Nieuw wegdek met glas?

Ja en dynamiet is gewoon zo'n beetje houtskool, lucht en water en wat warmte. Kortom, daar kun je uitstekend de kachel mee aanmaken })
en u bent geen chemicus :+

maar dat glas gaat waarschijnlijk om met het blote oog nauwelijks zichtbare stukjes.
Om verblinding door tegenliggers en lage zon tegen te gaan, zullen ze ook geen grote hoeveelheden kunnen verwerken in het asfalt.
Ik maak me er niet zo druk om, maar dat is als er niet geblunderd wordt (waar ik me dan weer wel druk om maak :+ )
 
Ik heb ook vaak zat met glitters van glas gewerkt en die zijn ook niet scherp. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat wegdek er uit gaat zien.
 
Mijn instructeur vertelde mij ooit waarom de witte belijningen op de weg zo glad zijn.
Juist, omdat er glas in verwerkt zit.


Overigens snap ik al die bombarie niet, het is al licht genoeg 's nachts en gebeuren er nou echt zoveel ongelukken 's nachts??
 
Mijn instructeur vertelde mij ooit waarom de witte belijningen op de weg zo glad zijn.
Juist, omdat er glas in verwerkt zit.
Broodje aap of onzin, tis maar hoe je het noemt...
Overigens snap ik al die bombarie niet, het is al licht genoeg 's nachts en gebeuren er nou echt zoveel ongelukken 's nachts??
Een fors deel ja. Dronken/moe/slecht zicht, zicht op weg kwijt, kant in, tegensturen en aan de andere kant tegen een boom/hek/dijk af.

OT: uitstekend idee, hoop dat het in de praktijk net zo goed werkt.
 
In de Dolomieten ligt super grippy asfalt en ik heb altijd begrepen dat dat juist komt doordat er glas in zit.
 
Mijn instructeur vertelde mij ooit waarom de witte belijningen op de weg zo glad zijn.
Juist, omdat er glas in verwerkt zit.


Overigens snap ik al die bombarie niet, het is al licht genoeg 's nachts en gebeuren er nou echt zoveel ongelukken 's nachts??
Dat heeft hij dan alleen maar gezegd om jou te laten denken dat hij veel weet want het glas zit er alleen in om ze in het donker beter zichtbaar te maken.
Het is de verf die net zoals de meeste verfsoorten wat glad is.
Meest simpele voorbeeld is de trap die bij veel mensen gewoon gelakt is, daar zitten ook strips op of een stukje vloerbedekking omdat de lak glad is en zo is het met de witte strepen op de weg ook.

In Zweden hebben ze een proef gedaan met een bepaalde tint wit en auto's met een paar extra lampen, blacklight dus waardoor de strepen mooi oplichten zoals in de disco/clubs maar volgens mij was de duurzaamheid van de strepen niet echt je van het.
Ik heb er na wat ophef in het begin niets meer over gehoord.
 
Alles is beter dan de Belgische wegen...Ze zouden het beter hier testen, hebben we meteen nieuwe wegen.
 
Mijn instructeur vertelde mij ooit waarom de witte belijningen op de weg zo glad zijn.
Juist, omdat er glas in verwerkt zit.


Overigens snap ik al die bombarie niet, het is al licht genoeg 's nachts en gebeuren er nou echt zoveel ongelukken 's nachts??


In de witte lijnen op de wegen zitten glasparels. Deze worden er tijdenz het spuiten in verwerkt om de zichtbaarheid te vergroten. Glad zijn vooral die geplakte plastic stroken, die vroeger veel voor zebra's etc werden gebruikt.
Maar de strepen op de rijkswegen moeten ook aan bepaalde stroefheidswaarden voldoen. En die norm geldt ook voor de asfaltverhardingen.
Trouwens wel eens gereden op onverlichte wegenin het buitengebied als er geen belijning op staat? Zie je dan het verloop van de bochten voor je?

EgbertO
 
Om maar over de belijningen verder te gaan, in australie hebben ze dat erg mooi opgelost. Tussen elke streep een klein bolletje met een reflectortje er in, je ziet ze érg goed, en mocht je in slaap dommelen en je raakt van je baan af voel je ze ook erg goed.
 
Om maar over de belijningen verder te gaan, in australie hebben ze dat erg mooi opgelost. Tussen elke streep een klein bolletje met een reflectortje er in, je ziet ze érg goed, en mocht je in slaap dommelen en je raakt van je baan af voel je ze ook erg goed.
En daar rijd je dat ook onmiddelijk je banden op verrot, idem in Schotland :X
 
Trouwens wel eens gereden op onverlichte wegenin het buitengebied als er geen belijning op staat? Zie je dan het verloop van de bochten voor je?

EgbertO

dat houd het spannend en heb je eens een keer moeite om de maximum snelheid te halen. :] ervaringsdeskundige en grootlicht is voor watjes :W
 
In de witte lijnen op de wegen zitten glasparels. Deze worden er tijdenz het spuiten in verwerkt om de zichtbaarheid te vergroten. Glad zijn vooral die geplakte plastic stroken, die vroeger veel voor zebra's etc werden gebruikt.
Maar de strepen op de rijkswegen moeten ook aan bepaalde stroefheidswaarden voldoen. En die norm geldt ook voor de asfaltverhardingen.

EgbertO

Thermoplast markering is altijd gladder dan asfalt als het nat is. De stroefheidseisen zijn minder streng bij markeringen
 
Vind het wel een vernieuwend en potentieel goed idee. Kan iemand die daar in de buurt woont eens een filmpje / foto's neerzetten? Ben erg nieuwsgierig. Maar niet ZO nieuwsgierig dat ik er zelf heen rij, geef ik direct toe ;)
 
in asfalt zit al jaren geen teer meer ;)

Mag niet meer vanwege het milieu en de arbeidsomstandigheden
 
Volgens mij doen ze dat in (sommige delen van) Zwitserland ook al. Hiet viel me op toen ik in schemer de weg van Rorchach naar Chur reed (onderweg naar de Silvretta pas geloof ik). Die weg glinstert dan helemaal. Best wel mooi gezicht.


edit: oh eh aangezien het schemer was, reed ik waarschijnlijk den andere kant op want we kampeerden aan de bodensee :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan