nieuw probleem = olieverlies

maikel

MF'er
17 apr 2008
45
0
Waregem
nu dat alles in orde lijkt te gaan met mijn cagiva planet

drupt er nu aan mijn schakelpook olie uit

en het gaat nog niet om een klein beetje

welke olie is dit en wat kan ik eraan doen?
 
Ik zet m'n geld op: Dat is gewoon motorolie en dat druppelt door je afdichtring bij je schakelpook zo naar buiten.

Succes met de reparatie. :Y

Ik ga weer lekker van het mooie weer genieten...
 
Specifiek voor jouw motor model, maar iedere motor heeft het.

Het is wat de naam zegt, een keering. Ofwel, een ding welke olie olie keert.

Weet je wel, van een keerwand, houdt iets tegen.

Nou dit is dus een ring welke strak om de schakelas zit en de olie binnenhoudt en het vuil buiten, maar wel ervoor zorgt dat de schakelas kan bewegen.

044305A1.jpg


Nou zit ik net mijn eigen post aan te passen omdat ik KEERRING schreef... maar iedereen op forum schrijft keering.

Google geeft meer hits bij keerring!

Het is dus een RING welke de olie KEERT ofwel tegenhoudt.
 
Laatst bewerkt:
Om te voorkomen dat er langs bewegende delen die je blok ingaan, olie weg lekt is deze afgedicht met een olie keering.
Meest zichtbaar zijn ze in de voorpoten (anders zou je geen olie in de voorvering houden).
Wat kost een keeringetje voor een versnelling pook? ik schat hooguit een paar eurie.
Zelf vervangen (maar ik begrijp dat de kennis niet up to dat is), is bij de meeste motoren niet echt een high tech klus.
Laten doen komt op een uurtje werkloon, dus pak um beet op 70 euro.
 
die keerring kun je beter bij een normale machineonderdelen/gereedschaps/whatever handel halen ipv bij de dealer vandaan met een merk-zakje er omheen....

Was daar een aantal maanden geleden om precies te zijn 1,40 kwijt aan een keerringetje... had ik bij de dealer niet gered ivm het bijbehorende aprilia-zakje....
 
Laatst bewerkt:
hahaha, lollig

ben goed in open doen en terug dichtdoen maar weet niet altijd wat wat is bv die keerring
heb vandaag een nieuwe gaan halen en heb beginnen te sleutelen. maar wat blijkt het is niet die keerring die lekt maar de olie komt van achter het tandwiel dus aandrijf as?
Is daar ook een keerring aanwezig en is deze de grote boosdoener?
 
Had even de moeite genomen om dit vooraf te bekijken :)

Voor zover ik weet zit er daar inderdaad ook een keerring. Zelfde principe als die schakelas.

Wat nog wel eens wil voorkomen is dat de ketting (tijdelijk) te strak heeft gestaan en daardoor de lagers van de uitgaande as verrot zijn geraakt, waardoor de keerring het begeeft.

Ga je die vervangen, is het lager verrot, dan is het zo weer terug.

Wacht even de reacties af, schiet een foto'tje, zijn we allemaal geil van hier.
 
Maar als het lager in de soep loopt dat wil je niet meemaken ! :N

Je kunt je ketting er af lichten en met de hand heel zachtjes aan het voortandwiel draaien daarbij mag je absoluut geen stroeve punten voelen.

Rij anders ff langs een dealer en laat deze er ff nakijken.
 
Niet te simpel denken he. Even verder redeneren, wat als ik.....

Wat zou je doen als de motor plots herrie begint te maken en de olie lijkt op te zijn, maar goed die olie kost 50 euro dus daar heb je geen zin in, dan maar herrie?

Eerst even checken, even bij de dealer langs voor een deskundige beoordeling en dan pas beslissen. Als dit lager in de soep draait zoals gezegd, dan moet je meer doen dan een blok splitsen. Als je pech hebt.
 
Laatst werden wij gebeld door iemand waarvan de motor iets olie lekte. Of hij er even mee langs kon komen om het te verhelpen. Ja prima hoor.

's Middags kwam hij inderdaad langs, helaas met zijn motor op een bergingswagen omdat hij aan het einde van de straat onderuit was geklapt door olie op zijn achterband.

Zomaar even een verhaaltje van mij, zie maar wat je er mee doet.
 
Nou, volgens mij zit die keering aan de buitenkant.
En het blok openmaken is volgens mij ook niet echt noodzakelijk.
Zo zal het wel in het WPB staan.
Maar als je het tandwiel er af haalt, zie je als het goed is, de ring gewoon zitten.
Volgens mij is deze er vanaf de buitenkant gewoon uit te peuteren, desnoods door er parker oid in te draaien en dan met een tang deze los te trekken.
Lukt dit niet, ga dan over op plan B.

Houdt er wel rekening mee dat er olie uit kan lopen zodra de ring er uit is.
Nieuw ring er in? houdt de oude ring er tegen aan en gebruik een kunstof hamer.
 
Nou, volgens mij zit die keering aan de buitenkant.
En het blok openmaken is volgens mij ook niet echt noodzakelijk.
Zo zal het wel in het WPB staan.
Maar als je het tandwiel er af haalt, zie je als het goed is, de ring gewoon zitten.
Volgens mij is deze er vanaf de buitenkant gewoon uit te peuteren, desnoods door er parker oid in te draaien en dan met een tang deze los te trekken.

Ja, die keerring kun je wel vanaf de buitenkant vervangen. Echter de reden dat die keering kapot gaat is vaak het lager van de uitgaande as. En daarvoor moet het blok dus wél los.
 
Terug
Bovenaan Onderaan