Nieuw motorblok gekocht, en NU?

antonio

Die hard MF'er
3 jan 2004
613
0
Het Blok:
1.jpg



Problem:
Omdat mijn oude blok het begeven had (lees: versleten nokkenassen), was ik genoodzaakt een ander blok voor m'n Honda CB-1 te zoeken.
En die heb ik dus gevonden bij een Motorzaak.
Het blok heeft ca. 12,000 miles gelopen volgens hen en was nog 100% in orde (ook volgens hen ;) ).
Maar wat nu eerst te doen???


To Do:
- Kleppen stellen
- Carburateurs synchroniseren (moest nog gebeuren, doe ik voor de zekerheid er dus bij)
- Olie + Oliefilter vervangen
- Koelvloeistof
- Bougies vervangen
- Ontstekingstijdstip controleren


Questions:
Algemeen:
Ik weet niet precies hoe lang het blok heeft stil gelegen, maar stel het blok is al jaren 'out of running'.
Op welke aandachtspunten moet ik letten en moet ik rekening houden met 'inrijden' e.d.
Zijn er bepaalde zaken die ik dringend moet nakijken alvorens het blok proef te draaien (na alle 'To Do's' he)

Kleppen-vraagje:
aangezien ikzelf niet 'de kennis' heb, maar wel 'een kennis', laat ik het kleppenstellen over aan iemand die 'kennis van zaken' heeft. Hij zal ook mijn carbs moeten synchroniseren. Wat is het makkelijkste?
Het blok kaal afleveren om de kleppen te stellen en daarna in het frame te hangen voor de verdere werkzaamheden.
Of gewoon de motor zo ver mogelijk klaar maken (blok in het frame) en dan kleppen laten stellen, carbs syncen e.d.????

Carb-vraagje:
De carburateurs komen van mijn oude blok, waarmee het blok redelijk liep. Hij schommelde wel wat in toeren, maar dat hoeft natuurlijk niet perse aan de carbs te liggen, want de nokkenassen waren gewoon 'gaar' (lees: pitting op de nokken :( )
Is het verstandig om de motor zo al te laten lopen met deze carbs-afstelling, of is het zeer aan te raden deze helemaal op nieuw af te laten stellen op het nieuwe blok alvorens ermee te proefrijden???

Olie-vraagje:
mij is altijd verteld dat de beste manier om olie te verversen is, om het blok eerst warm te rijden om vervolgens de olie eruit te laten lopen.
Hierdoor zou het vuil er makkelijker mee uit komen. In dit blok zit oude olie, dus het lijkt me niet verstandig om het eerst warm te draaien. Maar als ik de koude olie er zo uit laat lopen, blijft het vuil ook weer achter.
Is hier een oplossing voor????

Ontstekings-vraagje:
kunnen er grote problemen ontstaan wat betreft ontstekingstijdstip e.d.? Is het aan te raden dit na te laten kijken, of is dit een hels karwei met weinig nut (omdat er vaak niets mis mee is?)?




P.S.
Ik weet het, het is waarschijnlijk een TE lang verhaal met TE veel vragen, maar mochten jullie je vervelen en graag een MF'er een handje toe willen steken, GRAAG!!!!!!


P.S.2
Dit topic zal ge-update worden aan de hand van de werkzaamheden rondom mijn CB-1tje!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou als ik jou was de kleppen stellen nu je het nog los hebt.(nieuwe klepdeksel pakking en rubbers etc.)
Oude olie nu aftappen en filter er af schroeven.
Blok inbouwen, nieuw filter er op, goedkope minerale olie erin.
Carburateurs netjes schoonmaken voor je ze monteert.
Ontsteking valt niets aan af te stellen dus ben je zo mee klaar.
Rustig warmrijden, carburateurs co en synchroon afstellen.
Olie aftappen na 100 kilometer of zo en vervangen door nieuwe halfsynthetische.
Ben ik wat vergeten?
 
1:blok inbouwen
2:nieuwe olie ,bougies,oliefilter
3:koelsysteem met niuewe koelvloeistof afvullen
4 :o liedruk starten(evt met dodemansknop op off )starten tot je het oliedruk lampje een paar keer uit hebt zien gaan (is iig pomp en filter gevuld en ook de eerste olie in je krukas aangekomen.
5:starten en warm laten lopen kijken of er niets lekt en/of rammeltna een paar honderd kms olie en filter weer vervangen .
mocht tie nou net niet helemaal lekker lopen evt carbs synchroon zetten.
ontstekingstijdstip kun je toch niets aan stellen (electronisch)

kleppen stellen bij een honda???hoeft pas bij 24000 k en dan mankeert er nooit wat aan .
je kunt het natuurlijk wel makkelijk nameten bij een los blok maareuh waste of time .
succes.
 
Laatst bewerkt:
Pfffff, als ik jou was, en dat ben ik niet natuurlijk, zou ik de olie verversen en dat blok inbouwen. Starten en dan kijken wat er eventueel mis zou zijn.
Maar ja, zo zit ik in elkaar, ik doe iets aan problemen die er zijn en niets aan problemen die er zouden kunnen zijn. :)
 
Inrijden van een blok dat al een tijd op de plank ligt is de eerste 5 km. belangrijker dan een nieuwe en vraagt een fluwelen handje i.v.m. roest vorming op de cilinderwanden. Ff wat (10cc is zat) dunne olie in de bougiegaten laten lopen is aan te raden.


Kleppen kun je pas stellen als het blok weer ff lekker gelopen heeft.
Er heeft altijd wel een klepje opengestaan en dan krijg je een oxide laagje op de zitting en/of klep. Dat gaat er vanzelf weer af als ie ff lekker gelopen heeft.

De carbs kun je pas wat mee nadat het blokje weer een beetje los gekomen is.

Voor de zekerheid nieuwe olie erin en na 100 km. geef je hem een beurt, met kleppenstellen, nieuwfilter en olie.

Ontsteking is geen probleem.
 
Inrijden van een blok dat al een tijd op de plank ligt is de eerste 5 km. belangrijker dan een nieuwe en vraagt een fluwelen handje i.v.m. roest vorming op de cilinderwanden. Ff wat (10cc is zat) dunne olie in de bougiegaten laten lopen is aan te raden.


Kleppen kun je pas stellen als het blok weer ff lekker gelopen heeft.
Er heeft altijd wel een klepje opengestaan en dan krijg je een oxide laagje op de zitting en/of klep. Dat gaat er vanzelf weer af als ie ff lekker gelopen heeft.

De carbs kun je pas wat mee nadat het blokje weer een beetje los gekomen is.

Voor de zekerheid nieuwe olie erin en na 100 km. geef je hem een beurt, met kleppenstellen, nieuwfilter en olie.

Ontsteking is geen probleem.

:^
 
Stap 1 zou zijn : klepdeksel er af halen om te kijken hoe het met deze nokkenassen gesteld is. 8-)
Dat had je dus eigenlijk voor de aankoop moeten doen.
Stap 2: de procedure van de Zot volgen.

Btw. Waren alleen de nokkenassen slecht?
En zoja,waarom dan 'n ander blok gekocht en niet bv. ....nokkenassen?
 
Stap 1 zou zijn : klepdeksel er af halen om te kijken hoe het met deze nokkenassen gesteld is. 8-)
Dat had je dus eigenlijk voor de aankoop moeten doen.
Stap 2: de procedure van de Zot volgen.

Btw. Waren alleen de nokkenassen slecht?
En zoja,waarom dan 'n ander blok gekocht en niet bv. ....nokkenassen?

Nokkenassen waren beschadigd en de nokvolgers (zeg ik dat goed??).
Mijn vraag was echter: waarom waren de nokkenassen versleten?
Ik was gewoon bang dat er ergens anders in het blok ook nog wel iets mis zat.
Daarom heb ik maar een ander blok gekocht!
Het was tevens niet veel duurder, want losse nokkenassen voor je CB-1 zijn helaas niet te vinden. Alleen nieuw, maar je kent Honda. --->> DUUR!!!!

Iedereen bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker gebruiken.
 
Inrijden van een blok dat al een tijd op de plank ligt is de eerste 5 km. belangrijker dan een nieuwe en vraagt een fluwelen handje i.v.m. roest vorming op de cilinderwanden. Ff wat (10cc is zat) dunne olie in de bougiegaten laten lopen is aan te raden.


Kleppen kun je pas stellen als het blok weer ff lekker gelopen heeft.
Er heeft altijd wel een klepje opengestaan en dan krijg je een oxide laagje op de zitting en/of klep. Dat gaat er vanzelf weer af als ie ff lekker gelopen heeft.

De carbs kun je pas wat mee nadat het blokje weer een beetje los gekomen is.

Voor de zekerheid nieuwe olie erin en na 100 km. geef je hem een beurt, met kleppenstellen, nieuwfilter en olie.

Ontsteking is geen probleem.

olie: 2-takt olie goed? of gewoon motorolie.
kleppen: dus nog niets afstellen gewoon het blok proefdraaien is jouw advies?

Dit wordt 't dus:
1. blok in het frame hangen
2. nieuwe olie + filter, bougies, koelvloeistof
3. proefdraaien
4. na 100 km. nieuwe olie + filter, kleppenstellen, carbs afstellen.

Kan er in 100km niets fout gaan met de kleppen indien ze 'verkeerd' staan?
 
tuurlijk wel, maar dat merk je bij de eerste slagen al, daarom is het aan te raden eerst de krukas met de hand een paar keer rond te draaien, zonder bougies erin. olie in de gaten, krukas een paar keer met de hand ronddraaien. en daarna starten. maar als het blok er rijdend vanaf is gekomen, dan zou ik ervan uitgaan dat alles nog goed staat
good luck
 
OK, aantal vraagjes wat betreft onderhoudsonderdelen.

OLIE:
Shell Advance VSX 10W40 half-syntheet voor 38 euro (4LTR)
MOTUL 5100 10W40 half-syntheet voor 26 euro (4LTR)
CASTROL GRAND PRIX 10w40 half-syntheet voor 39 euro (4LTR)
of een vol-syntheet?

OLIEFILTER:
origineel honda voor 10,50 euro
champion filter voor 7,45 euro
delo filter voor 6,45 euro

Wat is aan te raden. Is goedkoop duurkoop in dit geval?
 
OK, aantal vraagjes wat betreft onderhoudsonderdelen.

OLIE:
Shell Advance VSX 10W40 half-syntheet voor 38 euro (4LTR)
MOTUL 5100 10W40 half-syntheet voor 26 euro (4LTR)
CASTROL GRAND PRIX 10w40 half-syntheet voor 39 euro (4LTR)
of een vol-syntheet?

OLIEFILTER:
origineel honda voor 10,50 euro
champion filter voor 7,45 euro
delo filter voor 6,45 euro

Wat is aan te raden. Is goedkoop duurkoop in dit geval?

Voor je lijstje;

Honda filter nemen, er zit een klepje in dat bij een bepaalde druk de olie doorlaat indien het filter verstopt zit. Bij imitatie filters KAN dit wel eens niet werken. En voor die paar euro meer neem ik mooi geen risico.

Olie: Neem Castrol, speciaal voor motoren en gewoon de beste olie in je lijst.
 
Laatst bewerkt:
Heb ff wat weggestreept qua prijs-kwaliteit

Bel-Ray halfsynt, bij Mooh.nl voor 25 Piek of zo

OLIEFILTER:
champion filter voor 7,45 euro

Ik heb er een tijdje een gewoonte van gemaakt om oliefilters na gebruik open te kappen, de kwaliteit van kleppen, lassen (of lijmen!!) te bekijken, dikte en corrosie-bestendigheid van de filterwand, filteroppervlak etc. alles gemeten.

Champion-filters verklaar ik nadien heilig !!

ik vind de terugslagklep bij een olie-filter het allerbelangrijkst, die voorkomt dat het smeersysteem bij iedere start opnieuw gevuld moet worden-----> belangsrijke oorzaak bij pitting en nokkenaslager-schade.
 
Heb ff wat weggestreept qua prijs-kwaliteit

Bel-Ray halfsynt, bij Mooh.nl voor 25 Piek of zo

OLIEFILTER:
champion filter voor 7,45 euro

Ik heb er een tijdje een gewoonte van gemaakt om oliefilters na gebruik open te kappen, de kwaliteit van kleppen, lassen (of lijmen!!) te bekijken, dikte en corrosie-bestendigheid van de filterwand, filteroppervlak etc. alles gemeten.

Champion-filters verklaar ik nadien heilig !!

ik vind de terugslagklep bij een olie-filter het allerbelangrijkst, die voorkomt dat het smeersysteem bij iedere start opnieuw gevuld moet worden-----> belangsrijke oorzaak bij pitting en nokkenaslager-schade.

Is het Champion Filter beter of net zo goed als origineel?

En de MOTUL olie, heeft iemand daar ervaring mee?
 
probeer anders ff louis.de, ben zelf afgelopen maandag naar monchengladbach gereden, mooie shop! 4 Liter huismerk halfsyntheet kost EUR 10,- (!!)

Als je toch de olie er weer uit gaat gooien..
 
[
En de MOTUL olie, heeft iemand daar ervaring mee?
Is echt super spul gebruik zelf al jaaaaaren 300v competition van motul (5w50)
in mn getunde duc en is nu na 100.000km wel aan revisie toe .
gooi het ook in mn gsxr750 cupracer en hoefde pas na TWEE seizoenen racen wel een klep te stellen .zegt genoeg denk ik.
 
Scheelt ook aanzienlijk in prijs.
Maar die 300V is full-synthetic. Dat is niet echt nodig denk ik mijn CB-1tje.
De 5100 is semi-synthetic.

Is het aan te raden om dan toch voor de 300V te gaan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan