Nieuwe accu

Sinner 2stroke

MF veteraan
26 feb 2003
2.067
0
-
Ik heb een nieuwe (droge) accu besteld. die moet natuurlijk gevuld worden.. en daarne (zegt men) verder volgeladen worden met een druppellader (optimate III in mijn geval). maar na hoeveel tijd moet ik dat doen? Ik dacht zelf:

1) accu vullen
2) laten staan
3) vloeistofpeil op max zetten met demiwater
4) laden
5) vloeistof weer bijvullen met demi.

klopt dat, en zo ja: hoe lang duurt stap 2 ongeveer?

greetz
 
Probeer me dat eens uit te leggen :)

Is heel simpel.
Het soortelijk gewicht van het zuur in een geladen accu is lager dan in een lege accu. Dit verschil in soortelijk gewicht moet ergens vandaan komen, het totaalgewicht van de vloeistof blijft gelijk alleen neemt het volume toe dus het gewicht per eenheid neemt af.
Hetzelfde gebeurd bij verhitting alleen in veel mindere mate.
 
Is heel simpel.
Het soortelijk gewicht van het zuur in een geladen accu is lager dan in een lege accu. Dit verschil in soortelijk gewicht moet ergens vandaan komen, het totaalgewicht van de vloeistof blijft gelijk alleen neemt het volume toe dus het gewicht per eenheid neemt af.
Hetzelfde gebeurd bij verhitting alleen in veel mindere mate.

Aflezen van de zuurweger:

* Zuig de buis van de zuurweger zodanig vol dat de drijver vrij kan bewegen.
* Een hoge stand van de drijver betekent een hoog soortelijk gewicht van het electrolyt.
o Bij een waarde van 1280-1300 betekent dit dat de batterij volledig geladen ("vol") is.
* Een lage stand van de drijver betekent een laag soortelijk gewicht van het electrolyt.
o Bij een waarde van 1140 tot 1150 betekent dit dat de batterij ontladen ("leeg") is.
o Als de batterij zodanig ontladen wordt, dat het soortelijk massa beneden deze waarden komt, kan ernstige schade ontstaan.

:)
 
Aflezen van de zuurweger:

* Zuig de buis van de zuurweger zodanig vol dat de drijver vrij kan bewegen.
* Een hoge stand van de drijver betekent een hoog soortelijk gewicht van het electrolyt.
o Bij een waarde van 1280-1300 betekent dit dat de batterij volledig geladen ("vol") is.
* Een lage stand van de drijver betekent een laag soortelijk gewicht van het electrolyt.
o Bij een waarde van 1140 tot 1150 betekent dit dat de batterij ontladen ("leeg") is.
o Als de batterij zodanig ontladen wordt, dat het soortelijk massa beneden deze waarden komt, kan ernstige schade ontstaan.

:)


Dat bedoel ik...
 
Nu mag jij weer....

Ik val je niet aan. Ik snap heel simpel niet wat je bedoeld met:

Is heel simpel.
Het soortelijk gewicht van het zuur in een geladen accu is lager dan in een lege accu. Dit verschil in soortelijk gewicht moet ergens vandaan komen, het totaalgewicht van de vloeistof blijft gelijk alleen neemt het volume toe dus het gewicht per eenheid neemt af.
Hetzelfde gebeurd bij verhitting alleen in veel mindere mate.

Terwijl het sg van accuzuur juist hoger is in een geladen accu.
Je uitleg klopt dus niet.

Probeer me dat eens uit te leggen :)
 
Oud topic, gerelateerde vraag:

Accu gister (iets te vol) gevuld met electrolyt. Ontluchtingsdopje open en laten staan die hap. Vandaag gemeten: 0,0 volt. Uit de replies hier begrijp ik dat 'ie al enigzins opgeladen zou moeten zijn... heb ik 't mis?
 
Voltmeter selecteert zelf z'n range, maar had gekund idd.
Auto-range ok, maar ook auto-eenheid ?. Lijkt me sterk.
Als je de meter op DC-V hebt staan en je meet 0 Volt is je meter of een meetsnoer stuk. Even testen met een gewone batterij.
Als ie op AC-V staat volg je het advies van Zot.
Oh ja, de ''A'' bereiken moet je helemaal vanaf blijven.
 
mij hebben ze altijd vertelt dat je een meter eerst moet testen voor gebruik zodat je weet dat hij werkt...
doe dat eens, kom je er mischien achter dat hij stuk is ofzo... en je acuu wel goed is :+
 
mij hebben ze altijd vertelt dat je een meter eerst moet testen voor gebruik zodat je weet dat hij werkt...
doe dat eens, kom je er mischien achter dat hij stuk is ofzo... en je acuu wel goed is :+
Eerste stap die ik nam is hem in het stopcontact knallen, 227,5 constant. Huppekee.

Wat echter NIET in me opgekomen is is hem even op gelijkspanning zetten....
Fuck :') shoot me.
12,7, normale waarde dus.

Soms sta ik écht te kijken van mijn eigen stommiteit....

Edit: thx voor 't (mee)denken!


Voltmeter op de verkeerde stand :$
Nu landt ook die pas... goeiemorgen pogo.
 
Laatst bewerkt:
Nieuws! Accu doet 't natuurlijk perfect, maar is niet meer nodig want mijn motor is in de tussentijd (had hem ergens geparkeerd omdat ie niet reed..) gestolen! Toch leuk om even te vermelden :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan