Nieuwe accu al defect?

Bartjeee20

MF'er
20 okt 2012
43
0
Rotselaar
Hallo,
ik heb een tijdje geleden een nieuwe loodaccu gekocht voor mijn motor. Ik heb de accu gevuld zoals in de handleiding stond aangegeven, en toen stond er over de accu zo'n 12,5V.
Daarna heb ik de accu nog zo'n 3 uurtjes bijgeladen met een acculader van 12V 300mA en de accu in mijn motor gestoken.

Nu een paar dagen geleden ging de starter van mijn motor zeer slecht, toen de accu er uit gehaald en er stond maar 10,90V over de accu. Gisteren de accu dan zo'n 9u aan de lader van 12V 300mA gehangen (omdat ik geen andere lader heb) en toen tijdens het laden steeg de spanning naar zo'n 14, 7V. Daarna de batterij gewoon een nachtje laten rusten in mijn garage, maar nu meet ik de spanning over de batterij en is die terug 10,90V.

Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn of dat ik iets fout doe? Of zou de lader gewoon veel te weinig stroom leveren? Want in de handleiding staat wel dat een lader van 12V 800mA het beste was voor deze accu.
 
Geen 200 Amp dat red me Guzzi niet eens en die trekt echt veel stroom bij het starten .
De meeste snellopers komen net verder dan een 60 amp die van de Guuz gemeten op 145 amp onder vrieskou wel te verstaan als het wat warmer is is het lager .
Vandaar dat er een 30 Amp accu in staat die kan je naar een 200Amp trekken met starten (me GT heeft er zelfs een 42Amp in staan )
 
Geen 200 Amp dat red me Guzzi niet eens en die trekt echt veel stroom bij het starten .
De meeste snellopers komen net verder dan een 60 amp die van de Guuz gemeten op 145 amp onder vrieskou wel te verstaan als het wat warmer is is het lager .
Vandaar dat er een 30 Amp accu in staat die kan je naar een 200Amp trekken met starten (me GT heeft er zelfs een 42Amp in staan )
Die stroom die jij meet is op het moment dat de motor rond gaat.
De startstroom is veel hoger
 
Ik heb hem gemeten tijdens het starten met een Fluke 373 klamp meter en die kwam niet hoger .
De startmotoren die Guzzi en BMW gebruikte treken meer dan de meeste toegepaste exemplaren op de japanse blokken .
Hoofd zekering heeft er niets mee te maken startmotor trekt ze stroom direct uit de accu met een schakelrelais er tussen ( bij de Guuz zet deze gelijk ook de rondsel in het vliegwiel is dus een starter welke ook in je auto zit lomp en groot)

startmotorerop1001.jpg
 
Laatst bewerkt:
Geen 200 Amp dat red me Guzzi niet eens en die trekt echt veel stroom bij het starten .
De meeste snellopers komen net verder dan een 60 amp die van de Guuz gemeten op 145 amp onder vrieskou wel te verstaan als het wat warmer is is het lager .
Vandaar dat er een 30 Amp accu in staat die kan je naar een 200Amp trekken met starten (me GT heeft er zelfs een 42Amp in staan )

Kun je nagaan hoe zwaar mijn 19 ah accu het heeft bij mijn V1100? Accu geeft ook meer dan 200 ah cranking amps ;) En duikelt tijdens het starten naar 9,5 a 10volt :X
 
Laatst bewerkt:
Een redelijk late reactie van mij, maar ik denk dat de batterij toch defect is. Na het laden startte mijn motor terug goed, maar nu na een weekje stil te staan is de spanning over de batterij weer slechts zo'n 10,5V.
 
Nog even een vraagje.

Ik heb nu een nieuwe accu gekocht, het is ook zo een die ik gekocht heb op internet van een Duits bedrijf.
Het is een JMT YB10L-A2, en het accuzuur e.d. zat allemaal bij in de doos.

Nu heb ik de accu gevuld, een uur laten staan en dan aan de lader (1,2A 12V) gehangen.
In de handleiding van de accu staat dat deze zo'n 3-5 uur nog moet laden, maar er staat niet bij met welke stroom het laden dan zou zijn. Wel staat er iets verder in de handleiding nog welke type's van laders je van hun merk kunt gebruiken, en dat zouden er dan van 800mA of 1-4A zijn.

Zelf kan ik hier niet echt goed aan uit, en nu is mijn vraag dus hoe lang ik de accu best aan de lader laat hangen?

P.s. de accu is een van 11Ah
 
Die laadstroom op de lader is een maximale laadstroom en wordt in de praktijk vaak niet gedurende heel de laadcyclus gehaald.
16V uit een acculader is wel mogelijk, er zijn acculaders zoals bijvoorbeeld de Optimate die de accu "desulfateren". Als de lader in dit programma zit gaat afhankelijk van het type lader de spanning omhoog en kan varieëren tussen de pakweg 14,5V en ruim 16V (afhankelijk van het merk/type lader). De stroom op het moment van desulfateren wordt beperkt gehouden, maar er wordt aageraden om de accu op een goed geventileerde plaats te desulfateren. De belletjes die je ziet/hoort zijn knalgas als gevolg van elektrolyse die door het desulfateren.
De Optimate blinkt niet echt uit in desulfateren, maar er zijn andere type/merken laders die dit een stuk beter doen.

Tijdens het starten waarbij de spanning te ver zakt (dus met een onvoldoende geladen accu) beschadig je trouwens wel je accu. Door het zakken van de spanning, gaat het zuur een chemische reactie aan met het lood wat er in hangt, ook wel bekend onder de naam "sulfateren"....
Bovenstaande acculaders kunnen het dus wel weer redelijk ongedaan maken, maar ik vraag me af of je de accu weer gezond krijgt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan