Nieuw pak

@Lucass : Obv jarenlange ervaringen in bergbeklimmen, hikes, etc waarbij het best wel fris en ook heel warm wordt binnen een paar uur: Bij te verwachten verschillen in temperaturen en neerslag, altijd laagjes toepassen. Begin direct op de huid met een thermo-(achtig) laagje, dat isoleert én voert ook warmte en transpiratievocht af. Coolmax bij te verwachten hogere temperaturen (>25). Of een merinowol shirt, dat zit erg fijn en gaat ook niet stinken (scheelt weer n extra kg in de bagage). Dan een tussenlaag (midlayer), die transpiratie uit de basislaag opneemt en afvoert. Afh van omstandigheden, een ademende of winddichte of waterdichte bovenlaag. En ja, je zult dus regelmatig laagjes moeten openritsen, uitdoen of weer aantrekken. Veel buitensport-kledingmerken ontwikkelen al die lagen om optimaal met elkaar te laten samenwerken. Bij motorrijden is de lichamelijke inspanning natuurlijk veel minder, maar transpireren wel n belangrijke functie in warmere omgeving. K zou zeggen, probeer uit wat voor jou werkt. T is té persoonsafhankelijk voor n one system fits all advies. Succes!
 
Wel eens geprobeerd om als het gaat regenen die regenvoering in je jas te krijgen ? Wat een onzinnige ramp. Ik was op de terugweg van de Noordkaap met natte sneeuw onderweg. Toen maar snel de regenjas aangedaan, dus droog gebleven. Broek ander verhaal, wat een gewurm om in de rgenbroek van dat pak te komen. Nu dus een regenbroek met ritsen van enkel tot heup, is echt zoveel gemakkelijker dan met je laarzen door die smalle broekspijpenb te kloten. Probleem opgelost !
 
Dat dus... zo stond ik onder de galibier in de berm want er kwam een bui aan en ik in de berm daar in mijn onderbroek die binnenvoering er in stoppen.
 
de regenjas van mijn Revit Sand 4 pak is ook over de jas te dragen, wat dat probleem voorkomt! Geld niet voor de broek overigens.
 
Ik ben ook echt aangenaam verrast wat betreft het merk Büse. Afgezien van de punten die jij al noemde (en ik kan onderschrijven), vind ik de pasvorm ook top.
Ik rij ook al jaren woon-werk met een Buse pak. Nu ruim 3 jaar en +/-75.000 verder nog steeds een prima pak en kom nog steeds droog over (30min woon werk) bij een ongepland buitje regen. Valt me niet tegen voor wat dit pak gekost heeft bij Louis destijds
 
.. ongepland buitje regen.

Ik heb er letterlijk mee door stortregens gereden. De jas werd er zeker zwaarder door, maar mijn kleding bleef kurkdroog. :t

Ik heb tot nu toe Furygan, Macna, Büse en Held jassen gehad. Held was afgerond 400 euro, dus ook niet perse van het allerduurste soort.

Büse is wat mij betreft de winnaar. "Geen slag verkeerd", zoals we dat bij een motor zouden zeggen. Zo uit mijn hoofd heb ik er minder dan 200 euro voor betaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Na vele pakken (textiel & leer) heb ik een aantal jaren geleden een revit poseidon pak gekocht, met gelamineerde gore-tex.
Ik heb er geen dag spijt van gehad, heb er al meerdere malen mee in mega buien gereden en blijf gewoon droog.
Alleen het begin van de mouwen wil wel eens een beetje vochtig worden, dat licht er weer een beetje aan of je de handschoen over of in de mouw doet.
Nadeel is dat het in de zomer warmer aanvoelt, er zitten wel ventilatie gaten in maar die zouden voor mij wat groter mogen zijn.
Voor de zomer als het echt warm is heb ik een revit airwave 3 doorwaai combi.
De poseidon draag ik altijd zonder binnenvoering, dat zit gewoon lekkerder.
Als het wat kouder wordt maak ik gebruik van thermo kleding en een extra shirt met lange mouw of een dunne sweater,
 
Vraagje aan de alpenstrijders mbt tot kleding. De temperatuursverschillen kunnen enorm groot zijn tijdens een alpentrip. Hoe lossen jullie dat op mbt tot kleding?

Nemen jullie een warm motorpak (incl evt acessoires) mee voor de koude momenten met als gevolg kapotzweten in het dal, of andersom? Of misschien een pak dat een een beetje van beide is?

Welke strategie om verschillende weerssituaties te tackelen hebben jullie?
Ik heb een Stadler goretex Pro (gelamineerd) met flink wat ventilatie mogelijkheden.
Dit werkt prima in de Alpen . Smorgens kijken welke onderkleding nodig is. Meestal een craft shirt met korte mouw als 1e laag en eroverheen een shirt met lange mouw. Als het 20 plus is gaat het shirt met langemouw in de tas :-)
Middels de ventilatie op de borst en onder de armen regel ik de rest.
De jas is bij 25 plus best wel warm, zeker als je weinig rijwind hebt. Het was een drama langs het Gardameer met temp 35 graden in de zon en file ...... . De locals natuurlijk in Tshirt en korte broek. De Italiaanse velletjes zijn misschien wat meer gewend.

Een gelamineerde jas is altijd warmer in de zomer. Dus rij je veel in Zuideuropa met weinig kans op regen ; neem een jas met uitneembaar regenjasjeen voldoende ventilatie.
 
Sinds ik mijn Held Imola GTX jas heb, zweer ik bij Goretex (en laagjes).
Het enorme voordeel vind ik dat het klimaat ín de jas perfect blijft met GTX. Buiten 5 graden? In de jas comfortabel. Buiten 20 graden? Ook prima.
Daarnaast zitten er ook voldoende ventilatie ritsen in, wat het een volle 4-seizoenen jas maakt.

Dus; Goretex + uitneembare binnenjas + ritsen = ideale jas :)
 
Ik ben zelf het meest fan van gelamineerde pakken. In het verleden oa een Stadler Goretex pak gehad, heel fijn pak maar in de regen werd het net een spons. Je blijft zelf wel droog, maar het duurt enorm lang voordat het pak weer droog is. Niet fijn als je het na een regendag in je tent legt, want dan wordt het een zwembad. Een pak met uitneembare regenvoering heb ik één keer gehad, nooit weer. Gaat het regenen dan sta je te kloten met die voering, of je hebt hem niet bij je omdat er geen regen was voorspeld, of je denk dat de bui wel meevalt en dat doet het uiteindelijk toch niet. Ik heb nu een gelamineerd Goretex pak (Klim) en dat bevalt me heel erg goed. Een kwartiertje rijwind en het pak is alweer kurkdroog. Mijn pak heeft een hoop ventilatieritsen, dus in de warmte is het ook prima uit te houden, waait lekker door. Natuurlijk waait het niet zo goed door als een echt doorwaaipak, die heb ik wel voor dagelijks gebruik, maar neem ik op vakantie niet mee. Klim heeft ook geen wintervoeringen, dus extra lagen voor de kou moet je zelf toevoegen. Ik heb in de vakantie toch altijd een trui en windstopper jasje bij me, dus als het wat kouder is doe ik dat er onder.

Let er wel op dat je een pak koopt waarbij de ventilatieritsen ook nut hebben. Met name de goedkopere pakken hebben vaak geen waterdichte ritsen, en loopt het membraan gewoon door achter de ventilatieopeningen. Dan heb je er dus nog niks aan. Voor dagelijks woon-werk heb ik een Revit jas met grote flappen aan de voorzijde. Lijkt heel wat, maar doordat het membraan er achter gewoon doorloopt heb je alleen wat oppervlakkige koeling en geen doorwaai.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Ik ben zelf het meest fan van gelamineerde pakken. In het verleden oa een Stadler Goretex pak gehad, heel fijn pak maar in de regen werd het net een spons. Je blijft zelf wel droog, maar het duurt enorm lang voordat het pak weer droog is. Niet fijn als je het na een regendag in je tent legt, want dan wordt het een zwembad. Een pak met uitneembare regenvoering heb ik één keer gehad, nooit weer. Gaat het regenen dan sta je te kloten met die voering, of je hebt hem niet bij je omdat er geen regen was voorspeld, of je denk dat de bui wel meevalt en dat doet het uiteindelijk toch niet. Ik heb nu een gelamineerd Goretex pak (Klim) en dat bevalt me heel erg goed. Een kwartiertje rijwind en het pak is alweer kurkdroog. Mijn pak heeft een hoop ventilatieritsen, dus in de warmte is het ook prima uit te houden, waait lekker door. Natuurlijk waait het niet zo goed door als een echt doorwaaipak, die heb ik wel voor dagelijks gebruik, maar neem ik op vakantie niet mee. Klim heeft ook geen wintervoeringen, dus extra lagen voor de kou moet je zelf toevoegen. Ik heb in de vakantie toch altijd een trui en windstopper jasje bij me, dus als het wat kouder is doe ik dat er onder.

Let er wel op dat je een pak koopt waarbij de ventilatieritsen ook nut hebben. Met name de goedkopere pakken hebben vaak geen waterdichte ritsen, en loopt het membraan gewoon door achter de ventilatieopeningen. Dan heb je er dus nog niks aan. Voor dagelijks woon-werk heb ik een Revit jas met grote flappen aan de voorzijde. Lijkt heel wat, maar doordat het membraan er achter gewoon doorloopt heb je alleen wat oppervlakkige koeling en geen doorwaai.
Alle waar is naar zijn geld, maar voor mij zijn dit type pakken bizar duur, en er zijn ook veel praktische andere oplossingen.
 
Dat kan, maar de jas die ik heb zit in dezelfde prijsklasse als de Halvarssons die DavidZZR overweegt, scheelt maar een paar tientjes, dus vandaar dat ik het noem. Wat je voor een pak uitgeeft moet iedereen helemaal zelf bepalen, en niet voor iedereen zijn de andere oplossingen even praktisch.
 
Had ook een gelamineerde Klim; schrok ook van de prijs, maar als aanbieding toch gekocht. Heerlijk pak, wilde niets anders meer; wat een verschil met een Revit Sand! Zowel in de warmte als in de regen, top; kost wat, maar je krijgt ook wel wat. Zweten van de hitte, rillen van de kou of zeiknat worden van de regen is ook niet bevorderlijk voor je veiligheid, voor mij was het die investering meer dan waard.
 
Alle waar is naar zijn geld, maar voor mij zijn dit type pakken bizar duur, en er zijn ook veel praktische andere oplossingen.
De prijs van Stadler en Klim is best hoog. Maar de gebruikte materialen en protectoren zijn van hoge kwaliteit. Veilig en gaat lang mee.
Stadler geeft 10 jaar garantie. Ik had na x aantal jaar een lekkage , is keurig gratis verholpen. Dus zon jas gaat 10 jaar mee. Ook met intensief gebruik.
Als je dat meeweegt en ook dat bij goedkopere jassen er meestal nog een rugprotector moet worden aangekocht , is het prijsverschil weer veel kleiner.
 
Interessante discussie dit.

Ik ga meestal op reis richting het zuiden, frankrijk/spanje/italië. De laatste jaren draag ik een klim marrakesh jas, dat is een heerlijk comfortabele doorwaai jas. Op sommige dagen is dat s'ochtends (of op een bergpas) echt te koud. Dan heb ik er een donsjack onder of een regenjack eroverheen. Bevalt verder prima.

Maar dit jaar gaat de reis richting schotland/engeland in september, en noorwegen/zweden lonken ook.... Vandaar dat ik nu toch op zoek ben naar iets warmers en liefst ook waterdicht. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een gelamineerd pak. Een pak met waterdichte binnenvoering heb ik gehad, maar in de praktijk trek ik liever een regenpak aan. En naar mijn idee betaal je dan voor dingen die je toch niet gaat gebruiken.

Even een vraag aan Frazer, volgens mij bedoel jij de Revit Trench? Dat vind ik een mooie jas, en qua prijs inderdaad ongeveer gelijk aan de genoemde Halvarssons, maar ik vroeg me af hoe die zich houdt op de warmere dagen. Ik ben nog niet in de winkel gaan kijken maar die ventilatie flappen zorgen dus niet genoeg voor ventilatie?
 
Ik ben zelf het meest fan van gelamineerde pakken. In het verleden oa een Stadler Goretex pak gehad, heel fijn pak maar in de regen werd het net een spons. Je blijft zelf wel droog, maar het duurt enorm lang voordat het pak weer droog is. Niet fijn als je het na een regendag in je tent legt, want dan wordt het een zwembad. Een pak met uitneembare regenvoering heb ik één keer gehad, nooit weer. Gaat het regenen dan sta je te kloten met die voering, of je hebt hem niet bij je omdat er geen regen was voorspeld, of je denk dat de bui wel meevalt en dat doet het uiteindelijk toch niet. Ik heb nu een gelamineerd Goretex pak (Klim) en dat bevalt me heel erg goed. Een kwartiertje rijwind en het pak is alweer kurkdroog. Mijn pak heeft een hoop ventilatieritsen, dus in de warmte is het ook prima uit te houden, waait lekker door. Natuurlijk waait het niet zo goed door als een echt doorwaaipak, die heb ik wel voor dagelijks gebruik, maar neem ik op vakantie niet mee. Klim heeft ook geen wintervoeringen, dus extra lagen voor de kou moet je zelf toevoegen. Ik heb in de vakantie toch altijd een trui en windstopper jasje bij me, dus als het wat kouder is doe ik dat er onder.

Let er wel op dat je een pak koopt waarbij de ventilatieritsen ook nut hebben. Met name de goedkopere pakken hebben vaak geen waterdichte ritsen, en loopt het membraan gewoon door achter de ventilatieopeningen. Dan heb je er dus nog niks aan. Voor dagelijks woon-werk heb ik een Revit jas met grote flappen aan de voorzijde. Lijkt heel wat, maar doordat het membraan er achter gewoon doorloopt heb je alleen wat oppervlakkige koeling en geen doorwaai.
Wij vriendin en ik hebben alle twee een stadler pak , zonder uitneembare goretex dat bevalt echt super goed.

het aan en uittrekken van een loss goretex binnen jas is een gedoe , vroeger met lerenpak geklooi regenjas aan regenjas uit koud .
Daar was ik wel klaar mee

Die van haar is al 8 jaar oud en is als nieuw . dit dure pak is het goedkoopste wat we ooit aan kleding hebben gekocht.

het voelt niet nat als een spons herken dit totaal niet. alle twee pakken niet.

Garantie is ook top uit de kunst dat is bij Revit na 2 jaar klaar ook wel een dingetje en productieland vind ik ook gelangrijk.
 
Hier een REVIT Dominator (een van de eersten).
Prijs: .... Was even slikken.
Inmiddels een jaar of 8 verder en +- 40.000 km verder en nog steeds waterdicht. Uiteraard zijn hier ook compromissen gemaakt.
Een "echte winterjas" is beter als het koud is en een doorwaaijas is beter in de zomer. Helaas heb ik tijdens mijn reizen vaak te maken met temperatuur en klimaatwisselingen en te weinig ruimte voor meerdere pakken.

Goretex pro shell: Voordeel van gelamineerd Goretex is dat het water ervan afdruipt vs normale Goretex waar het water wel door de buitenlaag gaat, maar niet door de binnenlaag. Wat er dan gebeurt is dat de jas zich volzuigt met water. gevolg: zware jas en lange droogtijd.

Ventilatie: is prima bij de Dominator, maar een doorwaaijas is natuurlijk nog beter. let erop dat als je een jas koopt met ventilatieopeningen, dat de lucht achter ook weg kan. Vroeger een Dane jas gehad die wel ventilatiegaten voorin had, maar geen "afvoer" achter. De jas werd hierdoor een soort parachute.

Voeringen: heb ik het nut nooit van ingezien. Ik neem op vakantie liever een softshell jasje mee en Merino onderkleding. Softshell kan als voering onder de jas dienen en als jas als je niet op de motor zit.

Kleur: lichte kleuren absorberen minder warmte, maar zijn ook besmettelijker voor vlekken. Helaas is de Dominator alleen in Zwart (warm) of wit (besmettelijk voor vlekken) te krijgen. Ik had graag een "tussenkleur"gezien.

De broek heb ik onlangs vervangen voor een nieuw model Dominator, omdat deze ook een ventilatieopening heeft. (eerste versie had dit niet).
 
Even een vraag aan Frazer, volgens mij bedoel jij de Revit Trench? Dat vind ik een mooie jas, en qua prijs inderdaad ongeveer gelijk aan de genoemde Halvarssons, maar ik vroeg me af hoe die zich houdt op de warmere dagen. Ik ben nog niet in de winkel gaan kijken maar die ventilatie flappen zorgen dus niet genoeg voor ventilatie?
Ik moest het effe opzoeken, maar het is de Horizon 2, dat is geen Goretex hoor
 
Gelamineerd lijkt mij idd het meest effectief.
Maar is hiervan de stof niet onprettig door stugheid?
Het is soepeler dan leer. Een gewone textiel jas is wel soepeler. Maar je hebt er toch ook protectoren inzitten, dat geeft ook wat "gevoel' in een jas. Mijn jassen (gore laminated Pro) voelen niet stug aan. Eerder "stevig" / beschermend, maar niet hinderlijk. Zeker niet op de motor tijdens het rijden.
 
Ik zit al lang tegenaan te hikken om een gelamineerd pak te kopen. Toch een prijzig grapje.
Voor mij als (meestal) mooi-weer-rijder mss ook niet echt nodig.
Voor die enkel keer met wel veel regen kan ik ook het regenpak aantrekken.
 
Ik zit al lang tegenaan te hikken om een gelamineerd pak te kopen. Toch een prijzig grapje.
Voor mij als (meestal) mooi-weer-rijder mss ook niet echt nodig.
Voor die enkel keer met wel veel regen kan ik ook het regenpak aantrekken.
Zeker als je zelf de keus hebt om te stoppen met beginnende regen. Maar wel het regenpak mee nemen igv meerdaagse trip.

Ik heb ervaren dat als je in een groep rijdt , er pas gestopt wordt als iedereen al nat is :} '(
Dat heb ik in het verleden een paar keer ervaren. Het duurde een heel weekend voordat mijn leren jas weer een beetje droog was.
Ook ervaar ik een regenpak als erg benauwd.

Je kan alleen de gelamineerde jas nemen , met een gewone broek. Een regenbroek is een klein pakketje dus gemakkelijk mee te nemen.
 
Vooral op de toepassing zoals @David_ZZR beschrijft is het erg lastig om 1 doe het alles goed oplossing aan te geven.
Voor mij is het nu vooral de laagjes oplossing.
En aangezien ik steeds meer naar off road rijden toe neig veranderd ook mijn wensen lijstje.

Voor nu is het:
Termo shirt, afhankelijk van de buitentemperatuur merinowol met lange mouwen of anders zo een cool shirt van Craft of zo.
Enduro Bodyprotector FOX
Cross shirt
FOX softshell offroad jas
Eventueel regenjasje er overheen tegen de echte koude of de regen dus.

Broek moet ik nog gaan uitwerken.
Nu meerder motor jeans broeken en 1 Macna textiel broek.

Dat is niet wat jij zoekt, maar de laagjes lijken me wel je oplossing.
Ik ben er wel achter dat mijn leren jas wel erg tof is voor een ritje rond de kerk.
Maar niet super ideaal is voor een trip waarbij het zowel ver over de 25 graden als 2 of 3 graden in de ochtend is en alles daar tussen in.
Afgemaakt met een paar flinke buien.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet ook weer iets nieuw.
Jas is bijna op, broek is al weg.

Textiel. Liefst goretex, all weather en zo.

En dan het probleem; ik wil er niet aan failliet gaan... :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan