Het Blok:
Problem:
Omdat mijn oude blok het begeven had (lees: versleten nokkenassen), was ik genoodzaakt een ander blok voor m'n Honda CB-1 te zoeken.
En die heb ik dus gevonden bij een Motorzaak.
Het blok heeft ca. 12,000 miles gelopen volgens hen en was nog 100% in orde (ook volgens hen ).
Maar wat nu eerst te doen???
To Do:
- Kleppen stellen
- Carburateurs synchroniseren (moest nog gebeuren, doe ik voor de zekerheid er dus bij)
- Olie + Oliefilter vervangen
- Koelvloeistof
- Bougies vervangen
- Ontstekingstijdstip controleren
Questions:
Algemeen:
Ik weet niet precies hoe lang het blok heeft stil gelegen, maar stel het blok is al jaren 'out of running'.
Op welke aandachtspunten moet ik letten en moet ik rekening houden met 'inrijden' e.d.
Zijn er bepaalde zaken die ik dringend moet nakijken alvorens het blok proef te draaien (na alle 'To Do's' he)
Kleppen-vraagje:
aangezien ikzelf niet 'de kennis' heb, maar wel 'een kennis', laat ik het kleppenstellen over aan iemand die 'kennis van zaken' heeft. Hij zal ook mijn carbs moeten synchroniseren. Wat is het makkelijkste?
Het blok kaal afleveren om de kleppen te stellen en daarna in het frame te hangen voor de verdere werkzaamheden.
Of gewoon de motor zo ver mogelijk klaar maken (blok in het frame) en dan kleppen laten stellen, carbs syncen e.d.????
Carb-vraagje:
De carburateurs komen van mijn oude blok, waarmee het blok redelijk liep. Hij schommelde wel wat in toeren, maar dat hoeft natuurlijk niet perse aan de carbs te liggen, want de nokkenassen waren gewoon 'gaar' (lees: pitting op de nokken )
Is het verstandig om de motor zo al te laten lopen met deze carbs-afstelling, of is het zeer aan te raden deze helemaal op nieuw af te laten stellen op het nieuwe blok alvorens ermee te proefrijden???
Olie-vraagje:
mij is altijd verteld dat de beste manier om olie te verversen is, om het blok eerst warm te rijden om vervolgens de olie eruit te laten lopen.
Hierdoor zou het vuil er makkelijker mee uit komen. In dit blok zit oude olie, dus het lijkt me niet verstandig om het eerst warm te draaien. Maar als ik de koude olie er zo uit laat lopen, blijft het vuil ook weer achter.
Is hier een oplossing voor????
Ontstekings-vraagje:
kunnen er grote problemen ontstaan wat betreft ontstekingstijdstip e.d.? Is het aan te raden dit na te laten kijken, of is dit een hels karwei met weinig nut (omdat er vaak niets mis mee is?)?
P.S.
Ik weet het, het is waarschijnlijk een TE lang verhaal met TE veel vragen, maar mochten jullie je vervelen en graag een MF'er een handje toe willen steken, GRAAG!!!!!!
P.S.2
Dit topic zal ge-update worden aan de hand van de werkzaamheden rondom mijn CB-1tje!
Problem:
Omdat mijn oude blok het begeven had (lees: versleten nokkenassen), was ik genoodzaakt een ander blok voor m'n Honda CB-1 te zoeken.
En die heb ik dus gevonden bij een Motorzaak.
Het blok heeft ca. 12,000 miles gelopen volgens hen en was nog 100% in orde (ook volgens hen ).
Maar wat nu eerst te doen???
To Do:
- Kleppen stellen
- Carburateurs synchroniseren (moest nog gebeuren, doe ik voor de zekerheid er dus bij)
- Olie + Oliefilter vervangen
- Koelvloeistof
- Bougies vervangen
- Ontstekingstijdstip controleren
Questions:
Algemeen:
Ik weet niet precies hoe lang het blok heeft stil gelegen, maar stel het blok is al jaren 'out of running'.
Op welke aandachtspunten moet ik letten en moet ik rekening houden met 'inrijden' e.d.
Zijn er bepaalde zaken die ik dringend moet nakijken alvorens het blok proef te draaien (na alle 'To Do's' he)
Kleppen-vraagje:
aangezien ikzelf niet 'de kennis' heb, maar wel 'een kennis', laat ik het kleppenstellen over aan iemand die 'kennis van zaken' heeft. Hij zal ook mijn carbs moeten synchroniseren. Wat is het makkelijkste?
Het blok kaal afleveren om de kleppen te stellen en daarna in het frame te hangen voor de verdere werkzaamheden.
Of gewoon de motor zo ver mogelijk klaar maken (blok in het frame) en dan kleppen laten stellen, carbs syncen e.d.????
Carb-vraagje:
De carburateurs komen van mijn oude blok, waarmee het blok redelijk liep. Hij schommelde wel wat in toeren, maar dat hoeft natuurlijk niet perse aan de carbs te liggen, want de nokkenassen waren gewoon 'gaar' (lees: pitting op de nokken )
Is het verstandig om de motor zo al te laten lopen met deze carbs-afstelling, of is het zeer aan te raden deze helemaal op nieuw af te laten stellen op het nieuwe blok alvorens ermee te proefrijden???
Olie-vraagje:
mij is altijd verteld dat de beste manier om olie te verversen is, om het blok eerst warm te rijden om vervolgens de olie eruit te laten lopen.
Hierdoor zou het vuil er makkelijker mee uit komen. In dit blok zit oude olie, dus het lijkt me niet verstandig om het eerst warm te draaien. Maar als ik de koude olie er zo uit laat lopen, blijft het vuil ook weer achter.
Is hier een oplossing voor????
Ontstekings-vraagje:
kunnen er grote problemen ontstaan wat betreft ontstekingstijdstip e.d.? Is het aan te raden dit na te laten kijken, of is dit een hels karwei met weinig nut (omdat er vaak niets mis mee is?)?
P.S.
Ik weet het, het is waarschijnlijk een TE lang verhaal met TE veel vragen, maar mochten jullie je vervelen en graag een MF'er een handje toe willen steken, GRAAG!!!!!!
P.S.2
Dit topic zal ge-update worden aan de hand van de werkzaamheden rondom mijn CB-1tje!
Laatst bewerkt: