Nieuw: TomTom Rider 5

Het is echt niet zo ingewikkeld....
We hebben een bestel pagina: TyreToTravel NL - download Tyre en plan routes voor de motor
Je vinkt de producten aan die je wilt vergelijken en je klikt op vergelijk.
Een standaard bestel site eigenlijk.

Weet je dat ik het allemaal zo wazig vind als de pest?
De verschillen tussen tyre basic en pro zouden op de website staan aangegeven. Ik ben meer dan een uur aan het zoeken geweest op de site, en toen heb ik het maar opgegeven.
Iemand van hier moest me voorkauwen hoe ik dat staatje met de verschillen kon vinden. en toen begreep ik uit dat staatje dat pro, a 50 euro, ook maar een jaar geldig was.
Dus op dit moment nog steeds niets besteld, terwijl ik het in eerste instantie wel van plan was.
Ik ga nu gelijk weer kijken op de tyresite, nu wil ik het ook zeker weten.
 
Nee, ook nog nooit gezien, misschien een keer proberen te resetten?

Al een paar keer gedaan, ik was er even van af, maar laatst in de eifel ging ie weer...

lijkt op een probleem met het touch screen.

zit er geen vuil in de rand of aan aanslag ?

Zou ik nog eens moeten dubbel checken..

zoals ik reeds eerder geschreven heb krijg ik tot vervelens toe de melding..
uw tomtom word over 10sec afgesloten...soms wel tussen de 60a100 keer per route van om en bij de 400km om zot te worden..
nu gebruik ik de tomttom ook in de auto, met ander laaddok uiteraard, daar heeft hij het niet..
dus veronderstel ik dat mijn motordock om zeep is of zijn er nog andere mogelijkheden waardoor de tomtom zich steeds zelf wil uitschakelen..

Zodra je stil staat en je contact uit zet, sluit de tomtom zich automatisch af binnen 10 sec, tenzij je reageert. Handig, voor als je em s avonds weg zet en de volgende ochtend leeg is. Als dit tijdens het rijden gebeurt, verliest ie waarschijnlijk contact. Check dus je accupolen én bevestiging aan naar mount..
 
Wat bevelen jullie aan als ik, een beginnend motorrijder, een navigatie aan wil schaffen?
De enige "eis" is dat hij routes opslaat en makkelijk/snel routes erop kunt zetten.
Verder geen ervaring..
 
zoals ik reeds eerder geschreven heb krijg ik tot vervelens toe de melding..
uw tomtom word over 10sec afgesloten...soms wel tussen de 60a100 keer per route van om en bij de 400km om zot te worden..
nu gebruik ik de tomttom ook in de auto, met ander laaddok uiteraard, daar heeft hij het niet..
dus veronderstel ik dat mijn motordock om zeep is of zijn er nog andere mogelijkheden waardoor de tomtom zich steeds zelf wil uitschakelen..

Hij laadt dus niet bij ... is te zien aan het accu teken in het scherm van je tomtom. Als je ziet dat hij niet bij laadt, probeer dan eens het stekkertje van de voeding in je doch iets aan te duwen ... laadt ie dan wel goed bij?

Hoor hier meer van deze verhalen en het lijkt alsof dat stekkertje niet heel goed in elkaar zit qua verbinding met je dock.
 
Wat bevelen jullie aan als ik, een beginnend motorrijder, een navigatie aan wil schaffen?
De enige "eis" is dat hij routes opslaat en makkelijk/snel routes erop kunt zetten.
Verder geen ervaring..


Absoluut tomtom.
No brainer.

Routes importeren, aanpassen, zelf maken en bediening zijn bij tomtom piece of cake.
 
Ben het met de vorige sprekers eens. Ik rijd al een dik jaar met de TTR 5, en ben dik tevreden. Tyre is een makkelijk programma om routes te maken en te importen.

Nee ik ben geen aandeelhouder _O-
 
Geldt eigenlijk niet voor de meeste mensen hier in dit topic, waardoor het antwoord vrij unaniem TTR zal zijn.

Ben zelf een Garmin gebruiken en ben lastig over te halen voor een TomTom maar de gezien de gevraagde eis zou ik TomTom zeggen.

TomTom is in de basis vrijwel zeker eenvoudiger. Het grootste verschil tussen TomTom en Garmin is de gebruikte software en hoe ze met routes omgaan. Garmin spreekt mij daarin meer aan.
 
Ik heb beide. Zumo 550 en de nieuwe TTR. Ik vind de TTR veel prettiger in de omgang. Als er iets gedaan moet worden op de Garmin, moet ik een expert inschakelen anders kwak ik dat ding zomaar tegen de muur.
 
Ik de 550 ook gehad en heb nu de 350. Niet dat de 350 een perfect apparaat is maar wil de 550 niet meer terug.

Ik heb graag controle over de route die ik rijden wil. Garmin/Basecamp geeft mij meer gevoel van controle.

Daarnaast heb ik de 550 regelmatig in de auto gebruik en had toen duidelijk de voorkeur voor TomTom (One IQ). Heb de 350 ook een aantal gebruikt in de auto. Heb nu geen duidelijke voorkeur meer. Garmin heeft dus wel dingen geleerd
 
Geldt eigenlijk niet voor de meeste mensen hier in dit topic, waardoor het antwoord vrij unaniem TTR zal zijn.

Ben zelf een Garmin gebruiken en ben lastig over te halen voor een TomTom maar de gezien de gevraagde eis zou ik TomTom zeggen.

TomTom is in de basis vrijwel zeker eenvoudiger. Het grootste verschil tussen TomTom en Garmin is de gebruikte software en hoe ze met routes omgaan. Garmin spreekt mij daarin meer aan.


Jij bent schijnbaar de Garmin expert hier, en ook veel ervaring met de Tomtom.
Ik heb altijd begrepen dat Garmin altijd de ingeladen route exact rijd. Tomtom gaat toch weer lekker zelf herberekenen en dan kun je toch net een lokatie missen, die je eigenlijk niet wilde missen.
Je kon dat bij de Tomtom voorkomen door het aantal routepunten uit te breiden in de zeg maar gedownloade route.
Om die reden heeft een motormaatje vorig jaar de garmin 660 aangeschaft. Hij wil alleen maar routes krijgen van iemand anders, dan hoeft ie ze zelf niet te maken.
Maar wat was nu pasgeleden het geval. De gekregen routes voor een weekeindje weg met een andere groep, die klopten niet exact en hij moest er ook routepunten bijplaatsen. Dit speelde een paar maand geleden en ik begrijp nu onderhand dat het schijnbaar ligt aan het type Garmin waar je de route inlaad. De 660 maakt er iets anders van van de route dan de 590.

Ik lach me nu dus een breuk omdat de Garminrijders altijd een hoop commentaar hadden op mijn Rider5, maar ik hoef niet zo nodig exact de route te rijden, het gaat mij meer om het gebruikersgemak van de Tomtom.
Als ik al die heisa hoor rondom die Garmins, rijd toch weer niet exact de zelfde route als die andere Garmin, en alle vinkjes moeten exact hetzelfde staan, of de software heeft opeens kuren.
In de praktijk lijkt mij de Garmin hetzelfde als de Tomtom, als je er niet mee om kunt gaan, en geen zin hebt om je in de werking van een Garmin navigatie te verdiepen?
De ene tomtom volgt ook niet exact dezelfde route als de andere Tomtom. Alhoewel die nu wel verbetert schijnt te zijn met de verhoging van 50 naar max. 100 routepunten in een route.
 
Hij laadt dus niet bij ... is te zien aan het accu teken in het scherm van je tomtom. Als je ziet dat hij niet bij laadt, probeer dan eens het stekkertje van de voeding in je doch iets aan te duwen ... laadt ie dan wel goed bij?

Hoor hier meer van deze verhalen en het lijkt alsof dat stekkertje niet heel goed in elkaar zit qua verbinding met je dock.

toch wel, hij laadt bij..ik krijg enkel tijdens het rijden tot vervelens toe de melding dat ie gaat afsluiten..hij begint dan van 10sec af te tellen soms stopt het na een paar sec maar soms sluit ie ook gewoon af..waarna ie ogenblikkelijk ook weer opstart..
met de autodock heb ik het niet dus veronderstel ik zoals al eerder is gezegd dat het ofwel de aansluiting op de batterij is, ofwel het motordock slecht contact geeft..
beiden eerst is uit proberen alvorens ermee terug naar de winkel te rijden..
wel heb ik de indruk dat de tomtom steviger op het autdock zit dan op het motordock (iets meer speling) missch is dat wel de oorzaak..
voor de rest fijn toestel..
 
Ik heb altijd begrepen dat Garmin altijd de ingeladen route exact rijd.
Nee, niet altijd; de route moet wel aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Met een zelfgemaakte route is dat niet zo'n probleem, maar bij een gedownloade route weet je dat nooit. Is ook wel weer vrij eenvoudig op te lossen, maar het gaat niet vanzelf.
als je er niet mee om kunt gaan, en geen zin hebt om je in de werking van een Garmin navigatie te verdiepen
Tja, in dat geval ga je er geen vrienden mee worden...
 
Laatst bewerkt:
Jij bent schijnbaar de Garmin expert hier, en ook veel ervaring met de Tomtom.
Ik heb altijd begrepen dat Garmin altijd de ingeladen route exact rijd. Tomtom gaat toch weer lekker zelf herberekenen en dan kun je toch net een lokatie missen, die je eigenlijk niet wilde missen.
Je kon dat bij de Tomtom voorkomen door het aantal routepunten uit te breiden in de zeg maar gedownloade route.
Om die reden heeft een motormaatje vorig jaar de garmin 660 aangeschaft. Hij wil alleen maar routes krijgen van iemand anders, dan hoeft ie ze zelf niet te maken.
Maar wat was nu pasgeleden het geval. De gekregen routes voor een weekeindje weg met een andere groep, die klopten niet exact en hij moest er ook routepunten bijplaatsen. Dit speelde een paar maand geleden en ik begrijp nu onderhand dat het schijnbaar ligt aan het type Garmin waar je de route inlaad. De 660 maakt er iets anders van van de route dan de 590.

Ik lach me nu dus een breuk omdat de Garminrijders altijd een hoop commentaar hadden op mijn Rider5, maar ik hoef niet zo nodig exact de route te rijden, het gaat mij meer om het gebruikersgemak van de Tomtom.
Als ik al die heisa hoor rondom die Garmins, rijd toch weer niet exact de zelfde route als die andere Garmin, en alle vinkjes moeten exact hetzelfde staan, of de software heeft opeens kuren.
In de praktijk lijkt mij de Garmin hetzelfde als de Tomtom, als je er niet mee om kunt gaan, en geen zin hebt om je in de werking van een Garmin navigatie te verdiepen?
De ene tomtom volgt ook niet exact dezelfde route als de andere Tomtom. Alhoewel die nu wel verbetert schijnt te zijn met de verhoging van 50 naar max. 100 routepunten in een route.

om het wellicht nog gekker te maken. Als je Garmin i.c.m Tyre gebruikt, zal Garmin op dezelfde manier gedragen als een TomTom. Veel problemen met Garmin komen inderdaad met delen van routes naar voren. Beide merken hebben duidelijk een eigen schare aanhangers.

Een welles nietes discussie heeft ook geen. Dit zal geen winnaar opleveren
 
Nee, niet altijd; de route moet wel aan een aantal randvoorwaarden voldoen. Met een zelfgemaakte route is dat niet zo'n probleem, maar bij een gedownloade route weet je dat nooit. Is ook wel weer vrij eenvoudig op te lossen, maar het gaat niet vanzelf.Tja, in dat geval ga je er geen vrienden mee worden...


Tja eigenlijk ben ik dan meer het type wat zich dan vastbijt in hoe zo'n Garmin nu precies werkt _O-
Nee ik had geen zin in een cursus van 2 jaar voordat je zo'n garmin een beetje begrijpt.
En de kronkelroutefunctie werkt voor mij uitstekend. Garmin heeft het nu ook op het nieuwste model, maar ik hoorde dat dat totaal niet functioneert.
 
Wat ik dus begrepen is dat de Garmin kronkelfunctie net zo goed of beroerd werkt als de TomTom. Het schijnt veel uit te maken waar je de functie gebruikt. Misschien heb je veel ervaring met TomTom kronkel in bijv de eifel en heb je ervaringen gelezen van Garmin kronkel in Nederland.

Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee en kan er dus niets definitiefs over zeggen.
 
Dit is geen tomtom vs Garmin topic toch? Die zijn ee al genoeg.

Wat betreft lifetime updates, heb ik wel eens gelezen dat je het apparaat minimaal eens per drie maanden aan de pc moet leggen om daar aanspraak op te blijven maken. Nu heb ik het apparaat van de winter langer dan 3 maanden niet gebruikt, en al helemaal niet geupdate. Wie weet hoe dat zit?
 
Bedankt voor de vele, snelle reacties!
Ik denk inderdaad dat het TomTom wordt.
full
 
Wat ik dus begrepen is dat de Garmin kronkelfunctie net zo goed of beroerd werkt als de TomTom. Het schijnt veel uit te maken waar je de functie gebruikt. Misschien heb je veel ervaring met TomTom kronkel in bijv de eifel en heb je ervaringen gelezen van Garmin kronkel in Nederland.

Ik heb er in ieder geval geen ervaring mee en kan er dus niets definitiefs over zeggen.

Hier in het oosten zijn geen polders, de kronkelfunctie werkt perfekt. Ook in duitsland zeer tevreden, maar ook daar heb je wat gebieden waar je niet moet komen, dat moet je even weten.
Als ik even onverwachts lekker wil rijden gebruik ik altijd de kronkelfunctie.
Van routes maak ik weinig gebruik van, daarom heb ik ook een Tomtom gekocht.
Dat de kronkelfunctie van Garmin totaal niet werkt dat heb ik ergens gelezen en dat was een betrouwbare bron, maar schijnbaar is dat wel snel te verhelpen met een update, als Garmin er tenminste energie in wil steken.
 
Dit is geen tomtom vs Garmin topic toch? Die zijn ee al genoeg.

Wat betreft lifetime updates, heb ik wel eens gelezen dat je het apparaat minimaal eens per drie maanden aan de pc moet leggen om daar aanspraak op te blijven maken. Nu heb ik het apparaat van de winter langer dan 3 maanden niet gebruikt, en al helemaal niet geupdate. Wie weet hoe dat zit?

Waar waar waar?

Nee ik wil het helemaal niet weten.
Is alleen wel interessante shit omdat we met vakanties wel altijd routes rijden met een mix van garmins en tomtoms.
Is wel handig om te weten waar en wanneer het mis kan gaan. Dat scheelt een hoop gedonder.
Bijkomend voordeel is dat je met die wijsheid elkaar nog beter kunt afzeiken onder het genot van een biertje. Anders word het weer eenrichtingverkeer.
 
Laatst bewerkt:
De kronkelwegen functie werkte bij mijn 590 in duitsland perfect, firmware updates zijn nog niet beschikbaar op dit moment. In nederland zou ik het niet weten of dit goed werkt, ik rij in NL alleen naar de grens en weer terug, maar veel te kronkelen valt er in mijn ogen toch niet in de lage landen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan