Nieuwe accu, nu al kapot?

MarkBathmen

MF'er
24 mei 2012
94
0
Bathmen
Hallo,

Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.

Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:

1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V

Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:

1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V

Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.

Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).

Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot?? ;(
 
mooi dat je nu alles hebt schoongemaakt van oxidatie, die kan je wegstrepen.
zouden de koolborstels in de startmotor nog goed contact maken? , wat ook nog wel eens wil gebeuren is dat de lagertjes in de startmotor niet helemaal lekker meer zijn, maar dan krijg je meer de symtomen van een lege accu tijdens het starten.
 
Haha ja startkabel heb ik. Maar zover kom ik niet eens. Want ik zie de hele aansluiting op de startmotor niet eens zitten. Wat een gekloot. Startmotor eruit halen is ook geen optie want ik komt nooit niet bij die schroeven. Ben er helemaal klaar mee.

Ik laat hem ophalen door de motorzaak. Als ie weer klaar is laat ik hier nog wel weten wat nou de oorzaak was. In ieder geval bedankt iedereen voor alle tips!
 
Haha ja startkabel heb ik. Maar zover kom ik niet eens. Want ik zie de hele aansluiting op de startmotor niet eens zitten. Wat een gekloot. Startmotor eruit halen is ook geen optie want ik komt nooit niet bij die schroeven. Ben er helemaal klaar mee.

Ik laat hem ophalen door de motorzaak. Als ie weer klaar is laat ik hier nog wel weten wat nou de oorzaak was. In ieder geval bedankt iedereen voor alle tips!

Erg vervelend allemaal Mark, hopelijk vallen de kosten mee. Ik ben wel erg benieuwd wat de oorzaak nu precies was.
 
Zijstandaard maakt niet uit. Hij start ook gewoon met uitgeklapte standaard in de neutraal.

Dat hoort gewoon niet zo te zijn.
Als ik die foto van je startrelais bekijk, zie ik inderdaad een hele hoop McGyver werk aan de bekabeling. Zaak is nu, eerst de bekabeling in originele toestand terug te brengen, alle contacten en stekkers goed schoon te maken en dan nog eens te proberen.

Probeer de motor eens door de compressie heen te duwen, grote kans dat een gare startmotor hem dan wel weer aangezwengeld krijgt.....
 
Dat hoort gewoon niet zo te zijn.
Als ik die foto van je startrelais bekijk, zie ik inderdaad een hele hoop McGyver werk aan de bekabeling. Zaak is nu, eerst de bekabeling in originele toestand terug te brengen, alle contacten en stekkers goed schoon te maken en dan nog eens te proberen.

Probeer de motor eens door de compressie heen te duwen, grote kans dat een gare startmotor hem dan wel weer aangezwengeld krijgt.....



Dat hoort wel zo te zijn, ;)

wegrijdbeveiliging met jiffie uit.

bij Suzuki valt de motor uit bij, het in de [1e] versnelling zetten vanuit neutraal met jiffie uitgestoken. [met ingeklapte jiffie blijft ie gewoon lopen]


met uitgestoken jiffie kan je hem wel gewoon in z'n neutraal starten. :Y
[hangt van het model af of je ook de koppeling moet inknijpen bij het starten. ]
 
Laatst bewerkt:
Dat hoort wel zo te zijn, ;)

wegrijdbeveiliging met jiffie uit.

bij Suzuki valt de motor uit bij, het in de [1e] versnelling zetten vanuit neutraal met jiffie uitgestoken. [met ingeklapte jiffie blijft ie gewoon lopen]


met uitgestoken jiffie kan je hem wel gewoon in z'n neutraal starten. :Y
[hangt van het model af of je ook de koppeling moet inknijpen bij het starten. ]

I stand corrected..... :$
 
Nog even een kleine update, misschien dat iemand hierdoor weet wat er defect is....

Vandaag bezig m'n motor weer in elkaar te zetten... Toen bedacht ik me ineens iets. Zette de motor in z'n twee en draaide toen het achterwiel een kwartslag. Daarna startte de motor ineens wel!
Motor weer uitgezet en opnieuw proberen te starten... Alleen een klik vanuit het relais. Vervolgens het wiel weer iets draaien en kon daarna weer de motor starten.

Iemand een idee?
 
Dat hoort gewoon niet zo te zijn.
Als ik die foto van je startrelais bekijk, zie ik inderdaad een hele hoop McGyver werk aan de bekabeling. Zaak is nu, eerst de bekabeling in originele toestand terug te brengen, alle contacten en stekkers goed schoon te maken en dan nog eens te proberen.

Probeer de motor eens door de compressie heen te duwen, grote kans dat een gare startmotor hem dan wel weer aangezwengeld krijgt.....

Gare startmotor dus?
 
Probeer de motor eens door de compressie heen te duwen, grote kans dat een gare startmotor hem dan wel weer aangezwengeld krijgt.....

Ik denk inderdaad dat de startmotor op zijn laatste loodjes loopt.
Controleer om zeker te zijn, alle aansluitingen in het circuit van accu naar startmotor (en massa) op corrosie. Vind je die niet, dan is naar alle waarschijnlijkheid idd de startmotor versleten....
 
ter info, ik heb geen inteligente druppellader maar als mijn accuspanning gedaalt is naar zo'n 12,4 volt sluit ik de druppellader weer aan voor een dag of 2-3 .
na loskoppelen is het voltage rond de 13,nog wat volt en de volgende dag [tot rust gekomen]rond de 12,7 wat ie weer een tijdje vasthoud.

Waarom steeds eraf halen, dan moet de druppellader iedere keer zijn cyclus overnieuw beginnen, lijkt me ook niet goed voor de accu.
Gewoon continu aangesloten laten.
full
 
Hoi OMA,

Zoals gezegd heb ik de motor weg gebracht naar een motorzaak. Op 2 april....
Kan hem morgen eindelijk weer ophalen :+

Het probleem zat dus inderdaad in de startmotor. Deze is nu gereviseerd en het probleem is verholpen. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan