Nieuw! Meteen technisch vraagje

Marcxxx

Rookie
4 aug 2006
10
0
Tilburg
Hi,

Ik lees al een tijdje dit forum, sinds vorig jaar met het motor-virus te zijn besmet.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen:

Ik rijdt een Gsx-100 r van 19993 (watergekoeld)
Start goed, loopt goed, alleen sinds kort zit er een maffe tik in het blok...
Vooral wanneer de motor op temperatuur is en vanaf zo'n 2800 toeren. Het is een beetje een "pingelig" geluid. Bij accelereren en bij afremmen op de motor is het goed hoorbaar.
Dealer is op vakantie, hebben jullie een idee? Hopelijk is het niet al te duur op te lossen, is al een oud beestje.

ALvast bedankt!

Marcxxx
 
19993 - gsx 100 r :?
kerel hoe is het daar in de toekomst? zijn er veel van die 100cc racemachines?? :W :W


1100 van '93 *O*
ik geloof dat er nog wel eens een big-end sneuveld bij die blokken, en dat is dus wel prijzig :X

maar kan ook best wat anders zijn, beetje moeilijk te zeggen met zo'n omschrijving. Ik zou er iig niet meer mee rijden als er een tik in zit ;)

zoek anders even contact met deze: snoorder
die heeft wel vaker aan 1100W's gesleuteld ;)
 
Laatst bewerkt:
Maak je nou niet meteen te druk, het hoeft niet meteen iets te gek duurs te zijn. Ik kan me het geluid niet zo goed voorstellen maar voor het zelfde geld heeft alleen je nokkenaskettingspanner even wat hulp nodig of zo.
 
Hmm big end is toch meer een soort gebonk vaak...

misschien de kleppen? Probeer anders eens te luisteren van waar uit het blok het komt, schoevendraaier met het handvat tegen je oor drukken en met de punt tegen het blok... en dat overal op het blok even doen, en kijken waar het geluid het hardst is.
 
Het geluid is niet waarneembaar bij stationair, in neutraal bij wat meer toeren is het minimaal. Inmiddels staan er 73000 op de teller.

Groet,

Marc ( en wederom: bedankt voor jullie tips!)
 
Waarom worden mensen toch altijd nerveus als er meer dan 30000 kilometer op een blokje staat? Als 'ie nooit problemen heeft gehad en nu met 73000 een tikje hoort is het echt niet meteen het einde van de wereld hoor. Voor het zelfde geld hangt er een uitlaat een beetje los uit een cylinder en hoort hij die wat resoneren.

Geen paniek mensen!
 
73000! als je het tikje wil oplossen ben je goedkoper uit met een ander hartje want als je er aan begint wordt het dweilen met de kraan open!
overige opties: verkopen
inruilen
[*]rechts heeft voorang
:]

Oja?

voorrangsweg-01.jpg
















































:P
 
Waarom worden mensen toch altijd nerveus als er meer dan 30000 kilometer op een blokje staat? Als 'ie nooit problemen heeft gehad en nu met 73000 een tikje hoort is het echt niet meteen het einde van de wereld hoor. Voor het zelfde geld hangt er een uitlaat een beetje los uit een cylinder en hoort hij die wat resoneren.

Geen paniek mensen!
stel dat de oorzaak inwendig is wat is dan jouw keuze een donor of revisie?
ik denk zelf meer aan de kosten en waarde van de fiets!
p.s. 30000 of 73000 is geen verschil!
 
Hi,

Ik lees al een tijdje dit forum, sinds vorig jaar met het motor-virus te zijn besmet.
Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen:

Ik rijdt een Gsx-100 r van 19993 (watergekoeld)
Start goed, loopt goed, alleen sinds kort zit er een maffe tik in het blok...
Vooral wanneer de motor op temperatuur is en vanaf zo'n 2800 toeren. Het is een beetje een "pingelig" geluid. Bij accelereren en bij afremmen op de motor is het goed hoorbaar.
Dealer is op vakantie, hebben jullie een idee? Hopelijk is het niet al te duur op te lossen, is al een oud beestje.

ALvast bedankt!

Marcxxx


Met een motor die tikt zoals jij dat beschrijft ZEKER niet doorrijden.

Probeer te localiseren waar het vandaan komt en haal er on site hulp bij van iemand met technische kennis.
 
stel dat de oorzaak inwendig is wat is dan jouw keuze een donor of revisie?
ik denk zelf meer aan de kosten en waarde van de fiets!
p.s. 30000 of 73000 is geen verschil!
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het advies "donorblok is de beste oplossing, of anders verkopen" een beetje te drastisch overkomt als de enige informatie die je hebt "Er zit een tik in mijn blok" is. Ik zou op zijn minst willen weten wat er aan de hand is, bij 30000, 730000 of 120000 kilometer. Beetje zonde om je blok om te ruilen als de oplossing slechts 10 minuten werk en 3 euro 50 bleek te zijn niewaar?
 
stel dat de oorzaak inwendig is wat is dan jouw keuze een donor of revisie?
ik denk zelf meer aan de kosten en waarde van de fiets!
p.s. 30000 of 73000 is geen verschil!

Stel dat er 'inwendig', zoals jij zegt, wat is; wat denk je ervan om gewoon te repareren? Er is altijd wat inwendig. Kosten en waarde van de fiets is moeilijk te bepalen door jou, de OP heeft er misschien veel meer geld voor over dan jij zou willen, en eerlijk gezegd, het is en blijft een mooie fiets. En 30K en 73K maakt wel verschil, alleen hoeven sommigen niet gelijk hysterisch te doen :?
 
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, inderdaad is 73.000 km best veel. Maar die km standen die ik vaak tegenkom op andere fietsen lijken mij echt bedenkelijk. Dan maar een motor met veel "echte "kilometers... is maar een afweging.

Maar goed, iemand in de buurt van Tilburg, die mij een beetje op weg kan helpen? Ben altijd bang "dure" dealer te bezoeken omdat de kans groot is dat ze je het vel over de oren trekken..

Ik hoor graag jullie tips!

Grt.

Marcxxx

BTW: dat ie tikt maakt me niet zo veel uit... dat ie daardoor evt.kapot gaat dat wel! ;)
 
Als hij het stationair niet doet, maar vooral onder belasting wel, dan gok ik op een piston pen lager. (73.000 km zegt helemaal niks, ik geloof ook al die belachelijk lage km standen niet van motoren van 10/15 jaar oud) :N
Zo'n "small-end" geeft meestal een redelijke felle tik, een big-end hoor je echt als bonken onder uit je blok.
Kan je niet vaststellen welke cylinder het doet?
 
Ik denk (hoop) dat ik het gevonden heb!

De bevestiging (geen idee hoe zoiets heet) tussen uitlaat en 1 cilinder hangt los, ff vastdraaien zometeen en hopelijk is het dan ok.


Ik meld me weer.

Gr.

Marcxxx
 
Laatst bewerkt:
PROBLEM SOLVED!

Gelukkig, het waren dus die losgetrilde bouten. Erg blij dat dit zonder kosten, maar met vieze handen en een half uurtje prutsen opgelost is.

Hij loopt (en klinkt) weer als een zonnetje (ondanks de vele kilometers...)

Groeten,

Marcxxx
 
Terug
Bovenaan Onderaan