nieuwe banden inrijden ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

CrosLoco

Rookie
4 sep 2007
27
0
Nijmegen
Hee he,

Ik heb pas een setje Michelin Pilot Road's gekocht.. ze zijn opweg.. maar ik hoorde van iemand dat je die moet inrijden.. of iets van opschuren met schuurpapier ofzo.. zijn die figuren nu gestoord of is dat echt zo?

Iets van een glad laagje op een nieuwe band.. en daarom moest k eigenlijk ook maar een 2de handse band kopen.. klinkt mij allemaal wat raar..

Heeft iemand hier ervaring mee met nieuwe motor banden ?
 
Ja er zit een glad laagje op een nieuwe band, dus in het begin (50-100 km) even wat rustig(er) aan doen en niet meteen gaan knallen.

Verder kun je schuren en slijpen en wachten tot ie oud is maar dat heeft volgens mij niet zoveel zin.
 
Ja er zit een glad laagje op een nieuwe band, dus in het begin (50-100 km) even wat rustig(er) aan doen en niet meteen gaan knallen.

Verder kun je schuren en slijpen en wachten tot ie oud is maar dat heeft volgens mij niet zoveel zin.

:^ silliconen laagje tegen uitdrogen toch? Je zal hem er vast wel vanaf kunnen halen met schuurpapier, maar dan gaan je banden weer 100 km minder mee :9 . Gewoon zoetjes an beginnen. Gewoon niet proberen met een rolling burnout bij de dealer wegrijden en er dan keihard mee op je plaat gaan (staan genoeg filmpjes op motormeuk)
 
Gewoon de eerste 50-100 km met een beetje beleid rijden, kan met de huidige staat van de wegen (vorstschade) en weersomstandigehden toch al geen kwaad...
 
Hee he,

Ik heb pas een setje Michelin Pilot Road's gekocht.. ze zijn opweg.. maar ik hoorde van iemand dat je die moet inrijden.. of iets van opschuren met schuurpapier ofzo.. zijn die figuren nu gestoord of is dat echt zo?

Iets van een glad laagje op een nieuwe band.. en daarom moest k eigenlijk ook maar een 2de handse band kopen.. klinkt mij allemaal wat raar..

Heeft iemand hier ervaring mee met nieuwe motor banden ?

Ik heb een paar honderd Km geleden ook een nieuwe achterband op mijn CBR600f laten zetten. Kwestie van de eerste 100km rustig rijden, en de eerste paar bochten echt als een oud wijd insturen.
Vooral de banden goed warm rijden (stukje snelweg), en bij de bochten steeds ietsjes verder inkantelen..... als je voelt dat hij iets weg glijdt, weet je dat je een stapje terug moet.

Na 100 Km kon ik weer normaal/sportief rijden!

Rustig aan doen, niet overhaasten!
 
:^ silliconen laagje tegen uitdrogen toch? Je zal hem er vast wel vanaf kunnen halen met schuurpapier, maar dan gaan je banden weer 100 km minder mee :9 . Gewoon zoetjes an beginnen. Gewoon niet proberen met een rolling burnout bij de dealer wegrijden en er dan keihard mee op je plaat gaan (staan genoeg filmpjes op motormeuk)

Siliconenlaagje zodat ze uit de mal komen als ze in de fabriek worden gemaakt :)
 
eerst invriezen voor je ze in de grondverf zet
daarna sla je ze vierkant zodat je goeie grip hebt in bochten
1e 10.000km volgas rijden
paar keer te laat remmen enz...... :+

of gewoon opletten wat de bandenman tegen je zegt
standaardzin : 1e 100KM rustig aan he..... ;)
 
Gewoon de eerste 50-100 km met een beetje beleid rijden, kan met de huidige staat van de wegen (vorstschade) en weersomstandigehden toch al geen kwaad...

Goed punt over de staat van de wegen helaas! echt droevig helaas...
Verder zoals iedereen al zegt even met beleid rijden... Je ziet het ook als ze lekker warm zijn glimmen ze iets meer als normaal....
 
Goed punt over de staat van de wegen helaas! echt droevig helaas...

Lekker juist, ik rij niet voor niets allroads :+

Verder zoals iedereen al zegt even met beleid rijden... Je ziet het ook als ze lekker warm zijn glimmen ze iets meer als normaal....

Warm rijden is ook het enige dat werkt, dat silliconenlaagje zit niet alleen op de band maar ook in de porieën van het rubber, het moet er echt uitzweten. Alleen schuren ofzo is niet genoeg.
 
Dat laagje moet je er gewoon AF RIJDEN en niet proberen er af te SCHUREN met SCHUURPAPIER . :N Als je dat gaat doen met schuurpapier ben je in mijn ogen echt een HOPELOZE LOSER........... :Y ;)

Gewoon zoals al meerdere malen hierboven is aangegeven: 50-100 km rus-tig aan! ;)
 
Ik mag dan misschien een looser zijn, maar ik schuur ze bij het uitlopen na het balanceren toch altijd even op. Kan je de eerste kilometers enigszins normaal/beschaafd rijden, vooral als de straten een beetje nat zijn.
 
Dat laagje moet je er gewoon AF RIJDEN en niet proberen er af te SCHUREN met SCHUURPAPIER . :N Als je dat gaat doen met schuurpapier ben je in mijn ogen echt een HOPELOZE LOSER........... :Y ;)

Als het zou werken was het best een goede optie en zou het een mooie service zijn als het bij montage al gebeurt. Maar het werkt niet *D
 
Ik mag dan misschien een looser zijn, maar ik schuur ze bij het uitlopen na het balanceren toch altijd even op. Kan je de eerste kilometers enigszins normaal/beschaafd rijden, vooral als de straten een beetje nat zijn.

Helaas biedt dat slechts schijnzekerheid. Je kunt dan nog beter met een verfstripper je band even opwarmen.

Voor de duidelijkheid, dit is géén tip om dat te gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Als het zou werken was het best een goede optie en zou het een mooie service zijn als het bij montage al gebeurt. Maar het werkt niet *D
:^ Die silicone zitten namelijk niet alleen op het schuurbare vlak , maar ook in de laag daar onder , dus is je band opgewarmd door het rijden (en door het draaien van de band )zweet de band pas die silicone uit .
Dus gewoon lekker rustig inrijden die handel O-) :Y
 
Laatst bewerkt:
Hee he,

Ik heb pas een setje Michelin Pilot Road's gekocht.. ze zijn opweg.. maar ik hoorde van iemand dat je die moet inrijden.. of iets van opschuren met schuurpapier ofzo.. zijn die figuren nu gestoord of is dat echt zo?

Iets van een glad laagje op een nieuwe band.. en daarom moest k eigenlijk ook maar een 2de handse band kopen.. klinkt mij allemaal wat raar..

Heeft iemand hier ervaring mee met nieuwe motor banden ?
opschuren slaat echt nergens op _O-
 
Een band warm pas echt goed op door meteen te gaan knallen toch??? :+
nee niet echt hoor, was een grapje

Nog effe over dat opwarmen....
Wanneer warm je een band nou beter op?

- Door te slingeren van links naar rechts

- Door een paar keer goed te acceleren en dan flink afremmen en dat een paar keer herhalen.
 
Een band warm pas echt goed op door meteen te gaan knallen toch??? :+
nee niet echt hoor, was een grapje

Nog effe over dat opwarmen....
Wanneer warm je een band nou beter op?

- Door te slingeren van links naar rechts

- Door een paar keer goed te acceleren en dan flink afremmen en dat een paar keer herhalen.
 
:^ Die silicone zitten namelijk niet alleen op het schuurbare vlak , maar ook in de laag daar onder , dus is je band opgewarmd door het rijden (en door het draaien van de band )zweet de band pas die silicone uit .
Dus gewoon lekker rustig inrijden die handel O-) :Y
:^

dat is het enige juiste antwoord.
 
IN de bandenzaak een burn-out maken (ik denk dus dat je nog een keer terug moet), en dan geleidelijk, gedurende 10.000km, iets meer hellingshoek maken. Ik heb zelf net ook een setje laten monteren en ga overmorgen mijn burnout nog ff inhalen. Tot dan 24/7 met schuurpapiertjes en wasbenzine aan de slag.
 
Wasbenzine lijkt mij ook geen goed idee... behalve dat het de siliconen verwijdert, is het ook een aanslag op de weekmakers in je band...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan