Nieuw op twee wielen

Donan

Rookie
12 aug 2019
6
3
Beste mensen,

Tilburger van 32 aan het toetsenbord en nieuw op twee wielen. Ik wil al sinds m'n 24ste, plus of min een paar jaar, m'n motorrijbewijs halen. Als student natuurlijk geen rooie stuiver te makken, en toen ik daarmee klaar was, bleek dat ik toch teveel stuivers te makken had, want toen was ik behoorlijk bol en rond geworden. Dat vond ik voor mezelf geen prettig idee op een motor (alhoewel ik niemand met een afdak ver- of beoordeel). Anyway, nu weer in m'n jongen godenvel, en ga beginnen met het behalen van mijn A. Heb wel al m'n kleding bij elkaar verzameld, omdat ik weinig zin heb om mijn handen te steken in die angstzweethandschoentjes die al door tachtentigtig collega-lessers zijn gedragen, dan zweet ik liever m'n eigen pak vol O-)

Qua motor ben ik nog aan het kijken. Dacht eerst een Intruder of een Virago o.i.d. maar heb in de Zwitserse bergen veel motoren gezien, en de light customs voelen toch niet écht als fietsen die bij mij passen. Wel zat ik iedere keer achterstevoren in de auto bij het zien van een R850R of Zephyr, dus daar ben ik nu naar aan het kijken. Heb op een Zephyr 1100 gezeten, maar begreep dat die iets groter was dan de 750, en dat leek me nou net qua motorinhoud een mooi machientje. Nu lees ik wel al in een ander topic hier dat een rijder van 190 zich prima op de 750 kon vermaken, dus ik denk toch dat het die kant op gaat. Maar tips wat betreft vergelijkbare motoren zijn altijd welkom. Fietsen die ik ook mooi vind zijn o.a. de eerste drie generaties Hornet, de CBF500, de XJ600/650, de GSX400 (alhoewel ik die dan wel te licht vind), maar de gaafste vind ik momenteel de R850R en de (voor mij) betaalbaardere Zephyr 750.

Aangezien ik goede ervaringen heb met het importeren van auto's, zat ik in Duitsland te kijken, en daar zie ik behoorlijk wat meer Zephyrs en R850R's staan dan bij ons in Nederland. Heeft iemand hier ervaring mee? Mag je op een vijfdagskenteken naar Nederland rijden? En wat leg je af bij de RDW? Volgens mij valt het allemaal reuze mee, zeker met de jaren 90/00 modellen die ik noem, maar liever voorbereid op pad dan voor dure verrassingen komen te staan.

Als laatste vroeg ik me nog af wat een BMW versus een Kawa in het onderhoud doet. Hoorde dat de Zephyr een paar dure onderdelen heeft, maar BMW is sowieso portemonnee trekken is mijn ervaring (van op vier wielen rijden).

Bedankt alvast voor eventuele reacties, en ik zal me eens goed inlezen in het forum.
 
heb je al eens op een boxer motor gereden?

Domme vraag want je moet nog gaan lessen ..........

ga eerst lekker je rijbewijs halen zodat je kunt gaan proef rijden op beide motoren ......

Die R 850R is erg populair op het moment dus eigenlijk te duur ..........de zephyr is best moeilijk te vinden .
Goede tussenweg zou de vier in lijn van bmw kunnen zijn ...........
 
Welkom Donan en succes met je lessen!
pssst....Hornet rijd erg fijn en genoeg trekkracht
 
heb je al eens op een boxer motor gereden?

Domme vraag want je moet nog gaan lessen ..........

Bij 'ons oma' in de bossen heb ik al heel wat gecrosst, maar dat zal vast niet op een motor met een boxermotor zijn geweest 😅 dat waren meestal 50 of 100CC crossertjes, die ook vaker wel dan niet tegen een boom eindigden (m'n oom die erbij woonde handelde in van alles en nog wat, dus we hadden wel eens een crossertje staan). Maar aangezien m'n laatste contact met iets gemotoriseerds op twee wielen alweer een jaar of 8 geleden is, ga ik er toch maar vanuit dat ik er helemaal bleu in ga.

In Duitsland staan momenteel 150+ Zephyrs (550, 750 en 1100) van 500 tot over de 10k. Er staan ook 200+ R850R's, alhoewel daar ook RT's e.d. tussenstaan, vanaf een euro of 1250 tot een 7000 euro. Maar je hebt gelijk, ik moet inderdaad proef gaan rijden als ik m'n A'tje heb.

pssst....Hornet rijd erg fijn en genoeg trekkracht

Hornet wordt me wel vaker ingefluisterd, sluit ik ook zéker niet uit!
 
:W Donan
full
succes
:]
Als je ook een icoon wilt of resizen, even hier vragen. :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan