Nieuw project BMW R51-3

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Ik kon het weer niet laten, een brik erbij :Y
vanavond wezen kijken en de deal rond gemaakt, vrijdag ophalen is de planning.

full


Het is een BMW R51-3 uit 1954 (dacht ik) Het is de bedoeling dat hij weer helemaal gerestaureed wordt naar originele staat, het lijkt erop dat hij geheel kompleet is al zijn er wel een paar dingen die vervangen moeten worden zoals de uitlaten.

Restauratie tips zijn welkom

zo vraag ik me af of ik het frame laat poedercoaten of dat ik beter voor een meer originele lakbehandeling moet kiezen, of gewoon een 2K lak erop spuiten.
De kleur blijft zwart en er komt dan zo'n witte bies op zoals hij ooit ook was, zowel op de tank als op de spatborden.



 
En zo moet hij worden

full


De staat nu is best redelijlk, nog geen doorgerotte dingen kunnen vinden.
Het chroomwerk is wel aan vervanging toe, of opnieuw laten verchromen of geheel vervangen.
 
Mooi ding Arie
nog f 1 ter inspiratie
Afbeelding_001.sized.jpg


ff tipje, deze is gerestaureerd bij Duineveld Transport, is een achterneef van me
 
Fantastisch projekt. Ik ga je zeker volgen!!! (Gijs houd van origineel!) :Y

Veel plezier ermee
 
Gaaf ding! Wat ga je er allemaal aan reviseren? Hele blok uit elkaar? Of alleen lakwerk?

Ik ga wel de cilinders loshalen, al is het alleen al om ze optisch op te knappen. Verder nieuwe pakkingen en oliekerrringen en waar nodig lagers enzo, met dat laat ik de cilinderboringen en zuigers ook wel even opmeten.

verder lakwerk en wielen opnieuw spaken, de velgen zijn nu zwart en die wil ik weer chroom hebben.

weet iemand nog een goed adres voor verchromen?
 
Laatst bewerkt:
zo'n eenpitttertje is ook erg leuk :Y

Hoe kun je het beste zo'n wit biesje erop maken?

Zou ik even aan Gerard moeten vragen, volgens mij is het pinstriping. maar het kan ook zijn dat er een mal gemaakt is en op die manier erop geschilderd. Weet vrij zeker dat het geen stickers zijn
 
Ik ga wel de cilinders loshalen, al is het alleen al om ze optisch op te knappen. Verder nieuwe pakkingen en oliekerrringen en waar nodig lagers enzo, met dat laat ik de cilinderboringen en zuigers ook wel even opmeten.

verder lakwerk en wielen opnieuw spaken, de velgen zijn nu zwart en die wil ik weer chroom hebben.

weet iemand nog een goed adres voor verchromen?

Gaaf Arie !

Gefeliciteerd met je aankoop.

Die lijntjes zij origineel geschilderd, maar volgens mij zijn er ook stickertjes voor te krijgen. Die man uit Ede wist een adresje waar ze die lijntjes er mooi konden opzetten.

Volgens mij horen die wielen niet chroom, maar zwart, met ook weer die lijntje op de velgen, net als op die R25

Ben benieuwd hoe ie eruitkomt te zien.

Tot vrijdag !

p.s. hij is in 1956 op kenteken gezet.
 
mooi ratman :}
hij ziet er nog goed uit.

de biezen zijn handgetrokken, dat gebeurde tot voor kort nog steeds door een groepje dames bij bmw.
er zijn een paar bedrijfjes waar je dat nog kan laten doen.
de eerste die bij me opkomt is theo terwel, ergens in het oosten des lands.
de biezen zijn zo'n beetje het belangrijkste van zo'n project.
als ze te dik, te dun of gespoten zijn ziet de hele motor er niet meer uit.
over plakbiezen wil ik het niet eens hebben.
de twee biezen hebben voorgeschreven breedte en afstand, als je dat niet goed hebt ziet het er ook niet uit.
kortom, op allerlei dingen kan je bezuinigen of afwijken maar met de biezen valt of staat het project.

als je er geen concoursen mee wil gaan doen zou ik het frame trouwens poedercoaten, dat is wel het meest praktisch.
 
mooi ratman :}
hij ziet er nog goed uit.

de biezen zijn handgetrokken, dat gebeurde tot voor kort nog steeds door een groepje dames bij bmw.
er zijn een paar bedrijfjes waar je dat nog kan laten doen.
de eerste die bij me opkomt is theo terwel, ergens in het oosten des lands.
de biezen zijn zo'n beetje het belangrijkste van zo'n project.
als ze te dik, te dun of gespoten zijn ziet de hele motor er niet meer uit.
over plakbiezen wil ik het niet eens hebben.
de twee biezen hebben voorgeschreven breedte en afstand, als je dat niet goed hebt ziet het er ook niet uit.
kortom, op allerlei dingen kan je bezuinigen of afwijken maar met de biezen valt of staat het project.

als je er geen concoursen mee wil gaan doen zou ik het frame trouwens poedercoaten, dat is wel het meest praktisch.

Plakbiezen is ook wel het laatste waar ik aan denk.....

of je moet afplakken wat niet wit mag worden en dan spuiten, dat was mijn gedachte maar uitbesteden aan een specialist lijkt me ook wel een goed idee.

Theo Terwel heeft mail
 
Laatst bewerkt:
ik heb trouwens nog het boek 1000 tricks fuer schnelle bmw's digitaal.
dat boekje gaat voor een groot deel over het technisch onderhoud en verbeteren van de r51 en familie.
het beslaat eigenlijk alle bmw's van de r32 tot de k100 maar met nadruk op de jaren 50 modellen.
het is in het duits en op verzoek op yousendit.
bmw heeft ook de etk, dat is een cd met alle onderdelen van bijna alle motoren en auto's.
daar heb ik ook nog een versie van.
anders kan je onderdelen speuren op max-bmw dat werkt bijna net als de etk maar dan zonder auto's.
 
Laatst bewerkt:
Leuk brik, alvast succes gewenst! :)

Ga je hem motorisch ook strippen of mag het roken als een brik?

Blok wordt ook aangepakt, is een kleine moeite in vergelijking met de rest.
pakking en keerringsets (ca 55 eur) kosten niet zoveel dus hij gaat gewoon open en dan zie ik wel.

niet roken in elk geval.
 
ik heb trouwens nog het boek 1000 tricks fuer schnelle bmw's digitaal.
dat boekje gaat voor een groot deel over het technisch onderhoud en verbeteren van de r51 en familie.
het beslaat eigenlijk alle bmw's van de r32 tot de k100 maar met nadruk op de jaren 50 modellen.
het is in het duits en op verzoek op yousendit.
bmw heeft ook de etk, dat is een cd met alle onderdelen van bijna alle motoren en auto's.
daar heb ik ook nog een versie van.
anders kan je onderdelen speuren op max-bmw dat werkt bijna net als de etk maar dan zonder auto's.

werelds!
als het op yousendit wil zetten (het boek met 1000 tricks dan)

onderdelen lijsten heb ik al weten te scoren.
 
Terwel heeft ook mijn spuitwerk gedaan. Hij is echter gespecialiseerd in BMW.
Kan er wel wat van. :Y

:W
 
Ik ga volgende week eens buurten bij Terwel, ben wel bang dat het te duur wordt allemaal als ik het gehele spuitwerk daar laat doen. Ik heb een paar goede adresjes in de buurt, een zelfs tegenover de sleutelruimte en die staat een hoop zelfwerkzaamheid toe en is daardoor dus heel betaalbaar.
Ik wil eigenlijk alleen de biezen door Terwel laten doen.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met je aanwinst Arie, geweldig :)

Een goeie vriend van mij heeft een 67/2. Da's -geloof ik- het 600cc broertje van de 51/3.

Hij heeft hem in de loop van 20 jaar -tussen het gebruik door- helemaal gerestaureerd, 'k zal hem eens vragen hoe en waar.

edit: hier een plaatje van die R67/2, gemaakt in 1976:

5186c135bbd265e14eadd95cd2059704
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard veel suc6 met deze zeer bejaarde variant van de blauwwitte vlek. Heb je het originele voorspatbord. Is het in een goede staat. Die zijn zeldzaam. :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan