nieuwe banden= meteen al ander stuurgedrag!

Kimmetje

MF'er
1 jun 2004
142
0
Ter Aar
Joepie! Na een tijdje op oude/harde banden gereden te hebben, heb ik nu een pirelli dragon achter en een bt 020 voor! "Doe eerst even voorizchtig" met nieuwe banden... Hoe zit dat? is dat de eerste 5 min.? of is dat totdat je banden ober het hele loopvlak wat bijgekleurd zijn? totdat het glimmende nieuwe kleurtje zwart eraf is toch? beetje vet van het erop leggen moet er even af zijn enzo.

Maarre voor een 750 is 2,3 bar voorband en 2,4 a 2,5 bar achter toch prima?

Wel meteen al lichter sturen, soepeler, voelt meteen anders aan!


[deze post is aangemaakt door Shift00 onder mijn naam... :) ]
 
Laatst bewerkt:
Minstens 100-200km voorzichtig zijn dacht ik

En het glimmende moet er inderdaad af. Dat is een beschermlaagje wat erop zit zodat ze niet uitdrogen bij de dealer/fabriek
 
ik heb er nu een week ook bt020's onder liggen en heb deze 100 km rustig ingereden over het gehele loopvlak.

Het laagje is er af en kan nu weer vlammen })

Greetz Michael
 
Het glimmende laagje moet eraf, maar dat komt niet van het erop leggen, komt door het productieproces van de band.
Hoelang: ik hou de eerste 100-150 km sterk in gedachten dat ik op gladde nieuwe banden sta, is het minder dan is het zoveel te beter, maar ik wil het niet zelf uit testen of mijn banden nog glad zijn na 5 min/20 km/126 bochtjes pakken :P
 
Matrix_v4.gif


hier maar eventjes mee wachten, de banden rustig ruw laten worden. In de bocht niet direct al het gas erop gooien....Rustigjes opbouwen.
 
Bandenspanning zou ik zetten op 2.5 voor en 2.9 achter. 2.3 vink ik voor net iets te slap ..gaat die een beetje rollen maar het gewicht van je motor telt ook mee dus wellicht is je spanning wel ok.

Ik heb dezelfde combinatie maar precies omgedraaid ..dus pirelli dragon voor en bt020 achter.

En het andere stuurgedrag zal wel hoofdzakelijk door je achterband komen..die pirelli is ok maar wel ronder dan je ouwe band.

Ik bedoel die oude band zal wel enigzins hoekig zijn (als je veel op de snelweg lange stukken rijdt) en met die nieuwe band achter pakt die nu veel minder de lengterichels, let maar op.

Hoe je voorlopig ff in en ga niet te schuin safety voor all..! 150 km voorzichtig rijden zou ik zeggen ...de diehards rijden hem hier na 50 km al schoon maar ik kies liever voor zekerheid..het asfalt is mij een beetje beu aan het worden denk ik..
 
Laatst bewerkt:
Gewoon zorgen dat je veel (bekende) bochten kan rijden achter elkaar. Opzich kan je dan makkelijk binnen 100km je banden opruwen. Gewoon goed opbouwen en desnoods een versnelling hoger in de bocht.

Viel me laatst op met mn nieuwe 020 voor dat het eigenlijk ook niet zo verschrikkelijk glad spul is als je er aan voelt met je tengels.
 
Misschien dat zo'n 020 dan ook gewoon zacht is ofzo maar die rijd je in een avond wel rond hoor.
 
100-150 km zegt niks. als je 100 km hoofdzakelijk rechtdoor (snelweg ofzo) rijdt en dan opeens een bocht induikt ga je alsnog op je bek.

gewoon ietsie rustiger rijden (zeg maar 'standje regen') en na een paar km in de bochten steeds ietsjes schuiner. opbouwen is daarbij het toverwoord. zodat je steeds een stukje opgeruwt (het middenstuk van de band) en een stukje niet-opgeruwt (een stukje van de zijkant van de band) in contact met het asfalt hebt.

owja en dan je voorband nog. dat gaat iets minder snel dus de eerste paar km's een noodstop proberen te voorkomen.

succes met het nieuwe rubber!
 
oke, dus iets meer lucht erin kan geen kwaad... maar te harde banden is ook niet alles...

2.3 voorband en 2.5 achter voor een 750 is dat toch normaal lijkt me.

lang leve de zon!
 
oke, dus iets meer lucht erin kan geen kwaad... maar te harde banden is ook niet alles...

2.3 voorband en 2.5 achter voor een 750 is dat toch normaal lijkt me.

lang leve de zon!

Als je rijstijl niet te vergelijken is met die van de gemiddelde ONK coureur is 2,5/2,9 zoals hierboven genoemd het beste. Voorkomt cupping/onregelmatige en onnodige slijtage. Ga je knallen (bochten wel te verstaan...) dan kun je je spanning altijd lager zetten.
 
Waarom nemen jullie geen sets banden, rijdt een stuk beter en betrouwbaarder dan een bridgestone en een pirelli. Ik zeg niet dat het beide slechte banden zijn, maar 2 merken en types combineren is niet zo heel verstandig!!! Dit zit hem in het grip aangrijpings punt, de een pakt dus eerder (of later) dan de andere en dat is dus niet zo heel betrouwbaar '( en ga nou niet lullen dat ze in de motogp wel met hard en medium tegelijk rijden dat heb geen fuck met weg banden te maken :X
 
idd wat gezegt word, het glimmendelaagje er vanaf rijden en dan kun je weer lekker gaan, rustig opbouwen is hierbij verstandig.

en ik heb ook twee banden merken erom liggen, maar ik heb er geen last van. Het zal misschien niet ideaal zijn, maar heeft iemand hier meer ervaring mee??
 
ik rij ook liever met setjes banden hoor. maar ik weet wel van sommigen die een iets zachtere voorband nemen en een iets hardere achterband. zodat ze ongeveer tegelijkertijd aan vervanging toe zijn. maar dat is eigenlijk wel de enige reden die ik zou kunnen bedenken voor het rijden met verschillende banden.
 
Vaak gaat men voor iets zachter voor dan achter Bv VFR BT 010 voor BT 020 achter, redenen iets meer levensduur achterband maar vooral meer grip voorband. Als je achterband stapje opzij zet kunnen de meeste dat nog wel opvangen maar voorband ??? CU daarom dus meer grip vooraan.

btw hoe kom je erbij dat je bandenspanning ook maar iets te maken heeft met je cilinderinhoud :? 2.5 en 2.9 zoals als gezegd, anders doe je jezelf geen plezier.
 
mischien een idee om het glimmende laagje iets op te ruwwen met een schuurpapiertje als je echt bang bent om te gaan glijden ?
wel fijne korrel natuurlijk.
 
Met de diablo's eerste 10 km rustig daarna knalllen }) wel langzaam opbouwen dus steeds iets platter. Het gaat erom dat de banden goed op temperatuur komen zodat ze kunnen "uitzweten"
 
2.9 en 2.5 is debiel hoog voor een gs500...
2.3 om 2.5 is prima...of doe 2.4 2.6 maar meer niet hoor...

hoe harder de band hoe minder contact oppervlakte hoe minder grip in de bocht. te zacht is ook niet goed want dan vervormd de band teveel, dus alles onder de 2.0 is NIET aan te raden... 2.3 om 2.5 is prima!!
 
Bedankt voor het compliment :?

Ok dan kijk wat die GS500 voorschrijft en basta.

GS500 standaard 2.5/2.9, staat ook op de Diablo's. Hierbij is uitgegaan van een gemiddelde rijstijl, gemiddeld samengesteld gewicht enzz.... (werk in het weekend bij een Soezie dealer). NapO rijdt 1.33 op Assen, dus die mag inderdaad met een lagere spanning rijden. Aan de hand van de vraagstelling van de topicstarter ga ik ervan uit dat deze een gemiddelde rijder is en dus de voorgeschreven spanning aan moet houden.

Wat er gezegd wordt over oppervlak e.d. bij zachtere banden: hoe zachter de band, hoe sneller deze warm worden (door meer wrijving, veroorzaakt door meer loopvlak op het asfalt), des te hoger wordt de druk in de band, des te hoger komt de spanning (warme lucht zet uit, weet je nog?). Warme banden bieden meer grip, te warme banden verbranden. Als je extremer rijdt, vervormen de banden meer. Is nog veel meer over te zeggen, voor- en nadelen.

Voor de topicstarter: als je (nog) niet "extreem" rijdt, gewoon voorgeschreven spanning aanhouden. Scheelt je vierkante banden, onregelmatige slijtage enz... Gewicht van een motor heeft niet direct met bandenspanning te maken: het gewicht van de motor rust toch wel op de band. Van het gewicht van een motor in verhouding tot bandenspanning merk je pas wat als je de velg van een kolos als een Pan European onder je GS500 legt: de GS500 zal minder druk (gewicht) op de band leggen als de Pan, waardoor de spanning theoretisch lager uit zal vallen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan