Nieuwe accu: accuzuur?

Motor94

Die hard MF'er
9 jan 2016
332
117
Rotterdam
De accu van mijn GS500 is helaas overleden, nu zie ik op vrijwel elke website dat ze geen accuzuur / gevulde accus meer mogen leveren. Is dit nog makkelijk te krijgen, of dit een goede reden dat de meerprijs van een gel accu (40 euro vs 60 euro) het waard is?
 
De accu van mijn GS500 is helaas overleden, nu zie ik op vrijwel elke website dat ze geen accuzuur / gevulde accus meer mogen leveren. Is dit nog makkelijk te krijgen, of dit een goede reden dat de meerprijs van een gel accu (40 euro vs 60 euro) het waard is?
Accuzuur wordt wel nog geleverd, zie Batterij vullen - zuur niet volledig op
 
Laatst bewerkt:
@Motor94

Officieel mag accuzuur niet meer los geleverd worden bij een nieuwe accu. De verkoper moet de accu voor de klant helemaal klaar maken. Dit om ander doeleinden te voorkomen. Zoals eigen gehobbyd explosief.

De impact van nieuwe regelgeving op uw accukeuze

Ik vind het een beetje onzin. Iemand die er iets anders mee wil doen zoals zelfgemaakte explosieven, weet echt wel hoe hij het spul er weer uit krijgt. En je zal het waarschijnlijk nog gewoon bij de bouwmarkt kunnen krijgen?
 
https://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-GEL-and-AGM-Batteries-NL.pdf
Of het ook echt correct is kan ik niet zeggen, maar kwam dit tegen via google
Dat zijn 4 pagina’s, waarbij je waarschijnlijk dit bedoelt?

In vergelijking met AGM accu’s hebben Gel accu’s over het algemeen een langere levensduur, zowel bij ‘float’ als bij ‘cycling’ gebruik.

Varta-link

Daar pik ik dit dan weer uit:

De AGM-technologie heeft drie keer de levensduur van conventionele batterijen en zijn perfect geschikt voor geavanceerde Start-Stop-systemen waarin de batterij snel weer moet worden opgeladen door de energie die voorzien wordt door het systeem dat remenergie recupereert.

AGM techniek wordt al vele jaren in allerlei toepassingen gebruikt, ik zou niet al teveel energie steken in het zoeken naar problemen die er niet zijn.

Zoals iemand hier zegt: Vaak ben je te bang :)
 
Heeft iemand nog nieuw, niet al te oud ONGEBRUIKT accuzuur en zou het soortelijk gewicht ervan willen meten met een zuurweger bij kamertemperatuur?
 
Dus vers accuzuur heeft hetzelfde soortelijke gewicht als het accuzuur in een volgeladen accu? Verandert het soortelijke gewicht van het zuur niet als je het in de nieuwe ‘droge’ accu doet? Daarbij zie je gasbellen ontsnappen van het lood, dus er gebeurt zeker iets en je mag de dopjes van een onderhoudsvrije accu pas na een uur in de vulgaagjes plaatsen
15AC3468-3868-48D2-9A6A-67AC86C7E111.png
 
bij gebruik "verdwijnt" het zuur uit de oplossing in het lood en daalt het soortelijk gewicht, bij het laden komt het weer uit het lood en terug in de vloeistof.

dus ja : het soortelijk gewicht van een volle accu = vers zuur
 
Dat zuur mag niet meer. Alleen in de motorzaak mogen ze de accu nog vullen..
Is tegenwoordig een klusje dat je als 'leek' niet meer mag doen
https://nieuwsmotor.nl/nieuws/motornieuws/nieuwe-europese-wetgeving-zelf-motoraccu-vullen-verboden/Ik heb zuur, maar niet op de goede sterkte. Ik heb ook een zuurweger, maar om het zuur op de goede concentratie te krijgen wilde ik graag weten wat die zou moeten zijn. Te lui om te meten ben ik zeker niet, maar dan moet je wel eerst accuzuur op de goede sterkte hebben. Daar is niet meer eenvoudig of legaal aan te komen, dus vandaar mijn vraag @Martell .
Maar dat blijkt dus gewoon 37% (1.28 g/l) te zijn. Prima.

Maar nog iets anders
Ik kwam nu net bij toeval nog een foto tegen van het label dat op het zuurpakket van mijn laatste zelf gevulde accu.
Dat label geeft 41% zwavelzuur aan, dus geen 37%. Is dit per accu verschillend?
Het gaat wel om een AGM High Performance accu, is dat de reden? Geldt 41% voor high performance AGM accu's en 37 voor de gewone AGM en de 'klassieke' zonder glasmatje?
Als je de accu koopt (tegenwoordig zonder zuur) moet je wel weten welke concentratie zuur erin moet. Het staat niet op de accu of de documentatie die erbij zat.

Ik neem aan dat er een reden zal zijn om voor de accu van de foto's (in Kawasaki Z1000) af te wijken van de 37% (1,28 g/l) die ik ook al 'overal' had gevonden en er 41% H2SO4 in te doen. Weet iemand waarom 41% H2SO4 in deze accu?
Als ik er 37% in zou hebben gegoten wat dan? Minder capaciteit?
Het blijft mij een beetje onduidelijk.
Ik heb wel iets gevonden over 'tropenzuur' of 'poolzuur.' Zou het dat zijn?

"De dichtheid van het elektrolyt, bij een volledig geladen accu, is 1,280 kg/l. Deze concentratie is gekozen omdat hierbij de hoeveelheid in de zwavelzuur aanwezige capaciteit het grootst is. Hoe meer zwavelzuur, hoe groter de hoeveelheid sulfaationen, hoe meer loodsulfaat gevormd kan worden bij een zo laag mogelijke corrosiviteit t.a.v. de positieve platen. De dichtheid van het accuzuur van een volledig ontladen accu is 1,080 kg/l. Het soortelijk gewicht van het elektrolyt wordt bepaald m.b.v. een zuurweger.
Wijkt de gemiddelde omgevingstemperatuur sterk af van de 20°C dan kunnen de accu’s geleverd worden met zogenaamd tropenzuur voor warme condities of poolzuur voor extreem koude condities."



IMG-5797.JPG


IMG-5799.JPG
 
Laatst bewerkt:
De 5 accu's die ik in het afgelopen jaar heb gekocht, kwamen allemaal met losse zuurpakketten. Zeker bij 3 verschillende zaken de accu's gehaald. Ze nemen het niet zo nauw, want ze vermelden allen dat ze geen losse zuurpakketten mee mogen sturen op hun sites.
 
De 5 accu's die ik in het afgelopen jaar heb gekocht, kwamen allemaal met losse zuurpakketten. Zeker bij 3 verschillende zaken de accu's gehaald. Ze nemen het niet zo nauw, want ze vermelden allen dat ze geen losse zuurpakketten mee mogen sturen op hun sites.
Dan is er nog hoop. Wel even goed afspreken voor bestellen dan. Een los zuurpakket kan ik mij nog voorstellen. Je mag er toch vanuit gaan dat iemand die accu met zuur besteld dat zuur inderdaad ook voor de accu gaat gebruiken. Het is ook bijna niets. Half litertje max.
 
Terug
Bovenaan Onderaan