MarkBathmen
MF'er
Hallo,
Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.
Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:
1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V
Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:
1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V
Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.
Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).
Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot??
Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.
Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:
1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V
Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:
1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V
Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.
Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).
Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot??