Nieuw plan, Op een Husqvarna 401 door de Alpen

RHSupermoto

BeTEr HuSqVArnA!
22 mrt 2018
40
255
Amersfoort
Hoe het allemaal begon:

Meteen na onze vorige (mislukte) trip richting Monaco begon het alweer te jeuken om het avontuur met iets betrouwbaarder materiaal de route nog eens opnieuw af te leggen, echter gooide corona binnen een paar maanden daarna al roet in het eten. We hadden beide weinig trek in al het getest en papierwerk dus besloten we het idee maar weer even terug in de ijskast te zetten. Tijdens de corona tijd wel druk opzoek geweest naar een leuke vervanger van de motorscooters en onze Husqvarna 630 en 650 die ook verkocht zijn. maar ook dat wilde niet echt lukken. Diverse zware toerbuffels getest maar er was niets wat echt goed op onze wensen aansloot. Totdat ik een proefrit maakte op een Husqvarna 401 Vitpillen. Wat een leuke speelse motor!, de Vitpilen zat iets te ver voorover maar dat was op te lossen door voor zijn broertje de Svartpilen te kiezen. Zo gezegd zo gedaan. Beide op zoek naar een Svartpilen en zo kwam het dat we afgelopen maart beide in bezit waren van een nieuwe type Husky. Zodoende kon de ijskast weer opengetrokken worden en kwam de vakantie richting Monaco weer op tafel. Na een paar kleine aanpassingen aan de route te hebben gemaakt te hebben er ook voor gekozen om ditmaal geen tent mee te nemen maar te overnachten bij Hotels en pensions. En met het mooie week dit voorjaar begonnen we steeds meer in de vakantiestemming te komen. 1 dag voor vertrek alle benodigde reismaterialen weer tevoorschijn gehaald en alle kleren systematisch in de tassen gepropt. Op de dag van vertrek moet er ‘s ochtends nog gewerkt worden en we willen toch alvast 350 kilometer afleggen zodat we op de eerste vakantie dag geen onoverkomelijke afstand hoeven af te leggen. Hoe ver zullen we deze keer komen....?
1677592350253.png
 
Laatst bewerkt:
De Svartpilen 401 is een onwijs ondergewaarde motor. Leuk om te zien dat jullie er serieus mee op pad gaan! :t
Heb je nog specifieke voorbereidingen getroffen of modificaties uitgevoerd?
 
Ben benieuwd! Lijkt me ook echt een toffe motor.

Ook de 390 adventure nog overwogen? Of was die sowieso al te comfortabel? :P
 
De Svartpilen 401 is een onwijs ondergewaarde motor. Leuk om te zien dat jullie er serieus mee op pad gaan! :t
Heb je nog specifieke voorbereidingen getroffen of modificaties uitgevoerd?
Ja inderdaad, alleen de middelste kat verwijderd en een garmin op geschroeft.

Ben benieuwd! Lijkt me ook echt een toffe motor.

Ook de 390 adventure nog overwogen? Of was die sowieso al te comfortabel? :P
Ja zeker de 390 adventure nog overwogen maar die is toch weer een stuk zwaarder, en stiekem een kleine voorliefde voor Husqvarna (al is dat tegenwoordig een KTM met andere afwerking)
 
  • Leuk
Waarderingen: nOne
Dag 0 - 350km

Het idee was om vrijdag middag iets eerder te stoppen en om rond 15:30 op de motor te stappen die ik de avond ervoor alvast had klaargezet, zo gezegd zo gedaan. Ik was op tijd klaar met werken dus ik kon me even rustig omkleden en de motor voor de laatste keer nakijken. Rond de bedachte tijd stapte ik dus op de motor om via de A1 Joel op te halen bij een afrit langs de A30. Ik had buienradar al de hele dag in de gaten gehouden en het leek er sterk op dat we de regen in zouden rijden rond Venlo, maar naast een paar kleine spetters bleef dat ons gelukkig bespaart. Het verkeer reed lekker door en bij de enkele files kan je als motorrijder natuurlijk profiteren van je wendbaarheid. Omdat we beide nog niet hadden genoten van een avondmaaltijd besloten we een stukje verder bij Roermond even de snelweg te verlaten voor een tankbeurt en wat broodjes als avondeten.

1677658165862.png


Na een heerlijke maaltijd weer op de motor gestapt en met een goed tempo via de belgische snelwegen doorgereden om via luik en een klein stukje Eifel aan te komen bij ons eerste hotel in Wißmannsdorf. Echt een typisch Duits hotel waar de afgelopen 30 jaar de tijd nog heeft stilgestaan, we moesten even op zoek naar de eigenaar die in de keuken aan het werk bleek. gelukkig kon hij na een minuut of 10 even tijd voor ons maken om ons in te checken en ons te begeleiden naar onze kamer. Hier even lekker onder de douche gesprongen om de dag af te ronden met iets te veel biertjes in de stamkroeg onder het hotel.
1677658452966.png
 
Ik volg :t
Hoe doen ze het op de snelweg? (Comfort, verbruik)
Ik denk een aftermarket tandwiel te spotten op de laatste foto... Andere tandwielverhouding?
 
Ik volg :t
Hoe doen ze het op de snelweg? (Comfort, verbruik)
Ik denk een aftermarket tandwiel te spotten op de laatste foto... Andere tandwielverhouding?

Het is qua comfort eigenlijk best prima, weinig last van de wind en de zithouding is ook zo dat je geen last krijgt van benen of armen. Verbruik is Ongelofelijk laag (tussen de 1:25 en 1:30).

Dat heb je goed gezien, is een KTM powerparts tandwiel van de Duke 390. Wel dezelfde verhouding als origineel dus dat veranderd weinig.
 
Dag 1 - 630km - totaal 980 km

Vanochtend 7:00 de wekker gezet om een half uurtje later met een iets wat zwaar hoofd aan het Duitse ontbijt te zitten. we hadden vandaag een lange rit van een dikke 600 km voor de boeg dus moesten we zorgen dat we alle tijd goed benutten. Het is even wennen om alles weer net zoals gister in de pakken in de tassen en na wat gepruts zit het er weer op, weliswaar iets anders als gister maar het zit.....

1678100891853.png


Het eerste stuk tot Saarbrücken was echt genieten. Altijd lekker om na een jaar weer terug te zijn op de mooie zwierende wegen tussen de Eifel en het hunsrück-Hochwald. De dag begon koel en de wegen waren nog wat nat van de regen die afgelopen nacht was gevallen maar de lucht klaarde op en het zonnetje begon rond een uur of 10 al lekker te schijnen. De route verliep voorspoedig en rond een uur 11 reden we Saarbrücken voorbij en leidde onze route verder over provinciale en snelwegen om ervoor te zorgen dat we de lange dag niet langer zouden maken dan nodig. Rond half twaalf kwamen we een supermarkt tegen op de route en besloten we hier alvast een paar broodjes en wat drinken in te slaan om onze energie weer een beetje aan te vullen.

Na de snelle voedzame maaltijd onze route weer hervat om een dikke 5 uur later eindelijk aan te komen aan de bovenkant van het meer van Geneve. we hadden bedacht om in Zwitserland geen vignet te kopen omdat we toch voornamelijk binnendoor zouden rijden. Dit viel wel erg tegen, de keus om binnendoor rechts om het meer te rijden leverde oneindig veel kleine dorpjes en snelheidsbeperkingen op, we begonnen het al aardig zat te worden en de toch wel smalle zadels van de Husqvarna ‘s begonnen hun uitwerking te hebben op ons zitvlak. maar niet zeuren, we zagen op de borden dat Geneve al steeds dichterbij kwam en ons hotel in Thonon les Bains was al geboekt dus we moesten door. Gelukkig werden we hier wel getrakteerd op onze eerste echte afdaling bij de grensovergang tussen Les Rousses en Geneve, hier ligt een prachtige weg om te rijden met de motor en dat bleek want we waren niet de enigste, het was enorm druk met auto’s, motoren en alles wat daar tussenin zit. Bij afdalingen zoals deze ben je alle pijn en moeheid al snel weer vergeten.

1678100975056.png



Na de leuke afdaling en vele snelwegkilometers zijn we eindelijk aangekomen in Geneve bij de bekende fontein, wat een temperatuurverschil met vanochtend. we hadden ons allebei goed aangekleed met veel laagjes en dat begon ons nu wel echt tegen te werken, het zweet liep met straaltjes over mijn rug. de stad was erg druk dus waren we ruim een uur bezig om om het meer heen te rijden. We vroegen een omstander om even een foto van ons te maken maar diegene zijn talenten waren zeker geen foto's maken. Het eindresultaat: We staan er maar half op met als achtergrond een prachtig witte container..... ach, het is voor het idee en het plakboek voor in het bejaardentehuis.

1678101033730.png


De laatste paar kilometer vielen dan toch weer erg tegen als je denkt dat je er bijna bent. Ruim anderhalf uur laten kwamen we eindelijk aan in Thonon les Bains, het was even zoeken naar ons hotel maar uiteindelijk toch gevonden. Eenmaal ingecheckt even snel opgefrist en na een korte instructie van de receptioniste richting het stadje gelopen. We zagen op de informatie folder dat er een Kabelbaan liep om van de berg beneden in de stad te komen, dat leek ons wel grappig om te doen dus daarheen gelopen en inderdaad, je kon voor een paar euro de afdaling maken richting het dorpje.

1678101327746.png


In het stadje aangeschoven bij een van de vele terrassen en onszelf getrakteerd op een lekkere maaltijd en een flesje wijn, zo met uitzicht over het meer van Geneve kan het echte ontspannen beginnen.

1678101385769.png


Na het bestellen van het dessert begon de lucht aan de overkant van het meer te betrekken en besloten we dat het slim was om de rekening maar snel te Betalen, en moesten we uiteindelijk nog rennen naar ons hotel om enigszins droog over te komen. Toen we terug kwamen op de hotelkamer zijn we meteen onder de wol gedoken, we hebben de rust hard nodig. Morgen begint onze "Tour des grandes alpes"
 
Laatst bewerkt:
Dag 2 - 405km - totaal 1385 km

Vanochtend om 8:00 ging de bel en werd ons ontbijt op bed afgeleverd in de hotelkamer, veel stelde het niet voor maar genoeg voor een goede bodem voor deze ochtend. Tassen weer op de motor en op naar het centrum voor de plaquette van de "KM Zero Route des Grandes alpes". Hier kregen we een vroege voorbijganger zo ver om ons even op de foto te zetten. Met de navigatie ingesteld op Oulx (IT) waar we onze volgende slaapplek hadden geboekt konden we onze reis beginnen.

1678691293014.png

1678691300427.png


Nadat we uit Thonon wegreden werden we al meteen richting de snelweg gestuurd, Ik vertrouwde volledig op de navigatie want ik had de juiste route ingesteld. Maar na bijna 3 kwartier op de snelweg begon ik hier toch aan te twijlen, we passeerden het meer van Annecy aan de rechter kant maar volgens mijn geheugen moesten we deze aan de linkerkant voorbij rijden. dus bij de eerste de beste pomp van de snelweg af gestuurd en de telefoon erbij gepakt. Wat bleek.... De navigatie had een snellere route gevonden en deze doodleuk zonder melding overgenomen. Dit betekende bijna een half uur extra rijtijd om weer op de route terecht te komen. Na een diepe zucht van ons beide de eerste afslag gepakt en langs het meer van Annecy (wat trouwens heel gezellig druk was met een grote hardloopwedstrijd) uiteindelijk weer op de route terecht gekomen. Dat we op de juiste route zaten was ook meteen te merken. Overal hingen de bordjes van de route en de weg veranderde direct in een soort walhalla voor motorrijders. Het leek wel een oneindige route aan bochten, tunneltjes en mooie uitzichten.

1678784287109.png

1678784296431.png


Op de col du Aravis werden we nog even mooi op de foto gezet waarna we rond een uur of half 1 aankwamen op de top van de Mont Bisanne, hier besloten we een lunchpauze in te lassen terwijl we konden genieten van het prachtige uitzicht op deze bergtop.

1678691372500.png


Na de lunch onze weg vervolgt over de route een paar uur heerlijke bochten en een dikke 100 kilometer verder besloten we bij het stuwmeer van Tignes even een korte pauze te houden om wat te eten, drinken en onze zitspieren wat te ontspannen. Die begonnen na 3 dagen rijden toch wel flink te protesteren, iets wat natuurlijk niet bepaald onlogisch is bij dit aantal kilometers en het zadel van deze motor. Gelukkig ben je de pijn alweer vergeten als je afstapt en met zulke mooie uitzichten weet je waarvoor je dit doet.

1678691380157.png


Deze alpenreus stond al tijden op mijn verlanglijstje om eens te rijden met de motor, maar dat het zo mooi zou zijn had ik niet verwacht. Wat een beleving op de motor en wat een enorm diepe afgronden. Je beleeft het allemaal zo veel intenser dan in de auto. Ik zou er een pagina vol over kunnen schrijven maar dit moet je echt zelf beleven. De motoren gedragen zich prima en geven geen krimp om de hoge bergen, hier in de bergen zijn deze 1-cilinders echt op hun plek. extreem wendbaar en genoeg koppel om een groepje "Tourbuffel" rijders zenuwachtig mee te maken.

1678691392694.png


Het plan was om via de bergen de grensovergang naar Italie te maken maar ondertussen begon vanwege de tijd die we vanochtend verloren waren begon het einde van de dag al te naderen en de steeds pijnlijkere achterwerken waren doorslaggevend dus besloten we om via de Frejus tunnel richting Italie te rijden. Bij de ingang van de tunnel viel ik bijna van mijn motor van de belachelijke prijs die je hier af mag tikken voor een ritje door de tunnel. Maar je moet wat en onze consentratie en energie waren niet hoog genoeg om via de bergen de grens over te steken, dus snel betalen en niet meer aan denken. Eenmaal aangekomen bij het hotel een mooie parkeerplek voor onze motoren uitgezocht en een vriendelijk onthaal door de receptioniste die ons even wegwijs maakte in het hotel, beide even een uurtje uitgerust om bij te komen van alle indrukken en de toch wel vele kilometers.

1678691415401.png


De hamburger die we die middag op hadden bleek ook niet veel goeds te doen, we voelden ons allebei flink beroerd maar besloten toch maar naar de pizzaria in het centrum te wandelen om een hapje te gaan eten. Heel toevallig was onze serveerster ook nog eens Nederlands dus dat was ideaal, eindelijk een praatje met iemand anders na 3 dagen elkaar aangehoord te hebben.

1678691487278.png


Beide pizza's waren prima maar niet wat je verwacht van Italie, terwijl bij mij de pizza zorgde dat mijn maag weer wat kalmeerde gebeurde bij Joel het tegenovergestelde. Hij liet zijn biertje en zijn pizza staan om snel richting de kamer te lopen waarna alles van die dag er weer uit kwam. Gelukkig was dat een hele verlossing en knapte hij weer iets op. We waren beide erg moe dus besloten we vroeg ons bed in te duiken om zoveel mogelijk slaap te pakken en op de laden voor alweer het laatste stukje van de route des grandes alpes te rijden en na 2 mislukte pogingen aan te komen in Monaco.
 
Laatst bewerkt:
Dat ziet er allemaal niet verkeerd uit!
Veel plezier samen op deze prachtige motoren...en met de zeer mooie omgeving!
 
Als je buik al niet op orde is dan is de hoeveelheid kaas die op die pizza zit ook niet echt een aanrader. Je hebt overigens wel een van de mooiste wegen gemist lees ik zo. Want na de Col d'Iséran komt Mont Cenis wat echt gruwelijk mooi is! Deze heb je dus afgesneden. Dan had je beter even een nachtje in Lanslebourg kunnen overnachten om die pas de dag erna te nemen ('s ochtends vroeg op z'n mooist).

Hier een van mijn videos (ook op een1-cilinder) van die gemiste pas maar dan komende vanuit Italië:
 
Als je buik al niet op orde is dan is de hoeveelheid kaas die op die pizza zit ook niet echt een aanrader. Je hebt overigens wel een van de mooiste wegen gemist lees ik zo. Want na de Col d'Iséran komt Mont Cenis wat echt gruwelijk mooi is! Deze heb je dus afgesneden. Dan had je beter even een nachtje in Lanslebourg kunnen overnachten om die pas de dag erna te nemen ('s ochtends vroeg op z'n mooist).

Hier een van mijn videos (ook op een1-cilinder) van die gemiste pas maar dan komende vanuit Italië:
Dat was in eerste instantie ook het idee maar we waren echt helemaal op, dus vandaar de snelste route genomen naar Oulx, Ik had graag de tassen in het hotel af willen gooien en de zonsondergang vanaf de Sommelier willen bekijken maar ook dat was een beetje te veel van het goede.

Achteraf hadden we beter in Frankrijk kunnen blijven op de route, maar achteraf kijk je een koe in zn ....... , meteen weer van geleerd voor de volgende vakantie.
 
Dat was in eerste instantie ook het idee maar we waren echt helemaal op, dus vandaar de snelste route genomen naar Oulx, Ik had graag de tassen in het hotel af willen gooien en de zonsondergang vanaf de Sommelier willen bekijken maar ook dat was een beetje te veel van het goede.

Achteraf hadden we beter in Frankrijk kunnen blijven op de route, maar achteraf kijk je een koe in zn ....... , meteen weer van geleerd voor de volgende vakantie.
Daarom pas in de middag een hotel zoeken. Al gaat dat buiten het hoogseizoen betet op dan daarin.

Achteraf is het altijd makkelijk O-)
 
Daarom pas in de middag een hotel zoeken. Al gaat dat buiten het hoogseizoen betet op dan daarin.

Achteraf is het altijd makkelijk O-)
Het plan was ook zo strak dat we wel door moesten en de kilometers moesten maken om uit te komen in de planning, hier had het misschien nog iets gescheeld inderdaad.

Ooit tijdens mijn eerste vakantie slechte ervaringen gehad met boeken in de middag omdat echt alles al vol zat, dat vergeet je niet snel meer;)
 
Waarom die omweg naar Italië als je de RDGA gaat rijden? Op weg naar de tunnel de Frejus, ben je een tiental hotels tegengekomen :-)
 
Als je buik al niet op orde is dan is de hoeveelheid kaas die op die pizza zit ook niet echt een aanrader. Je hebt overigens wel een van de mooiste wegen gemist lees ik zo. Want na de Col d'Iséran komt Mont Cenis wat echt gruwelijk mooi is! Deze heb je dus afgesneden. Dan had je beter even een nachtje in Lanslebourg kunnen overnachten om die pas de dag erna te nemen ('s ochtends vroeg op z'n mooist).

Hier een van mijn videos (ook op een1-cilinder) van die gemiste pas maar dan komende vanuit Italië:
klopt en dan tot aan Menton :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan