nieuw of niet?

KoffieJunk

MF veteraan
4 nov 2003
3.420
0
Wat mij opvalt is dat gebruikte motoren relatief duur zijn. het prijsverschil met nieuw is dusdanig klein dat ik me niet voor kan stellen waarom je een motor van een jaar of 2 oud zou kopen. (en dan een paar maanden later ketting etc mag vervangen)


Wie kopen er dan toch deze motoren voor dat geld en waarom?
 
motoren van 1 of 2 jaar oud hoeft niet perse slechte motoren te zijn. Grootste voordeel is, dat bij elke nieuwe motor en auto, de grootste afschrijving de 1e week/maand/jaar is. Als je dus een bijna nieuwe motor die amper ingereden is kan kopen voor een paar duizend minder, dan moet je je afvragen of je voor die paarduizend euro het risico van een "kettingtje" wilt lopen. 't is gewoon een afwegen tussen de eventuele bijkomende kosten t.o.v. het prijsvoordeel met een nieuwe motor.

Voor 3000 euro voordeel wil ik wel een nieuwe ketting op laten zetten, dat is goedkoper dan die 3000 dus altijd nog een voordeeltje.
 
motoren van 1 of 2 jaar oud hoeft niet perse slechte motoren te zijn. Grootste voordeel is, dat bij elke nieuwe motor en auto, de grootste afschrijving de 1e week/maand/jaar is. Als je dus een bijna nieuwe motor die amper ingereden is kan kopen voor een paar duizend minder, dan moet je je afvragen of je voor die paarduizend euro het risico van een "kettingtje" wilt lopen. 't is gewoon een afwegen tussen de eventuele bijkomende kosten t.o.v. het prijsvoordeel met een nieuwe motor.

Voor 3000 euro voordeel wil ik wel een nieuwe ketting op laten zetten, dat is goedkoper dan die 3000 dus altijd nog een voordeeltje.


helemaal mee eens, ware het niet dat mij opvalt dat die 1 a 2 jaar oude motor vaak slechts 1000 a 1500 euro onder de nieuwprijs zit.

In mijn ogen is het of nieuw kopen of minimaal een jaar of 6 oud.
 
helemaal mee eens, ware het niet dat mij opvalt dat die 1 a 2 jaar oude motor vaak slechts 1000 a 1500 euro onder de nieuwprijs zit.

In mijn ogen is het of nieuw kopen of minimaal een jaar of 6 oud.
Om diezelfde reden ben ik ook met een relatief goedkope nieuwe motor gestart(gsxf600).
En kan niet zeggen dat ik daar ooit spijt van heb gehad :)
 
helemaal mee eens, ware het niet dat mij opvalt dat die 1 a 2 jaar oude motor vaak slechts 1000 a 1500 euro onder de nieuwprijs zit.

In mijn ogen is het of nieuw kopen of minimaal een jaar of 6 oud.

Maar dan is het ook nog is de vraag of ze het voor die prijs kwijt raken. In de huidige economie raak je niet zomaar even snel je motor kwijt (Particulier). Meestal is het ook nog een vraagprijs dus je kan er meestal ook nog wel is wat vanaf lullen.

En over het algemeen denken mensen dat de extra spullen die ze erop zitten ook echt de motor veel meer waard maken. (Zoals ruitjes, kuipjes, uitlaat etc. etc.)
 
Dat prijsverschil valt me ook op. Denk dat toch de nodige mensen behoorlijk op hun centen zitten. Ik heb zelf ook zo iets... als het prijsverschil hooguit 1000-1500 euro is, koop ik wel een nieuwe en dan heb ik ook de volle 2 jaar garantie.

De reden waarom ik een 2e hands heb genomen als eerste motor is domweg dat ik niet wist hoeveel ik 'm zou gebruiken en waarvoor... Tegen mijn verwachting in gebruik ik 'm dus erg veel en doe mijn meeste zakelijke km's met de motor... :) Lekker opstaan wanneer ik het wil en dan naar het werk zonder me druk te hoeven maken over files en parkeerplaatsen :)

Volgende motor wordt een nieuwe... Waarschijnlijk volgend voorjaar :)
 
Dat prijsverschil valt me ook op. Denk dat toch de nodige mensen behoorlijk op hun centen zitten. Ik heb zelf ook zo iets... als het prijsverschil hooguit 1000-1500 euro is, koop ik wel een nieuwe en dan heb ik ook de volle 2 jaar garantie.

De reden waarom ik een 2e hands heb genomen als eerste motor is domweg dat ik niet wist hoeveel ik 'm zou gebruiken en waarvoor... Tegen mijn verwachting in gebruik ik 'm dus erg veel en doe mijn meeste zakelijke km's met de motor... :) Lekker opstaan wanneer ik het wil en dan naar het werk zonder me druk te hoeven maken over files en parkeerplaatsen :)

Volgende motor wordt een nieuwe... Waarschijnlijk volgend voorjaar :)

Hehehehe :) Welkom bij de club.
Ik heb een lease auto met tankpas en ik rij eigenlijk alleen maar op de motor op eigen kosten :) Tja.. Het is een verslaving *D
 
:] Voor het eerst in mijn leven heb ik een splinternieuwe ZZR1200 gekocht. Voor die tijd heb ik altijd oudere motoren gereden hoewel ik wel steeds jongere motoren ging rijden. De oudste motor die ik ooit kocht was toen denk ik een jaar of 8 oud. Bij zo'n leeftijd weet je dat er van alles versleten of slecht onderhouden kan zijn en dat was over het algemeen ook zo. Ooit een motor gehad waarvan de achteras nooit gesmeerd was, waardoor er kapotte, drooggedraaide lagers in bleken te zitten. Hierdoor had de achtervork veel te veel speling wat weer zeer snel slijtende voor en achtertandwielen opleverde alsmede de ketting die niet lang leeft.

Als je echter kijkt naar de leeftijd dan moet je je ook bewust zijn dat je een sleutelplek moet hebben om op je gemak aan zo'n fiets te werken. Heb je dat niet dan kan dat problematisch worden, omdat de problemen die ik heb gehad (uitgedroogde bobine kabels die bij regen voor veel problemen zorgden) nou niet echt leuke klusjes in de regen zijn.

Al met al ben je altijd van je portomonee afhankelijk. Een oude(re) fiets is niet per definitie een slechte fiets. De liefde voor zo'n fiets was in mijn geval altijd even groot, ongeacht het feit of ie nou nieuw of gebruikt was.

Een nieuwe motor is fijn, maar je moet er ook voorzichtig mee zijn. Rustig inrijden en elk krasje doet natuurlijk erg zeer. Wat wel prettig is aan een nieuwe motor is dat er geen verassingen van andere gebruikers zijn achtergelaten. Dus als je gelijk goed begint kun je erg lang plezier hebben van je fiets... :]
 
Ik kan me best indenken dat er gasten zijn die liever een nieuwe motor kopen zodat de motor echt van hun zelf is, en niet van iemand anders geweest is.
 
Het ligt er eigenlijk een beetje aan hoe je je motor gaat gebruiken.
Als je b.v. veel woonwerk of lange afstanden gaat rijden en zeker zo'n 10 á 15000 per jaar denkt te gaan rijden, zou ik nieuw kopen en na een jaartje of 3 4 weer inruilen op een nieuwe.
Dan heb je altijd een goede en betrouwbare motor.
Als je voor 2e hands gaat en zeker in het SS segment, moet je wel wat geluk hebben. Die kunnen best wel een kort maar al erg zwaar leven gehad hebben, wat zich weer kan vertalen in allerlei kleine of grote gebreken die veel geld kunnen kosten.
Als je weinig gaat rijden of nog niet weet hoeveel, zou ik eerst met een wat oudere 2e hands beginnen en dan langzaam opbouwen naar een nieuwere.
Jonge 2e hands zijn vaak erg duur en dan is het prijsverschil zeker te klein en kun je dan beter voor een nieuwe gaan.
Als je particulier durft te kopen en voldoende verstand van zaken hebt kun je zeker buiten het seizoen veel besparen op een (jonge) 2e hands.
 
volgens mij is de afschrijving bij een ss groter dan bij een andere type.


Maar hoe dan ook, de prijs is toch een weerslag van de marktwerking. Het verbaast mij, maar blijkbaar zijn er volksstammen die een bijna nieuwprijs voor een gebruikte motor willen neerleggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan