Nieuw wat betreft zijspannen, is dit iets?

Woudschim

MF veteraan
10 jun 2009
3.310
12
Rijen
Gegroet heren spanrijders!

Allereerst: Ik heb 0,0 ervaring met zijspannen, afgezien van wat ik hier in dit forum heb gelezen. (zit ik dan al op 0,001? *D )

Reeds een jaar of 5 mijn rijbewijs A, momenteel een XJ900f en bij gebrek aan een rijbewijs B heb ik wel eens de behoefte om spullen te vervoeren enzo. (gitaren, accordeons etc). Is te doen met de XJ900f met rek die ik nu heb, maar soms wil ik een iets praktischere oplossing.

Een span dus.

Zou zoiets iets zijn?

http://link.marktplaats.nl/m848913583

Contact met de verkoper vertelt me dat het lager van het spanwiel recent is vervangen, en de bak wat roest, maar nergens is doorgeroest. (maar dat kan altijd nog gebeuren natuurlijk).

Ik zoek iets dat goed te hanteren is, betrouwbaar is (XJ900f, dus dat zit ok). Ik heb verder geen idee wat voor extra onderhoud en aandacht een span vergt.

Wat me ook tof lijkt is een oude rus, maar als praktisch vervoermiddel lijkt me dat toch weer minder.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Woudschim,
Een XJ900 is een prima keuze, vraag maar aan Kwastert. Robuuste fiets, met kardan.
Probeer als het budget het toelaat een iets te kopen op autobanden en met een schommelvork. Dat gaat je op termijn heel veel plezier opleveren en geld schelen.
De bak is eigen smaak. Maar een Velorex, of een Duna is te licht voor een 900 Yamaha.

De advertentie waar je naar linkt is verdwenen.
 
Thanks! Nu zou hij het moeten doen.

Motor heeft geen schommelvork zo te zien, en een Russisch bakje ernaast.
 
Ja, een XJ doet het prima als zijspan. En voldoende onderdelen van te krijgen.. Wellicht doet ie het te goed, origineel vind ik ze te saai.

Daarom is de mijne ook niet helemaal origineel meer O-)
 
En ff checken of de tank niet lek is! En als het blok rammelt is ook niet fijn, maar voor een € 250 euro heb je een piekfijn ander blok.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels wat ervaring met de XJ900f, na samen met Albert ongeveer alles behalve de wielen en het frame vervangen te hebben aan de mijne. :D

Vandaar dat deze me wel aantrekt. Verder inderdaad een saaie motor, maar de solo XJ die ik nu heb zou er dan uiteindelijk uitgaan, en dan komt er wel weer een fiets voor de fun voor terug. :)
 
Laatst bewerkt:
Als die XJ van jou w nu helemaal goed is, bouwde ik die om naar zijspan. Dan weet je wat je hebt.
 
Ook een optie natuurlijk, maar met weer het nadeel dat het flink wat meer zou kosten om te laten doen. Ik heb zelf de know-how en ruimte/spullen helaas niet om aan zoiets te beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Die uit de advertentie gaat ook een hoop geld kosten voordat het een zijspan is. Nu is het een bakje van 300 euro, en een motor van 300. Als ik de afwerking zie zou ik me van het subframe niet veel voorstellen.
600 euro lijkt mij al duur voor dit gebakje.

Er staat op Speurders nog een mooie oranje XS1100, is dat niets?
 
Kijk, dat zijn dingen die ik graag wil horen. :)

Die XS ziet er een stuk beter uit, ik denk dat ik inderdaad beter naar zoiets kan gaan kijken!
 
Overspuiten kan altijd nog!

Helaas voorlopig buiten mijn budget, maar over een tijd zal er vast wel een keer iets vergelijkbaars te vinden zijn.

Wat is het effect precies van een schommelvork? Ik begrijp dat het beter stuurt, somehow. Maar het is schijnbaar geen vereiste om een span de bocht om te krijgen.
 
Misschien is het een goed idee om een zijspan les te nemen, bij een rijschool/ instructeur met een les span? Dan heb je een veel betere kijk op wat je behoefte is, of het echt iets voor je is en hoe je veilig/comfortabel op pad kan. Veel plezier toegewenst alvast met de voorpret. En wat daarna misschien nog komt! Persoonlijk vind ik het zijspan rijden echt te gek, moet je zeker proberen!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt!

Een les zit zeker in de planning.
Van wat ik begrijp is zomaar op een span stappen een slecht idee.
 
Gewoon kopen en lekker een beetje klooien met zoon ding
je hebt toch al een xj
genoeg onderdelen dus

vind ik ook....hieraan kun je een hoop plezier beleven, wil je na een jaar beter en luxer verkoop je zo'n ding weer voor dezelfde prijs.

Mijn ervaring is dat je uiteindelijk van alles kan lezen hier , maar je moet het toch zelf ervaren. De ene persoon wil heel snel met zo'n ding en de andere boemelt met een gangentje van 70 a 80 over de landweggetjes. Wil je sportief en snel met een span , zou ik ook voor schommelvork enz gaan. Als je gewoon voor de lol wat wil rijden en niet al te veel km's maakt kun je best beginnen met de XJ....voor hetzelfde geld vind je het nix....(dat kan bijna niet , maarja we zijn niet allemaal gelijk :9 )
 
ook al ben ik zelf ooit (nog niet eens zo heel lang geleden; 5,5 jaar) ben begonnen met een span zonder schommelvork en deze winter noodgedwongen weer even terug moest naar een onaangepaste telescoop voorvork weet ik nu helemaal zeker dat je dat eigenlijk niet moet willen wanneer je echt span wilt kunnen rijden..
een beetje rond tuffen kan best, maar je zit al vrij snel tegen de beperkingen aan.

Ik zou blind gaan voor die oranje XS 1100; daar heb je een prima combinatie aan met veel plezier. en inderdaad is die net helemaal netjes opgeknapt.
Motorpsycho's XS1100 3 wieler. en een eerlijke combinatie, want je kunt gewoon alles teruglezen hierro
 
Overspuiten kan altijd nog!

Helaas voorlopig buiten mijn budget, maar over een tijd zal er vast wel een keer iets vergelijkbaars te vinden zijn.

Wat is het effect precies van een schommelvork? Ik begrijp dat het beter stuurt, somehow. Maar het is schijnbaar geen vereiste om een span de bocht om te krijgen.
Een span wil heel graag door op de lijn waar hij op zit. Een telescoopvork is dusdanig bemeten dat je raakpunt van het voorwiel ongeveer tien centimeter achter de balhoofdlijn ligt. Een solofiets laat je overhellen waardoor deze twee punten schuin achter elkaar komen te liggen, en presto, de motor maakt een bochtje.
Bij een zijspan staat de motor rechtop. Je stuurt door aan het stuur te draaien. Echter de motor wil de twee raakvlakken weer achter elkaar hebben. Stel je voor dat je een wiel overdwars over de weg probeert te duwen.
Het gevolg is dat je de lange dunne telescoopvork tordeerd. Als je op een klaverblad over je koplamp kijkt zie je dat je voorwiel een heel andere kant op wijst als je stuur. Dat kan wel tien graden afwijken.
Ten eerste kost dat veel inspanning, ten tweede je keerringen.
Het is zaak om de twee snijpunten van het voorwiel, het raakvlak, en de balhoofdlijn bij elkaar te brengen. Een naloop van vier centimeter is mooi.

Een swing arm is een goed compromis. Hij is stijf, en je kunt door de lengte van de swing het wiel naar voren verplaatsen.
Het kan ook goedkoper. Je kunt een hulpstuk onderaan de vork maken om de wielas en de remmen naar voren te verplaatsen. Je kunt ook verlengde balhoofdplaten maken om de hele vork ten opzichte van het balhoofd naar voren te verplaatsen.
 
~Woudschim schreef op 07 oktober 2014 @ 23:01:[/b

Wat is het effect precies van een schommelvork? Ik begrijp dat het beter stuurt, somehow. Maar het is schijnbaar geen vereiste om een span de bocht om te krijgen.


Inderdaad geen vereiste maar plezierig is anders. Hoeveel verschil zal ik je pas binnen enkele maanden kunnen zeggen ( voorlopig bestaat mijn schommel enkel virtueel) Het gaat zonder schommel en zelfs goed bij vlot rijden en flauwe bochten maar eenmaal de bochten scherper worden of rotondes opduiken is het serieus werken. Na een uurtje toeren begin je het te voelen in je armen. MAAR zelfs zonder heb ik tot nu heel veel plezier gehad en daar en boven ook nog eens een hele bende toffe mensen leren kennen. Zou je wel aanraden om iemand mee te nemen met wat kennis ivm zijspan als je iets gaat kopen.
 
ook al ben ik zelf ooit (nog niet eens zo heel lang geleden; 5,5 jaar) ben begonnen met een span zonder schommelvork en deze winter noodgedwongen weer even terug moest naar een onaangepaste telescoop voorvork weet ik nu helemaal zeker dat je dat eigenlijk niet moet willen wanneer je echt span wilt kunnen rijden..
een beetje rond tuffen kan best, maar je zit al vrij snel tegen de beperkingen aan.

Mits je geen aanpassing doet aan de ori vork!!

Edit: Lezen JFJ |( Je zei al onaangepast..
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook goedkoper. Je kunt een hulpstuk onderaan de vork maken om de wielas en de remmen naar voren te verplaatsen. Je kunt ook verlengde balhoofdplaten maken om de hele vork ten opzichte van het balhoofd naar voren te verplaatsen.

:^
 
Terug
Bovenaan Onderaan