Nieuwe accu, nu al kapot?

MarkBathmen

MF'er
24 mei 2012
94
0
Bathmen
Hallo,

Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.

Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:

1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V

Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:

1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V

Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.

Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).

Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot?? ;(
 
Hallo,

Val van het ene probleem in het andere met mn motor.
Na zelf voor de eerste keer onderhoud te hebben gepleegd (incl. nieuwe accu) en de remmen gereviseerd te hebben wilde ik vanmiddag (net als vele anderen) voor het eerst dit jaar even een stukje toeren.
Na wat rond gereden te hebben heb ik even een kleine pauze ingelast waarna ik de motor weer wilde starten. Startpoging 1 mislukte, maar kreeg geen kans meer voor een tweede. Enige geluid was een tik wanneer ik op de startknop klikte.

Nu heb ik de how-to hier van het forum gevolgd om even wat dingen uit te sluiten:

1. Spanning accu gemeten (toen wilde de motor al niet meer starten) - 12,85 V
2. Contact om, je hoort de injectie - 12,63 V
3. Op de startknop drukken (nu tikt ie dus alleen maar) - 12,2 V

Affijn, accu aan de druppellader gehangen voor een aantal uren... Hierna hetzelfde riedeltje:

1. Spanning accu - 13,3 V
2. Motor gestart, 3000 rpm met licht uit - 14,75 V
3. 3000 rpm met licht aan - 14,4 V
4. Beetje gas geven, varierend tussen 3000 en 8000 rpm - stabiel voltage
5. Motor weer uitgezet - 13,3 V

Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.

Accu heb ik gekocht vorig jaar september. Bijna niet gereden voordat de motor in de schuur werd gezet voor de winter. Hier heeft ie af en toe aan de druppellader gehangen (een week erop, twee eraf - een week erop twee eraf).

Volgens de how-to is de spanningsregelaar dus niet defect, en de dynamo ook niet.
Is deze accu dan nu al kapot?? ;(



jongens, ik wil niet eigenwijs zijn ofzo

relais die wel tikt, motor die wel start na de accu geladen te hebben.


maar ben het toch ff, :+ dit is echt zijn accu die aan z'n eind is, daar durf ik een krat bier op te zetten. :] :W *merk/smaak naar keuze* :9


die accu heeft nog wel spanning alleen geen voldoende Amperages meer in zich zitten om de startmotor fatsoenlijk rond te krijgen, waardoor de spanning induikt. Op het moment van starten maakt de startmotor bijna volledige kortsluiting en dat is dan op dat moment de doodsteek voor deze accu. -O- ik weet bijna zeker dat als TS een voltagemeting doet op de + en - pool op de opgeladen accu en de motor start, de voltages tijdens starten meteen onder de grenswaardes komen. dwz nog onder de 11 volt.


dat blijkt ook uit de reactie van TS; Na 5 minuten nog eens gemeten - 12,97 V
Vervolgens gestart en weer uit gezet.
Hierna nog een poging om te starten, dit doet ie niet meer... Multimeter geeft ondertussen 12,3 V aan.



dat > een gezonde accu herstelt meteen na een startpoging.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik de motor kocht vorig jaar augustus, werd er gezegd door de verkoper dat er net een nieuwe accu in zat.
In september kreeg ik de beschreven problemen met deze accu. Kwam toen ook tot de conclusie dat de dynamo en de spanningsregelaar in orde waren en heb dus een nieuwe accu gekocht in september. Deze eerst braaf opgeladen en vervolgens, naar mijn mening, goed opgeladen gehouden de hele winter door. En dan nu weer dezelfde problemen.

Ik zal vanavond de "lege" accu eens overzetten in de ER-6n van mn vriendin, kijken of die dan nog wel wil starten. Heb weinig zin om weer € 70,- uit te geven voor een nieuwe accu en vervolgens alsnog met de problemen te blijven zitten.

Nog even een samenvatting van mogelijke oorzaken:
- Accu defect
- Spanningsregelaar defect Spanning tijdens lopende motor 14,4 - 14,8 V
- Dynamo defect Spanning tijdens lopende motor 14,4 - 14,8 V
- Startrelais defect Startrelais tikt gewoon wanneer ik op de startknop druk
- Startmotor defect Motor kan gewoon gestart worden met vollle accu
- Corrosie in de aansluitingen of iets dergelijks waardoor een hoger voltage nodig is als normaal om de motor te kunnen starten
 
Okee, dit moet neem ik aan met een lege accu? Heb deze nu namelijk aan de lader hangen.
Dus als ik het stratrelais kortsluit wanneer de accu leeg is, en de startmotor draait niet dan is het relais defect?
 
Maar met een volle accu start de motor ook wel... Dus wat heb ik er dan aan om het relais door te verbinden? Dan draait de startmotor... Dat doet ie ook als ik op de startknop druk. Dan sluit ik toch niks uit?

Of moet ik dan kijken hoelang de startmotor rond draait als ik hem kortsluit? Voordat ie er mee op houdt.
 
als de motor met volle accu gewoon start, dan hoef je het relais niet door te verbinden.
de vraag is nu, is je accu stuk of word de accu niet goed bijgeladen.
 
Laatst bewerkt:
Haha lastig al die tegenstrijdige verhalen :)

De accu wordt wel goed bijgeladen, dit heb ik gemeten (zie OP). Ook als de accu een dag aan de druppellader heeft gehangen heeft deze maar kracht om de motor 1 a 2 keer te starten.
Het vreemde is dat de startmotor gewoon snel rond draait en daarna ineens niks meer doet. Hij gaat niet langzamer draaien ofzo. Het is of snel, of helemaal niet.

Dus je zou zeggen: Accu defect.
Alleen toen ik de motor kocht zou er een nieuwe accu in zitten. Die zou dan ineens na een maand kapot zijn. Koop ik een nieuwe is die ook ineens kapot. Dit lijkt me iets te toevallig.
 
Of er echt een nieuwe accu in heeft gezeten is de vraag, :) dan kan ie wel zeggen maar....

Als je laadcircuit goed is moet je idd echt richting je accu kijken :Y
Maar doe nu ook eens die voltagemeting met die oude accu erop en post hier de resultaten.
Zo schiet het niet echt op... :)


Of klap er idd een verse/andere accu op en kijk naar het verschil in starten.
 
Het vreemde is dat de startmotor gewoon snel rond draait en daarna ineens niks meer doet. Hij gaat niet langzamer draaien ofzo. Het is of snel, of helemaal niet.

En dat geeft me toch een "gaar relais" gevoel..

Het een kan ook het andere in de hand wekken. Mag ik vragen wat voor druppellader je er op hebt aangesloten na het vervangen van de accu? Als het er een is die (ook al noemt men het een druppellader) nooit afslaat, dan heeft de lader de accu vermoord.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik vragen wat voor druppellader je er op hebt aangesloten na het vervangen van de accu? Als het er een is die (ook al noemt men het een druppellader) nooit afslaat, dan heeft de lader de accu vermoord.
Een Oxford Oximiser 900. Was volgens de motorzaak een goede druppellader!

Of klap er idd een verse/andere accu op en kijk naar het verschil in starten
Zal vanavond of morgenavond een andere accu in mijn motor zetten, kijken of deze het langer vol houdt. Indien deze wel goed is dan kan ik met zekerheid zeggen dat mijn eigen accu is overleden.


dan zou ik het laadsysteem toch nog een keer (laten) doormeten.
heb je de dynamo ook met losgekoppelde stekker en draaiende motor gemeten?
Nee dit heb ik niet gedaan. Moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb hoe ik dit moet doen.
Is hoe ik het nu heb gemeten volgens de how-to niet betrouwbaar dan?
 
Laatst bewerkt:
Een Oxford Oximiser 900. Was volgens de motorzaak een goede druppellader!Zal vanavond of morgenavond een andere accu in mijn motor zetten, kijken of deze het langer vol houdt. Indien deze wel goed is dan kan ik met zekerheid zeggen dat mijn eigen accu is overleden.Nee dit heb ik niet gedaan. Moet eerlijk zeggen dat ik ook geen idee heb hoe ik dit moet doen.
Is hoe ik het nu heb gemeten volgens de how-to niet betrouwbaar dan?

Thanx, de lader kan je uitsluiten, prima ding. (Meestal in dit soort topics komen we er dan na 319 pagina's achter dat er een autolader uit de jaren 60 aan vast wordt gehangen).

Dan zijn er 2 opties over:

- Een slechte accu. Gebeurt zelfs de beste merken, soms zit er een slechte tussen.
- Een bedrading/relais probleem waardoor het hele elektrische systeem eigenlijk niet goed in orde is. Kan zoiets simpels zijn als een massaprobleem, of een wisselvallige draadbreuk bij een stekker.
 
Waarom spreekt men altijd maar van zoveel volts dus accu is goed.
'T aantal volts die je op een al dan niet opgeladen accu hebt heeft niets te maken met een goede of slechte accu.
Anderzijds, als je onder je nodige voltage zit mag je wel stellen dat je accu niet meer voldoet.
Zit je wel aan de gewenste spanning kan je accu nog slecht gaan.

Auto accu ernaast, kabeltjes eraan en proberen.
Kans is groot dat hij start.
Nieuwe accu erin en rijden.
Op een accu staat geen levensduur, net zoals bij mensen. Sommigen sterven jong sommigen oud.
Heb het zelf al 2x aan de hand gehad. binnen 't jaar accu stuk. Maar ja, ze kan beter binnen 't jaar stuk gaan, dan heb je tenminste nog garantie.
 
Haha lastig al die tegenstrijdige verhalen :)

De accu wordt wel goed bijgeladen, dit heb ik gemeten (zie OP). Ook als de accu een dag aan de druppellader heeft gehangen heeft deze maar kracht om de motor 1 a 2 keer te starten.
Het vreemde is dat de startmotor gewoon snel rond draait en daarna ineens niks meer doet. Hij gaat niet langzamer draaien ofzo. Het is of snel, of helemaal niet.

Dus je zou zeggen: Accu defect.
Alleen toen ik de motor kocht zou er een nieuwe accu in zitten. Die zou dan ineens na een maand kapot zijn. Koop ik een nieuwe is die ook ineens kapot. Dit lijkt me iets te toevallig.

daarom word er al een tijdje STARTRELAIS geroepen,
als die dus niks meer doet moet je die doorverbinden en kijken wat er gebeurt.
draait ie dan wel is het relais naar de kloten.
 
koop een odyssey........nooit geen gezeik mee....heb ze in al mijn motoren zitten. Niks geen druppellader gedoe, flinke startpower, kan je makkelijk 2 maanden stilzetten en het start nog. Niet gevoelig voor koude of vocht...........De oudste komt uit 2004 en doet het nog uitstekend....Nooit geen geklooi met bijvullen. Wat ik nog eigenlijk het prettigste vind is dat je je nooit hoeft af te vragen of de handel nog wel wil starten......
Vorige maand koop ik een motor, zit een varta accu in.......zet 'm 2 weken in de schuur en bingo.......als je wil rijden is dat ding leeg.........
 
Wat voor motor heb je en wat voor accu zit er nu in?
GSX-R 600 K1 / Yuasa YTX9-BS

Heb gister geen tijd gehad om wat te testen. Hoop vanavond de accu uit de ER-6n (YTX12-BS) in mijn motor te hangen om te kijken wat ie doet.

Heb al wel gezien dat één van de vorige eigenaren flink heeft lopen prutsen met bekabeling. Er is een alarm ingezet en zie allemaal kabeltjes aan elkaar gedraaid en met tape afgewerkt. Weet niet in hoeverre dit er iets mee te maken kan hebben...

Maargoed, ga eerst testen met de andere accu. Als deze ook maar pit heeft om twee keer de motor te kunnen laten starten ga ik op zoek naar het startrelais om deze door te verbinden.
De resultaten post ik hier uiteraard :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan