Nieuwe (2de hands) SM aanschaffen

flapmeth41

MF'er
2 jul 2004
173
0
Assen (de motorstad)
Hey, ik ben van plan om zelf een SM te kopen en er mee te gaan racen, omdat ik nogmaar 15 ben heeft ie geen kenteken nodig, (mag er toch nee mee op de weg)
Nou wou ik graag weten hoeveel het me ongeveer zou gaan kosten (aanschaf, hoeveel banden per hoeveel races etc.) ik hoef helemaal geen nieuw spul te hebben, zolang het maar goed is (heb niet zoveel verstand van motoren, maar tijd genoeg om alles uit te vinden ;) , ik hoef ook niet meteen voorin mee te kunnen komen, moet toch eerst de techniek van SM doorkrijgen.
Ik hoorde trouwens ook van iemand dat motoren in Duitsland veel goedkoper zijn, zelfs met BPM en de rest van de invoerkosten, maar omdat ik geen kenteken nodig ben, is dat gedoe ook niet nodig *D
Weet iemand als dit klopt, rijsje naar Duitsland is zo gemaakt, België is iets verder weg..
En is het mogelijk om 1 zonder vezekering te krijgen, en scheelt dat ook wat in aanschaf (denk dat deze vragen al wel vaker gesteld zijn, maar kon eigelijk nog niks vinden

Hoop dat jullie kunnen helpen, ALvast bedankt en vriendelijke groet,
Michel
 
Je ouders ondersteunen je neem ik aan (rijden mee naar trainingen en wedstrijden). Voor een motor zonder kenteken kun je in nederland ook zaken doen. Voor +/- 3000 moet je wel een wedstrijdklare machine kunnen hebben. Misschien is voor volgend jaar de blaster klasse wat voor jou. (t/m 16 jr.)
 
zonder kenteken is stuk goedkoper...en motoren zonder kenteken zijn niet verzekerd. tenminste, niet op de normale manier.
verkijk je niet op de kosten. toen ik 15 was had ik het in ieder geval niet kunnen betalen.
 
Ik weet dat op marktplaats al hele lange tijd een Husky TC610 te koop staat, zonder kenteken voor weinig geld. Ik weet niet of ie er nog staat, kijk maar goed!
 
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/crossmotoren/40861.htm?zoek=610 (www.marktplaats.nl/markt/motoren/crossmotoren/40861.htm?zoek=610)

Lijkt wel een aardige motor om mee te beginnen.
 
http://www.marktplaats.nl/markt/motoren/crossmotoren/40861.htm?zoek=610 (www.marktplaats.nl/markt/motoren/crossmotoren/40861.htm?zoek=610)

Lijkt wel een aardige motor om mee te beginnen.

Komt nog een beetje geld overheen voor een fatsoenlijke remschijf, maar lijkt een nette opstap-sm.
 
Heb je niet een klasse met Derbi's met 70cc? Is ook een leuke manier om het te leren en niet zo duur.
 
zonder kenteken is stuk goedkoper...en motoren zonder kenteken zijn niet verzekerd. tenminste, niet op de normale manier.
verkijk je niet op de kosten. toen ik 15 was had ik het in ieder geval niet kunnen betalen.

Ik ben al een paar jaar bezig met sparen, en dacht dat ik met 2000 als budget (op dit moment), aardig in de buurt van de prijsklasse voor een SM zat (tussen 2000 en 3000 euro was het ongeveer)zonder kenteken.
Maar omdat ik niet zeker wist wat alles zou gaan kosten heb ik deze toppic ook opgestart ;) , in de hoop dat jullie me konden helpen, wat aardig gelukt is *D (hartstikke bedankt, iedereen die hier iets heeft geschreven :} )
die Husky lijkt me wel wat *D , zal wel is contackt met hem opnemen

Over de "blaster" 70 cc klasse, voor z'n motor betaal je ongeveer tussen de 1500 en 2500 en dan moet ik volgend jaar alweer overstappen, dus rijkosten gaan er af dus denk dat een redelijke(niet top) SM haast wel net zo voordelig is voor mij, als ik nog 14 was geweest denk ik dat dat goedkoper zou zijn geweest
Wat ik zo mooi vind aan supermoto, is het driften(iets wat daar helemaal niet gebeurde B| ) Normaal rijden heb ik wel ervaring mee, dus dat kan verbeteren maar hoef ik niet meer echt te leren, de bochtentechniek wel...

Maar hoeveel zou ik ongeveer kwijt zijn aan onderhoud en banden etc, schijfrem instaleren is iets wat ik wel zelf kan (in een paar weken :P ), maar motorblok uit elkaar halen en inmekaar zetten, dat is toch iets teveel gevraagt.
Elke motor heeft zo wel is zijn mankement, maar is dat bij SM ook nog betaalbaar om dat te laten repareren, dat soort dingetjes, hoofd is de motor, maar er komen altijd kosten overheen. Heeft iemand hier enig idee hoeveel je ongeveer nodig bent als je een jaar wilt races (zonder aanschaf motor)??

P.S. hartstikke bedankt voor de reacties, echt helemaal top.
 
trouwens, die 2000 is op dit moment, ik heb krantenwijk dus verdien er wel wat bij(niet veel maar toch) en kan mijn ouders natuurlijk ook lief aankijken, wil het liefst van te voren weten hoeveel het ongeveer gaat kosten, Zodat ik weet wat voor extra baantje ik moet nemen :P ,

ik wilde al een paar jaar graag gaan racen, vaak zijden mijn ouders dat het heel veel ging kosten, dus ben aan het sparen geslagen en nu hebben mijn ouders daar respect voor en willen me wel helpen, dus mijn ouders heb ik al achter me, en dat is ook de reden dat ik nu zeer actief op zoek ben naar Supermotards *D
Tja zonder ouderlijke steun kan je idd niet veel beginnen
 
Reken op minimaal 250 tot 200 euro per wedstrijd inclusief inschrijving, bezine, etc. Dan moet er niks mis gaan. Motorschade kan duur uitvallen.
Hoeveel ervaring heb je met rijden? Ik bedoel het is niet zomaar even en machine kopen en dat je dan gelijk kunnt driften. Persoonlijk zou ik in jouw situatie kiezen om een jaar met een blaster te rijden. Als het dan niet bevalt heb je nog geen grote kosten gemaakt, bevalt het wel dan ruil je hem in op een zware motor. Voor een blaster heb je veel minder kosten en kun je waarchijnlijk ook een beetje competatief meerijden mocht je talent hebben.
 
Er kan regelmatig getraind worden op een Kartbaan bij Emmen, en je kan ook wedstrijden rijden via de MON, is stukken goedkoper dan bij de KMNV.
Echter rijden de meeste via beide bonden wedstrijden, want er zijn er totaal maar een stuk of 8 a 10
 
ik wilde al een paar jaar graag gaan racen, vaak zijden mijn ouders dat het heel veel ging kosten, dus... ...zonder ouderlijke steun kan je idd niet veel beginnen

Ik was net als jij nu, flapmeth41. En ik wil je ff zeggen dat je je moed niet moet laten zakken. Je komt er heus wel. :)
't zal misschien af en toe iets kosten, maar laat je niet al te veel ophitsen door anderen daarin! Goedkoop kan het ook, ongeveer. En met misschien soms wat 2dehands opzoekwerk... (en elk jaar betalen baantjes meer, als je nog jong bent)

Goed. Ik steunde je vanuit België.
Goed moed ! :) :]
 
Wie gaat hem voor je aanstampen dan? ;)

Denk ook aan vervoer (benzine kosten) en dan je een (grote) bus moet hebben of een trailer moet aanschaffen..
Inschijfgeld etc.

Dan moet je nog kleding aanschaffen, zit je snel rond de 500euro(Helm, handschoenen, Bodyprotector?, broek , shirt (sponser? :) )

Dan zal je je sm aan moeten passen, tandwielverhouding en als je het (natuurlijk) goed wil hebben nieuwe olie, bougies, luchtfilter enz nieuw aanschaffen...
En dan de aankoop nog...

Even beetje ruimer denken, denk dat dit ieder jonger iemand wel wil maar het waarschijnlijk niet financieel haalbaar is :) ...

En heb dit wel voorelkaar, dan kan je mss net jaartje (inrijden,beetje meekomen) en in die tussentijd ben je al weer een heleboel geld kwijd....
Bandjes enz met je driften ;)

Allemaal vanelkaar afwegen dus
 
Dan moet je nog kleding aanschaffen, zit je snel rond de 500euro(Helm, handschoenen, Bodyprotector?, broek , shirt (sponser? :) )

Dan zal je je sm aan moeten passen, tandwielverhouding en als je het (natuurlijk) goed wil hebben nieuwe olie, bougies, luchtfilter enz nieuw aanschaffen...

Trek ipv van die broek en shirt maar een leren overal aan.
Die kleine dingen zullen de kosten niet zijn.
Olie - 1,5 liter is goed te betalen.
Bougie - 5 euro.
Luchtfilter - 15 euro en zijn uitwasbaar.
Tandwielen - voortandwiel zal rond de 15 euro zitten en een achtertandwiel tussen de 35 - 45 euro.

Meestal zitten er wel extra tandwielen bij een gebruikte wedstrijdmachine.
 
Wie gaat hem voor je aanstampen dan? ;)

Denk ook aan vervoer (benzine kosten) en dan je een (grote) bus moet hebben of een trailer moet aanschaffen..
Inschijfgeld etc.

Dan moet je nog kleding aanschaffen, zit je snel rond de 500euro(Helm, handschoenen, Bodyprotector?, broek , shirt (sponser? :) )

Dan zal je je sm aan moeten passen, tandwielverhouding en als je het (natuurlijk) goed wil hebben nieuwe olie, bougies, luchtfilter enz nieuw aanschaffen...
En dan de aankoop nog...

Even beetje ruimer denken, denk dat dit ieder jonger iemand wel wil maar het waarschijnlijk niet financieel haalbaar is :) ...

En heb dit wel voorelkaar, dan kan je mss net jaartje (inrijden,beetje meekomen) en in die tussentijd ben je al weer een heleboel geld kwijd....
Bandjes enz met je driften ;)

Allemaal vanelkaar afwegen dus
Sorry ben een tijdje ff weggeweest van dit forum. :X

Dit was dus precies de reden waarom ik dat hier ging vragen, ik hoef echt niet meteen vooraan te rijden, denk dat ik beter op goedkoop spul kan rijden en dan maar wat verder achterin, moet toch eerst alles leren, en als ik dan redelijk kan meekomen, tja dan maar is kijken naar verdere mogelijkheden..
Meeste heb ik wel op site's opgezocht, maar denk dat de mensen hier wat meer uit ervaring en wat opjectiefer (of hoe je dat ook noemt) kunnen helpen
Heb ook nog het meest aan de reacties hier gehad :} , en ben nu de verschillende klasse met elkaar aan het vergelijken (voordelen en nadelen en haalbaarheid)
Vind dat er in nederland maar weinig over te vinden is.
Maar welke klasses zijn er nou precies. De grote Solo's (250 tot 750 in 4 klasses verdeeld, de Solo tweetakten tot 85 cc en de blaster tot 200 cc en dan staat de Derbi klasse er nog apart bij??

En welke klasse is volgens jullie het meest geschikt voor mij (zeer moeilijke vraag om vanuit jullie kant te beantwoorden) dus goed betaalbaar en goede opstapklasse, mij lijkt de blaster klasse nog wel wat, maar rijd die dan ook op de zelfde dag als de grote jongens??

Moet eigelijk gewoon een keer kijken, maar is nu afgelopen, de vorige keer nog 2 races die ik niet kon zien omdat ik ging moutenbiken. |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan