Nieuw of tweedehands motor?

FreekT

MF'er
14 jan 2013
220
0
Ik heb gezocht maar ik kon niet vinden of deze vraag al eens gesteld is.

Ik ben in januari geslaagd voor m`n motor rijbewijs en ben op zoek naar m`n eerste motor.
Ik ben van plan om er elke dag op te rijden en de afstand die ik moet overbruggen is ongeveer 50km heen en terug. Aangezien ik nog op school zit is mijn budget niet zo gek groot, ik heb op het moment ongeveer 6000 euro te besteden.

Nu mijn vraag: als je kijkt naar onderhoudskosten en betrouwbaardheid, wat is dan het beste, Een nieuwe motor met garantie of een tweedehands motor? Ik ben aan het kijken naar de Kawasaki ninja 300 en de Suzuki sv 650. Ik kan ze beide gloednieuw krijgen voor dezelfde prijs, maar een tweedehands sv 650 gaat met 15.000 km erop van de hand voor ongeveer 3750 euro.
Is het dan beter om te zeggen ik koop een tweedehands en het geld dat ik bespaar gebruik voor eventueel onderhoud of is het dan beter om een nieuwe te kopen?

Als het verhaal onduidelijk is mijn excuses, ik kan het niet veel duidelijker maken :P
 
Keuzes he. Financieel gezien is een nieuwe motor (en dat geldt ook voor auto's) minder interessant dan een jong gebruikt exemplaar. Kwa betrouwbaarheid maakt het in jouw geval geen deuk uit denk ik. Zelf zou ik voor een sv650 gaan met weinig kilometers, houd je heel wat geld in je zak voor slijtageonderdelen of iets dergelijks.

Daarnaast doet het eerste krasje het meeste zeer en die zit er dan gelukkig al op als je hem gebruikt aanschaft. :P
 
koop je eerste motor gebruikt , en leer daar lekker op motor rijden.
leer geld is dan ook niet zo duur als je eens op je plaat gaat :Y
 
Het verhaal is duidelijk...

Is het niet beter om een tweedehands met garantie te kopen?
Een sv650 met 15000 km is net ingelopen, daar kan je nog jaren mee door.
 
6000 euro te besteden als je op school zit,.. hoe doe je dat in godsnaam? :P

Ik zou lekker voor een tweedehands gaan, als het niet bevalt verkoop je hem voor hetzelfde bedrag weer, zo kun je eens leuk kennismaken met wat verschillende modellen.
 
Ik heb zelf mijn rijbewijs in oktober gehaald en ook een sv650 gekocht, uit 2005 met nog geen 11000km, net ingelopen en rijd super.

Ik zeg doen!
 
Je kan ook kijken naar de eerste generatie sv650, en de rest van je geld besteden aan kleding ect.
Dan houd je ook nog wat over...
 
Bedankt voor de reacties!
Ik heb bij motoren geen enkel idee wanneer wat vervangen dient te worden. Ik heb 3 jaar lang brommer gereden en hier ook zelf aan gesleuteld dus hier weet ik wel van, dat je bij bepaalde kilometer standen is na moet gaan denken over een nieuwe zuiger of een blok revisie, maar bij een motor heb ik daar totaal geen idee van.

Hoe zit dit bij de sv 650?
 
doe eens gek en begin met een betrouwbaar modelletje.
diversion... betrouwbaarder is er bijna niet en met rijden vreselijk vergevingsgezind.
weinig onderhoud nodig en wat ie nodig heeft is relatief goedkoop..
voor 50km heen en weer is het een geweldige fiets om ervaring op te doen
 
Alsof een SV650 geen betrouwbaar modelletje is :')

Zet je ook makkelijk over de ton heen hoor.

Ook geschikt te maken voor een licht rijbewijs.. kijkend naar je leeftijd Freek ;)
 
Laatst bewerkt:
100% tweedehands, na enige weken tot maanden wil je weer wat anders. :P
 
Ik begon destijds ook met een gloednieuwe fiets. Hij moest goed zijn, omdat ik er woon-werk mee wilde doen.
Aan de andere kant zat ik toen allang niet meer op school en waren de wilde haren wel een beetje weg. Ik kende mezelf wat beter en wist dat ik geen hele gekke dingen zou gaan doen.
Ik weet het: nu gaan mensen weer roepen dat álles in de controle van het gashandje zit. Dat klopt wel, maar als je rond de 20 zit is die controle soms wat minder.....

Bij een nieuwe brommer hoort ook een allrisk verzekering (als je verstandig bent) en die kost ook een hoop geld, zeker als beginnend bestuurder. Koop een knappe, paar jaar oude, 2e hands, scheelt je een hoop geld en bovendien hoef je 'm ook niet AR te verzekeren.
 
Zou geen nieuwe kopen, en ik zou niet vragen welke motor je dan moet kopen.
Daar heeft tenslotte iedereen zijn eigen idee over.

Gewoon kijken wat jij leuk/mooi vind en ga proefrijden.
Voor €6000 kan je gebruikt de hele wereld kopen.
Wel vraag ik me dan of of dit incl. kleding enm helm is?
Mieechien verstandig om aanzienlijk mionder uit te geven.
Je koopt heel mooie 2e hands voor zo rond de €3000
 
Gebruikt kopen, je beginners fouten zijn een stuk goedkoper zo
( ben afgelopen najaar begonnen met een goedkope brommer, en voor het nieuwjaar was
aan de onderkant van een dijk héél blij geweest dat k geen nieuwe had gekocht )

* na van de schrik bekomen te zijn *

Voor rond de 1500-2000 heb je al wat fatsoenlijks zonder sleutelwerk ,
heb je nog een kwak over om echt goeie protectie kleding en helm..

Daarna nog een leuke zakcent achter de hand voor een uitlaat, reparaties ect..

En voor dat geld.. kan je elke maand behoorlijk geld in de zak houden omdat je
geen allrisk verzekering hoeft te nemen.
 
Laatst bewerkt:
Of ga voor een brik! dan kun je alleen maar blij zijn als je er een keertje mee onderuit gaat, dan heb je een excuus om een andere te kopen :)

Maar even serieus, ik sluit me aan bij de rest, tweedehands is in alle opzichten beter als eerste fiets. Ook hoef je dan niet het blok in te rijden, want ik heb begrepen dat dat ook niet ideaal is als je net je rijbewijs hebt. En de keuze tussen die twee fietsen, daarvoor moet je gewoon proefrijden.

Veel plezier met het zoeken naar een mooie!
 
6k aan een eerste fiets? ik was al blij toen ik het geld voor mijn eerste motor bij elkaar kreeg en de motor kocht voor 300. En je wilt echt niet je eerste fouten met een nieuwe motor maken.
 
Heb 1½ jaar geleden ook een SV650S met 11k op de teller voor 3750 gekocht als eerste motor. Nog geen seconde spijt van gehad en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten. Onderhoudskosten stellen niet zoveel voor, en hij verbruikt maar ~1:20 dus voor 100km per dag is dat wel zo handig.
Dus om antwoord te geven op je vraag: tweedehands
 
Je kan ook gewoon beginnen met rijden en niet op je plaat gaan hoor! Waarom gaat iedereen er van uit dat je meteen valt als je begint met motorrijden??

Ik rij inmiddels dik 8 jaar en heb over de 110.000km gemaakt en ben er op straat nog nooit vanaf gevallen.

Offroad wel :P
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon beginnen met rijden en niet op je plaat gaan hoor! Waarom gaat iedereen er van uit dat je meteen valt als je begint met motorrijden??

Ik rij inmiddels dik 8 jaar en heb over de 110.000km gemaakt en ben er op straat nog nooit vanaf gevallen.

Offroad wel :P

Ik denk niet dat het alleen over vallen gaat, maar ook de gebruik schade die je bij een gebruikt fiets al hebt en er dus geen zorgen over maakt, terwijl dat bij een nieuw motor niet zo prettig is.
 
Mijn broer kocht gelijk een nieuwe motor drie jaar terug en deze ziet er nog als nieuw uit

En ja hij rijd er nog op
 
Terug
Bovenaan Onderaan