IQwYT
 
Goede keus! Heb ik ook :Y

Nieuw of gebruikt? Er zit nogal wat verschil tussen de verschillende bouwjaren heb ik begrepen namelijk, dit zou ik als ik jou was van te voren even bekijken.

Een gebruikte, ik zag dat er wel wat verschil zit tussen de bouwjaren. Op dit moment heb ik er een paar op het oog van 2015 en 2016. Bij het Tracer forum nagevraagd, maar daar zit geen verschil tussen, op evt kleurstellingen na.
 
Wat dat betreft zou je eens bij Van Meel kunnen kijken ,betrouwbare zaak die al een eeuwigheid bestaat.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...lmotoren.nl/&usg=AOvVaw2LPZ0D6zMRvC5x2AX8V7r4Strada motoren in Dongen heeft er ook een aantal staan,ik ken die zaak verder niet,maar misschien de moeite waard om daar te gaan kijken.
Twijfel je over een motor dan kan je hem ook eerst laten keuren door van Lent,
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...kvanlent.nl/&usg=AOvVaw27pSGFVYywsbh8BB7IQwYT


Bedankt voor de tip! Ik ga daar even rondkijken.
 
Pffff, je bent wel lekker bezig, zo snel weer op de motor na zoiets.... Kan me voorstellen dat het echt wel even een ding is om weer op te stappen. Gefeliciteerd iig en veel plezier met het uitzoeken van een motor :t
 
Meteen weer op de motor na een ongeval is de beste remedie. Een ongelukje is zo gebeurt, dat heb je nu zelf ervaren. Ik wens je veel motorplezier voor de toekomst en veel veilige kilometers.
 
In de 40 jaar van motorrijden heb ik er diverse keren naast gelegen ,soms door een eigen fout,door een mede weggebruiker en door
troep op de weg zoals diesel en steentjes of zand,je staat maar op 2 wielen en dat maakt je extra kwetsbaar,maar ik rij nog steeds
en blijf dat ook doen zolang het kan.:]
Het belangrijkste is anticiperen op ander verkeer en altijd uitgaan van het ergste als je een onoverzichtelijke bocht in gaat,
en hou je snelheid gematigd,hoe harder je rijd des te groter de kans dat er wat mis gaat,je heb dan minder tijd om ergens op te anticiperen
of te reageren.
 
Pffff, je bent wel lekker bezig, zo snel weer op de motor na zoiets.... Kan me voorstellen dat het echt wel even een ding is om weer op te stappen. Gefeliciteerd iig en veel plezier met het uitzoeken van een motor :t

Het was zeker even een stap om te nemen. Maar was wel de juiste. Bedankt! Dat gaat wel lukken.

Meteen weer op de motor na een ongeval is de beste remedie. Een ongelukje is zo gebeurt, dat heb je nu zelf ervaren. Ik wens je veel motorplezier voor de toekomst en veel veilige kilometers.

Ik wist dat dat het enige juiste was om te doen tegen mijn gevoel op dat moment in gaan, en te voorkomen dat ik helemaal niet meer wilde/durfde. Bijkomende voordeel is dat je een nog stuk bewuster van je rijden en omgeving wordt.
Bedankt! Ik hoop het niet (vaak) meer mee te maken.


In de 40 jaar van motorrijden heb ik er diverse keren naast gelegen ,soms door een eigen fout,door een mede weggebruiker en door
troep op de weg zoals diesel en steentjes of zand,je staat maar op 2 wielen en dat maakt je extra kwetsbaar,maar ik rij nog steeds
en blijf dat ook doen zolang het kan.:]
Het belangrijkste is anticiperen op ander verkeer en altijd uitgaan van het ergste als je een onoverzichtelijke bocht in gaat,
en hou je snelheid gematigd,hoe harder je rijd des te groter de kans dat er wat mis gaat,je heb dan minder tijd om ergens op te anticiperen
of te reageren.
Vandaag had ik een proefrit op een motor. Het voelde vreemd, een andere motor dan die ik gewend was, en reed erg behouden. Zeker in de bochten hield ik meer in dan wellicht nodig (het was ook een onbekende omgeving).
Ik was behoorlijk scherp op alles om me heen en reed daarom wat minder relaxed (het was ook (nog) niet mijn eigen motor) maar het was wel heerlijk om te rijden!
 
Ja dat is niet zo vreemd,als ik op een motor rij die ik niet ken dan doe ik het ook voorzichtig aan.
Mijn laatste 2 motoren,een Ducati en een Goldwing moest ik ook een tijdje aan wennen,ik ging bijna op m,n snufferd
door de hoge zit en beperkte stuuruitslag van de Ducati,en bij de Goldwing had ik zeker een aantal dagen nodig
om aan het hoge gewicht te wennen.
 
Hallo stadsgenoot :W
Wat een verhaal, ik weet ik precies om welke bocht het gaat :] Heb je bij Motorskills gelest?
 
Laatst bewerkt:
Hoi allen,

ik ben Mark, woon in Breda en ben 32 jaar. Na 13 jaar zonder rijbewijs geleefd te hebben en nooit op een brommer gereden te hebben, kreeg ik in april van dit jaar plots het idee om mijn A rijbewijs te willen gaan halen. in mei een proefles geboekt, en een paar weken naderhand begonnen met lessen.
na jarenlang fietsen was dit wel next level op 2 wielen rijden. En het beviel me erg goed, vond het steeds leuker en leuker, en had steeds veel zin in de volgende les.

Na de eerste keer gezakt te zijn geweest voor theorie moest ik erg lang wachten op de volgende mogelijkheid, maar uiteindelijk in Juli mijn theorie gehaald. En in augustus heb ik het AVB examen gehaald. Helaas vlak daarna de vakantie van mijn instructeur en erachteraan mijn eigen vakantie, waardoor het lessen even stil lag. Begin oktober kon ik weer verder met lessen, gelukkig was ik klaar met de AVB oefeningen en kon volledig focussen op rijden op de weg.

Op zaterdag 5 oktober wederom een vroege les. helaas heb ik dit uurtje rijden niet afgemaakt, na een half uur rijden reden we op de snelweg, namen de afrit Bavel, maar had deze helemaal verkeerd ingeschat, ik ging veel te snel de afrit af en doordat het een scherpe bocht was kon ik de bocht niet meer halen. Ik reed met 90 de weg af raakte een kunststof reflector paal (die zijn best stevig!) met mn been en slalomde tussen de borden met pijlen door (AVB toch nuttig geweest) hield de motor nog een stukje recht op door het gras en liet me vallen. motor viel op mn rechterbeen en ik rolde een paar meter verder. paar seconden later had ik erg veel pijn in mijn benen.I k was aan de ene kant blij dat ik het voelde, want ik besefte dat ik een motorongeluk had gehad en dat dat ook weleens minder goed afloopt. Maar prettig was anders. De instructeur kwam al snel naar me toe en belde de ambulance, die hoe lang het ook voelde, er snel was. Nooit en zo'n gele wagen gelegen, maar ook hier weer blij dat ik het met bewustzijn meemaakte. in het ziekenhuis bleek gelukkig dat ik niks gebroken had, maar dat mijn schenen en rechterknie zwaar gekneusd waren.

Een week later zat ik weer op de motor, ik wilde perse weer rijden om niet in de negatieve spiraal te komen en helemaal te stoppen. De eerste 2 lessen moest ik echt weer de feeling krijgen en had schrik in elke bocht die ik moest maken. Daarna kwam het plezier weer terug en weer een aantal keer via de betreffende afrit gereden, maar op de snelweg rijden vond ik niet heel prettig.

24 oktober had ik AVD examen, door een verkeerd gehoorde richting ging ik direct de snelweg op, ojee dacht ik, nu al verkeerd gereden. Ik wist dat het in principe niet uitmaakte maar het zat toch in mijn hoofd. Eenmaal op de snelweg te vroeg in willen halen en de auto achter me moest in de remmen. Ik had het zelf niet gezien, en de rit goed afgemaakt. Helaas bij terugkomst bleek dat ik daarop gezakt was. Logisch. Ik baalde als een stekker maar meteen een nieuw examen gepland.

4 oktober nog een les gedaan maar deze was half ik het donker. En spits, geen snelweg op volle snelheid kunnen oefenen, wel filerijden... Dinsdag 5 oktober examen om 13:00. Had er niet superveel zin in eigenlijk, en ook geen verwachting meer voor mezelf. De route begon al in een onbekend stukje, geen goed begin dacht ik, ik moest goed zoeken en kijken. Daarna reed ik alsof ik alleen reed en lekker aan het rijden was voor mezelf. Bij terugkomst vroeg de examinator wat ik er zelf van vond en zei dat ik het wat rommelig vond in het begin. Nog geen seconde later zei hij: Geslaagd! Ik was opgelucht! Ik.heb.het.rijbewijs!

Met nog steeds wat last van mijn benen, exact een maand na het ongeval, maar met een verhaal, ben ik geslaagd voor mijn A rijbewijs. Great feeling!

Op het moment aan het oriënteren voor een motor.


Welkom ! een goed begin is t halve werk zeggen ze dan , maar ja , heb je dat tenminste gehad ,veel plezier met zoeken en rijden iig :t
 
Welkom ! een goed begin is t halve werk zeggen ze dan , maar ja , heb je dat tenminste gehad ,veel plezier met zoeken en rijden iig :t

Bedankt! Heb het gehad, en hoop het niet snel weer mee te maken.

Zoektocht is inmiddels geslaagd! Vanavond mag ik de 2016 Yamaha Tracer 900 ophalen*O*
Dan begint het rijden eindelijk:]
 
Welkom stadsgenoot! Tracer 900 goede keuze! Ik heb de '17 - die heeft een slippeclutch en een betere gasaanname. En er kan een quickshifter op. Is misschien iets heftiger dan de lesmotor.
Grootste nadeel is onbewust te hard rijden (Moerlakenbrug - don't ask :X )
(ik was na de DL650 behoorlijk onder de indruk van de power - maar dat went)
 
Welkom stadsgenoot! Tracer 900 goede keuze! Ik heb de '17 - die heeft een slippeclutch en een betere gasaanname. En er kan een quickshifter op. Is misschien iets heftiger dan de lesmotor.
Grootste nadeel is onbewust te hard rijden (Moerlakenbrug - don't ask :X )
(ik was na de DL650 behoorlijk onder de indruk van de power - maar dat went)

Hoi, nog een Bredanaar!

Bedankt! Dit wordt mijn eerste motor, en is al wat anders dan de lesmotor die ik had (sv650).
deze paste net in het budget, dus hier maar eens veel kilometers op maken en over een paar jaar wellicht verder kijken naar een nieuwer model, of wat anders natuurlijk.
De moerlaken kan inderdaad een issue worden, dat wordt goed opletten:Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan