Nieuw uitlaatsysteem - opnieuw afstellen?

MiloMurphy

MF'er
18 mrt 2015
128
2
Zeeland
Beste MFers,

Ik heb een nieuw uitlaatsysteem gekocht (inox damen spruitstuk+Honda CB demper) en ga deze van de week monteren.
Nu vraag ik mij af of ik dan mijn motor opnieuw moet laten afstellen?
Ik heb nu een (standaard?) DUBBEL uitlaat systeem van JAMA en ga straks over op een enkel systeem.
Ik ben in het bezit van een Kawa GPZ 500s uit 1990

Graag jullie reacties.

EDIT: Sorry, zie nu pas dat ik hem waarsch in het verkeerde topic deel heb gezet :3
 
Laatst bewerkt:
Ik denk persoonlijk dat het niet veel uit zal maken. Misschien een half pk meer of minder.
belangrijker lijkt me dat de motor (weer) prettig rijdt met het nieuwe systeem. Eventueel kan je de bougies even beoordelen op hun kleur.
 
Ik heb het idee dat jullie meer richting prestatie verandering doelen, maar dat bedoel ik niet.

Ik doelde meer op het feit of het nodig is om dan opnieuw af te stellen ivm rijker/armer lopen of bijv gewoon veel slechter als normaal.
Omdat er toch iets in de druk veranderd zegmaar.
 
Het zou zo maar kunnen dat de carburateurs opnieuw moeten worden afgesteld.

Maar dat vind je gauw genoeg wel uit.

Praat anders eens met een expert.

Groetjes, Wim
 
Je weet het pas zeker als je 'm op de bank zet.
Ik heb zelf een ER-5 (zelfde blok als de GPZ500, maar dan 10pk minder) gehad en daar een volledig ander uitlaatsysteem onder gehangen. Heb 'm op de testbank gezet en het was niet heel erg nodig... dus ook verder niets meer aan gedaan.
Maar goed... meten = weten.
 
Even een run voor 3 tientjes idd. Dan loopt hij op zijn soepelst gelang je rijstijl en weet je ook dat hij niet te arm of rijk staat. Beide heeft namelijk zijn specifieke nadelen en dat wil je niet
 
Eerst de uitlaat er op, dat moet toch gebeuren. Dan kun je eerst proberen.

Ik kwam telkens toch op de bank uit. Was daar toch, dus gelijk maar losse K&N's erop. Daarmee nam de sproeierbezetting behoorlijk toe, het vermogen ook trouwens :) De laatste keer met een Suzuki SV gingen we van 70 krukas naar 76 achterwiel pk's. Dat was wel met een volledig akrapovic systeem. Het aanzuiggeluid was wel weer leuk.
Maar dit heeft ook nadelen. Om te beginnen was ik ruim 300 kwijt meen ik te herinneren, ruim 10 jaar terug de laatste keer. En ze stellen hem optimaal af op dat moment. Ze maken hem kritischer, in mijn geval werden ze gevoeliger voor weersomstandigheden. Dat was met Suzuki's.

Je kan ook eens zoeken of navragen in een gpz topic. Je bent niet de eerste met een andere uitlaat erop. Zo kun je ook al een indicatie krijgen.
 
als je het uitlaatsysteem veranderd is het aan te raden om een 4 gassentest te laten doen, dit kost een paar tientjes en dan zetten ze alle cylinders synchroon . dit is vooral belangrijk voor de smering en koeling. voordeel is dat hij dan mooier loopt
 
Altijd leuk als er mensen reageren die ooit eens een klok hebben horen slaan maar niet eens weten hoe de klepel er uitziet. :z

Nu word er in de laatste 2 posts al 3 dingen door elkaar gegooid; het synchroonstellen, de 4gasmeting en vermogensmeting.

Dus heren, succes verder! :W


:')
 
als je het uitlaatsysteem veranderd is het aan te raden om een 4 gassentest te laten doen, dit kost een paar tientjes en dan zetten ze alle cylinders synchroon . dit is vooral belangrijk voor de smering en koeling. voordeel is dat hij dan mooier loopt


Leg mij eens uit, wat synchroon zetten met smering en koeling heeft te maken. :?
 
Ik heb het idee dat jullie meer richting prestatie verandering doelen, maar dat bedoel ik niet.

Ik doelde meer op het feit of het nodig is om dan opnieuw af te stellen ivm rijker/armer lopen of bijv gewoon veel slechter als normaal.
Omdat er toch iets in de druk veranderd zegmaar.


Je zou de motor even bij een garage o.i.d. aan de uitlaatgastester kunnen hangen, om te kijken of de afstelling lucht brandstof verhouding nog redelijk klopt. als dat zo is en vermogen is niet het doel, je nergens druk over maken en lekker gaan rijden. IK gebruik daar zelf een oude co meter voor. Bij te arm mengsel wordt de verbranding een stuk heter en pakt hij niet lekker op.
 
Je zou de motor even bij een garage o.i.d. aan de uitlaatgastester kunnen hangen, om te kijken of de afstelling lucht brandstof verhouding nog redelijk klopt. als dat zo is en vermogen is niet het doel, je nergens druk over maken en lekker gaan rijden. IK gebruik daar zelf een oude co meter voor. Bij te arm mengsel wordt de verbranding een stuk heter en pakt hij niet lekker op.


Dank je wel, ik ga het in de gaten houden zodra de nieuwe demper+spruitstuk erop zit.
En verder iedereen bedankt voor de reacties.
 
Laatst bewerkt:
Altijd leuk als er mensen reageren die ooit eens een klok hebben horen slaan maar niet eens weten hoe de klepel er uitziet. :z

Nu word er in de laatste 2 posts al 3 dingen door elkaar gegooid; het synchroonstellen, de 4gasmeting en vermogensmeting.

Dus heren, succes verder! :W


:')

Ik voel me aangesproken, verklaar je eens nader aub, ik wil graag weten wat ik fout doe.
 
Een motor van 25 jaar oud: gewoon die uitlaat eronder. Als hij niet goed loopt pas aan afstellen denken.
Niet aan afstellen beginnen met oude bougies en luchtfilter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan