Nieuwe aanwinst: XS 750

mcvdmvs

Latere in aeternum
15 sep 2002
2.118
6
Apeldoorn
Juist ja, ik kon het niet laten. Helemaal wappie geworden van het gegrom van de driecilinder van TripleXS heb ik me laten verleiden.
Via marktplaats een XS 750 C uit 1980 opgesnort voor weinig. Vandaag naar huis getuft, wat een heerlijke machine. Er moet natuurlijk nog wel wat aan gebeuren, maar ach, dat is de scharme van een brik.Dan kan ik gelijk mij tot CBRRRR wenden.

@CBRRRR jij wil een caferacer maken van je 2e 850? Ik wil de XS origineel maken, ik heb echter een geinig zadel, is er een mogelijkheid tot ruil oid? (onder voorwaarde dat alles past natuurlijk).

Anywee hier issie:
full
 
heeej!! gefeliciteerd!!
ziet er nog niet zo slecht uit, ik ben best benieuwd hoe het eindresultaat zal zijn.

Post er zeker een topic over van je vooruitgang enzo.
 
:} :} Eindelijk weer iemand die het japanse 3 cilinder virus heeft opgelopen. Volgens mij heeft de 750 een smaller zadel dan de 850.
I.v.m. een kleinere tank 750 = 17liter en een 850 = 24liter peut.

Ik heb inderdaad een redelijk originele XS850 en de andere wordt rustig omgebouwd tot een speelfiets. Hierbij heb ik wel in het frame gezaagd en heb ik dus niets aan jouw zadel omdat ik er nu een mono-zit op geplaatst heb.

Veel plezier met je XS en voor vragen kan je altijd terecht bij Pascal en mij.
 
Ah, maar daar is iets niet helemaal waar: Mijn tank is 24 liter.
Mogelijk dat daarom je oude zadel op de 750 past. Als dat zo is zou ik die graag van je over willen nemen.

PS. mijn tank heeft wel twee verschillende benzinekranen, één zou er dus mogelijk wel eens origineel kunnen zijn, de ander moet worden vervangen. Dat zouden we natuurlijk ook op de volgende P&P kunnen zien...
 
Hahaha: IK WIST HET!
Hoezo:"waar je mee omgaat wordt je mee besmet"?
Micky,dit is toch wel de meest verstandige zet die ik iemand al sinds tijden heb zien nemen.
Toch een aantal vraagjes:
-wat is er van die groningse XS500 geworden?
-wat is de prijs van deze geweest? (heppik er overheen gelezen?)
-kilometerstand?

Nog een opmerking: in Nederland werden alle typen XS750 als een 'C' aangeduidt,omdat men blijkbaar geen zin had in papieren romslomp.
Aan het frame-/bloknummer kun je achterhalen wat de échte aanduiding is.
Een voorbeeld: mijn grijze Caféracert (hoogstwaarschijnlijk de stichter van dit kwaad }) ) is een '77 '2D'.Omdat de echte presentatie pas in juni '78 was (op de RAI in A'dam,dit was dus een 'C',een type alleen in Nederland uitgegeven en vergelijkbaar met de 'E') hebben ze er voor het gemak maar een '79 'C' van gemaakt.
Bij het RDW kwam ik er achter dat de motor echter al in '77 op nederlandse bodem stond en van een kenteken was voorzien.....
Op de lijsten die ik daarna van de Yammadealert betrok zag ik dat mijn frame-/bloknummer eentje was uit de eerste serie: de 'D/2D'-reeks.
Aangezien de 'D' nog met een mechanische spanningsregelaar rondrijdt,en ik deze niet heb,heppik dus een '2D'.
Die lijst heppik hiero,dus geef maar een nummer,dan geef ik jouw een type....
Veel plezier met je fiets!!


P.S.: in 1980 was de 750 reeds vervangen door de 850.
P.S.2: zo te zien zitter een 3-1 op,dat moet dus weer een 3-2 worden (geen 2-2 + 1-1,da's voor de eerste types).
Die originele uitlaten zijn gillend duur en zeldzaam -> ebay
 
Laatst bewerkt:
- De Groningse XS500 is er nog steeds, maar die laat ik dus schieten. Komt wel een keer als ik de 750 klaar heb.
- 350 Euri
- 78k km

Framenummer: 1T5-252283
 
€350,- en 78K kilometertjes?
Da's niet veel.
Mmmm...1T5-250000 tot 300000 is de '3G9',de laatste uitvoering van de 'E'.
Kort erop werd de 'F' al gepresenteerd,maar die is officiëel nooit in Nederland verkocht (ook niet als 'C').
Aangezien jij dus de 24 litertank hebt,heppie dus een 'Standard'.
De laatste 'E's en ook de 'F's kregen deze vergrote tank,die later ook op de 850 is gemonteerd.
Dat zadel is overigens een correct 'E'-zadel,alleen de eerdere types hadden dat hoge duodingesten....
De 'E' is tot februari 1979 geproduceerd,de 'F' t/m juli van dat jaar.
In augustus is men met de 850 begonnen.
Dat jouw fiets een kenteken uit 1980 heeft wil dus zeggen dat ze wat langer bij de dealert heeft gestaan,bij het RDW kunnen ze (na lang,heeeel lang aandringen) je wel vertellen wanneer deze fiets op neêrlandse bodem kwam te staan en wanneer er een kenteken op werd afgegeven.
Dat is dus niet de eerste tenaamstellingsdatum....die wordt op het kenteken genoteerd en is wettelijk de eerste datum.
Wat veur onderdelen heppie nog nodig?
 
Cool, dus een 'E'. Met ori 24l tank. Het zadel lijkt me niet ori, maar zo te horen is dat het wel. Moet dan ff een klein reparatielasje aan gebeuren.

Ik heb net op iebee inlaatrubbers besteld, driemaal voor 38 euri totaal, worden as maandag uit de us opgestuurd.

Verder moet ik naar joost voor:
- ori knippers
- carterpan van 8cm (ff checken of ik een 4cm of al reeds een 8cm heb)
- handvat rechts met startknoppie
- chrome deksels voor carbs (huidige zijn verroest)
- ori benzinekraan (1 is niet ori)
- complete sleutelset (contact, helm en tank)
- Kroonplaat (is voor de XJ)
- claxon

Verder naar dielert voor:
- bougies
- peutslangen
- benzineslangen
- benzinefilter
- olie
- luchtfilter
- oliefilter (alle filterzooi gelijk maar verniewen, kan geen kwaad)
- voorvorkkeeringen

En natuurlijk de grote bandentransfer:
Mijn XJ Maxxis promax banden moeten op de XS
Op de XJ komen dan fijn een paar BT45's

En ik heb natuurlijk een hele grote berg aan vervangings RVS inbus bouten nodig
 
Laatst bewerkt:
Geen van die onderdelen heppik,maar zijn wel te vinden op Ebay.
Handvatten,startknoppies,inlaatrubbers,uutlaat,besinefilters en besinekranuh kun je momenteel vinden.
Gewoon beter surfen,tis d'r echt ;)
Kan je schelen want ook Joost kent z'n prijzen...voor kameraden en niet-kameraden hèhèhè
 
Inlaatrubbers komen reeds mijn kant op, tevens een vervangende bezinekraan voor de XJ.

Joost is inderdaad niet al te tof met z'n prijzen, maar de rest van de slopers evenmin. En voor een carterpan ben ik toch op Joost aangewezen denk ik.

Wat ik wel nodig heb is een plastic ring en afsluitertje dat het pieletje van de choke aan de stang verbindt.
 
Heppik! ;)
Wat carterpan betreft: Joost heeft vorig jaar nog een partij op de kop kunnen tikken.
Ik heb een andere Hengelose XS-triplerijder al naar hem verwezen voor hetzelfde,doe Joost eerst effe een belletje (weet je zeker dat er nog eentje lèg).
Prijzen....tsja...Joost valt nog mee hoor,hier in Delden (effe buiten Hengelo) zit een slopert die werkelijk denkt dattie goud heeft: soms de meest belachelijke prijzen worden gevraagd,maar ja....je zult maar nèt dat ene onderdeel nodig hebben en hij de enige slopert met dat bewuste onderdeel.
Bij Joost niet eerst over onderdelen lullen,neem je tijd,neem koffie,kijk wat rond,strooi met "mmm's" en "geinig spul heppie Joost",dan komp alles goe... ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb reeds met Joost gebeld. Hij vroeg mij, lichtelijk verwonderd, je hebt een XS van 80, die heeft als het goed is al een grotere carterpan. Dus heb je geen grotere nodig.
Die van de 850 had ie niet meer liggen, maar nog wel wat grotere 750's. Dus nu moet ik bepalen of ik een grote of een kleine heb, qua carterpan natuurlijk... doh.

Maar ik zou niet weten hoe. En wat voor olie donder je erin? Er staat op het doppie van het carter 20w40, dus dat gooi ik er dan ook wel graag in, maar das alleen voor heel duur bij Scheef te koop.

Daarnaast heb ik een D en D2 manual, maar daar heb ik dus geen flikker aan, want ik heb een E. Ik dacht in eerste instantie, dat lukt wel, maar het is echt niet handig.
Naarstig bladerend op e-bay levert mij enkele Haynes manuals op die tweede hands bijna de nieuwprijs benaderen, en een Clymer. Ze worden aangeboden voor ongeveer E 18,-. Bij mijn weten zijn ze via internet nieuw voor E 24,- te bestellen. Welke is beter?

Verder is hoogstwaarschijnlijk de gelijkrichter aan gort. De accu laad niet meer bij. Maar dat ga ik morgen avond eens lekker allemaal uitmeten met mijn fijne multimeter.
 
Laatst bewerkt:
Effe een paar korte antwoorden:

*in 1980 werd de 750 niet meer gemaakt,je hebt een '79-er (echt),

*de (ver)grote carterpan hangt duidelijk onder het frame uit,de kleine (originele) heeft de onderkant ongeveer gelijk lopen met de onderkant van de framebuizen.
Is dus snel te sjekken,doe anders een fotootje van de onderkant,zeg ik jou wel of de pan de juiste is.

*Spanningsregelaar heppik nog wel legge,maar deze is ook via Ebay te regelen.
Ik hou er zelf liever eentje op voorraad,als het niet anders kan (je wilt immers snel rije) dan kun je die van mij wel overnemen.
Bij de slopert betaal je daar €100,- voor (niet doen dus),op Ebay gaan ze soms voor $30,- weg.

*het Clymer-dingesten is de betere (zie www.clymer.com ),ze kosten $29,95 ex.
Het D/2D-item van Haynes kan je wel verder helpen hoor,er zijn slechts een aantal zaken anders.
Anders kun je vammij wel de nodige kopietjes krijgen van de zaken die in het Haynes-boek ontbreken (zoals de REG/REC-doormeting :P ) ;)

*15W50 vintie ook lekker (ik flikker er van alles in,Gamma/Hema/Weetikveel.
Zolang de kwaliteitsklasse maar minimaal een API-SE is...
 
Laatst bewerkt:
*in 1980 werd de 750 niet meer gemaakt,je hebt een '79-er (echt),
Idd, gebakken in 1979, op kenteken in mei 1980

*Spanningsregelaar heppik nog wel legge,maar deze is ook via Ebay te regelen.
Ik hou er zelf liever eentje op voorraad,als het niet anders kan (je wilt immers snel rije) dan kun je die van mij wel overnemen.
Bij de slopert betaal je daar €100,- voor (niet doen dus),op Ebay gaan ze soms voor $30,- weg.
Dat is dat kastje dat je me liet zien. Ik geloof dat ik een andere heb, maar zal eerst ff meten en plaatjes maken voordat ik onzin ga uitkramen.

*het Clymer-dingesten is de betere
Dan ga ik die eens opsnorren, er staat een mooie op iebee.

*15W50 vintie ook lekker (ik flikker er van alles in,Gamma/Hema/Weetikveel.
Zolang de kwaliteitsklasse maar minimaal een API-SE is...
Dan ben ik bang dat ik in Apeldorp voor die meuk toch op Scheef ben aangewezen.
 
- ori knippers
+ carterpan van 8cm (ff checken of ik een 4cm of al reeds een 8cm heb)
+ handvat rechts met startknoppie
+ alu deksels voor carbs (huidige zijn verroest)
- ori benzinekraan (1 is niet ori)
+/- complete sleutelset (contact, helm en tank)
- Kroonplaat (is voor de XJ)
+ claxon

Verder naar dielert voor:
- bougies
- peutslangen
- benzineslangen
- benzinefilter
- olie
- luchtfilter
- oliefilter (alle filterzooi gelijk maar verniewen, kan geen kwaad)
- voorvorkkeeringen
 
Ik heb nu een kroonplaat waar de bevestiging voor het stuur is meegegoten. Ik ben op zoek naar één als de oude XJ en de XS, met gaten. Daar zitten twee gaten in waar het stuur in wordt gezet. Mocht je die hebben, dan ben ik zekers geinteresseerd.
 
Als die op de 550 zou passen kan ik ook zoiets gebruiken, setje risers erop en dan slaat mijn stuur niet meer tegen mijn tank aan.
 
Ik heb nu een kroonplaat waar de bevestiging voor het stuur is meegegoten. Ik ben op zoek naar één als de oude XJ en de XS, met gaten. Daar zitten twee gaten in waar het stuur in wordt gezet. Mocht je die hebben, dan ben ik zekers geinteresseerd.
Nee, die hebbik niet. Heb ze ook nog nooit op een xj gezien.
 
Is ook een XS-item,geen XJ-dingesten...
Joost heftum wel legge,zekers te weten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan