Nieuw of tweedehands kopen ?

B2

MF veteraan
Donateur
4 jul 2001
2.240
493
Belgie (Gent)
Ik rijd het liefst van al zelf een motor in, omdat ik dan tenminste weet dat het goed gedaan is en bovendien weet je dan hoe ermee gereden is (nooit koud opentrekken ed).
Langs de andere kant is dat dan wel een stuk duurder.

Hoe zit dat bij jullie ?
 
Als ik geld zat had zou ik wel een nieuwe willen kopen maar dat is nu niet zo en zal de komende 5 jaar ook wel niet zo zijn.

En liever een mooie tweedehands dan een mindere nieuwe.
 
Het liefst nieuw, maar de volgende wordt ook een ding van een jaar of 2 oud.

Als je kijkt zie je er zat met een km of 6 a 8000, en als je dan kijkt hoeveel dat scheelt kwa prijs.......

Tweede hands dan maar :)
 
Als geld geen ene r**t uit zou maken, dan gewoon nieuw.

Maar als je zelf veel kilometers gaat maken, dan maar tweede hands, toch zonde die eerst 10.000 km zoveel afschrijven.

Maar als je echt een fiets voor het mooie weer (erbij) gaat kopen, dan weer liever een nieuwe, zodat alles is zoals ik dat wil.
 
Ik zie mezelf met mijn lompe gedrag niet echt snel een nieuwe kopen. Ik ben gewoon niet echt netjes en kan me waarschijnlijk slecht inhouden bij het inrijden.
Misschien als ik oud en wijs word......
 
Ik ben er niet uit. Als ik naar me zelf kijk. Ik maak ongeveer 15.000 prive km. daar komen er dadelijk ong. 4000 woon werk bij p.j. dan kom je voor de snelle rekenwonders op 19.000 km. Als je dan een fiets koopt met 10.000 km kom je al snel op 30.000 na een jaar. Bij het inruilen kost dat je altijd geld..... Neem mijn RF, 70.000 op de teller en niemand die hem hebben wil... Koop je nieuw dan kan je er iets langer op blijven rijden maar op een gegeven moment kom je met het zelfde probleem te zitten... |( |( |(
 
Tweedehands, afschrijving is me veel te groot in de eerste jaren. Bovendien verwacht ik dat als je een nette motor koopt (uiterlijk) deze ook motorisch netjes behandeld is. Met andere woorden, de staat van de motor zal je daar een hoop over vertellen. Een liefhebber is zuinig op z'n motor en zal deze dus zorgvuldig behandelen...
 
Ik heb deze nieuw gekocht (overjarig) en mijn volgende wordt ook nieuw of overjarig :)
Ik rijd hem liever ook zelf in.
Ik weet dan teminste wat ik heb.
 
Nieuw. Ik heb de mijne ook nieuw gekocht, kost een hoop knaken maar ik heb dan echt meer het gevoel dat dat ding 100% van mij is en van niemand anders. Tweedehands zou ik het liefst van een "bekende bron" kopen, weet je in ieder geval ongeveer hoe er mee is omgesprongen.
 
Ben chopper lief hebber in hart en nieren,.. vooral v max, en magna....

maar als ik die nieuwe choppers zie het zijn allemaal slagschepen en/of nep-harley's....
(zonder iemand te beledigen, we hebben allemaal een eigen smaak)

daar pas ik toch voor,.. dus 2e hands....
 
Als geld geen probleem is: nieuw.
Maar geld is voor de meeste mensen toch een beslissende factor dus: 2ehands
 
Ik heb het ooit eens uitgezocht wat het kost om een nieuwe Thundercat de showroom uit te rijden. Was ongeveer 1000 piek. Bij een nieuwe kon ik wel 2 jaar gratis all-risk verzekering krijgen à 1200 piek / jaar (m'n eerste motor). In vergelijking met een interessante 2e hands Cat van 3 jaar oud zou ik met een nieuwe zelfs minder jaarlijkse kosten hebben dan met een 2e handse. Dus mijn advies: kijk niet naar de aanschafprijs, maar naar de totale kosten / jaar (afschrijving, verzekering, renteverlies etc.) Als je het geld hebt voor een nieuwe, kan het soms best interessant zijn een nieuwe te nemen. Je hebt dan ook nog een paar jaar fabrieksgarantie. Ik denk wel dat je op een nieuw model supersport à la R1, R6, Mille of Blade erg veel afschrijft omdat deze modellen om de 2 jaar vernieuwd worden.
 
Ik heb nieuw gekocht. Kost me wel een bult geld, maar ben dan ook van plan om hem op te rijden. Het heeft wel iets als je de eerste t/m de laatste kilometer op dezelfde fiets maakt.

Hiervoor heb ik 2e handsjes gehad, maar dat was toch anders..
 
Ook al had ik het geld, kocht ik nog tweede hands.
Dan is die fiets hoogst waarschijnlijk beter ingereden dan wanneer ik hetzelf zou doen, want ik heb er echt het geduld niet voor!
Bovendien staan er zat fietsen te koop die amper zijn ingereden, en een hoop minder kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nieuw gekocht. Kost me wel een bult geld, maar ben dan ook van plan om hem op te rijden. Het heeft wel iets als je de eerste t/m de laatste kilometer op dezelfde fiets maakt.

Hiervoor heb ik 2e handsjes gehad, maar dat was toch anders..

Dacht ik ook steeds... ben nu toch aan mijn 6e motor toe. Daarvan heb ik er één opgereden, maar die was al oud.
Pan leek mij een motor om helemaal op de rijden, en na 1,5 jaar...
Kijken hoe lang ik het met de huidige volhou :9
 
altijd nieuw
je zou maar eens de oude fiets van max kopen
bak kapot, lagers eruit, balhoofd krom enz ;) ;) ;)
 
Laatst bewerkt:
2e hands, maar liefst met zo weinig mogelijk km's erop (en das soms lastig zoeken, vooral met de wat oudere motoren). Heb als student nog geen centen voor een gloednieuwe motor, maar met een 2e hands merk ik zelf eigenlijk helemaal geen verschil, ja in mijn portomonee ;)

1e motor had 19.000km op de teller, 2e motor 7500km. Volgende motor moet iets van max 35k op de klok hebben staan.. mag minder natuurlijk :)
Als ik de lotto win koop ik uiteraard wel een nieuwe motor, maar inrijden is klote.
 
pfff nieuw kopen amehoela niet.

zodra je de contactsleutel de eerste keer erinstopt kost het je minimaal 2000,- aan afschrijving.

heb liever een fiets van 3-4 jaar oud met max 25000 km op de teller.

afschrijving is groot in de eerste 2-3 jaar, dus zacht prijsje voor perfecte fiets.
 
pfff nieuw kopen amehoela niet.
zodra je de contactsleutel de eerste keer erinstopt kost het je minimaal 2000,- aan afschrijving.
:^ Tenzij ik barst van de euro's misschien.
De buurman heeft ook iets leuks in z'n schuur staan wat misschien verkocht gaat worden: R6 met ongeveer 4.000 km op de teller en is 2,5 jaar oud. Ach ja, zo hebben we allemaal wel eens iets :?
 
Ligt er aan, heb motors nieuw gekocht en 2e hands, laatste motor, R1, gekocht 2e hands 8 maanden oud, scheelde een boel geld, zag er uit als nieuw, dus is de eigenaar zuinig op geweest, en de kans dat die is ingereden door een klootzak erger dan mij. Dus waarschijnlijk is het beter voor motortje als iemand anders hem in rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik geld teveel heb koop ik graag een nieuwe... scheelt alleen zoveel met "de kop eraf" d'k er nu liever eentje koop met weinig km's.
 
Ben er nog niet helemaal uit...
Deze was drie jaar en dat scheelde aardig wat flapjes... Ook al ingereden & te zien aan de (oude!) banden, was er iig na de laatste wissel weinig schokkends mee gebeurd... Had toch de voorkeur boven een (iets duurdere maar wel nieuwe) T-cat, gsx-f of een ZR-7 achtig iets...

Nieuw is natuurlijk wel leuk, maar inrijden ken ik nog uit de brommertijd (gaat hooguit 1 dag goed) en dat gaat dus nooit goed komen...
En de afschrijving is nou ook niet bepaald weinig te noemen de eerste jaren...

Maar aan de andere kant: Als ik bij een dealer een nieuwe (2001 met 0 km) R1 heb voor 13500 eurootjes, waarom dan een twee jaar oude kopen (28.000 km) bij diezelfde dealer voor 11900? Voor die 2000 euro rij je dan wel een nieuwe...

De volgende wordt hoogstwaarschijnlijk een, uit budgettair oogpunt verstandigere, tweedehands van een jaartje of 2-3...
 
Terug
Bovenaan Onderaan