Nieuw project Suzuki GS1000 startproblemen

Michel1984

MF'er
11 jun 2014
61
0
Groningen
Goedemorgen!

IK ben al enige tijd trotse bezitter van een suzuki gs 850 die ik, mede dankzij jullie hulp, weer aan de praat heb gekregen :} . Nu heb ik de smaak te pakken en ben op zoek gegaan naar een winter project. Dit is een Suzuki gs 1000 geworden uit 1980! Met de eigenaar (een bekende) gesproken en die gaf aan dat de motor heeft gelopen, maar dat hij sinds 3 weken moeilijker startte. Ik heb de motor 1,5 maand geleden zelf nog zien rijden... Volgens de eigenaar liep de motor op 2 cilinders en gaven 2 cilinders te weinig compressie.

Motor mee naar huis genomen en op de motorbrug gezet. Bougies etc nagekeken (geen vonk op cilinder 1 en 4) Alles doorgemeten en uiteindelijk de bobine vervangen. Toen op alle 4 cilinders een vonk. Nogmaals geprobeerd te starten en na enkele pogingen kwam er een plof/knal uit de lucht filters incl rondspuitend benzine en de motor begon te draaien, maar alleen op cilinders 1 en 2..... 3 en 4 liepen niet. Nu dacht ik aan een carb probleem, maar aangezien de vorige eigenaar aangaf dat deze 2 cilinders ook minder compressie gaven ben ik benieuwd naar jullie mening!

Groeten,

Michel
 
Bedankt! Ik heb zelf nog nooit de compressie gemeten. Moet je alle bougies er uitdraaien en dan met de compressie meter per cilinder meten?
 
Ja en met gas volledig open of zonder de carbs op de cilinderkop aangesloten
 
We gaan het proberen:) Nu las ik net ergens dat als 1 cilinder minder compressie geeft, dat je wat olie in de desbetreffende cilinder moet gooien en daar na nog een keer moet meten? Klopt dit?
 
Ff wat aanvullende info en uitleg

Als er wat olie in doet/gooit en de compressie gaat omhoog dan zijn de zuigerveren versleten en/of de zuigers en de cilinders en dan wordt het een dure revisie.

Als met olie de compressie nog niet omhoog gaat dan is het of 1 of meerdere lekke inlaat of uitlaat kleppen of een door geslagen koppakking.
 
Zeer waarschijnlijk sluiten de ingaande kleppen niet goed. Wanneer de cylinder omhoog komt blaast deze lucht via de nog openstaande kleppen terug naar door carburateur richting de luchtbox. Waarschijnlijk vind je ook benzine in je luchtfilter. Dit is makkelijk te controleren door de luchtbox te verwijderen en je hand op één carburateur te leggen. Tijdens het starten mag je alleen een zuigkracht voelen en geen blaaskracht.
Zelf heb ik dit ook gehad.
Wanneer de mengsel in de cilinder een vonk krijgt en explodeert kan de druk weg via de kleppen naar de carburateur.

Als idd de kleppen open blijf staan dan heb je diverse mogelijkheden. Vervuiling of defect bij de klepafstelling mechanisme.
Maar omdat het met meerdere cylinders het probleem is het ook mogelijk dat er iets mis is met de timing van de nokkenas. Wanneer bijvoorbeeld de kettingspanner van de distributie ketting stuk, dan kan de timing ver afwijken. Het is waarschijnlijker dat 1 cilinder een lucht/bezine mengsel terug in de luchtbox blaast waardoor de lucht/bezine mengsel voor de andere cilinders ook ontregeld is.

De kleppendeksel verwijderen is vrij makkelijk te doen en waarschijnlijk zie je dan meer. Je kan een kleppendeksel verwijderen en terug plaatsen zonder dat je iets met afstellen. Tank, bougies en een paar bouten verwijderen en de kleppendeksel moet loskomen. Wanneer de deksel blijft plakken ken je deze los tikken door tegen de zijkant te kloppen met een kunststof hamer (houten blokje en ijzeren hamer) kan ook.

Als je geluk hebt hebben de kleppen de zuigers nog niet geraakt. Dit kun je misschien controleren door de bougie te verwijderen en naar binnen te kijken, maar waarschijnlijk kun je dat pas zien wanneer de kop wordt verwijdert.
 
Laatst bewerkt:
korte update: Probleem nog niet verholpen. De benzine loopt bij de carburateurs voor cilinders 3 en 4 bij het luchtfilter er uit. Als ik het luchtfilter er achter weg haal dan voel ik tijdens het starten wel de zuigkracht. Alle 4 bougies zijn droog dus het lijkt alsof de motor geen benzine krijgt.

Ik heb de carburateurs ultrasoon laten reinigen en de compressie gemeten. Deze lag bij alle 4 cilinders op 70 (niet extreem hoog, maar lijkt me geen reden waarom ie niet start). Hij liep namelijk wel op 2 cilinders. Kleppendeksel los gehad en dit ziet er (zo ver ik er verstand van heb) goed uit. IK weet niet exact hoe je de kleppen schoon moet maken. Hebben jullie nog suggesties? Ik kom er even niet meer uit:(
 
Als je met die 70 bedoelt dat de compressie 70 psi is dan gaat hij nooit goed starten en lopen want dat is 4,8 bar en dan mis je dus ongeveer nog eens zoveel bar erbij. Moet toch minimaal op 9 a 10 bar komen bij een koude meting full throttle.

En nee dan worden de bougies ook niet nat/vettig want hij zuigt niets aan met zulke lage compressie waarden.
 
Laatst bewerkt:
Even er tussenuit geweest, maar nu toch maar weer eens aan het sleutelen geweest. Het zijn helaas niet dezelfde carbs als de van een 850. Ik heb de compressie gemeten en deze is inderdaad laag. Ik heb wat olie in het bougie gat gedaan en daarna nogmaals de compressie gemeten en dan schiet deze omhoog naar rond de 10 bar. Als ik bovenstaande goed heb begrepen betekent dit dat de zuigerveren af zijn of de cilinders/zuigers versleten. Het vreemde is dat de motor 2 maanden geleden nog perfect liep en er is daarna nauwelijks op gereden (motor is van een vriend geweest en ik heb er zelf 2 maanden geleden nog opgereden)...uitdaging
 
is dit probleem opgelost ?

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt en daar was de benzinekraan gereviseerd
met een slechte kwaliteit onderdelen.
Na deze 'revisie' liep de benzine via de vacuumslang de carb in en veroorzaakte
inderdaad ook een kletsnat luchtfilter en deden cyl 3 en 4 amper mee.
Een nieuwe benzinekraan en alle problemen waren verholpen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan