nieuwe accu

Freestyle

MF'er
23 feb 2006
160
0
utrecht
hallo!

ik heb pas een nieuwe accu gekocht, en het accuzuur bijgevuld.
op de bijsluiter staat dat je max met 10% van de stroomsterkte van de accu, hem voor de eerste keer moet opladen. het is een accu van 11 Ampere.

nu heb ik alleen een autolader van ongeveer zo een 8 ampere.
zou het schadelijk zijn als ik hem hiermee oplaad?

of als ik hem gewoon 'oplaad' dmv een uurtje rijden?

bedankt voor het antwoord
 
10% van 11 ampere is??
met max 1.1 ampere opladen is veilig daarboven kan schade veroorzaken. zeker met 8 ampere treken de platen krom die erin zitten. en kan je hem weg gooien.

Opzich kan je zelfs een accu opladen met een transformator van bv een telefoon die met 12 volt 0.5 ampere laad. duurt wel even maar kan wel. :P
 
hmm dat risico zal ik dan maar niet nemen...
mn autoacculader heeft wel een overload beveiliging, maar dat zal zeker voor de capaciteit gelden en niet de stroomsterkte?


en al rijdend? want nu is ie volgens de beschrijving op 80% dus zou ik mn motor moeten kunnen starten
 
Laatst bewerkt:
10% van 11 ampere is??
met max 1.1 ampere opladen is veilig daarboven kan schade veroorzaken. zeker met 8 ampere treken de platen krom die erin zitten. en kan je hem weg gooien.

Opzich kan je zelfs een accu opladen met een transformator van bv een telefoon die met 12 volt 0.5 ampere laad. duurt wel even maar kan wel. :P
Ben bang dat de accu meer gaat trekken en dus de trafo sloopt. Starten mbv auto en dat rijden lijkt me save.
 
hmm ik heb net eens gebeld naar de zaak waar k hem vandaag had.. (delo accu)
en ze vertelden mij dat inrijden zelfs beter is dan aan de lader hangen.

bevestigen de accuprofessoren dit ook ? ; )
 
...nu heb ik alleen een autolader van ongeveer zo een 8 ampere.
zou het schadelijk zijn als ik hem hiermee oplaad?

NIET DOEN!

...of als ik hem gewoon 'oplaad' dmv een uurtje rijden?

Ook NIET doen. Wordt wel vaak gezegd dat het zo kan (zeker door de accuboer want die ziet je graag snel weer terugkomen voor weer een nieuwe accu :X) om het zo te doen, maar deze methode is laden NA het eerste gebruik (het starten van je motor) en niet laden VOOR het eerste gebruik ;)
 
@ Hanzzzz als je accu met 0,5 ampere leeg loopt per uur is de ook iets mis met de accu want dan zou een 11 ampere accu na 22 uur kompleet leeg zijn. zeg niet dat het optimaal is en misschien is het niet supper voor je lader maar voor nood kan het. en als je zo een oud ding heb liggen how cars als die naderhand stuk is.

@freestyle oplade door te rijden is niet optimaal heb ik begrepen. elke toeren bereik heeft andere laadtroom. optimale laadstroom van een motor licht dacht ik zo rond de 3 a 4000 toeren.

als je niks ander heb moet je dus in dat gebied een uurtje rond tuffen. zo laten staan is ook niet alles.
 
hmm bedankt voor de tips, maar heb ff naar arie gebeld en ze willen hem daar wel laden! dus ik speel het maar op safe.

ik ben vergeten erbij te zeggen dat het een nieuwe is, maar ze zullen vast wel op lage stroom laden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan