nieuwe aanwinst + fotos! (kom ik door de keuring?)

Edoll

Die hard MF'er
12 jun 2002
527
0
Hoogezand
Ik heb sinds 2 week deze motor uit Duitsland gehaald omdat het tijd was voor een 25kw+ en eens een iets ander model, de Kawasaki zxr leek me een te extreme zit hebben dus is de keuze op deze schoonheid gevallen!

Een Duitse Kawasaki met bouwjaar: 1999, met een idioot lage km stand van nog geen 8600km!

De keuring is 8 september pas helaas, maar tot die tijd heb ik dus tijd om de vloeistoffen te vervangen en de ketting te spannen/ontvetten/vetten EN het belangrijkste.. de banden controleren op profieldiepte..

Hier kan ik wat hulp bij gebruiken :) ik heb de bandenprofieldiepte opgemeten met behulp van een schuifmaat en kwam uit op :

voorband: +-2mm
achterband: +-3.1mm

In de handleiding staat als minimum aangegeven voor: 1.6mm en achter voor 190km/u+ : 3.0mm

Maar wat hanteerd de rdw? kortom, moet ik hier nieuwe banden onder gooien voor de keuring?

Afijn, de fotos :)

1.jpg

voorband.jpg

De voorband (2mm genoeg voor de keuring?)
achterband.jpg

De achterband (3.1mm genoeg voor de keuring?)
4.jpg
 
Bel even rond naar de verschillende keuringscentra.
Kans is groot dat je elders veel sneller aan de beurt bent.
Dan ook 1-dagskenteken aanvragen en kun je meteen op je nieuwe fiets naar de keuring!
 
Op elke band zitten toch slijtage indicatoren?
Als deze indicator gelijk is met je band, is deze aan vervanging toe.
 
De afspraak is al gemaakt, bovendien was er (volgens de online agenda van de rdw) geen andere keuringsplek die korter was, dus helaas, ik heb die indicatoren niet kunnen vinden waar moet ik die zien zitten?
 
ah kijk aan, die dingen voelen aan als een soort plugjes, als ik het goed begrijp is de band nog "ok" zolang er ruimte is tussen het hoogste punt van dat hobbeltje en het contactoppervlak van de band met de grond? (dus de band is nog in orde)
 
ah kijk aan, die dingen voelen aan als een soort plugjes, als ik het goed begrijp is de band nog "ok" zolang er ruimte is tussen het hoogste punt van dat hobbeltje en het contactoppervlak van de band met de grond? (dus de band is nog in orde)
U got it ;)
Als dat hobbeltje gelijk loopt met je band, dan is deze aan vervanging toe :)
En op je voorband zie ik hem ook al zitten.

Mijn mening is:
Lekker laten keuren ;)
 
geweldig, dan is de achterband een zorg minder, ik zal zometeen de voorband eens controleren dan, nu maar eens uitzoeken hoe ik een ketting erafhaal en schoonmaak, dat is weer een voordeel bij een nadeel (de late keuring) je leert je motor zo wel kennen, ketting, vloeistoffen ed. ik zal eens een oproep plaatsen voor een wphb voor een zzr600 :)
 
Zo te zien heb je de hele grand-canyon nog als profiel. Pas als mijn banden slick zijn gaan er andere onder hoor :P
Je hoeft je over je banden geen zorgen te maken iig.

Ow en btw:
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :]
 
geweldig, dan is de achterband een zorg minder, ik zal zometeen de voorband eens controleren dan, nu maar eens uitzoeken hoe ik een ketting erafhaal en schoonmaak, dat is weer een voordeel bij een nadeel (de late keuring) je leert je motor zo wel kennen, ketting, vloeistoffen ed. ik zal eens een oproep plaatsen voor een wphb voor een zzr600 :)
Maarre, hou mij niet aansprakelijk voor eventuele andere uitspraken van de RDW :+
ik weet dus niet of de RDW ook nog een bepaalde maat aanhoudt m.b.t de band.

Het beste kun je even bellen met de RDW en vragen hoe het zit met de slijtindicatoren op de band.
 
Banden zijn nog prima voor de RDW.Toen ik de mijne liet keuren zat er nog iets minder profiel op.
Ik vind wel dat de voorband voor dat aantal km wel erg afgesleten is.(Misschien toch iets meer km gemaakt??)

verder succes met je fiets :] :]
 
Hmm ja misschien geen slecht idee om de rdw nog eens te bellen om te kijken of ze gaten hebben.. en over die voorband, ik ben voornamelijk een droogweer rijder, als ik rijdt met regen is het omdat het echt niet anders kan ik ga iig niet voor m'n plezier bochtjes draaien met nat weer :)
 
Die slijtage indicatoren zijn slechts de mening van de bandenfabrikant, niet van de wetgever. Bij auto's is het in ieder geval zo dat je band nog voorbij die indicatoren versleten mag zijn.
 
Snap het niet. Er worden godsvermogens uitgegeven aan motoren, uitlaten, remmen, kilo's carbon, en antilope(n) leren pakken, maar 'n paar fatsoenlijke banden is dan opeens een punt van overweging ? Of je 'm nu vervangt of over 'n paar maanden is een renteverlies van een paar euro-duppies.
(Niet -te- persoonlijk opvatten hoor, ik kan het gewoon effe niet volgen).

1) de motor MOET nog gekeurd worden, het vervangen van een band laat ik liever doen door de dealer op het moment dat het echt nodig is
2) als de band nog niet af is is het natuurlijk onzin om een band waarmee nog prima (en veilig) mee gereden kan worden weg te mieteren.. als de rdw de standaard hanteerd van de zzr handleiding heb ik voor beide banden nog een beste weg te gaan

Maar goed, ik heb geen zin in gevaarlijke toestanden maar een prima band vervangen gaat me te ver :) anywho ik heb de rdw gemailed wat de minimum dieptes moeten zijn, en als ze erg dicht in de buurt komen zal ik er inderdaad aan moeten geloven, helaas.
 
Banden zijn geen probleem, maar heb je wel zo'n lullige reflector op het achterspatbord zitten? (lijkt ingekort op de foto)
En heb je een CVO of iets van Europesche goedkeuring in je Fahrzeugbrief?
Lees maar eens in andere topics over import wat belangrijk is voor de keuring.
 
ja, de motor is nog geheel standaard, de reflector zit helemaal bovenaan, en hij lijkt ingekort omdat er nog geen nummerbord aanhangt

CVO heb ik niet nodig, de motor is van april 1999 en de toelating van dit type oid (als ik het goed lees in de fahrzeugbrief) stamt nog uit 1990 oid
 
Door de keuring komen doet hij nog wel met deze banden, maar je moet je afvragen of je ng wel met die voorband wil rijden.

Een flinke zomerse plensbui en je glibbert alle kanten uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan